Welzijn van (sport)paard is niet van belang

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Welzijn van (sport)paard is niet van belang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:20

hns schreef:
Goed punt Arno!!!
Niemand heeft de volledige wijsheid in pacht dus commentaar als 'Ik weet er toch al genoeg van af' gaan bij mij niet door als excuus.
Mocht je nog zovéél van paarden afweten, je moet als eerste altijd de stallen aanvegen voordat je met een paard bezig mag zijn.
So be it...

De meeste mensen hebben gewoon geen interesse aan de prestatie en niet aan het paard zelf.
De titel de naam het geld de roem, dát willen ze.
Paard naar de kl*te goed op naar de slacht en kopen we een nieuwe Vork

Over dat laatste struikel ik toch een beetje hard hoor, wat vooroordelen?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:25

katiavl schreef:
hns schreef:
Goed punt Arno!!!
Niemand heeft de volledige wijsheid in pacht dus commentaar als 'Ik weet er toch al genoeg van af' gaan bij mij niet door als excuus.
Mocht je nog zovéél van paarden afweten, je moet als eerste altijd de stallen aanvegen voordat je met een paard bezig mag zijn.
So be it...

De meeste mensen hebben gewoon geen interesse aan de prestatie en niet aan het paard zelf.
De titel de naam het geld de roem, dát willen ze.
Paard naar de kl*te goed op naar de slacht en kopen we een nieuwe Vork

Over dat laatste struikel ik toch een beetje hard hoor, wat vooroordelen?

Aju ik zeg de meeste.
Niet iedereen hé.
Er zijn mensen die de verzorging maar aan iedereen overlaten behalve hun zelf en dán willen zo snel mogelijk naar de Z.
Omdat ze horen willen hoe goed ze toch zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:31

De lezing 'overstap Z2 naar ZZ licht' (of zoiets) was 10 x beter bezocht dan de lezing die daar vlakvoor was 'huisvesting van sportpaarden'

Cool Gestoord

Het zegt niet alles over wat mensen belangrijk vinden, maar ik vond het toch wel een tekenend beeld.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:32

kortzichtigheid, daar is het ook een tekenend beeld van....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:35

Nogmaals: de lezing 'huisvesting van sportpaarden' viel samen met het praktijkgedeelte van fysiotherapie. Ik kan me voorstellen dat er mensen waren die graag beide lezingen c.q. presentaties in hun geheel hadden willen volgen (dus zowel fysiotherapie als huisvesting). De zaal liep dus wel leeg, maar de conclusie dat dat zo was omdat men niet geïnteresseerd was in een lezing over huisvesting vind ik erg voorbarig. De mensen die bij de lezing over fysiotherapie aanwezig waren, liepen met Jarko Dun mee naar zijn praktijkgedeelte. Vrij logisch, lijkt me: je luistert naar een lezing over een onderwerp en dan wil je aansluitend ook het praktijkgedeelte zien.

Ietwat ongelukkig gepland door de organisatie misschien? Als ik naar mezelf kijk: ik had ze best beide willen volgen als dat mogelijk was geweest. Overigens heb ik zelf alleen het theoriegedeelte van fysiotherapie meegekregen (daarna moest ik naar huis - tja, prioriteiten Knipoog ).
Laatst bijgewerkt door Karin op 29-01-07 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:37

en het feit dat de tribunes afgeladen waren, maar dat nog geen 1% van die mensen naar een van de lezingen ging....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:38

Ik krijg de indruk dat jullie hebben staan turven?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:39

Probeer te begrijpen wat tS duidelijk wil maken. Maar wat mij stoort is veralgemenisering, waardoor iedere lezer doch geirriteerd zal gaan voelen. Wanneer je dit als discussie had willen aandragen had je je eigen oordeel er volgens mij niet zo moeten in verwerken. Als lezer wordt je echt een bepaalde richting in geduwt. Dit na in je profiel gelezen te hebben dat je de opleiding journalistiek doet. Hoe kan ik je berichtjes objectief lezen met zo'n onderschrift. Denk niet wit denk niet zwart denk niet zwart wit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:40

Wel gezellig als je met zo'n insteek weg gaat...

Ik kijk ook liever naar de shows en wedstrijden dan dat ik naar de lezingen ga
Shoot me..maar lezingen zijn er zo ook regelmatig.
Boeken en informatie over bijv huisvesting ook.

Maar een show kan ik niet morgen nog eens inkijken

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 13:46

Dinopino schreef:
Probeer te begrijpen wat tS duidelijk wil maken. Maar wat mij stoort is veralgemenisering, waardoor iedere lezer doch geirriteerd zal gaan voelen. Wanneer je dit als discussie had willen aandragen had je je eigen oordeel er volgens mij niet zo moeten in verwerken. Als lezer wordt je echt een bepaalde richting in geduwt. Dit na in je profiel gelezen te hebben dat je de opleiding journalistiek doet. Hoe kan ik je berichtjes objectief lezen met zo'n onderschrift. Denk niet wit denk niet zwart denk niet zwart wit.

