worden mooie paarden voorgetrokken op wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nieke__

Re: worden mooie paarden voorgetrokken op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:12

Ik ben het geheel met Odin eens Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:22

Whizzard schreef:
Een jurylid ben ik niet, maar als ik bij de losrij-baan gaat mijn
aandacht automatisch naar chique paarden.

Ook als die met zijn neus in de lucht loopt, de ruiter er krom opzit en het paard shetlander gangen heeft?

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:40

asjemenou schreef:
Whizzard schreef:
Een jurylid ben ik niet, maar als ik bij de losrij-baan gaat mijn
aandacht automatisch naar chique paarden.

Ook als die met zijn neus in de lucht loopt, de ruiter er krom opzit en het paard shetlander gangen heeft?

Ik denk dat Whizzard bedoeld dat een netjes gereden, ontspannen en lichtvoetig paard meer aandacht trekt dan een paard met wat minder mogelijkheden Knipoog
en ik denk dat ze daar ook wel gelijk aan heeft, want let maar eens op hoeveel mensen op concours zeggen "Kijk, dat is een mooi diertje" Knipoog en vaak laten de jury's zich daar ook een beetje op inpakken, op het "plaatje"... en dat is ontzettend jammer!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:41

Volgens mij speelt het onbewust wel mee, of ja vooral de uitstraling speelt wel een rol denk ik.

Magali

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:42

Als je goed rijdt wordt je daar ook wel naar beoordeels. Dus als je een netjes gereden en ontspannen lichtvoetig paard ziet lijkt me duidelijk dat die de zwarte parel die gespannen en met hakken in de oren rond sjouwt voorbij rijdt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:43

Ik bedoelde er meer mee te zeggen dat iedereen denkt dat een mooi paard voorgetrokken wordt puur en alleen omdat hij mooi is.
Maar ook een mooi paard zal goed gereden moeten worden, anders zie je niet meer dat die mooi is!
Als ie met zijn teugelkreupel en met zijn neus in de lucht loopt dan vind niemand hem meer mooi.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:44

WinBinChes schreef:
Als je goed rijdt wordt je daar ook wel naar beoordeels. Dus als je een netjes gereden en ontspannen lichtvoetig paard ziet lijkt me duidelijk dat die de zwarte parel die gespannen en met hakken in de oren rond sjouwt voorbij rijdt.

Idd, dat bedoel ik dus ook, dan is die zwarte parel geen zwarte parel meer!
(hoe doe je dat trouwens: met de hakken in de oren Knipoog )

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:46

hmm, ja je hebt gelijk Knipoog
maar als je egt kijk op paarden hebt, dan zie je achter dat lelijke plaatje het mooie van het paard Lachen

maar, er zijn gelukkig ook jury's die naar de proef kijken, en niet naar het prachtige diertje in de ring Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:48

Nieke__ schreef:
maar als je egt kijk op paarden hebt, dan zie je achter dat lelijke plaatje het mooie van het paard Lachen

Maar dan zie je dus ook dat het lelijke paard een goede proef laat zien!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:50

Ik denk dat correct rijden een paard vaak mooi maakt.
Als je bijv. eens gaat kijken op wedstrijd dan lopen er heel wat tussen die als ze aan lange teugel aan het stappen zijn echt niks bijzonders zijn. En dan pakt de ruiter zijn paard op, begint te rijden en je denkt 'Wauw, wat een gave bok!'

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:54

asjemenou schreef:
Nieke__ schreef:

Maar dan zie je dus ook dat het lelijke paard een goede proef laat zien!

Er bestaan geen lelijke paarden.

maar hier heb je ook gelijk in Knipoog

en als je gaat tellen hoeveel mooie paarden er op de goede manier worden gereden, dan ben je snel klaar met tellen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:56

asjemenou schreef:
WinBinChes schreef:

Idd, dat bedoel ik dus ook, dan is die zwarte parel geen zwarte parel meer!
(hoe doe je dat trouwens: met de hakken in de oren Knipoog )

Haha! Haha!

