Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Kinderen horen geen wedstrijden te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:28

Shadow0 schreef:
Er wordt een paar keer genoemd 'sommige kinderen sturen al heel netjes, waarom zou je die tegenhouden' - maar dat vind ik al wel neigen naar een erg fanatieke invulling van de paardensport. Want wat heeft kwaliteit van rijden er nou mee te maken?

Omdat de enige reden die TS noemt is: van wedstrijdrijden krijg je plukkende kinderen. Lachen

En imo is dat niet zo. Ik zie echt geen nadelen van wedstrijdrijden. Alleen voordelen. Het is enorm karaktervormend, voor mij dus in de positieve zin van het woord.

En wat ik gewoon mis in de antwoorden: wedstrijden rijden is LEUK om te doen. Hoewel het mensen die niet zo ingesteld zijn wellicht vreemd voorkomt: competitiedrang kan gewoon al IN een kind zitten. Zonder pushende ouders.
Ik ben zelf ook zo Bloos Zonder wedstrijden zou ik echt al lang niet meer paardrijden.

Zelfs het onderwijs maakt gebruikt van die competitiedrang door spelletjes en quizzen over de leerstof, waarmee ze dan iets kunnen winnen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:05

Urielle schreef:
En wat ik gewoon mis in de antwoorden: wedstrijden rijden is LEUK om te doen.

Zeker, maar ik denk dat als je het te vaak doet, dat het dan de glans kan verliezen. En dat geldt trouwens niet alleen voor de kinderen maar ook voor de pony's Lachen

Citaat:
Hoewel het mensen die niet zo ingesteld zijn wellicht vreemd voorkomt: competitiedrang kan gewoon al IN een kind zitten. Zonder pushende ouders.

Dat kan Ja In die geval denk ik dat de ouders extra bewust moeten opletten die competitiedrang niet te groot te laten worden, en ook aandacht besteden aan niet-competatief rijden, en spelen en lol hebben en samendoen met anderen. Daarom vind ik ook helemaal niet dat het rigoreus afgeschaft moet worden, maar wel dat er heel zorgvuldig omgegaan moet worden, omdat het heel makkelijk kan leiden tot een vrij eenzijdige ontwikkeling. Af en toe een wedstrijd is echt niet verkeerd, alleen maar leuk. Maar kinderen moeten ook in aanraking komen met vele situaties waarin iets geen wedstrijd is, waarin ze niet beoordeeld worden.

Citaat:
Zelfs het onderwijs maakt gebruikt van die competitiedrang door spelletjes en quizzen over de leerstof, waarmee ze dan iets kunnen winnen.

Maar dan ben je ongetwijfeld ook bekend met de vele onderzoeken die hebben aangetoond dat daar voorzichtig mee moet worden omgegaan, omdat het als een goede stimulans kan werken maar er ook toe kan leiden dat kinderen hun intrinsieke motivatie voor een bepaalde taak verliezen en vooral extrinsieke beloningen en bevestiging gaan zoeken.

Met mate is het prima, maar ouders moeten heel bewust nadenken over welke mate, en waarom je het niet moet overdrijven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 12:05

Kinderen worden al snel afgestraft op een pony/paard die niet perfect aan de teugel loop, die niet zo makkelijk aanspringt enz. Daarbij komt nog dat Marietje (dat rotkind van de buren) met haar stomme pony wel gewonnen heeft, want die heeft al z gelopen en Marietje heeft les van wel 80 euros per uur.

Dit is voor kinderen een hardere klap dan voor volwassenen, omdat kinderen niet kunnen relativeren. En ja, het lijkt alsof ze dat wel kunnen, onderzoek heeft bewezen dat je dat pas rond je 16de (!!!) leert. Gevolg: kinderen gaan plukken en trekken, de pony die ze hebben is niet goed genoeg meer, willen meer en beter. Of, de andere kant op, wedstrijden zijn niet leuk meer.

Ik ben idd van mening dat judo, voetbal enz enz enz wedstrijden voor kleine kinderen niet goed zijn. Waarom niet oefen wedstrijden, of speel wedstrijden. Wel in je mooie jasje en het wassen van de pony, en een briefje van een 'jury' dat je het zo goed hebt gedaan en je pony er zo mooi uitziet. Wij doen ieder jaar een mini wedstrijdje op ponykamp, idd met een briefje van de jury van 'goh wat heb je goed gereden en wat goed dat je pony luisterd'...

sighthound

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:09

[quote=
Omdat de enige reden die TS noemt is: van wedstrijdrijden krijg je plukkende kinderen. Lachen[quote]

Dit lees ik meer, maar wat is een plukkend kind???

