Tuigpaarden in de dressuursport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Re: Tuigpaarden in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 10:14

shan schreef:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=164876

Dit is familie van die van jouw listiglistje. Haha!

Zilverster was een vos, neonlight.

Hier nog een tuiger, zz zwaar.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=57356

I know Knipoog .....hier een tweetal foto's van bovenstaande merrie

Afbeelding
Afbeelding

En hieronder een foto van de moeder (Keur v. Zilverster)
Deze merrie brancht bovenstaande merrie en 2 preferent prestatie merries.
De nafok van deze 2 merrie's lopen zowel in Duitsland als in Nederland succesvol nationaal.
En op jonge leeftijd tevens deelname aan Pavocup finale (NL) en Bundechampionat (DE)
Afbeelding

Het bonte kleurtje is te veklaren .....de Zilverster merrie komt uit de volle zus van de KWPN hengst Samber.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:47

iNkie hier op bokt heeft ook een echt gaaf paard en die heet bart Kwijl Bart heeft alleen een onbekende afstammeling maar aan de gangen en de bouw te zien heeft Bart gelders bloed inzitten.

http://www.ingridgerritsen.nl

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:58

Neonlight schreef:
Zit ik er nu zo gigantisch langs? Zilverster was er inderdaad ook nog, ook een schimmel........nu twijfel ik, want het paard wat op mijn netvlies nu even gebrandt staat is geen hengst........denk dat ik Edelster voor ogen heb, met de prestaties van Zilverster er bij. Heb nu een beeld van een schimmeltuiger op stand op mijn netvlies staan namelijk.

Het is Edelster, de schimmel en deze is NK ereklasse geweest. Zilverster is een dekhengst geweest, een vos. Dus denk dat je gewoon de naam verwarde?

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 18:47

heb iemand een foto van edelster??

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:16

heb niemand geen foto van edelster?????

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:49

jasmijn78 schreef:
Linda_E schreef:
Ik denk zelf dat niet alle tuigpaarden geschikt zijn, maar de gemiddelde tuiger heeft meer capaciteit voor het echte dressuurwerk dan het gemiddelde "dressuur gefokte rijpaard".

Dat vind ik wel een barre conclusie. Als de gemiddelde tuiger beter was in dressuur dan het gemiddelde dressuurgefokte paard, dan zouden tuigers geen tuigers meer heten maar dressuurpaarden Knipoog

Maar dat neemt niet weg dat er tuigers zijn die het goed doen in de dressuur, en dat wanneer een tuiger geschikt is voor dressuur ze zeker iets extra's hebben. Ik ken een aantal tuigerxrijpaarden die het heel goed doen. (flemmings uit een tuiger moeder) En die hebben zeker wat extra's.

helemaal mee eens, vind het erg leuk hoor dat er ook tuigpaarden tussen lopen. maar als ze echt altijd beter zouden zijn als jasmijn zegt, Tong uitsteken dan zou op de olympische spelen geen dressuur gefokte rijpaard meer lopen haha> ! ik vind dat het per paard anders is, soms is de `dressuurpaard beter, de andere keer de tuigpaard, maakt niets uit Lachen

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:50

ooh beetje erg late reactie :S
op een vroegere bericht Knipoog
maar ging even alles beetje lezen, vandaar Tong uitsteken

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 08:52

Gaat het bij dressuur erom wat voor paard het is en wat voor afstamming erachter zit? Volgens mij gaat het bij dressuur om de buigzaamheid, de gehoorzaamheid enz....
Dus tuigpaarden in de dressuur: geen probleem.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:04

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 10:36

Citaat:
helemaal mee eens, vind het erg leuk hoor dat er ook tuigpaarden tussen lopen. maar als ze echt altijd beter zouden zijn als jasmijn zegt, Tong uitsteken dan zou op de olympische spelen geen dressuur gefokte rijpaard meer lopen haha> ! ik vind dat het per paard anders is, soms is de `dressuurpaard beter, de andere keer de tuigpaard, maakt niets uit Lachen