;

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:48

zijn hier ook foto's van winbiches? Clown

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:34

Sjolvir schreef:
Starbreeze schreef:
Idd, wat heeft zo iemand eraan met 2 wp naar huis te gaan als het gewoon 3x niks is? Helaas snappen sommigen dat niet, de lat ligt vaak erg laag bij deze ruiters.

He! niet schelden! Ik scheld ook niet!
Mijn lat ligt hoog zat..
Maar ik ken ook de beperkingen van
mij en mijn paard!!!

Geef ook toe dat ik er gaver uitzie op een knol van 1.80..
die ik af en toe mag lenen. En dat ie gaaf kan lopen....
Past echter niet achter mijn auto! te zwaar, en een
ander paard en een andere auto wordt wat te duur...
Bovendien heb ik al een leuk paard!!!

Mijn streven is gewoon, mijn paard zo goed mogelijk op
te leiden..... En mezelf daarbij zoveel mogelijk te leren...
Ongeacht of dat paard goren paars of geel is....

Ehm jij hoort toch niet bij die groep ruiters die vind dat ze wel 2 wp verdiend heeft als het rijden zelf dat niet waard is?? Jij kijkt gewoon eerlijk naar jouw paard en wat eruit te halen valt en neemt genoegen met de punten, althans zo komt het op mij over.

Stukje was iig niet bedoeld om te "schelden" hoor Knipoog Knipoog maar sloeg op het stukje van daffodil.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 11:44

Helaas hoor ik niet tot de groep die 2 winstpunten verdient per proef..
En gelukkig hoor ik niet tot diegenen die vinden dat ze er 2
winstpunten verdienen per proef..

Je hebt gelijk...

(Heb toen ik nog geen Z was, wel eens 2 wp per proef gereden..
gaat in het Z niet meer lukken vrees ik.. max tot nu toe.. 215...
minimum tot nu toe 190 ging ook echt waaardeloos... @@$#$#%)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:14

Ik heb zaterdag weer concours gehad en ben zondag als groom meegegaan. Ik was erg tevreden over mijn eigen proeven. Wel vondt ik dat hij wat mat was. Ik moest elke pas vertellen wat we moesten doen, maar goed dit was onze 3e keer en de 2e was al weer 2 maand geleden, dus hij mist natuurlijk een berg ervaring en vertrouwen. Wel is hij ontzettend braaf op concours en zo loopt hij zijn proeven ook. Ik had 197 en 190 punten en en had 2 brave proeven, maar goed ik rijdt B. Voor de L2 zou het niet voldoende zijn geweest, maar dat is een stukje ervaring wat hij mist. Ik was 4e en 5e en er stonden echt geen mooiere paarden boven mij. Wel combinatie met net wat meer ervaring en die iets flitsender en gedurfder door de baan gingen. De mijne was te braaf voor de 1e plek en daar ben ik zeker niet rouwig om.

Zondag een hoop mooie dieren gezien, maar ook het nodige rop en trek werk. Als je erop let zijn er best veel paarden die strak worden gehouden en niet mooi over de rug lopen. Dan maar te braaf, ik kan mezelf wel in de spiegel aankijken...

Ik heb nu 9 wp in 3 wedstrijden en ga bij de 10 wel gelijk over. We zijn nog te braaf voor de L, maar in de B verveelt hij zich enorm. Maar goed. Ik had ook niet verwacht elke wedstrijd met 3 punten thuis te komen, maar de B stelt tegenwoordig niet veel voor als je de basis er redelijk netjes in hebt zitten.

Conclusie: Wat ik heb gezien zaterdag en zondag worden de mooie niet voorgetrokken. Is meer de smoes van de ruiter. Als je goed rijdt dan krijg je je punten ook wel, maar je moet wel kritisch naar jezelf kunnen den durven kijken

eve_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:57

helemaal gelijk Odin.
Ruiters en Amazones zijn vaak geneigd de fouten op alles behalve zich zelf af te schuiven. dat doe ik zelf af en toe ook hoor Tong uitsteken het zal ook niet altijd aan de jury liggen dat ze het mooie paard hoger punten, misschien loopt dat paard wel gewoon een betere proef. maar aan de andere kant kan het uiterlijk van een paard ook een grote rol spelen hoor.

shron_silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:26

Ik denk dat het onbewust wel gebeurt, een mooi paard oogt ook veel beter..

xxNANDOxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:19

soms denk ik ook welleens dat dit inderdaad gebeurt.. is toch best oneerlijk..

