Belachelijk dat je niet bitloos mag op dressuurwedstrijden..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Belachelijk dat je niet bitloos mag op dressuurwedstrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:05

Regels ja, maar daar gaat het nou juist om; die regels mogen best een keer aangepast worden.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:07

Vind ik niet. Lachen Precies om dezelfde dingen die RK zegt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:08

Wat wil je dan ?
Bitloos moet toegestaan worden; dan ook zadelloos. Een wit dekje moet dan ook niet meer persé hoeven want een zadel moet zo goed passen dat het zonder dekje goed moet blijven liggen. Zo kun je door blijven gaan..

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:13

RedPassion schreef:
casperrr schreef:
Als je er geen bit in wilt hangen, dan moet je ook niet starten.

Hoezo niet? Of je het leuk vindt om wedstrijden te rijden heeft toch niets te maken met het feit dat je (liever) niet met bit rijdt?

Ik sluit me er bij aan.
Ik vind het belachlijk dat je niet bitloos wedstrijden mag rijden.
Waarom niet bitloos?, als dat ook kan!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:14

Wat is het volgende, geen ijzers meer omdat dat ook schadelijk is? Allemaal een boomloos zadel?
Zoals Juul zegt zo kan je door blijven gaan.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:29

Je mag het toch zelf weten of je nou wel met ijzers rijd of niet.
Maar ik vind dat ook zelf mag weten of je nou bitloos wedstrijd rijd of met bit. Allebij kan waarom zou het dan niet mogen? dat is toch jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:30

Wat wel leuk zou zijn is wedstrijden voor Naturals. Of bestaan die al ? Daar kan je dan lekker zonder alles rijden Lachen Ik ben ook voor bit- en zadelloos ed hoor, maar om dat nou op officiele dressuurwedstrijden die al eeuwen bestaan te gaan invoeren ineens..

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:33

Het zou wel een leuke uitdaging zijn.
Waarom zou je met bit gaan rijden als het zonder ook kan ?
Waarom dan ook geen wedstrijden zonder bit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:37

Als je zonder bit rijd kan de jury niet meer goed zien of je niet te hard in je hand bent. En met bit rijden is vaak zelfs moeilijker dan zonder met sommige. Het zijn gewoon totaal verschillende dingen met en zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:40

Juul schreef:
Wat wil je dan ?
Bitloos moet toegestaan worden; dan ook zadelloos. Een wit dekje moet dan ook niet meer persé hoeven want een zadel moet zo goed passen dat het zonder dekje goed moet blijven liggen. Zo kun je door blijven gaan..

Zadelloos lijkt me niet ten goede komen aan het welzijn van het paard. En de kleur van een dekje heeft geen enkele invloed op het welzijn van een paard. Beetje onzinnig om bit en bitloos met deze zaken te vergelijken.

Zoals de KNHS zelf zegt, wordt ieder jaar naar hun reglementen gekeken en worden deze aangepast, waarbij ook wordt gekeken naar het welzijn van het paard. Zo worden bijvoorbeeld bepaalde anatomisch gevormde bitten voortaan toegestaan die voorheen niet toegestaan werden.
Zo zal er ook zeker gekeken kunnen worden naar de mogelijkheid van bitloos. En gezien de ontwikkelingen die gaande zijn en op basis van diverse onderzoeken naar de anatomie van de paardenmond, zitten we hier vast niet zo ver meer vanaf.

Hoe je ook denkt en wat je ook doet: het welzijn en welbevinden van het paard zou altijd numero 1 moeten staan. Wanneer een bit dit welzijn en welbevinden in de weg staat, wie zijn wij dan om te zeggen "jammer maar helaas, het moet nu eenmaal". Vind je jezelf dan echt een paardenliefhebber in hart en nieren?

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:41

JoviBan schreef:
Juul schreef:
Wat wil je dan ?

Zadelloos lijkt me niet ten goede komen aan het welzijn van het paard. En de kleur van een dekje heeft geen enkele invloed op het welzijn van een paard. Beetje onzinnig om bit en bitloos met deze zaken te vergelijken.

Zoals de KNHS zelf zegt, wordt ieder jaar naar hun reglementen gekeken en worden deze aangepast, waarbij ook wordt gekeken naar het welzijn van het paard. Zo worden bijvoorbeeld bepaalde anatomisch gevormde bitten voortaan toegestaan die voorheen niet toegestaan werden.
Zo zal er ook zeker gekeken kunnen worden naar de mogelijkheid van bitloos. En gezien de ontwikkelingen die gaande zijn en op basis van diverse onderzoeken naar de anatomie van de paardenmond, zitten we hier vast niet zo ver meer vanaf.

