dispensatie (bitkoos starten)ingetrokken na drie jaar!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heidi2

Re: dispensatie (bitkoos starten)ingetrokken na drie jaar!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 20:45

Cer???

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:46

Ja?
Is het geen vraag over wedstrijden rijden? Of ligt de nadruk op het bitloze hoofdstel (in dat geval zou HAR wel goed zijn Ja )
maar ik had het idee dat het meer over de KNHS en wedstrijdregels ging?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:49

katiavl schreef:
Waarom niet als ze gewoon die dispensatie verlengen zonder ernaar te kijken.

Daar heb je gelijk in, niet aan gedacht. Maar dan nog blijft het vreemd dat jury's er nooit wat over hebben gezegd.

Heidi2, dat zij ik toch juist? Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:55

Maroush schreef:
katiavl schreef:
Waarom niet als ze gewoon die dispensatie verlengen zonder ernaar te kijken.

Daar heb je gelijk in, niet aan gedacht. Maar dan nog blijft het vreemd dat jury's er nooit wat over hebben gezegd.

Heidi2, dat zij ik toch juist? Lachen

Inderdaad, ik snap ook niet dat de jury nooit iets gezegd heeft Scheve mond

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 20:56

@ Cer: Oh bedoel je zo. ik ben ie tbekend met al die termen di ehier gebruikt worden sorry. Als dit ergens ander hoort doe maar hoor. Mij best. Het probleem is de KNHS inderdaad.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 21:00

Waarom zou je vragen stellen als er een dispensatie verkregen is! Tjees. Het is wel heel gewoongeweest blijkbaar voorgaande jaren om gewoon dispensatie op medische gronden te krijgen. Ik heb dus duidelijk he tidee dat dat dit jaar ineens veranderd is.
En nee het gros van de juryleden waren uiterst positief. En vonden het heel gewoon dat je een sispensatie liet zien want dan zat het wel goed blijkbaar.
de meesten zeiden wel dat ik de eerste in dressuur was die ze in de ring hadden. Maar er werd geen onderscheid gemaakt tussen met bit en zonder bit. Het is ook gewoon te beoordelen als elke andere combi. Als je het niet weet zou je het niet zien namelijk.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:02

ik ken die mensen waar jij het over het, het paard heeft gebitsproblemen en kan geen bit verdragen als ik de goede voor me heb.
ik vind het belachelijk voor woorden en nu helemaal dat ik hoor dat jou dispensatie is ngetrokken.
omdat je dan zogenaamd geen aanleuning zou krijgen.
mocht je geen wedstrijden rijden met een bitloos hoofdstel, dat is toch je eigen probleem of niet.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 21:04

Ik begrijp de hetze/moeilijkdoenerij van de KNHS hieromtrent gewoon niet. Als mensen zich niet veilig voelen zonder bit (dat is onzin maar goed) dan rijden ze uberhaupt niet zonder bit. Dus dat het tot oncontroleerbare wantoestanden leidt is ook onzin. Wat denken ze nou dat als er een dispensatie verleend wordt dat de rest van Nederland ook ineens zonder bit wil rijden. Duh, niet dus. Het zal waarschijnlijk een klein groepje blijven. Ik vind het gewoon vreselijk autoritair om zulke belachelijk strakke regels te hanteren. Het hoofdstel ziet er uit als een gewoonhoofdstel daar ligt he took niet aan. Ze zijn bang dt er niet uitziet namelijk.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:05

ja ik heb het hoofdstel gezien en ik moet je zeggen het ziet er goed uit, en heeft een goede constructie.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:14

Heidi2 schreef:
Ik begrijp de hetze/moeilijkdoenerij van de KNHS hieromtrent gewoon niet. Als mensen zich niet veilig voelen zonder bit (dat is onzin maar goed) dan rijden ze uberhaupt niet zonder bit. Dus dat het tot oncontroleerbare wantoestanden leidt is ook onzin. Wat denken ze nou dat als er een dispensatie verleend wordt dat de rest van Nederland ook ineens zonder bit wil rijden. Duh, niet dus. Het zal waarschijnlijk een klein groepje blijven. Ik vind het gewoon vreselijk autoritair om zulke belachelijk strakke regels te hanteren. Het hoofdstel ziet er uit als een gewoonhoofdstel daar ligt he took niet aan. Ze zijn bang dt er niet uitziet namelijk.

