Afschaffing stang- en trens tot en met het ZZ licht??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Loekieloek

Re: Afschaffing stang- en trens tot en met het ZZ licht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:24

Vrijblijvende keuze: prima! Laten we dat ook eens met sporen doen, want is het niet vreemd dat je verplicht bent om met sporen te rijden (vanaf L, is 't niet?). En straks misschien mogen losrijden met slof? Omgekeerde wereld lijkt mij.

Ik denk dat het verbieden van S&T ook een veschuiving van het probleem is hoor. Denk dat veel mensen dan met dunne trens gaan rijden en de sperriem goed zullen aansnoeren.

Mijn idee: waar is de tijd gebleven dat een ringmeester iemand kon aanspreken op buitensporig gedrag tegenover het paard?
Goede juryleden prikken er overigens zo doorheen of iemand alleen maar op de stang kan rijden of gewoon een prima aanleuning heeft.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:32

Sporen is niet vanaf L

Het verbieden is niet zo sterk, het niet meer verplicht maken vind ik excellent Knipoog

Loekieloek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:33

runningkawa schreef:
Ik denk dat men in alle klasses meer op het achter naar voor rijden en het hand gebruik moet kijken.
Imo wordt dat door veel jury's te weinig gedaan.
Een omhoog getrokken kop, zonder rug gebruik, staat bij sommige jury's hoger dan een paard dat met minder front binnen komt, maar wel lekker van achter naar voor een lichte hand opzoekt.
(en uiteindelijk als hij verder is een echte oprichting kan laten zien)

Wordt men daar eens strenger op, dan zullen er al veel minder ruiters doorstromen naar de Z.
Die dat wel doen hebben dan een fijn handgebruik en kunnen zeker weten de S&T gebruiken

edit: rare typo

Helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:34

Sporen is wel verplicht vanaf de L, met andere woorden M1 en hoger
Zou van mij idd ook vrije keuze mogen zijn Lachen

Loekieloek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:34

Elaine schreef:
Sporen is niet vanaf L

Het verbieden is niet zo sterk, het niet meer verplicht maken vind ik excellent Knipoog

Oh dat dacht ik Elaine. Kan 't mishebben. Vanaf welke klasse dan?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:36

runningkawa schreef:

Ja ok Clown

Maar niet in de L al Knipoog

Loekieloek schreef:
Oh dat dacht ik [***]. Kan 't mishebben. Vanaf welke klasse dan?

In de M1 moet je sporen gaan dragen Clown

Was miscommunicatie denk ik Knipoog

Loekieloek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:38

We zijn eruit! Pling

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:38

Eindelijk! Haha
Edit: Sorry: offtopic en oneliner Nagelbijten / Gniffelen

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:53

Elaine schreef:

Met inrijden rijd ik nooit met slof, die heb ik in de ring immers ook niet?

Ik rijd allen met slof als ik over straat ga, die helemaal los hangt.. Het is meer voor het geval er iets gebeurd, dat ik nét iets meer te vertellen heb.
Overigens heb ik een slof met elastiek aan de uiteinden dus vastzetten kan niet.

Stang- en trens verbieden zie ik voors en tegens.
Ik zie er bij de meeste ruiters geen kwaad in, maar er zijn mensen die bter kunnen gaan damen dan met S&T gaan rijden!

een slof als je over straat gaat? dat vind ik ook een beetje raar..ik zou dan eerder voor een martignaal kiezen, en dan ook niet te strak doen..daar trek je een paard niet echt mee naar beneden, maar heb je wel veel over hem te zeggen. Het is best gemeen vind ik tegenover je paard om als je pony ergens van schrikt hem met een slofteugel erbij op te gaan vangen. Hier krijgt hij een onderhals van, en je pony schrikt immers ook wel eens. Daarbij zit ik langs de weg nooit op mijn paard, tenzij mijn moeder erlangs loopt en hem nog aan een halstertouw heeft...Dit is hoe ik er tegenaan kijk..

UHM...??? sorry maar een paard krijgt echt geen onderhals van een slof hoor! Waar je dit vandaan haalt??? Heel raar maar oke. En ik vind een slof met buitenrit helemaal geen slecht idee, mijne is gelukkig braaf en ik vind het bij haar niet nodig, maar anders zou ik t ook doen hoor. Veiligheid voor alles. En wat slof betreft, ik denk dat als je er goed mee weet te rijden er niets aan de hand is, ik rijd zo af n toe met slof, en ze gaat er juist erg fijn van lopen.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:33

Heb een keer clinic van dr ulf moller gezien; supermooi zoals hij op een simpel trensje een paard voorstelde.

Lijkt me voor een paard ook een hele opluchting om niet meer al dat ijzerwerk in zijn mond te hebben. Kan me echt niet voorstellen dat het lekker ligt Bloos

De Z bereiken is geen kunst, als je maar vaak genoeg start, dan word je het in de loop der jaren best wel een keer, maar of je dan rijden kunt Ach gut en of S&T dan 'deskundig' gebruikt gaat worden, blijft voor mij nog even de vraag.

