Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

runningkawa schreef:Ik denk dat men in alle klasses meer op het achter naar voor rijden en het hand gebruik moet kijken.
Imo wordt dat door veel jury's te weinig gedaan.
Een omhoog getrokken kop, zonder rug gebruik, staat bij sommige jury's hoger dan een paard dat met minder front binnen komt, maar wel lekker van achter naar voor een lichte hand opzoekt.
(en uiteindelijk als hij verder is een echte oprichting kan laten zien)
Wordt men daar eens strenger op, dan zullen er al veel minder ruiters doorstromen naar de Z.
Die dat wel doen hebben dan een fijn handgebruik en kunnen zeker weten de S&T gebruiken
edit: rare typo
Elaine schreef:Sporen is niet vanaf L
Het verbieden is niet zo sterk, het niet meer verplicht maken vind ik excellent
runningkawa schreef:Sporen is wel verplicht vanaf de L, met andere woorden M1 en hoger
Zou van mij idd ook vrije keuze mogen zijn

Loekieloek schreef:Oh dat dacht ik [***]. Kan 't mishebben. Vanaf welke klasse dan?

en of S&T dan 'deskundig' gebruikt gaat worden, blijft voor mij nog even de vraag.
, dus wel eens vaker in het Z geweest, maar in het rijden zou voor mij de slogan moeten zijn: 'meer met minder'
Leonora schreef:Heb zelf in het Z regelmatig met alleen de trens gereden, maar kreeg daarover naderhand nogwel eens mondeling commentaar van de jury, dat in het Z nu eenmaal S&T hoort en mooier staat![]()
. JessicaD88 schreef:UHM...??? sorry maar een paard krijgt echt geen onderhals van een slof hoor! Waar je dit vandaan haalt??? Heel raar maar oke.
Starbreeze schreef:JessicaD88 schreef:UHM...??? sorry maar een paard krijgt echt geen onderhals van een slof hoor! Waar je dit vandaan haalt??? Heel raar maar oke.
Niet per definitie maar wel als je er niet mee kan rijden (lees constant op spanning hebt).. dan maken ze zich er sterk tegen met als resultaat ontwikkeling van de onderhalsspieren.
rianne67 schreef:ja mijn moeder had het erover, maar ik dacht dat ze zei dat het niet meer verplicht is om vanaf z2 te rijden met stang en trens maar idd pas in het zz zwaar. Maar dat het wel mag... het zou kunnen dat ik het niet goed heb gehoord!
Elaine schreef:runningkawa schreef:Sporen is wel verplicht vanaf de L, met andere woorden M1 en hoger
Zou van mij idd ook vrije keuze mogen zijn
Ja ok
Maar niet in de L alLoekieloek schreef:Oh dat dacht ik Elaine. Kan 't mishebben. Vanaf welke klasse dan?
In de M1 moet je sporen gaan dragen
Was miscommunicatie denk ik
Klopt dat kan ook heel erg linke soep worden, misschien hoedje ook maar afschaffen bij de paardenCitaat:Dat geld ook bij de paarden Randie, misschien nog wel meer dan bij de pony's... Hoeveel recreanten kopen er wel geen Z dressuur 'recreatie/leer' paard voor veel geld. Dat kan linke soep zijn als de papa Jazz heet...
.
Bettine schreef:Wat is S&T nu dan? Voor veel mensen ook een statussymbool.
En nu moet je ook aan een bepaalde 'eis' voldoen om met S&T te rijden, alleen die eis wordt iets hoger opgeschroefd.
Voor de mensen die met treins door willen rijden moet dat ook mogen, what's the problem? Iedereen kan uitslagen op internet vinden en zo zien hoe goed of slecht iemand gereden heeft
Ik vond het helemaal geen gek idee, maar ik vroeg me af of het statussymbool dan niet erger werd. Als je, je paard niet een beetje fatsoenlijk voor elkaar hebt, kom je ook niet in de Z. Misschien haalt een hogere eis de mensen met een slecht teugelgebruik er nog wat meer uit, maar de eis vereist ook weer een stuk meer controle. En niemand kan garanderen dan de mensen die - om even bij jouw voorbeeld te blijven - twee maal of meer 65% of hoger hebben gereden op een trens ook correct omgaan met S&T. Al lijkt het me ook stug dat iemand met verkeerd teugelgebruik meerdere keren 65% rijdt.
Starbreeze schreef:Doe ik wat fout Marije1984? Prachtig zeg die helderziende blik vanachter je PC... Ik ben vorig jaar door een jury nog 2e gezet van Nederland, op mn trensje in de M2. Zo te horen heb je er zelf weinig kaas van gegeten want jij denkt blijkbaar dat die stang heel ergens anders voor is dan waar ik hem voor gebruik. Je hoort namelijk wel vaker dat de aanleuning nog beter wordt als je met stang en trens gaat rijden en zo ook bij mijn paard. En waarschijnlijk spreek ik uit ervaring, in tegenstelling tot jij "van horen zeggen". De beste stuurlui... sjongejonge zeg.
kohtje schreef:Maar op wedstrijd wordt er bijna niets gezegt over open monden.
! Waardoor denk je dat die mond open gaat dan? asjemenou schreef:Yvonnelind schreef:
Ik vind dat ruiters vanaf het Z wel met S&T moeten kunnen rijden, maar dat er naast het geven van een cijfer op het effect van de hulpen een cijfer moet worden gegeven op 'de juistheid van de hulpen' waar er kritisch gekeken moet worden naar de kleinheid van de hulpen, het spoorgebruik en het gebruik van het bit of de S&T.
Het gebruik van de slof moeten ze juist tegengaan i.p.v. het gebruik te promoten op deze manier. Gebruik dan maar de vriendelijkere Thiedeman teugel; ook al niet super, maar toch een beter alternatief wat overigens al toegestaan is met losrijden. Er zijn teveel mensen die het paard kapotrijden met de slof en dan wordt het ook nog eens toegestaan met losrijden?? Ik vind ook dat je met een slof een vals beeld op kunt roepen en vind het dus onzin om het te gebruiken bij de hengsten competitie.
De paarden moeten een werkbaar karakter houden, dáár zouden ze eens wat strenger op moeten zijn i.p.v. zulke noodgrepen toe te gaan staan...
Mijn mening.
Het voorstel is alleen maar met het losrijden bij de hengstencompetitie, niet op gewone wedstrijden.
En voor de prijsuitreikingen snap ik het goed, ze willen nog wel eens een sprintje trekken, en de slof hebben ze dan echt niet om om hun paard in de krul te trekken maar als noodrem!
Hoeveel paarden zie je wel niet stijl omhoog gaan met de prijsuitreiking?
De slof kan je dan snel wat losser laten, maar ik zie ze nog zo snel niet effe de thiedeman los maken!