@just bassie:
[Het komt idd steeds vaker voor dat kinderen(met rijke ouders vaak) een zeer mooie pony te rijden hebben(of meerdere) deze pony's zijn vaak al met andere kinderen op een hoger niveau geweest. En dan nog niet te spreken van met welk materiaal ze op concour verschijnen..
Tegen deze mensen word vaak op gekeken...en dan helaas vaak ook door de juryleden.Wat resulteerd in hoge punten(niet altijd onterecht)]

Je kunt toch zeker aan de pony niet zien hoe vermogend de ouders zijn, of ben ik nou naief? Je wilt toch een brave pony voor je kind en dan maakt het verder niet uit. Je zorgt er goed voor en als je naar een wedstrijdje gaat zorg je ervoor dat hij er netjes en schoon uitziet.

@runningkawa:
Bixie is toch vooral om ervaring op te doen, zowel voor kind/pony als wel voor de nieuwelingen onder de ouders. Er gaat zeker veel tijd in zitten, maar het samen met je kind doen hoort toch bij de voorpret en daar leren de kinderen ook weer van. Je plukt een pony niet zo van stal en gaat op pad. Dat kost veel voorbereiding en geld. En krijgt je kind de smaak te pakken, wil het verder, dan zetten ze wel door. Maar allemaal de Z in hoeft geen streven te zijn imo.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 12:56

Vjestagirl schreef:
Kinderen worden al snel afgestraft op een pony/paard die niet perfect aan de teugel loop, die niet zo makkelijk aanspringt enz. Daarbij komt nog dat Marietje (dat rotkind van de buren) met haar stomme pony wel gewonnen heeft, want die heeft al z gelopen en Marietje heeft les van wel 80 euros per uur.
Dit is voor kinderen een hardere klap dan voor volwassenen, omdat kinderen niet kunnen relativeren. En ja, het lijkt alsof ze dat wel kunnen, onderzoek heeft bewezen dat je dat pas rond je 16de (!!!) leert. Gevolg: kinderen gaan plukken en trekken, de pony die ze hebben is niet goed genoeg meer, willen meer en beter. Of, de andere kant op, wedstrijden zijn niet leuk meer.

Sorry hoor, maar dit is onzin, dat is hoe volwassenen redeneren en wat volwassenen hun kinderen aanpraten. Relativeren kan je leren, als jij als ouder tegen je kind zegt; 'ja schatje, jij hebt nu niet gewonnen, maar dat komt omdat dat rotkind van de buren een betere (duurdere) pony heeft en beter les krijgt' praat je dat een kind vanzelf aan, als je je kind vertelt dat het goed zijn/haar best gedaan heeft maar dat het helaas (nog) niet goed genoeg was om een prijs te winnen, dat ze daarvoor wellicht nog wat langer moeten oefenen leer je ze omgaan met de teleurstelling van het niet winnen. Helaas zijn het nu juist vaak de ouders die de vergelijking gaan maken, oliebol, staat dat rotkind van de buren weer boven je..... terwijl die kinderen het elkaar in eerste instantie nog best gunnen (hoe graag ze zelf ook een strik zouden willen krijgen). En dat ze gaan zitten plukken en trekken ben je als ouder/begeleider dan ook nog zelf bij, je frustratie of je teleurstelling afreageren op de pony is absoluut 'not done', op welke leeftijd dan ook.
Bovendien, als je sommige 'volwassenen' tekeer hoort gaan over hun punten, alsof er een dikke volvo te winnen was i.p.v. een lüllig strikje met een beker of geldprijsje, vraag ik me toch serieus af of volwassenen beter kunnen relativeren dan kinderen.

Vjestagirl schreef:
Ik ben idd van mening dat judo, voetbal enz enz enz wedstrijden voor kleine kinderen niet goed zijn. Waarom niet oefen wedstrijden, of speel wedstrijden. Wel in je mooie jasje en het wassen van de pony, en een briefje van een 'jury' dat je het zo goed hebt gedaan en je pony er zo mooi uitziet. Wij doen ieder jaar een mini wedstrijdje op ponykamp, idd met een briefje van de jury van 'goh wat heb je goed gereden en wat goed dat je pony luisterd'...