Heb zelf in het Z regelmatig met alleen de trens gereden, maar kreeg daarover naderhand nogwel eens mondeling commentaar van de jury, dat in het Z nu eenmaal S&T hoort en mooier staat Ach gut

Meng me niet zo vaak in dit soort discussies, heb sinds gisteren de ruiterster Haha! , dus wel eens vaker in het Z geweest, maar in het rijden zou voor mij de slogan moeten zijn: 'meer met minder' Pling

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:45

Leonora schreef:
Heb zelf in het Z regelmatig met alleen de trens gereden, maar kreeg daarover naderhand nogwel eens mondeling commentaar van de jury, dat in het Z nu eenmaal S&T hoort en mooier staat Ach gut

Ik heb bijna alles op trens gestart in het Z tot nu toe (toen ik de S&T net ging gebruiken merkte ik positief verschil, maar dat werd langzaam minder dus nu heb ik er niks 'extra's' aan en vind ik het dus niet nodig om 'm voor de mooi erin te hangen) en heb meerdere malen met de jury gesproken na mijn proeven en kreeg er juist complimenten over, omdat je het nog maar zo weinig ziet Ja.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:55

JessicaD88 schreef:
UHM...??? sorry maar een paard krijgt echt geen onderhals van een slof hoor! Waar je dit vandaan haalt??? Heel raar maar oke.

Niet per definitie maar wel als je er niet mee kan rijden (lees constant op spanning hebt).. dan maken ze zich er sterk tegen met als resultaat ontwikkeling van de onderhalsspieren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:00

Starbreeze schreef:
JessicaD88 schreef:
UHM...??? sorry maar een paard krijgt echt geen onderhals van een slof hoor! Waar je dit vandaan haalt??? Heel raar maar oke.

Niet per definitie maar wel als je er niet mee kan rijden (lees constant op spanning hebt).. dan maken ze zich er sterk tegen met als resultaat ontwikkeling van de onderhalsspieren.

Klopt! Dat zijn echt typische slofhalsjes. Dan kan je vaak al aan een paard zien wat de ring binnenkomt dat die thuis met slof gereden wordt. (op een foute manier uiteraard, gewoon dus om de kop in de krul te houden) Paard geeft dan gewoon niet na, zoekt de hand niet op etc etc en heeft totaal geen bovenhalsbespiering, deuk bij de schoft, draagt de hals ook vaak te horizontaal en drukt zich steeds eruit.

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:04

rianne67 schreef:
ja mijn moeder had het erover, maar ik dacht dat ze zei dat het niet meer verplicht is om vanaf z2 te rijden met stang en trens maar idd pas in het zz zwaar. Maar dat het wel mag... het zou kunnen dat ik het niet goed heb gehoord!

Dat dacht ik ook dat dat er stond. Niet verplicht mag wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:06

Elaine schreef:
runningkawa schreef:

Ja ok Clown

Maar niet in de L al Knipoog

Loekieloek schreef:
Oh dat dacht ik Elaine. Kan 't mishebben. Vanaf welke klasse dan?

In de M1 moet je sporen gaan dragen Clown

Was miscommunicatie denk ik Knipoog

Er staat vanaf
En dat betekend bij mij ook niet in de L, maar zoals het woord zegt, vanaf de L, dus na de L.
Zo nam ik de post van Loekieloek dus ook op Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 13:21

Citaat:
Dat geld ook bij de paarden Randie, misschien nog wel meer dan bij de pony's... Hoeveel recreanten kopen er wel geen Z dressuur 'recreatie/leer' paard voor veel geld. Dat kan linke soep zijn als de papa Jazz heet...
Klopt dat kan ook heel erg linke soep worden, misschien hoedje ook maar afschaffen bij de paarden Vork Clown .

Ik denk gewoon dat ze de keuze vrijblijvend moeten houden, en inderdaad een extra punt voor bit en teugel gebruik. Cool

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:31

Officieel zijn sporen ook in de B en de L verplicht, maar het wordt door de KNHS gedoogd om in deze klassen zonder te rijden... Komt op hetzelfde neer natuurlijk, maar kun je nagaan!

Ik vind dat je ook een redelijke proef moet kunnen rijden zonder sporen.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:52

Ik zou er wel blij mee zijn als de keuze blijft in t ZZ-L en ZZ-Z, mijn paard heeft heel snel de bek stuk en ik heb nu een bit van Bakeliet (soort hard rubber) en dan blijft ie heel, dus ik rijd nu ook alleen op trens.
En hoop volgende winter over te gaan, dus als ik niet met S&T hoef zou geweldig zijn!!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:00

Bettine schreef:
Wat is S&T nu dan? Voor veel mensen ook een statussymbool.
En nu moet je ook aan een bepaalde 'eis' voldoen om met S&T te rijden, alleen die eis wordt iets hoger opgeschroefd.