Jah maar juist met dit soort dingen zijn er strakke regels nodig want als de één het wilt, willen de andere het ook en dat sommige regels niet helemaal begrijpbaar zijn en soms zelfs totaal nutteloos?
Dat hou je altijd. Het zou een lekkere bedoening worden zonder regels. Nagelbijten / Gniffelen

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:21

Heidi2 schreef:
Ze zijn bang dt er niet uitziet namelijk.

Sorry maar dat verzin je gewoon. Knipoog
Klassieke dressuur is nu eenmaal met bit en de knhs heeft zich wat dat betreft gewoon aan de regels te houden.
Ze zijn niet bang dat het er niet uitziet, ze zijn niet bang dat steeds meer mensen dat willen, het doet er ook niet toe of jij wel of niet een dressuurproef kunt rijden:
klassieke dressuur is optoming met bit.

Zo simpel is het dus ga er niet van alles en nog wat bij halen.

Je hebt nu pech (als je het dan perse zo wilt zien) maar daar staat tegenover dat je drie jaar lang enorm geluk hebt gehad omdat iemand een fout heeft gemaakt.
Nu hebben ze de fout ontdekt en het is over. Niet leuk voor jou maar wel heel normaal.

Daar kun je tegenaan blijven schoppen maar daarmee zul je niets bereiken.
Voor jezelf lijkt het me leuker om of een tak van paardensport te kiezen waar je wel bitloos kan rijden of een paard wat wel normaal met bit gereden kan worden.
Al het andere is een zinloze verspilling van nutteloze energie.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:22

switchx schreef:
Heidi2 schreef:

Jah maar juist met dit soort dingen zijn er strakke regels nodig want als de één het wilt, willen de andere het ook en dat sommige regels niet helemaal begrijpbaar zijn en soms zelfs totaal nutteloos?
Dat hou je altijd. Het zou een lekkere bedoening worden zonder regels. Nagelbijten / Gniffelen

als een pony het bit niet kan verdragen omdat hij gebitsproblemen heeft, dan is bitloos rijden een mooie oplossing als je bewijs hebt dat de pony/paard daadwerkelijk last van zijn gebit heeft

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 21:26

Nee dat zijn wel degelijk argumenten geweest in de discusise met de KNHS.
ten eerste zou mijn paard onbestuurbaar zijn. Het zou geen Engelse optoming zijn wat wel moet volgens de eisen. En hier wordt telkens aangedragen dat dan iedereen wel gaat aanvragen. Dat lijkt mij dus niet.

Misschien nutteloos maar ga me er niet zomaar bij neer leggen. Is nu eenmaal aard van het beestje.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:29

Heidi2 schreef:
ten eerste zou mijn paard onbestuurbaar zijn. Het zou geen Engelse optoming zijn wat wel moet volgens de eisen. En hier wordt telkens aangedragen dat dan iedereen wel gaat aanvragen. Dat lijkt mij dus niet.

Misschien nutteloos maar ga me er niet zomaar bij neer leggen. Is nu eenmaal aard van het beestje.

Dan heb je met een vreemd persoon zitten te discusseren.
De knhs bepaalt deze regels namelijk helemaal niet zelf, dat doet het overkoepelende orgaan en daar heeft het knhs zich gewoon aan te houden.
En de klassieke dressuur is al heel oud en heeft altijd al een bepaling gehad dat er met bit gereden moet worden.

Ben je het daar niet mee eens prima, dan is klassieke dressuur gewoon niets voor jou en ga je op zoek naar iets wat dat wel is.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:35

ThePast03 schreef:
Heidi2 schreef:

Dan heb je met een vreemd persoon zitten te discusseren.
De knhs bepaalt deze regels namelijk helemaal niet zelf, dat doet het overkoepelende orgaan en daar heeft het knhs zich gewoon aan te houden.
En de klassieke dressuur is al heel oud en heeft altijd al een bepaling gehad dat er met bit gereden moet worden.

Ben je het daar niet mee eens prima, dan is klassieke dressuur gewoon niets voor jou en ga je op zoek naar iets wat dat wel is.

oke nu zal ik de vraag eens andersom stellen als jou paard/pony onbestuurbaar is of het bit niet kan verdragen maar je wilt wel wedstrijden rijden, wat zou jij dan doen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:35

Jou paard is toch belangrijker dan wedstrijden hier heb je jou antwoord

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:37

dat is waar, maar je mag toch wel plezier hebben in de paardensport en wedstrijden rijden, sommige mensen willen wedstrijden rijden andere niet.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:38

leandros schreef:
oke nu zal ik de vraag eens andersom stellen als jou paard/pony onbestuurbaar is of het bit niet kan verdragen maar je wilt wel wedstrijden rijden, wat zou jij dan doen?

