Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
RedPassion schreef:casperrr schreef:Als je er geen bit in wilt hangen, dan moet je ook niet starten.
Hoezo niet? Of je het leuk vindt om wedstrijden te rijden heeft toch niets te maken met het feit dat je (liever) niet met bit rijdt?
Juul schreef:Wat wil je dan ?
Bitloos moet toegestaan worden; dan ook zadelloos. Een wit dekje moet dan ook niet meer persé hoeven want een zadel moet zo goed passen dat het zonder dekje goed moet blijven liggen. Zo kun je door blijven gaan..
JoviBan schreef:Juul schreef:Wat wil je dan ?
Bitloos moet toegestaan worden; dan ook zadelloos. Een wit dekje moet dan ook niet meer persé hoeven want een zadel moet zo goed passen dat het zonder dekje goed moet blijven liggen. Zo kun je door blijven gaan..
Zadelloos lijkt me niet ten goede komen aan het welzijn van het paard. En de kleur van een dekje heeft geen enkele invloed op het welzijn van een paard. Beetje onzinnig om bit en bitloos met deze zaken te vergelijken.
Zoals de KNHS zelf zegt, wordt ieder jaar naar hun reglementen gekeken en worden deze aangepast, waarbij ook wordt gekeken naar het welzijn van het paard. Zo worden bijvoorbeeld bepaalde anatomisch gevormde bitten voortaan toegestaan die voorheen niet toegestaan werden.
Zo zal er ook zeker gekeken kunnen worden naar de mogelijkheid van bitloos. En gezien de ontwikkelingen die gaande zijn en op basis van diverse onderzoeken naar de anatomie van de paardenmond, zitten we hier vast niet zo ver meer vanaf.
Hoe je ook denkt en wat je ook doet: het welzijn en welbevinden van het paard zou altijd numero 1 moeten staan. Wanneer een bit dit welzijn en welbevinden in de weg staat, wie zijn wij dan om te zeggen "jammer maar helaas, het moet nu eenmaal". Vind je jezelf dan echt een paardenliefhebber in hart en nieren?
Juul schreef:Wat wel leuk zou zijn is wedstrijden voor Naturals. Of bestaan die al ? Daar kan je dan lekker zonder alles rijdenIk ben ook voor bit- en zadelloos ed hoor, maar om dat nou op officiele dressuurwedstrijden die al eeuwen bestaan te gaan invoeren ineens..
Juul schreef:Als je zonder bit rijd kan de jury niet meer goed zien of je niet te hard in je hand bent
JoviBan schreef:Verder vind ik het een kwalijke zaak dat je een bitverplichting zou moeten instellen om als jury te kunnen beoordelen of de ruiter wel of geen zachte/harde handen heeft. Als een jury dit zonder bit niet kan beoordelen (zoals ze ook aanleuning zonder bit niet zouden kunnen beoordelen), dan dient de jury omgeschoold te worden. Het is te idioot voor woorden om alle paarden dan maar een stuk ijzer in de mond te leggen, om te zien of ze dat ijzerwerk wel of niet accepteren en om te zien of de ruiter wel zachte handen heeft. Waar zijn we dan met z'n allen mee bezig.![]()
Zullen we dan ook een pijnprikkel bedenken om te testen of een ruiter wel stille benen heeft? Of een pijnprikkel om te testen of de ruiter wel voldoende meegaat in de bewegingen van het paard? Of een pijnprikkel om te kunnen zien of het paard wel voldoende ondertreedt en draagt? Etc?
En waarom is de pijnprikkel dan op het paard gericht en niet op de ruiter? Dat is toch de omgekeerde wereld?!
Yinari schreef:Ik vind het ook nogal wat om de reglementen ineens te veranderen. Je krijgt dan wel een warboel van mensen in dezelfde wedstrijden.
Yinari schreef:Ja, nee, dat begrijp ik. Mijn punt was meer dat ik vind dat de regels dus niet veranderd hoeven te worden maar dat er aparte wedstrijden moeten komen. Is met jureren misschien ook gemakkelijker
Norway_girl schreef:Misschien is het een uitkomst om wedstrijden appart voor NHers te organiseren? Aangezien het feit dat de onenigheid tussen sommige NHers en Normals te groot is en dus nooit samen op een wedstrijd terrein willen zijn, heb ik het idee? En waarom dat? Omdat simpelweg, naar mijn idee de NHers een heel ander inzicht hebben op het rijden dan Normals. Correct me if i`m wrong.