Rij je met of zonder hulpmiddelen, en wat is je niveau?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

reinandje

Re: Rij je met of zonder hulpmiddelen, en wat is je niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:17

CharleyT schreef:
reinandje schreef:
ik rijd Z2 dressuur en met mijn andere paard Z1 dressuur (ga Z2 starten) en beide paarden rij ik met ST,sporen en zweep

Reinandje, complimenten voor je dapperheid om hier gewoon te vertellen dat je met ST en sporen en zweep rijdt. Gelukkig weer eens iemand die lekker nuchter uit de hoek komt, en niet meteen begint met: maar dit gebruik ik maar zelden, en dat gebruik alleen als ie erg stout is. Heerlijk, een verademing tussen de miepige reacties over hulpmiddelen.
Is een zadel ook geen hulpmiddel, net als een hoofdstel? Eigenlijk is toch de hele optoming een hulpmiddel om het paard te laten doen wat wij als mens willen?

haha oke bedankt ja zo is het nu eenmaal ik heb nu ook niet echt voorwaartse paarden hoor dus moet ik af en toe wat strenger zijn met me benen en dat help ook niet altijd dus vandaar het zweepje maar het is niet zo dat ik continu met me zweepje loop te knallen hoor!!! maar als ze niet naar me benen luisteren dat krijgen ze echt wel een keer een tik ze moeten gewoon wel reageren op mijn been!!!
en stang en trens is een beetje een gewoonte geworden.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:38

Ik rijd (bijna) altijd buiten en 1 keer in de week les (in de bak) Ik rijd bitloos, boomloos alleen wel met zweep. Dat is een beetje een gewoonte geworden omdat hij bang is (was!) voor varkens/zwijnen en mensen in de buurt van onze stal hebben een zwijntje in de tuin. Daar ging hij echt NIET langs en had hij soms een (klein) tikje nodig. Voor de rest heb ik altijd zonder gereden en ik rijd nu wel met zweep omdat ik het nu gewend ben maar ik gebruik hem niet.

Voor de rest ben ik niet tegen "hulp"middelen. Ik ben alleen van mening dat je ze mag/kan gebruiken om je paard iets aan/af te leren maar dat je op ten duur zonder (zou) moeten kunnen. Ook ben ik van mening dat als je alleen buitenrijd met "hulp"middelen dat je dan beter eerst je paard goed onder controle moet hebben in plaats van meteen naar de "hulp"middelen te grijpen.

Hulp staat elke keer tegen aanhalingstekens omdat ik ook van mening ben dat veel mensen (niet iedereen dus) hun paard erniet mee helpen maar er mee verzieken omdat ze deze verkeerd gebruiken.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:51

Ik heb niets tegen hulpmiddelen mits ze goed gebruikt worden.

Ik rij M1 en tijdens training rij ik meestal alleen met zweep (soms ook zonder).
Sporen draag ik alleen tijdens wedstrijden en soms tijdens de les.
Heb wel eens een elastiek gebruikt omdat mijn pony een tijd in zijn eigen houding wilde lopen en als ik hem anders instelde hij begon te klieren. Heb hem toen wat ronder ingestelt voor extra rug gebruik.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:08

Ik heb L2 niveau gereden.
En het ligt er net aan op wat voor paard ik stap.
Kwa hulpmiddelen gebruik ik alleen als het nodig is een spoortje of een zweep.
Maar als ik wedstrijden start rij ik alleen met spoor.
Emaal in het M mag je toch geen zweep gebruiken dus kan ik er net zo goed nu al aan wenne.

Overigs ben ik wel tegen andere hulpmiddelen zoals een slof enz.
9 van de 10 keer zie je mensen met een slof rijden die er niet eens mee kunnen rijden.
Maar die wel denken dat ze het wel kunnen. Scheve mond
En tijdens het rijden hem onbewust steeds strakker pakken uiteindelijk alleen nog op de slof rijden dat vind ik niet kunnen!

Ik zelf ben alijd wel serieus bezig met paarden en werk er altijd naar toe om uiteindelijk als doel tegaan starten als het paard en ik net zo goed er klaar voor zijn.
Hulpmiddelen zo als een slof er aanhangen of iets anders mag je in de ring ook niet gebruiken dus kan je het net zo goed oplossen thuis zonder hulpmiddelen.
Of als het niet zelf lukt een goede instructriese inteschakkelen die je helpt.
Dus als ik het dan zo zeg daar ben ik wel op tegen.
Ik zou ook nooit zo snel iets aan me eigenpaard hangen ik zou het proberen optelossen door te trainen instructriese of iets dergelijks dan duurt het maar langer maar ik ga niet me paard gedwongen naar beneden trekken door een slof of een strak vast gebonden helastiek.
Omdat ik wil dat hij nagevelijk loopt.
Het moet wel leuk blijven voor mens en dier uit die ontspannig geen getrek in die mond scherp bit er in dikke vette sporen in die buik.
Ik rij wel wedstrijd gericht maar niet op een gedwongen manier.
Als me paard een keer niet nagevelijk loopt naja jammer dan het is toch ook weer ervaring die je opdoet dan maar geen winst kan mij het schelen ik heb wel een leuke dag met me paardje. Ja