Bij onbestuurbaar: betere instructie zoeken
Bij bit niet kunnen verdragen: dierenarts erbij

Als het dan echt niet met bit zou willen ik moest en zou wedstrijden rijden dan kocht ik een ander paard.
Maar zelf zou ik denk ik gewoon lekker buitenritjes gaan maken, ik ga in ieder geval niet zeuren dat ik niet aan een tak van sport mee kan doen die al eeuwenlang zo is dat er gewoon een bit gebruikt moet worden.
Ik hou niet van het vechten tegen windmolens. Clown

En wat Katiavl hierboven zegt: Het paard en het plezier samen is voor mij vele malen belangrijken dan wedstrijden.
En anders zijn er nog wedstrijden in andere takken waar je wel bitloos mag rijden als het zo super belangrijk is....

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:44

het paard was al geopereert aan zijn kaak, maar als je deze mensen kent weet je ook hoe ze zijn en hoe ze hun paarden behandelen en dat ze zeker niet voor hun zelf kiezen.
ik stop nu in deze discussie want dit heeft ook geen zin.

Castello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:51

ben het helemaal met HC eens. Er is gewoon een fout gemaakt wees blij dat je er 3 jaar lang doorheen gerold bent. En er zijn blijkbaar genoeg mensen die bitloos willen starten kijk maar naar dit topic Tong uitsteken

JK

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:11

ThePast03 schreef:
ik ga in ieder geval niet zeuren dat ik niet aan een tak van sport mee kan doen die al eeuwenlang zo is dat er gewoon een bit gebruikt moet worden.

Volgens mij kost het niet zóveel aanpassing om diezelfde dressuur zonder bit te rijden. Ik heb eigenlijk niet genoeg verstand daarvan om daarover te kunnen oordelen, maar op het eerste gezicht vind ik het echt gezeur dat bitloos rijden niet is toegestaan. Maargoed, dat was eigenlijk de discussie niet.

Dat ze hier de dispensatie hebben ingetrokken, is aan de ene kant terecht: iedereen moet imo aan dezelfde regels worden gehouden en fouten mogen best hersteld worden. Maar de situatie hier is echt buitengewoon sneaky. Die bekende van de TS en ook de TS zelf zijn compleet voor de gek gehouden.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:12

Castello schreef:
En er zijn blijkbaar genoeg mensen die bitloos willen starten kijk maar naar dit topic Tong uitsteken
JK

Dat lijkt me toch júist een reden om het wél toe te staan?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:17

Waarom is de situatie sneaky? Enige wat er is gedaan dat de situatie recht is gezet. En eigelijk hun volste recht. Wat in het regelement staat moet gevolgd worden. Wel zoals er gezegd is zijn er veel fouten gemaakt.

Dat ze het bij bit houden is gewoon klassieke dressuur hun volste recht ook. Hopelijk voor de bitloze ruiters zullen mensen zich vastleggen op het organiseren van bitloze wedstrijden

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:17

Maroush schreef:
Dat lijkt me toch júist een reden om het wél toe te staan?

Als heel veel mensen graag bitloos dressuur willen rijden is het logischer om met die groep mensen een aparte bond op te zetten en wedstrijden te organiseren.
Klassieke dressuur is nu eenmaal met bit, zonder is het geen klassieke dressuur meer.

En nogmaals: Het knhs heeft te maken met de regels van het FEI, daar hebben ze zich gewoon aan te houden.
Daarom alleen al heeft het totaal geen zin om tegen de knhs aan te gaan schoppen.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 22:18

Nou en dat is het gewoon.
Even voor de goede orde. De vrouw die mij beldde ken ik dus helemaal niet. Ze klonk erg oprecht.
En wanneer zij een naam kon noemen dan kreeg ze dispensatie. Zo gezegd zo gedaan, ik help een medemens graag tenslotte. En drie dagen later een brief dat mijn dispensatie ingetrokken wordt...

Het heet niet voor niets dispensatie guys. Dat iedereen zich aan de zelfde regels dient te houden is heel logisch maar heel soms zijn er uitzonderinge nodig. In dit geval een medische. Al zouden ze al zeggen dat ze het mochten proberen, mist er aangetoond wordt een juiste proef neer te kunnen zetten he.