Hoe je ook denkt en wat je ook doet: het welzijn en welbevinden van het paard zou altijd numero 1 moeten staan. Wanneer een bit dit welzijn en welbevinden in de weg staat, wie zijn wij dan om te zeggen "jammer maar helaas, het moet nu eenmaal". Vind je jezelf dan echt een paardenliefhebber in hart en nieren?

Ik ben het echt helemaal met je eens! Knipoog

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:42

Het bitgebruik is gewoonweg een traditie. Net als dat je bijvoorbeeld op westernwedstrijden niet aan mag komen zetten met een zadel zonder knop. De sperriem vind ik dan weer wel iets dat niet op wedstrijden thuis hoort, een paard hoort verzet te kunnen laten zien.

Imo moet een ruiter zowel met als zonder bit kunnen rijden zonder z'n paard pijn te doen (mits het paard geen medische redenen heeft om geen bit te mogen dragen), maar de hand van de ruiter bepaald alles. Zonder bit kan je een paard net zo goed pijn doen als met bit, maar ik vind niet dat de dressuursport bepaalde tradities hoeft te laten vallen. Als je zonder bit wilt rijden: je HOEFT geen dressuurwedstrijden te starten.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:43

Juul schreef:
Wat wel leuk zou zijn is wedstrijden voor Naturals. Of bestaan die al ? Daar kan je dan lekker zonder alles rijden Lachen Ik ben ook voor bit- en zadelloos ed hoor, maar om dat nou op officiele dressuurwedstrijden die al eeuwen bestaan te gaan invoeren ineens..

ja lijkt em erg leuk....

wil ik zonder paard....

want ja paardrijden is onnatuurlijk...voor een paard..... Haha!

net zoals bit zadel en weet ik veel nog meer.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:43

Juul schreef:
Als je zonder bit rijd kan de jury niet meer goed zien of je niet te hard in je hand bent

Da's lekker zeg. Dus omdat de jury niet kundig genoeg is en de ruiters niet kundig genoeg zijn, moeten de paarden en pony's er maar aan geloven? Boos!
Nog maar een keertje dan:
JoviBan schreef:
Verder vind ik het een kwalijke zaak dat je een bitverplichting zou moeten instellen om als jury te kunnen beoordelen of de ruiter wel of geen zachte/harde handen heeft. Als een jury dit zonder bit niet kan beoordelen (zoals ze ook aanleuning zonder bit niet zouden kunnen beoordelen), dan dient de jury omgeschoold te worden. Het is te idioot voor woorden om alle paarden dan maar een stuk ijzer in de mond te leggen, om te zien of ze dat ijzerwerk wel of niet accepteren en om te zien of de ruiter wel zachte handen heeft. Waar zijn we dan met z'n allen mee bezig. Boos!

Zullen we dan ook een pijnprikkel bedenken om te testen of een ruiter wel stille benen heeft? Of een pijnprikkel om te testen of de ruiter wel voldoende meegaat in de bewegingen van het paard? Of een pijnprikkel om te kunnen zien of het paard wel voldoende ondertreedt en draagt? Etc?
En waarom is de pijnprikkel dan op het paard gericht en niet op de ruiter? Dat is toch de omgekeerde wereld?!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:04

Ik vind het ook nogal wat om de reglementen ineens te veranderen. Je krijgt dan wel een warboel van mensen in dezelfde wedstrijden.

Ik ben voor aparte 'bitloos' wedstrijden. Als er genoeg animo is neemt dat vanzelf het traditionele gebeuren wel over en anders....blijft het lekker naast elkaar bestaan. Ik ben iig van de partij als er bitloze wedstrijden komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:17

Yinari schreef:
Ik vind het ook nogal wat om de reglementen ineens te veranderen. Je krijgt dan wel een warboel van mensen in dezelfde wedstrijden.

Het hoeft niet 'ineens' en de KNHS inschattende, zal dat ook niet 'ineens' gaan gebeuren.
Ze kunnen bijv. beginnen met het verlenen van dispensatie wanneer deze aangevraagd wordt. Dan kunnen er iig al paarden (blijven) meedoen die vanwege medische of anatomische redenen geen bit kunnen verdragen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:22

Ja, nee, dat begrijp ik. Mijn punt was meer dat ik vind dat de regels dus niet veranderd hoeven te worden maar dat er aparte wedstrijden moeten komen. Is met jureren misschien ook gemakkelijker

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:27

*mengt zich toch maar even*

Misschien is het een uitkomst om wedstrijden appart voor Bitloos ruiters te organiseren? Aangezien het feit dat de onenigheid tussen sommige Bitloos ruiters en Normals te groot is en dus nooit samen op een wedstrijd terrein willen zijn, heb ik het idee? En waarom dat? Omdat simpelweg, naar mijn idee de Bitloos ruiter een heel ander inzicht hebben op het rijden dan Normals. Correct me if i`m wrong.