Omdat kinderen moeten LEREN omgaan met een keer verliezen, of met het feit dat het een keertje niet gaat zoals ze graag zouden willen, omdat de pony een keertje niet wil, of omdat ze zelf niet opletten, of omdat de jury misschien anders oordeelt dan ze verwacht hadden. Vroeger werd het ponyspel (en ik neem aan nu de Bixie ook) wel beoordeeld, ook al waren er geen prijzen te verdienen. Dat een jury dan net een tikkie positiever is dan in een normale dressuurproef omdat bij ponyspel geen winstpunten te halen waren is prima, maar als er een keer iets fout gaat mag dat ook vermeld worden op het puntenlijstje, kinderen zijn echt niet van suiker hoor. Als je er als ouder iedere keer een drama van maakt dat er iets misgaat of er niet gewonnen wordt ben je als ouder het probleem, het rijden van wedstrijden door jonge kinderen is geen probleem op zich.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:19

sighthound schreef:
Dit lees ik meer, maar wat is een plukkend kind???

Een kind wat in de mond zit te trekken en te zagen om de pony in de krul te krijgen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:07

Het afschaffen van wedstrijden voor kinderen onder de 12 vind ik wel wat ver gaan.
Er zijn genoeg kinderen die er echt plezier in hebben!
Helaas wordt veel verpest door pushende ouders, die mogen wel eens aangepakt worden.

Bovendien zie ik ook genoeg gepluk bij de volwassenen nog maar niet te spreken over sommige gezichten als ze weer eens 'ondergewaardeerd' zijn door de jury.

Ik mocht pas wedstrijden rijden toen ik 15 was terwijl ik al vanaf mijn 12e een pony heb. Mijn moeder vond me gewoonweg niet goed genoeg rijden. Clown
Ben er haar nu wel dankbaar voor, B t/m L2 vloog ik door, pas nu moet ik er weer echt voor trainen.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 14-04-08 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

dreamwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:11

HELEMAAL GELIJK,
dan ben je aan het rijden en dan zitten al die wuppen op hun ponys in de losrijbak rond te krossen..
dat is zooo Irritant.. dan kun je gewoon NIET rijden.. Maarjaa
Vork

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:21

dreamwork schreef:
HELEMAAL GELIJK,
dan ben je aan het rijden en dan zitten al die wuppen op hun ponys in de losrijbak rond te krossen..
Vork

daar horen weer de ouders de kinderen te helpen dat ze andere niet in de weg rijden. maar of dat de gene zijn onder de 12?? ik erger me vaak meer aan de puber leeftijd met hun grote bekken en geen regels of rekening houden met andere Haha!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:46

sandr0 schreef:
dreamwork schreef:
HELEMAAL GELIJK,
Vork

daar horen weer de ouders de kinderen te helpen dat ze andere niet in de weg rijden. maar of dat de gene zijn onder de 12?? ik erger me vaak meer aan de puber leeftijd met hun grote bekken en geen regels of rekening houden met andere Haha!

Daar heb je wel een punt denk ik....
Dreamwork: je bent zelf ook een wup geweest denk ik Knipoog
Je kunt ook een beetje rekening met de 'wuppen' houden toch? Iedereen moet het leren.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:55

Mijn ouders hebben mij en mijn zusje nooit prestatiedrang opgelegd. Eerder geremd. Maar ze zijn wel bereid dure paarden te kopen. Maar invlechten, stallen uitmesten ect hebben ze nooit gedaan. Hoe jong wij ook waren.
Als je dat er niet voor over had hoefde je ook niet te rijden. Ze hebben er alles voor over, maar alleen als wij laten zien dat we het hebben van een paard waard zijn.
Naar mijn mening zijn HET GEWOON DE OUDERS DIE WILLEN DAT DE KINDEREN RIJDEN. en denken door ze maar dure ponys en spullen te geven dat ze het wel leuk vinden

sighthound

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:40

dreamwork schreef:
HELEMAAL GELIJK,
Vork

Wat een onzin, wat ik vorige week bij een bixie zag daar kunnen nog heel wat pubers en volw. wat van leren!!!
Allemaal beheerst en rekening houdend met elkaar en dat voor 6 t/m ong. 10 jarigen! Mss kun je een prive-bak regelen als je volgende keer ook moet inrijden.

