Moet een pony in de B al aan de teugel..???????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daniellev

Re: Moet een pony in de B al aan de teugel..???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:41

runningkawa schreef:
Helemaal waar dat stukje...helaas
En niet alleen kinderen wordt dat zo geleerd maar gewoon heel veel ruiters...
Van achteruit ontspannen over de rug naar een rustige hand....was da?? Verdrietig

Ja ik schrijf kinderen, maar dat komt omdat ik 3 dochters heb, waarvan er inmiddels 2 rijden.

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:15

Oke, ik zal maar vast beginnen met dat ik niet het hele topic heb gelezen Clown
Verder vind ik dat die pony niet perfect aan de teugle hoeft te lopen, maar een beetje is wel fijn, anders kan je de figuren ook niet netjes rijden. Knipoog
Ik heb ook wel eens gehad dat er 'meer bergopwaarts' en 'hoger instellen' op mijn coupon stond in de B, dat vind ik wel heel veel van het goeie Tong uitsteken
* oh en even voor de duidelijkheid.. mijn pony liep heus niet met zn neus tussen z'n knieen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:22

Ja een paard moet nageefelijk lopen in de b, máár ik vind het zooo onnozel dat je bij een kleine storing ( dus paard komt een paar sec even tegen de hand, of paard loopt even een paar sec te diep) gelijk een 4 of zelfs lager neer zetten vind ik toch zo'n onzin!
Mijn paard komt soms met de inzet van middendraf 1 pasje iets te hoog, krijg wel gelijk altijd commentaar en een laag cijfer, terwijl de rest van de passen netjes zijn..

Ik vind dat wel jammer, ik vind dat er in de b best een kleine storing mag zijn zonder gelijk een dikke onvoldoende te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:24

Tegen de hand zijn is imo geen kleine storing Lachen

Bergopwaarts vind ik in de B geen goede term daar meestal bedoeld wordt minder op de voorhand of meer horizontaal, maar het bedoeld in principe hetzelfde.
Hoger instellen is hetzelfde als dat er staat, te diep.
Dus ik snap de omschrijvingen opzich wel Ja

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:40

Misschien zijn de omschrijvingen wel te begrijpen, maar ze horen niet thuis in de B, want voor zover ik weet staat B voor beginner en een beginner moet kunnen sturen en zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 00:08

Maar ook bij een beginner hoort een paard niet op de voorhand te lopen hoor Lachen
En ook mag een paard niet te diep (wat bij vele gepaard gaat met op de voorhand)
Want ja, het staat voor beginner, niet voor frot maar wat raak klassen Tong uitsteken

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 08:49

Ja maar toch vind ik vaak dat er veel te streng beoordeeld wordt. De B met de oude puntentelling was erg motiverend om nog beter je best te doen.. Er werd leuk commentaar gegeven en tips waar je echt iets aan had.

Wat mij tegenwoordig opvalt, is dat ( ik heb een jong paard) er iets even mis gaat er een 4 of 3 wordt gegeven en vaak zonder commentaar. Zelfde als het paard in de verkeerde galop aanspringt en je het paard opvangt en in de goede galop terug zet, krijg je een 4 met verkeerd ofzo als commentaar. Terwijl ik ook de nodige coupons heb liggen van de oude punten telling waar er als commentaar stond; jammer, maar goed opgelost. En ook een 4.

Dat vind ik toch een stuk leuker.. Daarnaast heb ik net geteld.. Ik heb 7 keer 179 Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 09:38

Wat er bij geschreven staat heeft toch niets met de nieuwe proeven te maken?
Overigens heb ik eigelijk nooit commentaar gehad als goed opgelost oid, maar gewoon springt over oid, te diep, meer tonen, allemaal korte dingen.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:33

je pony/ paard hoeft in de b echt niet speciaal al meteen aan de teugel te lopen. als je namelijk je pony gewoon super lekker voorwaarts rijd. als je dan gewoon en nette preof ner zet is het ook goed. ligt vaak wel een beetje aan de jury. maar als je pony zelf de nagelijkheid zoekt moet je hem wel die ondersteuning geven. bij ons was namelijk iemand gestart met een pony en dan wel tussen de paarden waarmee ze niet nagelijk mocht rijden alleen ondersteunen als hij het zocht. en ja ze had een winst punt, omdat ze hem super voorwaartsreed.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:58

Het blijft toch altijd moeilijk dit. Er zijn zoveel meningen, ook bij jury's. Maar soms lijkt het wel of men vergeet dat het amateursport is, dan denk ik dat is echt een gemiste kans, kinderen inderdaad motiveren werkt volgens mij toch het beste. Dat betekent niet dat er maar winstpunten uitgedeeld moeten worden, maar gewoon motiverend commentaar waar je wat mee kunt. Als je op de goeie weg traint thuis, kom je er uiteindelijk wel. Maar dat is dus jammer vind ik als er bij de B al dingen verwacht worden die eigenlijk nog niet verwacht mogen worden. Dan wordt daar toch thuis voor getraind. Want je rijdt tenslotte voor je winst, tenminste wij wel. Daarom denk ik dat je toch veel 'kort' gereden pony's en paarden ziet. Het een is het gevolg van het ander. Maar goed, waar begin je dit te veranderen? Bij de jury's of thuis?