Toch grappig dat mensen denken dat Journalisten een soort goddelijke objectiviteit door hun aders hebben stromen. Objectiviteit is onzin. Als je denkt dat je objectief bent, dan ga je zeker de mist in. En de suggestie wekken dat je objectief bent, is ook misleidend. Dan zou ik kunnen doen alsof ik 100% neutraal ben, en alles stiekum zo opschrijven dat het lijkt alsof 1 partij gelijk heeft.

Daarbij ben ik hier niet om objectieve stukjes te schrijven, ik ben hier voor de discussie.
Discussie krijg je het beste door je mening te geven. Wat jij zegt komt er op neer dat ik niet mijn mening mag geven omdat er ook andere meningen zijn.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:49

Nee ik vind dat je je mening niet mag geven Clown (grapje) ik heb alleen het idee wanneer ik je punt lees en zou willen uiten dat ik het er niet mee eens zou zijn jij mij ontiegelijk stom zou vinden. Wanneer je bijvoorbeeld zou zeggen van vinden jullie of zien jullie dit ook zo krijg je volgens mij een heel andere respons.

Anoniem

Jij krijgt op deze manier geen discussie
Maar mensen waarbij de haren overeind gaan staan...en daar ben je al vaker op attent gemaakt Lachen

Scum

Je mening geven is prima, maar daar hoort bij dat je andermans mening ook respecteert Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 14:02

Dat is een mening, dat je alleen op zo'n manier je mening mag geven.

Ik vind het maar kruiperig om te praten in vormen als "Het zou eventueel kunnen zijn dat misschien wel..."

Ook is het niet open en eerlijk als je zo je mening geeft. Je doet alsof je denkt dat het heel misschien wel zo is dat...
Terwijl ik eigenlijk denk: "Waar was iedereen nou?!"

Dus dan vind ik het ook eerlijker om dat zo op te schrijven.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:09

arno8 schreef:
Terwijl ik eigenlijk denk: "Waar was iedereen nou?!"

Dat mag je je uiteraard afvragen, geen probleem. Maar jij hangt er direct conclusies aan, om te beginnen met de titel van dit topic.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:13

@arno Dat is jouw mening. Maar misschien moet je eens uitproberen wat er zou gebeuren wanneer je sommige dingen anders zou formuleren. Gewoon een experiment. Waarom zou je mening niet mogen afsluiten met een open vraag om een discussie op gang te brengen. Ik zie daar toch niets gluiperigs aan. Dat is mijn mening. Bloos Ik zeg niet zo moet je het doen ik stel voor. Voor mij zou het denk ik beter werken. In plaats dat ik in de verdediging zou gaan zou ik misschien meer concentreren op wat je schrijft.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 14:21

Karin schreef:
Dat mag je je uiteraard afvragen, geen probleem. Maar jij hangt er direct conclusies aan, om te beginnen met de titel van dit topic.

Ja, omdat ik denk dat dat de reden is.

Er staat toch niet in mijn eerste bericht: Uit gedegen wetenschappelijk onderzoek blijkt dat...

Als ik zou beginnen met: Waar was iedereen nou?

Dan krijg je:
Jan: "Goh, ik was toen net bij de frietkraam."
Piet: "Oh, ik was toen in Groningen."
Klaas: "Ik was op vakantie in Frankrijk, hoezo?"

En dan zou ik zeggen: "Ik bedoel eigenlijk, waarom waren de mensen die op het Horse Event waren, wel in grote getalen aanwezig bij die en die lezing, maar niet bij die en die?

Klaartje: "Oh, ik was wel bij die en die, omdat ik dat wel interessant vond, maar daarna moest ik de trein halen."

Katrien: "Ik hoefde geen trein te halen, maar die ene lezing boeide me niet zo."

Ik: "Waarom boeide die lezing je niet zo? Zou het eventueel kunnen komen doordat..."

Kijk, op zo'n manier werk ik een beetje kruiperig naar mijn punt toe. Dat moeten ze in politieke kringen vooral blijven doen, maar ik doe dat liever niet. Ik zeg liever eerlijk waar ik over wil praten en wat mijn vermoeden is. Als dat vermoeden terecht is, krijg je al snel aanwijzingen. In zo'n geval gaan mensen bijvoorbeeld meteen op de persoon spelen (= het eigenlijke onderwerp vermijden).

In het verleden werkte ik wel voorzichtig naar mijn punt toe. Dan krijg je ellenlange discussies en aan het einde van de discussie weet je nog steeds niet wat je wilde weten. Daarbij irriteer je de andere mensen in de discussie omdat het voor hen niet duidelijk is wat je punt nou is.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:23

Nee, op deze manier krijg je een gezonde discussie:

arno8 schreef:
Wat is nou het verschil tussen de twee groepen? Waren komen mensen wel naar die laatste lezingen?
Om deze reden: ze willen alleen betere prestaties van het paard, maar het welzijn van het paard, daar is geen aandacht voor. Dom natuurlijk, want een paard met een beter welzijn zal ook beter presteren, maar zo ver denken veel mensen blijkbaar niet. Het zou ook wel triest zijn als dat de enige reden is dat mensen eindelijk eens naar het welzijn van hun paard gaan kijken.