Clown

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:25

sighthound schreef:
@just bassie:
Je kunt toch zeker aan de pony niet zien hoe vermogend de ouders zijn, of ben ik nou naief? Je wilt toch een brave pony voor je kind en dan maakt het verder niet uit. Je zorgt er goed voor en als je naar een wedstrijdje gaat zorg je ervoor dat hij er netjes en schoon uitziet.

Als je op een wedstrijd terrein rond kijkt dan kan ik vaak wel dit verschil zien!
Ik hoop dat er meer mensen zijn die dit zien, ik vind het namelijk wel moeilijk om dit te omschrijven...
Dan bedoel ik de pony in combinatie met het kind dat er op rijd
Ik zeg vaak als ik zo'n combinatie zie; Die hebben wat meer air in de kont.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:31

Ik vind het ook wel een taak van een instructeur op de rijvereniging om eerlijk aan te geven of een kind+pony wel of niet toe is aan wedstrijden rijden.
En ik vind ook dat kinderen moeten leren omgaan met verliezen en hun pony moeten respecteren ondanks dat het een keertje niet zo goed gaat. Dat hebben mijn ouders er gelukkig wel ingepeperd vroeger, maar ik kan me dan ook niet herinneren dat ik ooit diep teleurgesteld of boos was als het niet goed was gegaan. Ik was voglens mij alleen maar blij als het wel goed ging (en dat heeft best lang geduurd, haha).

sighthound

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:05

@just-bassie:

Knipoog dit moet je helemaal niet willen zien, wat heb je eraan. Kan het nog zo'n dure pony/combinatie zijn, als ze niet kunnen rijden kom je nog niet ver. Talent is niet te koop.
En w.s. vergeten deze mensen dat kinderen ook veel leren van rondsjeezen op een shetlander van een paar 100 euries. Het maakt de kinderen vaak niet uit hoor, die zijn al dolblij met een pony die ze kunnen verzorgen.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:44

Ik vind er altijd bij dit soort onderwerpen vaak doorheen komen 'dat de ouders de kinderen pushen', 'dat marietje van de buren een dure pony heeft en daardoor wint' , 'dat pietje op zijn 12e begonnen is met wedstrijden en dat dat absoluut het beste was', 'dat kinderen van 6 op wedstrijd altijd plukken en trekken' etc etc.

Kom eens een dag kijken op wedstrijd hier. Daar zie je ouders die met elkaar een bakkie koffie drinken, kinderen die hun pony aan het poetsen zien en vol trots vertellen dat ze zo een wedstrijd hebben, die na de proef (waar ze wel of geen winstpunt gehaald hebben) naar hun vriendinnen rennen om samen een patatje te gaan eten (of de een nou een dure pony heeft of niet) etc.

Want dat lees ik nl. niet. Ik zou echt niet weten waarom je pas na je 12e wedstrijd moet gaan rijden. En dat het 'vroeger' allemaal zo gezellig was. Ik kan me van vroeger toch ook herinneren dat er al jaloezie was en andere ongein. Dat is toch van alle tijden en van overal? Toch niet alleen met rijden? Dacht je dat je buurman het leuk vond als je ouders een Mercedes kochten? Schei toch uit.

Mijn kinderen rijden heeeeeeel erg graag en ook heeeeeeel erg graag wedstrijden. En dat blijven ze doen hoor! Zonder te trekken en te plukken en met de pony's die wij voor ze kunnen en willen betalen. Of jullie dat nou leuk vinden of niet. Tong uitsteken

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:35

sighthound schreef:
@just-bassie:

Knipoog dit moet je helemaal niet willen zien, wat heb je eraan. Kan het nog zo'n dure pony/combinatie zijn, als ze niet kunnen rijden kom je nog niet ver. Talent is niet te koop.
En w.s. vergeten deze mensen dat kinderen ook veel leren van rondsjeezen op een shetlander van een paar 100 euries. Het maakt de kinderen vaak niet uit hoor, die zijn al dolblij met een pony die ze kunnen verzorgen.