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 21:23

Ik vind dat de pony's/paarden in de B net zo goed rond moeten lopen, ze krijgen hun punten voor de proef die ze rijden maar ze moeten al wel klaar zijn voor het L1, je hebt er niks aan als je pony/paard niet rondloopt en je dan in een keer eigenlijk in het L1 als je over moet wel moet gaan rondlopen en je daar dan veel zwaarder op gestraft word. Ik vind ze hoeven niet persé echt super te lopen maar iig wel nageefelijk, berg opwaarts etc. komt later wel.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:20

Ik denk dat als je in de B rijdt, je ook de B oefeningen moet beheersen, en niet al de L1 oefeningen. Tuurlijk train je daar thuis al wel voor, maar het moet juist stapsgewijs opgebouwd worden. Waar zijn anders de klasses voor? Dan kun je net zo goed meteen maar zelf bepalen waar je start. En als je dan de L in mag, maar je beheerst de oefeningen nog niet, dan oefen je maar thuis tot dit wel zo is. Je kunt toch doorrijden in de B tot 30 punten? En beheers je de oefeningen wel ga je over. Dit is volgens mij zoals het systeem van oudsher bedoeld is. Maar een beginner die de oefeningen van de B beheerst, mag niet afgestraft worden op 'aan de teugel rijden'. Als de pony ontspannen loopt en de figuren goed doet, moet het voldoende zijn. Laat de ruiters eerst onafhankelijk leren zitten voor ze de pony aan de teugel rijden, anders komen ze zichzelf toch ook tegen? Dan heeft de ruiter later de steun van de teugel nodig, en hoe vaak zie je dat om je heen? Eigenlijk veel te vaak.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:32

Ja maar stel nou dat ze op de netheid goeie punten geven, dus de ruiter krijgt telkens 180 etc. Er word thuis aangewerkt en het lukt nog steeds niet, dan blijf je in de B rondsukkelen tot je 30 wp's bij elkaar hebt gesprokkeld en dan móét je over. Tja.. dan beheers je de oefeningen niet. Hoeveel combinaties in het L1 zie je wel niet die halvegaar rondlopen? Hier bij ons best veel Knipoog *Natuurlijk ook veel nette hoor Ja*

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:37

Als je kijkt naar het regelement is en lichte aanleuning gevraagd.
Wanneer je het paard (of de pony) netjes aan het been is, zal deze nageeflijk lopen. Dat IS gevraagd! In de L komen er andere oefeningen bij die je in de B idd nog niet onder de knie hoeft te hebben.
Dat sommige er wel komen zonder en nageeflijk paard is jammer. Ik zal laatst iemand in de M met een los-vaste een aanleuning, paard liep wel rond, maar niet op de manier zoals gevraagd wordt. Erg vind ik dat. Ze had ook érg lage punten trouwens Tong uitsteken

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:39

Een lichte aanleuning ja, ik zeg niet dat ze perfect rond moeten lopen maar je ziet gewoon een heleboel pony's in de B lopen die uit elkaar lopen met de neus een kilometer omhoog, half afgebakken figuren die telkens net wel/net niet een wp halen. Die moeten op een gegeven moment na een tijd over naar 't L1 ivm met wp's en dan lopen er dus pony's half uit elkaar met de snuit omhoog in 't L1, dat is wat ik bedoel Ja

ChristyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:42

Ik vind zelf niet dat in de B het al moet het is tenslotte beginners klasse maar in de L en verder wel Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:47

myxlea schreef:
Een lichte aanleuning ja, ik zeg niet dat ze perfect rond moeten lopen maar je ziet gewoon een heleboel pony's in de B lopen die uit elkaar lopen met de neus een kilometer omhoog, half afgebakken figuren die telkens net wel/net niet een wp halen. Die moeten op een gegeven moment na een tijd over naar 't L1 ivm met wp's en dan lopen er dus pony's half uit elkaar met de snuit omhoog in 't L1, dat is wat ik bedoel Ja

ja en dan wordt het de L van Levenslang.

In de L komen er al moeilijke onderdelen en wordt er wat strenger gejureerd, lijkt me niet handig als je dan nog geen goede aanleuning heb Rolleyes

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:02

Ik vind van niet Knipoog
In de B rijden eigenlijk alleen maar beginners, of mensen met jonge paarden/pony's. De B is om de basis te krijgen, netjes de figuren rijden enzo.
Het is altijd mooi als je pony netjes in aanleuning en rond loopt, dan verdien je ook wel wat meer punt. maar ik de B hoeft het echt niet Knipoog
Ontspanning, en hoofdje niet de wind in vind ik kunnen in de B Lachen
In de L1 hoeft het zelfs niet! ik had vorig jaar een jury, die jureert overigens ook M&Z, en die zij dat het in de L1 nog niet hoefde, als je pony maar netjes ontspannen is, en lekker een beetje z'n snuitje naar beneden heeft Knipoog
Dus in de B, als het onstpannen is; vind ik het netjes, vooral voor een beginner.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:17

B staat voor basis niet voor beginner.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:23

Lekker zen snuitje een beetje naar beneden is lichte aanleuning Knipoog En idd wat superwoman zegt !