Ik heb nooit de woorden ALTIJD BETER gebruikt, mijn ervaring is dat het GEMIDDELDE (dus niet alle) tuigpaard meer capaciteit heeft. Daarmee bedoel ik: ze zijn over het algemeen sterker en hebben aparter beengebruik dan het GEMIDDELDE dressuur gefokte paard. Daarmee zeg ik niet dat tuigpaarden per definitie beter dressuurpaard zijn, dat zou te kort door de bocht zijn.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:05

ThaGirl schreef:
shan schreef:
Vind je dit paard een lange rug hebben cadootje?

http://people.zeelandnet.nl/kisja/_DSC4700.jpg

Ik denk al wat lijkt dat paard op mijn paard! Maar die van jou is ook van Renovo, mijne ook.

Ze hebben zeker veel van elkaar weg. Haha!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:26

Ik rijd ook gewoon dressuur met mijn fries! Waarom zou dat niet kunnen met jou paard. Maar je moet wel een ding in je achterhoofd houden Knipoog Igg dat is wel als je met een fries tussen de kwpners rijd. Niet elke jury vind een tuig paard mooi al loopt ie zo mooi en de jury mag dat ras niet dan heb je een probleem :S (maar ik denk dat je dat zelf ook wel weet haha)
Maar succes op concour Knipoog

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:45

Atuur (die grandprix onder Anneke de Jong-Muilwijk heeft gelopen) werd al genoemd. Hij leeft inmiddels niet meer maar zijn hele verhaal staat op http://dressuurinstructie-annekemuilwijk.nl/
Klik in de linkerkolom op Atuur 'het verhaal'

Ik heb zelf een Wouter X Hoogheid gereden, tot aan M2 dressuur. Het meisje wat haar van mij gekocht heeft, heeft er Z1 mee gereden. Deze tuiger (Londa) liet zich juist heel gemakkelijk sluiten in de galop, maar werd wel snel heet en raakte snel geirriteerd.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:44

Maksymillian (Elcaro x Eleanor keur v.Allegro, fokker: H. Hoogerwaard)
Is geselecteerd voor de WB finale in den Bosch.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:53

Ik ga dit buitenseizoen ook met mijn tuiger starten, het is een 9-jarige merrie van ImmigrantxNavigator.

Fiokir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:33

Hallo allemaal Pling

ik ga volgende week (als het weer mee zit)
voor het eerst beginnen met een tuiger van 3,5
ze heeft wel 2 x het zadel opgehad maar
dat was het ook en nou wil ik maar is kijken hoe
het gaat om er rustig mee te beginnen
het is zo echt een schat en de eerste keer met zadel op gaf ze geen kick Duivel
dus ik denk haast wel dat het mee gaat vallen maarja
je weet het maar nooit he
Tong uitsteken

als ik er mee begin dan laat ik nog wel weer horen hoe het gegaan is
Vork

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:43

Annekeee schreef:
Ik rijd ook gewoon dressuur met mijn fries! Waarom zou dat niet kunnen met jou paard. Maar je moet wel een ding in je achterhoofd houden Knipoog Igg dat is wel als je met een fries tussen de kwpners rijd. Niet elke jury vind een tuig paard mooi al loopt ie zo mooi en de jury mag dat ras niet dan heb je een probleem :S (maar ik denk dat je dat zelf ook wel weet haha)
Maar succes op concour Knipoog

Wát een onzin. Een paard dat goed beweegt in de ring met een ruiter erop die het paard knap de baan doorstuurt, krijgt gewoon de waardering hoor. Ik heb nog nooit het idee gehad ook maar ooit benadeeld te zijn geweest omdat mijn paard niet mooi gebouwd is.
Als je paard loopt en laat zien wat er gevraagd wordt, krijg je gewoon je punten, daar kan geen enkele jury omheen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:51

Wat leuk om te lezen dat er zoveel mensen met tuigers dressuur rijden.

