3 jarige op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: 3 jarige op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:50

Sodeletuut schreef:
ik vind dat je een paard niet meteen al zo hard aan het werk moet zetten hoor. mijn paard is 3,5 jaar en die is nog niet ingereden, daar ga ik binnenkort mee beginnen, maar wedstrijden? neee daar wacht ik nog wel een jaartje (of 2) mee..

een B proef is echt niet hard werken hoor Lachen Lachen Lachen

itsmelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:56

Ik vind dat het moet kunnen maar niet boven B niveau want dat is veel te hoog voor zo'n jong paard.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 19:36

ja vind het ook gewoon kunnen, wat vinden jullie van het springen met een 3 jarige, in bijvoorbeeld b parcour?

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:40

itsmelover schreef:
Ik vind dat het moet kunnen maar niet boven B niveau want dat is veel te hoog voor zo'n jong paard.

Maar daar heb je de regel van de KNHS voor. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:41

als je je paard op B niveau uitbrengt moet je hem op L niveau thuis voor elkaar hebben.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 19:45

vanaf welke leeftijd mag je l starten dan?

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:58

itsmelover schreef:

wat is het verschil tussen B en L1 ... uuhh 5 meter wijken nou en als hij dat niet kan .. dan haal je op de rest van de onderdelen nog gewoon 6'en 7'en .. die van mij wordt volgend jaar mei 5 en ik ben nu L2 ik ga niet te hard ik rijd 2 wedstrijden per maand.. en ik ben op 8 juli dit jaar begonnen.. ik rijd er gewoon elke keer 2 of 3 jaa dan gaat het haard.. niet om op te scheppen ofzo maar dan zie je dat het ook gewoon normaal kan Tong uitsteken ik rijd hem 4 keer in de week.. zo erg is het niet ..

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:59

Si_monee schreef:

je mag L1 starten wanneer je paard vier is.
dus
L - 4 jaar
M- 5 jaar
Z -6 jaar

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:00

KiWiKo schreef:
als je je paard op B niveau uitbrengt moet je hem op L niveau thuis voor elkaar hebben.

vind van niet je kan ook gewoon doortrainen wanneer je met de B bezig bent ik rijd nu L1 wedstrijden en ben bezig met het L2 dat geeft geen problemen

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:09

Ik vind dat het wel kan.. ik heb een pony en hij is 3.5 anders mag je geen wedstrijden rijden, hij is toen hij 2 was mee gegaan naar de hengstenkeuring en hij is dus al jong in de hand geweest en aan de longe om hem sterk en gespierder te maken hij ziet er niet jeugdig uit oid... niet dat ik de binnenkant kan zien maar ik rijd hem ook maar 3x per week en ik rijd express maar 1 proef per wedstrijd omdat ik nu al aan de 6 winstpunten zit in 2 proeven en het van mij niet zo hard hoeft te gaan.. maar sommige mensen die echt wedstrijdgericht rijden en 3 en 4 jarige competities en pavo cup enzo willen rijden moeten wel rond de 3 beginnen hoor.. je kan hem dan niet tot zijn 4e uit laten groeien Lachen .. ook niet mijn favoriet .. maargoed Lachen het is maar even om uit te leggen dat het soms ook niet anders kan en ook mede dankzij die competities enzo ..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:41

KiWiKo schreef:
Sodeletuut schreef:
ik vind dat je een paard niet meteen al zo hard aan het werk moet zetten hoor. mijn paard is 3,5 jaar en die is nog niet ingereden, daar ga ik binnenkort mee beginnen, maar wedstrijden? neee daar wacht ik nog wel een jaartje (of 2) mee..

een B proef is echt niet hard werken hoor Lachen Lachen Lachen

Ik ben het met je eens Kiwiko Ja

En 2 jaar wachten voor je er me op concours gaat? Dat vind ik wel heel erg lang. Ze leren er meestal alleen maar van; vreemde omgeving, andere paarden etc etc.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:27

pollew0p schreef:
Si_monee schreef:

je mag L1 starten wanneer je paard vier is.
dus
L - 4 jaar
M- 5 jaar
Z -6 jaar

4/5-L/M per 1 april en 6-Z per 1 januari.

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:29

kan ook Clown Tong uitsteken

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:29

KiWiKo schreef:

Om te beginnen met B te starten hoeven ze bij mij alleen maar redelijk B klaar te zijn.
Aan het eind van de B moeten ze L klaar zijn, en daarna idd ze elke keer een klasse hoger klaar hebben.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:33

KiWiKo schreef:

Ik TRAIN ze thuis een niveau hoger, maar of ze echt voor elkaar zijn? Ja aan het eind van bijv de L1 zijn ze wel L2 klaar. Ik had al 20 punten in de M1, MOEST toen de tijd dus over, maar M2 klaar? Nee.... dan maar wat langer doortrainen.