Soms zie ik mensen op wedstrijd die vinden dat het niet goed is gegaan in de ring zodra ze de bak uit zijn en dat paard aan het uit stappen zijn word hij afgezeken of nog voor straf ff lekker aan het werk gezet.
Belagelijk vind ik dat. Misselijk

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:45

Black_White schreef:
Slof een noodrem?

Tja, als je op Bokt het woord 'slof' in een post vermeldt, denken de meeste mensen blijkbaar al aan vreselijke rampscenario's. Lachen
Met slof voor in nood bedoel ik, dat áls ik hem zou meenemen, hij 99% van de tijd los hangt (zelfs de normale teugel lekker lang, het is een buitenrit), en in een gevaarlijke situatie pak ik 'm er dan gewoon bij, om erger te voorkomen. Zo beter?

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:18

Ik rijd eigenlijk alleen met zweepje om bij te tikken wanneer nodig. Sporen ben ik mee gestopt omdat mijn beenligging niet goed was; daardoor zat ik mijn paard onnodig te prikken en dood voor het been te maken. Nu heb ik les om mijn houding te verbeteren en ik merk dat ik daarmee mijn paard ook beter aan het been heb. Ik blijf lekker zonder sporen rijden, heb geen wedstrijdambities ofzo. Hulpteugels gebruik ik alleen met longeren (kaptoom en stootteugels), gewoon omdat het bij mijn paard onder het zadel niet nodig is.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:53

4EverHobbes goed dat je met sporen gestopt bent. Lachen Vaak zitten mensen hun paard onnodig te prikken en hebben ze het zelf niet eens door Knipoog

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:58

Ik rij meestal met zweepje, en als ik naar buiten ga soms met martingaal, omdat Char zich buiten erg sterk maakte, koppie de lucht in gooide, en dan zat je daar op de hei met 'n paard wat niet meer naar je luisterde Nagelbijten / Gniffelen
Maar aangezien ze nu verkocht is rij ik daar dus ook niet meer mee Tong uitsteken
Als ik Amigo rij aan 't begin geen zweep, want dan is ie erg snel & druk, en dan even daarna zweep d'r bij pakken, om 'm toch actief te houden, maar verder helemaal geen hulpmiddelen ofzo, beestje is 3 jaar, dus dan hang ik d'r niet van alles aan etc., eerst maar is normaal rijden Lachen

ziggemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:10

Ik rijd eigenlijk altijd met zweep. Gewoon voor het geval dat er iets zou gebeuren. Met springen gebruik ik een martingaal en vaak een pessoabitje.
Ik heb niks tegen hulpmiddelen, als ze maar goed gebruikt worden.

marloes_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:53

ik rij meestal met een zweep, omdat mijn pony niet altijd even goed op mijn been luistert.
en met springwedstrijden een martigaal, omdat mijn pony zijn hoofd omhoog doet en ik mijn handen omhoog dus dat is voor ons allebij fijner (als ik thuis spring gebruik ik meestal geen martigaal) oja mijn niveau is b

bonita_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:08

Ik rijd L1, met zweep maar gebruik het zelden. Alleen op wedstrijden met sporen. Op buitenrit met martingaal.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:32

ik ga in het tussenseizoen L1 starten en ik rijd nu met een simpel enkel gebroken watertrensje van aurigan gemaakt.
voor de rest rijd ik altijd met een zweep maar deze gebruik ik amper, af en toe om zijn achterbeen eens wakker te maken Knipoog
verder rijd ik 1X per week met een slofteugel in mijn les, zodat mijn paard net iets meer leert rekken aan mijn teugel Lachen
(dit is trouwens onder goede begeleiding)

CARLIJN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:33

pony: Ik rij zonder sporen of zweep niet omdat ik er tegen ben maar omdat het niet nodig is .
Wel rij ik met martingaal.

paard: die rij ik bijna altijd met sporen en zweep en een martingaal

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:41

Zonder zweep, sporen ect., we gebruiken geen hulpteugels, rijden met een enkel gebroken trensbit en we zijn LL-dressuur en L-springen.
Het is niet dat ik anti ben, maar ik heb het gewoon niet nodig bij mijn fjord omdat ze pittig genoeg is.
Met buitenrijden neem ik wel altijd een zweep mee, maar die gebruik ik dan alleen weleens om even een tik op een auto te geven die met een noodgang mij voorbij scheurt.
Ik vind alleen wel dat je pas met sporen en hulpmiddelen mag rijden als je al goed kunt rijden en dan alleen in het begin zelfs nog onder begeleiding.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:32