Dit heb ik ook al een beetje beschreven in mijn eerdere verhaal in dit topic, haha soms dan valt het je gewoon een beetje op... Knipoog

Daniellev schreef:
Kom eens een dag kijken op wedstrijd hier. Daar zie je ouders die met elkaar een bakkie koffie drinken, kinderen die hun pony aan het poetsen zien en vol trots vertellen dat ze zo een wedstrijd hebben, die na de proef (waar ze wel of geen winstpunt gehaald hebben) naar hun vriendinnen rennen om samen een patatje te gaan eten (of de een nou een dure pony heeft of niet) etc.

Ik ben heel erg blij dat dit bij jullie wel zo is, ik heb lang genoeg mee gedraaid in de ponysport en dat was lang niet altijd gezellig!
Er was jammer genoeg altijd erg veel jaloezie. Als je dan met je "boerenknol" aankwam voor een Z proef stonden de meiden met dure pony's je uit te lachen en als je dan ook nog eens gewonnen had, dan werd je met de rug aangekeken.Dat kan toch niet heb ik vaak genoeg gehoord!

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:48

Hier zijn er zat die met 'gewone' pony's het goed doen hoor. En uiteindelijk draait het ook niet om de pony, maar hoe je rijdt. Een 'dure' pony (lees: pony die al veel kent) helpt je wel, maar uiteindelijk moet je het wel zelf doen. En als je 'trekt of plukt' maakt het niet uit of je op een dure of minder dure pony zit. Dan kom je er sowieso niet.

Enneh, ik kan me herinneren (in een vaag ver verleden) dat het bij de paarden ook niet altijd rozengeur en maneschijn is? Knipoog

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:51

Drie dagen na mijn negende verjaardag reed ik mijn allereerste, officiële wedstrijd. Onze supermakke wedstrijd- en boscrosspony loodste me niet alleen braaf door dorpjes en bossen, maar ook door dressuurproefjes (t/m de L2 kende hij ze uit z`n hoofd Haha! ) en springparcourtjes.

Mijn ouders zijn niet fanatiek of pushy; nooit geweest ook. Ze vonden het wel leuk om een paar keer per zomer (hooguit zes keer, het eerste jaar) mee te gaan naar zo`n wedstrijd.

Ik heb een heerlijke tijd gehad en had m`n vroege ponytijd niet graag willen missen! Lachen

Immetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 21:54

Ik begrijp je wel, MAAR..denk je dat een kind van 12 wel een (D?) pony echt alleen lekker los door het lijf kan trainen...???
Laat die kinderen toch lekker genieten, zij zijn de toekomst en dit gegeven ligt ook bij het jureren zij stimuleren immers door hoge punten tegeven voor in de krul getrokken pony's, ipv een pony die lekker los loopt en misschien met z'n neusje iets tever naar voren loopt..

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:07

Daniellev schreef:
Ik vind er altijd bij dit soort onderwerpen vaak doorheen komen 'dat de ouders de kinderen pushen', 'dat marietje van de buren een dure pony heeft en daardoor wint' , 'dat pietje op zijn 12e begonnen is met wedstrijden en dat dat absoluut het beste was', 'dat kinderen van 6 op wedstrijd altijd plukken en trekken' etc etc.

Want dat lees ik nl. niet. Ik zou echt niet weten waarom je pas na je 12e wedstrijd moet gaan rijden. En dat het 'vroeger' allemaal zo gezellig was. Ik kan me van vroeger toch ook herinneren dat er al jaloezie was en andere ongein. Dat is toch van alle tijden en van overal? Toch niet alleen met rijden? Dacht je dat je buurman het leuk vond als je ouders een Mercedes kochten? Schei toch uit.

Mijn kinderen rijden heeeeeeel erg graag en ook heeeeeeel erg graag wedstrijden. En dat blijven ze doen hoor! Zonder te trekken en te plukken en met de pony's die wij voor ze kunnen en willen betalen. Of jullie dat nou leuk vinden of niet. Tong uitsteken

Héél erg amen OK dan! OK dan!

Immetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:26

J0sef1entje schreef:
Daniellev schreef:

Héél erg amen OK dan! OK dan!
<- wat is dit voor een stom commentaar!!

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 06:33

Lijkt me vrij duidelijk.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 06:49

De grootste kinderen vind ik juist de zgn "volwassenen" die moeite hebben met de kinderen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 06:54

ik vind het geweldig die puppies zo heerlijk geconcentreerd op een pownie, inclusief veeuls te grote rijjas die hun proefje afleggen Lachen Lachen