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:44

Als je pony als een kameel daar rondloopt, zoals mijn instructeur het noemt, dan vindt ik het niet winstpuntwaardig. Loopt hij echter met mooie buiging en z'n hoofd een beetje omlaag, dan is het wat mij betreft wel winstpuntwaardig. Maargoed, ik ben geen jury Haha!

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:43

superwoman schreef:
B staat voor basis niet voor beginner.

Basis is natuurlijk het begin, dus beginner, L is licht etc. Dus hoe hoger je komt hoe meer er verwacht mag en moet worden. En moet je na 30 pt op een gegeven moment echt de L1 in en je kan dat niet, dan houdt het natuurlijk gewoon op in de L1.
Kijk of het nou wel of niet al verwacht wordt in de B, uiteindelijk zullen degenen die het kunnen hogerop komen en de anderen niet of later. Als je de oefeningen van een bepaalde klasse nog niet beheerst moet je gewoon de tijd nemen om dit onder controle te krijgen. Je hoeft toch niet binnen een jaar naar het Z? Je kunt er (indien nodig) beter langer over doen en het allemaal goed voor elkaar hebben, dan dat je in het Z rondhobbelt en het eigenlijk nog niet voor elkaar hebt. Maar als je begint bij de Basis of Beginnersklasse, dan moet er gejureerd worden op wat er dan verwacht wordt. Er moet niet gekeken worden of je al hoger kan, want dan zou je daar al zitten. En dat vind ik tegenwoordig met een deel van de jury's, dat ze teveel verwachten. Dan gaat de lol er ook af. Zeker bij die kleine kinderen, hoe kun je nou verwachten dat die met balans op hun pony zitten, netjes figuren rijden en ook al bezig zijn met aan de teugel rijden? Sorry hoor. Ook van een jonge pony/paard mag je dit niet verwachten, er moet ontspanning zijn inderdaad. De rest komt later.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:50

Maar wat je ook gewoon vaak ziet in de B is een recreatie ruiter die voor de lol eens start...prima...maar daarbij moet de ruiter wel weten dat het hier geen reacreatie is en het wel nauw komt hoe het paard loopt.

Er zijn gewoon bepaalde eisen, ook in B, waar je aan moet voldoen.
Dat je het paard prima onder controle hebt met zijn neusje ver naar boven en alle plezier van de wereld samen hebt als je lekker rondscheurt in het bos, is niet van belang op het moment dat je de ring in komt Lachen

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:12

Wat ik steeds teruglees is dat als de pony niet aan de teugel loopt het dan niet in orde is of niet winstpuntwaardig. Maar hoe vaak zie je niet verderop (L, M, Z) dat de pony/paard wel aan de teugel loopt maar er van achter nog wat benen achter aan zwabberen? En iedereen die wedstrijden wil rijden mag dat toch ook? Als je op handbal, volleybal etc. gaat heb je toch iedere zaterdag/zondag ook een wedstrijd? Daar hebben de kinderen toch ook plezier? Want daar gaat het toch uiteindelijk om? Plezier in je sport hebben. En diegene die echt aanleg/talent hebben komen verder ja, maar daar zijn de ' L ruiters ' niet minder om. Je kunt toch niet zeggen die mogen geen wedstrijden rijden? Nee dat vind ik niet, het is amateursport en het moet leuk blijven. Daarom moet er beoordeeld worden wat er beoordeeld moet worden en dat is inderdaad de Basis in de B. En ook als een recreatieruiter dit onder controle heeft mag hij gewoon op wedstrijd. We zijn niet allemaal Anky's natuurlijk, maar daarom mag je toch wel met plezier je pony vlechten, zadeltje poetsen en je best doen op een wedstrijd? En dat mis ik. Vroeger gingen we met een vrachtwagen vol pony's en kinderen op pad, en een lol dat we hadden. Maar die lol is nu snel weg als je met je shet op een wedstrijd komt en er staat op je briefje 'moet meer voorwaarts, neerwaarts'. Al kom je met een Belgisch trekpaard, het moet plezier blijven en er moet beoordeeld worden op de klasse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:15

Niemand zegt dat ze geen wedstrijd mogen rijden...maaaaaar, dan moet je niet miepen als je geen wp rijdt Lachen

Als ik ga synchroonzwemmen zoals die 2 op de reclame is het super leuk als ik lol heb, maar niet miepen dat je niet wint Lachen

Goed aan de teugel rijden kan alleen van achteruit, anders heet het in de krul, of het nu B of Z is Lachen