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:33

Ik ga die van mij 1 april ook starten in het L gewoon omdat ik niet vind dat het verschil dusdanig groot is tussen de B en het L.
Een pasje wijken doen ze net ze makkelijk. Ook een rede is da bij ons in de regio de B rubrieken vaak erg groot zijn en er dus soms een uur tussen de proeven ziet, dat is veel te lang voor een jong dier.
En ervaring opdoen is toch ook hetzelfde in het B als in het L. Plus dat ik van mening ben dat de B proeven veel te veel hetzelfde zijn, ik houd mijn paard graag een beetje bezig anders gaan ze juist lopen dond**er stralen. Hij is dan uiteraard al wel 4.
Ik vind er niks mis mee hoor, als je paard er klaar voor is waarom niet. Denk dat het voor een paard juist een leuke afwisseling is van de dagelijkse sleur!
Mits ruiter er ook een beetje de lol van in kan zien. Beetje zandhappen is een mogelijkheid Pling

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 09:58

Dan ben ik zeker wel antiek... Haha! . Mijn merrie is 'al' 4 1/2 en is pas sinds deze zomer onder het zadel. En ik ben pas van plan om op concours te gaan als ze 5 is, dit voorjaar dus... En dan ga ik gewoon in de B beginnen (mag wel L starten maar dat doe ik nog niet), als ik tenminste denk dat het op dat moment kan...
En dat alles simpelweg omdat ze er eerder nog niet klaar voor was. Met 3 jaar zag ze er nog uit als een jonge 2-jarige. In de tijd tussen haar 3 en 4 is ze nog zeker 9 cm. in hoogte gegroeid, om over de breedte nog maar niet te spreken... En geestelijk kan ze het nu ook allemaal veel beter verwerken. Ik hoop nog zeker tot haar 20ste met er door te kunnen rijden dus ik ben er een beetje zuinig op... Tong uitsteken

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:09

@ JJ: dan geef ik je groot gelijk dat je ff gewacht hebt hoor. Wij hebben nu ook een 2,5 jarige die echt heel erg groot is. Nu al zeker wel 1.65. Grote kans dat we wachten tot dik 3,5 jaar en als ze 4 is krijgt ze een veulen dus staat ze toch een paar maand stil. Kan ze iig goed uitgroeien.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:21

Ik vind dat een 3 jarige best een B proef kan rijden, heb ik met mijne ook gedaan en dat ging super. Was ook net hengst af en al aardig ja hoe zeg je dat niet uitgegroeid maar wel zodanig dat hij zat kon werken. Ging dan ook rustig aan maar kon echt zat Ja Op zen vierde waren wij L2 + L springen, beest loopt super ! Sommige pony's/paarden kunnen daar denk ik beter tegen dan de ander, de een is wat eerder 'volgroeit'

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:47

Een B proefje op zijn tijd kan geen kwaad. Maar er is ook nog een verschil tussen een pony die net drie is en eentje die ruim drie is.
@Myxlea, met een vierjarige L2 dressuur en L springen is naar mijn mening toch wel iets te veel van het goede!

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 06:02

Mm nee hoor, hij kreeg genoeg rust en we deden het rustig aan, we hebben het ook langzaam opgebouwd en hij kon het ook zat aan. Als ik wist dat hij het niet aankon had ik er én wel commentaar van anderen op gekregen, en dan had ik het niet gedaan. Maar ik kon niet anders want onze winstpunten zaten vol, dus langzaam daarnaar toe getraint en dan zit je daar. 't was zeker niet te veel

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:56

lovelucky schreef:
@Myxlea, met een vierjarige L2 dressuur en L springen is naar mijn mening toch wel iets te veel van het goede!

Mee eens.. Ja Nu kan het allemaal nog prima, maar de meeste paarden zijn op jonge leeftijd al kapot. Vooral paarden die super fijn aan pakken worden nogal eens over de kop gereden.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:31

Ik zou er mee wachten tot ongeveer vierjarige leeftijd. Laat je paard eerst eens rustig ingereden worden en laat het rustig opbouwen. Pas als mijn paard er helemaal klaar voor is (lichamelijk en geestelijk) dan zou ik wedstrijden gaan rijden. Ik denk niet dat een 3jarig paard er al echt klaar voor is, al verschilt dit natuurlijk ook gedeeltelijk per paard.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:33

JollyJumper schreef:
Dan ben ik zeker wel antiek... Haha! . Mijn merrie is 'al' 4 1/2 en is pas sinds deze zomer onder het zadel. En ik ben pas van plan om op concours te gaan als ze 5 is, dit voorjaar dus... En dan ga ik gewoon in de B beginnen (mag wel L starten maar dat doe ik nog niet), als ik tenminste denk dat het op dat moment kan...
En dat alles simpelweg omdat ze er eerder nog niet klaar voor was. Met 3 jaar zag ze er nog uit als een jonge 2-jarige. In de tijd tussen haar 3 en 4 is ze nog zeker 9 cm. in hoogte gegroeid, om over de breedte nog maar niet te spreken... En geestelijk kan ze het nu ook allemaal veel beter verwerken. Ik hoop nog zeker tot haar 20ste met er door te kunnen rijden dus ik ben er een beetje zuinig op... Tong uitsteken

Hier ben ik het dus helemaal mee eens! Je hebt nog zoveel tijd om met je paard hoger te komen, waarom dan al in vredesnaam met zijn derde jaar beginnen?!?

mrs_nielson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:44

Een B proefje rijden kan na mijn mening met elk 4 jarig paard wel, dit is zal absoluut niet schaden. Of het paard meer kan op 4 jarige leeftijd verschilt natuurlijk per dier. Het punt is alleen dat veel mensen die inschatting niet kunnen maken. En er daardoor veel en dan met name goede sportpaarden kapot worden gereden op jonge leeftijd.