Dat veel tuigers toch wel aardig kunnen dressuren komt vaak door het Hoogheid bloed of Marconie bloed dat een van de ouders in de afstamming heeft.
Hoogheid en Marconie blijken naast de vererving van tuigpaard manieren ook verervers van dressuur aanleg.
Meestal gaat het dan om tuigpaarden zonder hackney bloed Gelderse tuigpaarden of ook wel klassieke tuigpaarden genoemd.

De dressuur tuigers (zoals ik ze maar even voor het gemak noem) kunnen natuurlijk ook een hackney vader hebben maar over het algemeen kan men stellen dat dit dan gaat om F1 producten en er dus sprake is van hackney x rijpaard of hackney x Gelders.
De aanleg komt iig zeker niet bij de hackney weg.

De volgende paarden zijn klassieke tuigers of te wel Geldersen.
Dikkeloo V. Toerist is een klassieke tuiger (of te wel 100% Gelders)
Zarona, V Irak (x Simon Bolivar), is de beste rijpaardfokmerrie van het hele KWPN. Drie kinderen blinken momenteel uit als internationaal springpaard, waarvan twee met 100% en één met 75% Gelders bloed. Dit zijn Shurlands Governor (v. Akteur) van François Mathy, Tepic la Silla (v. Akteur) van Alfonso Romo en Hilton (v. Notaris) van Michael Whitaker.
Amora V. Theoloog (x Hoogheid) heeft aan de Olympische spelen mee gedaan met Oded Shimoni.

Ik heb zelf een Allegro merrie maar ik rijd geen dressuur met haar (dat vind ze niks aan)

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:29

Ik rij momenteel ook een tuiger. Hij is niet van mij en ik had ook in het begin zo iets van ok Verward Maar hij is echt super leuk Haha! En is nu 2x mee op wedstrijd geweest. Hij is 3,5. We zijn gewoon weer begonnen in de B. De eerste wedstrijd liep hij 204 en 205 en afgelopen weekend liep hij 192 en 194 punten. Hier van waren we 3x 1ste en 1x 2e. Heb nog geen comentaar gehad over het feit dat het een tuiger is. Ik weet niet hoe het in de hogere klassen zal gaan lopen. Wat ik wel ideaal aan dit paard vind is dat hij zich altijd voor 200% inzet. Is dat iets typisch voor tuigers?
ik ben in ieder geval super trots op hem

Simone_Gp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:16

Ik denk dat de paarden van Fabricius het in de dressuur heel goed doen. Zij hebben allemaal een heel sterk achterbeen en de nakomelingen die ik van hem heb gezien waren ook nog eens heel elegant!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:37

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:03

Ilegra: In mijn tuiger zit ook hoogheid bloed, maar het zijn niet zo zeer dressuurtuigers, die van mij springt een pacour alsof het niks is. Tong uitsteken

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:29

Wij hebben sinds een aantal maanden ook een merrie met tuiger afstamming (Fabricius)(verder veel Gelders bloed). Voor het eerst uitgebracht op 17-2-08. Op de laatste coupon stond o.a.: kwaliteitsvol sportpaard Lachen
Tis zeker geen 'zwaar' paard (mijn dochter is slechts 1.55 en weegt nog geen 50 kg), eerder smal gebouwd en momenteel nog ietsje te dun (waar volop aan gewerkt wordt).

Simone_Gp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 17:18

aslo schreef:
Wij hebben sinds een aantal maanden ook een merrie met tuiger afstamming (Fabricius)(verder veel Gelders bloed). Voor het eerst uitgebracht op 17-2-08. Op de laatste coupon stond o.a.: kwaliteitsvol sportpaard Lachen
Tis zeker geen 'zwaar' paard

Zal vast een mooi paard zijn! Die ik van dichtbij gezien heb, waren heel chic! en Fabricius-nakomelingen staan bekend om hun sterke achterbeen dus ik denk dat jullie merrie vast een heel eind kan komen Pling

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:42