Ik snap best dat sommige bitloos ruiters wedstrijd willen starten. Ik neem aan dat per defenitie niet iedere bitloos ruiter NHer is? Ik rijd namelijk ook wel eens bitloos.
Je gaat naar mijn idee op wedstrijd om wat te presteren? Niet om te verliezen neem ik aan? Ik spreek vanuit mijzelf als een die hard wedstrijd ruiter, maar de bitloos ruiters zullen hier ongeacht een andere mening over hebben? Of rijden deze ook dressuur gericht?

Ik denk, of ik weet wel zeker dat alle partijen een hèèl verschillende mening hebben over het paardrijden.
Die eeuwige discussie over dat wel en niet goed zijn over het rijden met bit, etc is leuk en aardig, maar ik heb begrip voor de mensen die bitloos rijden en waarom dan geen begrip hebben voor de mensen die wel met bit rijden? Als een bit goeg gebruikt word prima, geen probleem! Ik sta ook te janken waneer ik een HAW toppic voorbij zie komen, waar een paard zijn bekkie kapot gerrost word. Niet alleen de bitloos ruiter denk dit.

Verder kan een foutgebruikt bitlooze optoming ook goed schade aanrichten. Bijde is even goed, waneer het goed gebruikt word, en bijde is slecht waneer het niet goed gebruikt word!

Ik heb mijn zegje gedaan, dit is mijn mening, vat het op zoals je wilt, maar zeg niet tegen mij dat ik slecht voor mijn paard ben omdat ik met bit rijd, sporen draag, een niet boomloos zadel heb!
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 30-01-08 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:36

Yinari schreef:
Ja, nee, dat begrijp ik. Mijn punt was meer dat ik vind dat de regels dus niet veranderd hoeven te worden maar dat er aparte wedstrijden moeten komen. Is met jureren misschien ook gemakkelijker

Leg eens uit? Waar behoort volgens jou de jury naar te kijken en op te letten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:38

Norway_girl schreef:
Misschien is het een uitkomst om wedstrijden appart voor NHers te organiseren? Aangezien het feit dat de onenigheid tussen sommige NHers en Normals te groot is en dus nooit samen op een wedstrijd terrein willen zijn, heb ik het idee? En waarom dat? Omdat simpelweg, naar mijn idee de NHers een heel ander inzicht hebben op het rijden dan Normals. Correct me if i`m wrong.

Ik zal je even 'correcten'. Knipoog
Jij plaatst mensen die bitloos (willen) rijden in het hokje 'NH-ers'. Dat is geheel misplaatst.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:38

Dat zag ik idd Nagelbijten / Gniffelen

*edit* Ik heb het even veranderd, want het stond een beetje raar Bloos Nu jij weer.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:41

Joviban, ik wéét dat je moet kijken naar de rust, balans, gangenwerk, ontspanning etc... dus wat dat betreft heb je natuurlijk gelijk, mag je optoming daar niets mee te maken hebben. In de praktijk werkt dat vaak anders en ik denk dat het gescheiden van elkaar gewoon beter werkt. Meer heb ik daar eigenlijk niet over uit te leggen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:47

Ik rij ook gewoon bitloos, halstertje aan, teugeltjes erop en rijden maar Clown
Jmmer dat het niet mag op een wedstrijd Boos!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:00

Ik denk dat de bitloosrijders er goed aan doen gewoon hun eigen bond en wedstrijden op te richten. Mocht de KNHS er brood in zien dan fuseert het mettertijd wel Knipoog

Ik zie nog niet zo de voordelen van het bitloosrijden, behalve dat je de inwerking verplaatst naar de neus/oren. Incl. alle problemen, maar met minder zicht op de verfijning voor een jury.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:07

Nou ja, het ene paard loopt beter op een bit, het andere beter zonder. Ik vind het zelf prettig om mijn optoming daar aan te kunnen aanpassen. Ik rij twee van mijn paardjes met en twee zonder bit, net wat ze naar mijn gevoel het beste oppakken. Het zou leuk zijn als je met allemaal dan wat actiefs, bijvoorbeeld wedstrijdjes, kunt doen.