Ik rijd B met Donja en heb eigenlijk altijd een zweep bij het rijden.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:47

Dressuur rijd ik zonder hulpteugels. Paard alleen met spoor, pony met spoor en zweep.
Springen rijd ik beiden met martingaal, spoor, pony altijd met zweepje, paard af en toe (alleen als ie echt supervervelend is.)
Crossen met martingaal, sporen en zweepje.

Vaak is alleen het 'zweep erbij hebben' al voldoende. Soms met pony dressuur even bijtikken. Maar echt zweep als straf gebruik ik nauwelijks. Reden dat ik martingaal gebruik is dat ze beiden nogal enthousiast kunnen worden. En als ze hun hoofd dan alle kanten op kunnen zwaaien heb je net even minder te vertellen.

Ik rijd drs. L2+2 spr. B+7 en SGW B+0 met pony
Spr. B+15 en SGW B+8 met paard

In het begin heb ik mijn pony met touwtje gereden, zodat hij niet in de krul kon lopen. (Je had de teugels nog niet vast of hij liep al in de krul, en had een onderhals van hier tot Tokio.) Toen hij dit niet meer constant deed is het touwtje er gelijk af gegaan.

Ik ben niet tegen hulpteugels, mits deze nodig zijn, en correct gebruikt worden. Zie erg vaak dat o.a. slof verkeerd gebruikt wordt. Ook zei ik veel overbodige hulpteugels, dan ben ik wel echt tegen.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:57

Ik sluit me helemaal aan bij Jolienn.

Ben trouwens vergeten te zeggen dat ik op wedstrijd (en crosstrainingen) ook rijd met een martingaal wegens een overenthousiaste pony en ik dan net wat meer te vertellen heb. Met buitenritten hetzelfde verhaal.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 07:54

Ik rijd alleen dressuur. Ik rijd altijd met sporen, soms met zweep. Momenteel wel weer ff omdat ik er erg mee bezig ben hem achter actiever te maken en dat hij ondertreedt en dat vol blijft houden. Wanneer die namelijk alleen al een zweep ziet loopt die stukken beter Clown Wanneer ik dat voor mekaar heb en alles vanzelfsprekender voor hem is, gaat die zweep weer ff weg.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 09:58

willem reed ik altijd met sporen en zweep, zonder was niet te doen(jarenlang manegepaard geweest) daar reed ik L1 mee
sjimmie rij ik zonder iets, rij ik B mee
merel reed ik met een hals verlenger. merel is nogal een paard wat heel moeilijk te rijden is en snel de neiging heeft om sterren te kijken, mede doordat ze kissing spine had. met hals verlenger blijft ze lager, is dus beter voor haar rug en van daaruit is ze welnaar de ontspanning te rijden.
op dit moment staat ze in training, zonder hulpmiddelen en dat gaat heel erg goed. maar merel was spiertechnisch(ze wordt elke 2 maanden gemasseerd door sportmasseur) heel slecht en ze heeft gewoon veel moeite met correct rechtgericht rijden, wat haar nu dus aangeleerd wordt.
daarna zal ik haar gaan uitbrengen.. tis een volbloedje.. dus sporen stel ik even uit tot het moet in de M Haha!

Sissy_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:00

Ik rij alleen met zadel en hoofdstel en af en toe een zweepje. Clown
ik rij geen wedstrijden

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:03

Toen ik nog dresuur reed ree ik altijd met spooren en zweep op nivo M
Nu ik western rij rijd ik met spooren en ja teugels gebruik ik alls zweep dus eigelijk ook gewoon met spooren en zweep
Martingaal rij ik mee alls dat nodig is ligt aan het paard waar ik op zit en dat was altijd all zo

Evi01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:04

Ik rijdt met geen een hulpmiddel,
het bevalt me goed en ben ook niet van plan iets te gaan gebruiken.
We volgen goed onze lessen om aan te werken al die hulpmiddelen te vermijden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:20

Pff... interessant topic. Eerlijk gezegd, van het niveau van de ruiter valt niets te beoordelen en af te lezen of diegene nou juist of niet rijdt. Ik zie regelmatig mensen in de M lopen met kale plekken van de sporen en een paard dat duidelijk niet nagevelijk kan lopen, of hele leuke combinaties in de B die met veel plezier rustig hun wedstrijdjes rijden. Vanaf de Z vind ik dat weer moeilijker beoordelen maar goed.