Voor de mensen die met treins door willen rijden moet dat ook mogen, what's the problem? Iedereen kan uitslagen op internet vinden en zo zien hoe goed of slecht iemand gereden heeft Ja

Dat weet ik en dat stond ook in een wat latere post. Lachen Ik vond het helemaal geen gek idee, maar ik vroeg me af of het statussymbool dan niet erger werd. Als je, je paard niet een beetje fatsoenlijk voor elkaar hebt, kom je ook niet in de Z. Misschien haalt een hogere eis de mensen met een slecht teugelgebruik er nog wat meer uit, maar de eis vereist ook weer een stuk meer controle. En niemand kan garanderen dan de mensen die - om even bij jouw voorbeeld te blijven - twee maal of meer 65% of hoger hebben gereden op een trens ook correct omgaan met S&T. Al lijkt het me ook stug dat iemand met verkeerd teugelgebruik meerdere keren 65% rijdt. Vork

En natuurlijk mogen de mensen die op een trens rijden gewoon zo doorgaan. Gelukkig maar! Ik maak er dan ook geen probleem van. Vroeg het me gewoon af!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:29

Starbreeze schreef:
Doe ik wat fout Marije1984? Prachtig zeg die helderziende blik vanachter je PC... Ik ben vorig jaar door een jury nog 2e gezet van Nederland, op mn trensje in de M2. Zo te horen heb je er zelf weinig kaas van gegeten want jij denkt blijkbaar dat die stang heel ergens anders voor is dan waar ik hem voor gebruik. Je hoort namelijk wel vaker dat de aanleuning nog beter wordt als je met stang en trens gaat rijden en zo ook bij mijn paard. En waarschijnlijk spreek ik uit ervaring, in tegenstelling tot jij "van horen zeggen". De beste stuurlui... sjongejonge zeg.

Sjonge sjonge lezen is moeilijk he. Ik zeg hetzelfde als jij. Verfijning van je hulp. Maar uit je vorige bericht maakte\ik heel wat anders op. Dat klonk meer als: ''mijn paard wil alleen voorwaarts als hij een spoor om heeft''

Nu zeg je dat je aanleuning fijner is, dat leest al anders dan wanneer je zegt dat je paard veel beter op S&T loopt. Je kan ook te snel op je tenen getrapt zijn. Beter lezen en beter nadenken voordat je onnodig in de verdeging schiet

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 09:51

Ik vind het idd prima als ze de verplichting eraf halen. Het verbieden, tja het heeft voordelen en nadelen. Ik vind het een voordeel in ze zin dat niet iedereen nu zomaar met Stang en Trens kan gaan rukken en plukken (veel beginnen het liefst al in het m1 met oefenen....) Als je soms ziet hoe er mee gereden wordt....

Ik heb zelf een tank van een paard, hij is 1.75 hoog, breed en lang.... Ik heb wel met S&T gereden, maar op trens was hij fijner te rijden, dus ik start al sinds juli er niet meer mee. Ook omdat het toch voorlopig niet verplicht is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:07

Veel hebben het hier over fout stang gebruik.
Maar op wedstrijd wordt er bijna niets gezegt over open monden. Het zijn vaak nog de combinaties die winnen!
Dus het rijden met s&t zou beter moeten worsen beoordeeld in een proef.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:09

kohtje schreef:
Maar op wedstrijd wordt er bijna niets gezegt over open monden.

Hangt direct samen met foutief stang gebruik hoor Knipoog ! Waardoor denk je dat die mond open gaat dan?

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:18

asjemenou schreef:
Yvonnelind schreef:

Ik vind dat ruiters vanaf het Z wel met S&T moeten kunnen rijden, maar dat er naast het geven van een cijfer op het effect van de hulpen een cijfer moet worden gegeven op 'de juistheid van de hulpen' waar er kritisch gekeken moet worden naar de kleinheid van de hulpen, het spoorgebruik en het gebruik van het bit of de S&T.

Het gebruik van de slof moeten ze juist tegengaan i.p.v. het gebruik te promoten op deze manier. Gebruik dan maar de vriendelijkere Thiedeman teugel; ook al niet super, maar toch een beter alternatief wat overigens al toegestaan is met losrijden. Er zijn teveel mensen die het paard kapotrijden met de slof en dan wordt het ook nog eens toegestaan met losrijden?? Ik vind ook dat je met een slof een vals beeld op kunt roepen en vind het dus onzin om het te gebruiken bij de hengsten competitie.
De paarden moeten een werkbaar karakter houden, dáár zouden ze eens wat strenger op moeten zijn i.p.v. zulke noodgrepen toe te gaan staan...

Mijn mening. Lachen

Het voorstel is alleen maar met het losrijden bij de hengstencompetitie, niet op gewone wedstrijden.

En voor de prijsuitreikingen snap ik het goed, ze willen nog wel eens een sprintje trekken, en de slof hebben ze dan echt niet om om hun paard in de krul te trekken maar als noodrem!
Hoeveel paarden zie je wel niet stijl omhoog gaan met de prijsuitreiking?
De slof kan je dan snel wat losser laten, maar ik zie ze nog zo snel niet effe de thiedeman los maken!

Ik zie het probleem van de slof ook niet om idd op te rem te kunnen trekken, denk aan WEG dit jaar!!! En tuurlijk kan men zeggen als een paard gaat dan gaat ie, maar je kunt er wel net even iets sneller bij zijn met een slof!

oensan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:20

eh vorig jaar natuurlijk!