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:37

Ik weet inderdaad dat het gebeurd dat jury's voor de proef al hun ongezouten mening geven over de binnenkomst van een paard/pony. Maar in 9 van de 10 gevallen stelt de jury zijn/haar mening bij als hij/zij vind dat de combinatie een top proef hebben gereden.

Dus ik denk niet dat zogenaamde "mooie" paarden worden voor getrokken.

Het is een jury sport en soms en heb je een dikke meevaller maar ook wel is een tegenvaller en ik denk dat je beide aan jezelf te danken hebt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:16

Maar een mening moet toch kunnen?
Als je de cijfers maar eerlijk geeft! Volgens mij gebeurd dat 99% wel.

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 03:35

Je moet gewoon zorgen dat je altijd netjes rijd en de ene keer krijg je je punt en van de andere jury had je hem misschien niet gekregen. da's jurysport! Wat mij erg opviel bij de uitslag van de regio dat er 2 jury's per baan zaten en dat er soms een puntenverschil van ong.20 punten tussen zat, dus zelfde ruiter/paard en zelfde proef, maar 2 verschillende jury's!
Dat bewijst maar weer "net wat de jury wil zien...'"
En toch blijven we het allemaal lekker doen omdat we het toch leuk vinden!! (waaronder ikzelf ook)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 08:27

rayo schreef:
Je moet gewoon zorgen dat je altijd netjes rijd en de ene keer krijg je je punt en van de andere jury had je hem misschien niet gekregen. da's jurysport! Wat mij erg opviel bij de uitslag van de regio dat er 2 jury's per baan zaten en dat er soms een puntenverschil van ong.20 punten tussen zat, dus zelfde ruiter/paard en zelfde proef, maar 2 verschillende jury's!
Dat bewijst maar weer "net wat de jury wil zien...'"
En toch blijven we het allemaal lekker doen omdat we het toch leuk vinden!! (waaronder ikzelf ook)

Dat is waar, maar dan nog is dat niet gelijk te gooien op het uiterlijk van het paard.
Want de 1e jury kijkt of je netjes op de letter loopt, terwijl de ander een paard wil zien wat over de rug ontspannen loopt. Helaas is mijn ervaring ook, dat niet elke jury kán zien of het paard over de rug loopt of sommige zelfs in een valse knik aan de teugel niet zien....
Maar nogmaals heb ik veel meer positive ervaringen dan "negative".

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:47

Ik moet zeggen dat op de wedstrijden waar mijn paard gewoon echt goed liep, wij ook gewoon netjes onze winstpunten rijden en bij twijfelproefjes (iedereen heeft die denk ik wel eens) krijg je de ene keer een puntje kado en de andere gewoon niet. Ik had laatst een keer 179, dus bijna een puntje, kan je boos op de jury worden omdat je dan net je puntje niet hebt, maar het was het eigenlijk ook niet waard!
(en ik rij ook niet met een superdressuurgefokt paard maar met een springpaard en al vind ik het een plaatje om te zien, misschien vinden andere hem wel spuuglelijk, smaken verschillen, ook op het paardenuiterlijkgebied!)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:25

Ik heb zelf sinds april een KWPN van OOseven, daarvoor heb ik altijd wedstrijden gereden met mijn Volbloed arabier (1.55) tussen de paarden. Ik kwam de B gewoon niet uit met hem, terwijl ik hem op de zelfde manier rij als mijn nieuwe paard. Met mijn nieuwe paard ben ik een maand geleden wedstrijden gestart we zijn nu B+8. En zij is een stuk minder braaf en vervelender dan mijn arabier, denk aan stijgeren in de ring, bit vast pakken en sprintje trekken. Het gekke is dat mijn arabier ooit M heeft gereden in zijn jeugd, dan wel bij de Pony's en mijn merrie pas 5 is en dus niet alle oefeningen goed kent. Ik merk dus duidelijk dat de jury een voorkeur heeft voor grote KWPNers (of iets wat daar op lijkt) en dan het liefst dressuur gefokt.