Mijn niveau.. Ach ik ben geen echte dressuurruiter, L2 proefje op het juiste paard zou ik nog net overleven. Springen is al weer veel leuker, maar hoger dan 60 cm heb ik nog nooit gesprongen en zal er voorlopig niet van komen (Fries Knipoog ). Maar als ik rij probeer ik wel heel bewust van mn paard te zijn, naar het dier te kijken en daaruit te halen wat ik verkeerd doe. Zet mij op een hoog opgeleid paard en dat wordt de eerste keer een drama. Maar zet een Z-ruiter op mijn paard (draver) en die zal niet meer uit galop terug komen. Terwijl ze bij mij eindelijk ontspannen begint te lopen (bit- en zadelloos).
Ik ben niet zo zeer tegen alle hulpmiddelen. Zolang er maar goed mee om wordt gegaan en het nooit schaad. Een paard hier zal ik eigenlijk alleen maar zonder zadel rijden, de andere juist met, anders valt er niets uit te halen. Zweep rij ik ook gerust mee, maar gebruik die alleen om bij te tikken, vaak weten ze dan wel wat de bedoeling is. Sporen vind ik op mijn paarden niet nodig en voor de manier waarop ik rij ook niet.
Martingaal heb ik in het verleden wel mee gereden en dat is een hele fijne, werkt alleen wanneer het echt nodig is.
Slof heb ik een keer mee moeten rijden op een paard van een ander. Zonde, want die werd gebruikt om het resultaat op te lossen, niet het probleem. Paard spande aan, begon te rennen en werd onnodig geremd met de martingaal, ipv op zit en ontspanning. En de rest van de hulpmiddelen ken ik wel, maar ben ik voornamelijk op tegen.

R_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:58

Hier kun je echt het verschil zien tussen de recreatieve ruiters en de wedstrijdruiters. Begrijp me niet verkeerd maar het is simpelweg het geval.
Ik zelf rijd in alle klassen bij het springen en rijd op wedstrijd alle paarden met martingaal. Wanneer je die goed bevestigd heeft een paard daar geen last van er geen reden voor is. Mocht het paard iets doen, waar de martingaal voor gemaakt is, dan treedt hij in werking.
Thuis rijd ik zo af en toe ook met de slof. Hier geldt hetzelfde als bij de martingaal. Hij treedt alleen in werking, wanneer het nodig is, als hij goed bevestigd is.
Qua bitten verschilt het enorm waar ik mee rijd, het is helemaal geen schande als je met een scherper bit rijd. Mits je maar ervaring hebt en het paard goed behandeld. Niet in de mond rukken. Soms is het voor een paard alleen maar prettiger als je een scherper bitje hebt, zij laten zich dan fijner rijden waardoor de ruiter en het paard meer plezier aan elkaar beleven.
Maar een te scherp bit is ook niet goed en een scherp bit kan geen kwaad, mits in goede handen.

Dus duidelijk is wel.. hulpteugels en andere bitjes zijn geen schande, mits ze goed gebruikt worden.

previrJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:59

momenteel 1 paard L spr en L1 dressuur. rij altijd met sporen. deze moet van de zomer trouwens over na het M spr en die me er zonder sporen echt niet naar binnenrijden. Je bent ik een parcours van zoveel factoren afhankelijk dus is het handig dat je toch iets meer hebt zodat er gelijk een reactie komt mocht er iets zijn waardoor ze bv terug komen voor een sprong

Heb B paard wat ik van de winter heb gereden pas verkocht maar die reed ik ook met sporen en de eerste paard wedstrijden had ik een zweep bij

Ook met het paard wat ik nu klaar aant maken ben voor de zomer rij ik in de oefenparcoursen met spoor en zweep.
Mocht ie stoppen of ergens van terug komen heb ik wel nog altijd mijn handgas Haha!

Ik heb er geen problemen mee dat iemand met of zonder sporen/zweep rijdt, je zult ze toch wel nodig hebben denk ik dan.

Vroeger werd er zo gereden en nu nog.. alleen komen er nu steeds meer mensen die overal op tegen zijn. moet iedereen zelf weten hoor, maar ga niet andere doordringend lastig vallen dat een zweep en sporen en een bit en weet ik t verkeerd zijn of zoals ik ook al eens las dierenmishandeling.
Mijn mening is als je je paard consequent opvoed er daarna niet vaak meer hard opgetreden hoeft te worden, doe je dit niet dat kom je vanzelf de problemen tegen, stoppen in het parcours, stijgeren (staken dus) niet meer uit de stal komen en nog wel ergere dingen.
vandaar denk ik dat iedereen bij zich zelf moet kijken hoe hij/zijn met het paard omgaat en als dat allemaal goed en consequent is mag je pas oordelen over andere.