CharleyT schreef:reinandje schreef:ik rijd Z2 dressuur en met mijn andere paard Z1 dressuur (ga Z2 starten) en beide paarden rij ik met ST,sporen en zweep
Reinandje, complimenten voor je dapperheid om hier gewoon te vertellen dat je met ST en sporen en zweep rijdt. Gelukkig weer eens iemand die lekker nuchter uit de hoek komt, en niet meteen begint met: maar dit gebruik ik maar zelden, en dat gebruik alleen als ie erg stout is. Heerlijk, een verademing tussen de miepige reacties over hulpmiddelen.
Is een zadel ook geen hulpmiddel, net als een hoofdstel? Eigenlijk is toch de hele optoming een hulpmiddel om het paard te laten doen wat wij als mens willen?
haha oke bedankt ja zo is het nu eenmaal ik heb nu ook niet echt voorwaartse paarden hoor dus moet ik af en toe wat strenger zijn met me benen en dat help ook niet altijd dus vandaar het zweepje maar het is niet zo dat ik continu met me zweepje loop te knallen hoor!!! maar als ze niet naar me benen luisteren dat krijgen ze echt wel een keer een tik ze moeten gewoon wel reageren op mijn been!!!
en stang en trens is een beetje een gewoonte geworden.

Wanneer ik dat voor mekaar heb en alles vanzelfsprekender voor hem is, gaat die zweep weer ff weg.