Dat vind ik geen 'uitspreken van vermoedens', dat vind ik 'voorbarige conclusies trekken'.
Laatst bijgewerkt door Karin op 29-01-07 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:24

arno8 schreef:
Echte interesse a la: "Goh, wat zou ik dan beter kunnen doen? Wat voor interessants is er op die lezingen gemeld?"

Heb ik maar bij een paar deelnemers gezien.

als dat het doel van dit topic was, zou een andere titel een stuk verhelderend zijn Pling

en na de berichten hierna te hebben gelezen, begrijp ik dat dat ook helemaal het doel niet is.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:30

arno8 schreef:
Kijk, op zo'n manier werk ik een beetje kruiperig naar mijn punt toe. Dat moeten ze in politieke kringen vooral blijven doen, maar ik doe dat liever niet. Ik zeg liever eerlijk waar ik over wil praten en wat mijn vermoeden is. Als dat vermoeden terecht is, krijg je al snel aanwijzingen. In zo'n geval gaan mensen bijvoorbeeld meteen op de persoon spelen (= het eigenlijke onderwerp vermijden).

In het verleden werkte ik wel voorzichtig naar mijn punt toe. Dan krijg je ellenlange discussies en aan het einde van de discussie weet je nog steeds niet wat je wilde weten. Daarbij irriteer je de andere mensen in de discussie omdat het voor hen niet duidelijk is wat je punt nou is.

En ook hier trek je al erg snel je conclusies.

Zijn jullie niet al met een bepaalde (natural) bril op naar JA gegaan? Net als jullie blijkbaar met een bepaalde bril op het Bit lezen, kan me n.l. nog erg goed herinneren dat daar een uitgebreide bouwtekening in heeftgestaan van hoe de perfecte (schuil)stal er uit moest zien, net als een uitgebreid artikel over de paardvriendelijke manier van houden van een manege in Arnhem.

Het is niet alleen hoe je het wil zien, maar ook of je het überhaupt wel wilt zien.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:46

@arno waarom ik het met je stelling niet eens ben, wanneer ik de ondertoon er even uit filter is omdat er hele industrieën op het moment draaien op de kennisvergaring van de huidige paardenenthousiasten. Ik denk dat er bij menig paardenbezitter of ruiter heel wat boeken in kasten staan. En dat er heel wat geld wordt uitgegeven aan cursussen e.d..

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 15:01

Ik ga niet verder in op of mijn manier van discussieren nou wel of niet goed is. Ik heb uitgelegd waarom ik het zo doe.
Als je daar een discussie over wilt beginnen, begin dan maar een eigen topic of vraag het per pb, dit topic heeft al een ander onderwerp.

@Dinopino: interessant punt, echt waar. Maar toch: veel boeken gaan over hoe je het beste uit je paard kan krijgen. Ik kan niet bij iedereen in de boekenkast kijken, als ik dat wel kon, zou ik kijken hoeveel boeken als onderwerp hebben "wat is goed voor een paard" en hoeveel boeken "hoe haal je het beste uit je paard" en hoeveel boeken "Hoe rijd je je dressuurproef goed" (om het heel summier te zeggen). Dan zou je ook nog moeten weten met welke achtergrondgedachte iemand een boek heeft gekocht. Iemand zou bijvoorbeeld kunnen redeneren: "Ik wil het beste voor mijn paard. Het beste is als hij weet hoe hij mij moet dragen. Dat leert hij met dressuur, dus koop ik veel dressuurboeken."

Maar het andere uiterste zou zijn: "Mijn paard is maar een ding waar ik punten mee haal op dressuurwedstrijden. Het maakt mij verder niet uit of dressuur nou wel of niet goed is voor mijn paard. Ik wil gewoon punten halen en dus koop ik dat boek."

Maar goed, ik weet niet wat er in de boekenkasten staat en als ik het wist zou ik er nog niet veel mee kunnen.
In ieder geval kun je niet zeggen dat iemand het beste met zijn paard voor heeft OMDAT hij veel paardenboeken heeft.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:02

wil je dan nog even duidelijk maken wat nu precies je doel van dit topic is? Dan praten we iig allemaal over hetzelfde Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:02

arno8 schreef:
Ik ga niet verder in op of mijn manier van discussieren nou wel of niet goed is. Ik heb uitgelegd waarom ik het zo doe.
Als je daar een discussie over wilt beginnen, begin dan maar een eigen topic of vraag het per pb, dit topic heeft al een ander onderwerp.

Dan ben ik uitgepraat.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:05

@arno je zegt in je beginpost dat mensen niet willen leren en dat je dat schokkeerd. Ik denk dat mensen wel willen leren en informatie vergaren wanneer je kijkt na de bloeiende opkomst van tijdschriften enz. Wat mensen vervolgens met de kennis doen en hoe of op welke manier ze die vergaren dat staat er buiten.