[D] idiote regel om te starten met een hengst

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Re: [D] idiote regel om te starten met een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:11

ik ben het met remsy en gedeeltelijk met Ptries eens

ik heb ook een hengst (en ik ga niet weer uitleggen waarom hij hengst blijft) en zou mischien uiteindelijk wel een paar wedstrijdjes willen rijden maar mischien ook niet.
maar als ik dat dus wel wil loop ik tegen hetzelfde probleem aan en ik heb zo even niet gou een ander paard om die even naar de l te rijden.
ik vind het een belachelijke regeling ik ben van mening dat er iets anders op gevonden moet worden iets zoals Ptries een verrichtingsproef noemt vind ik een beter idee en dan met een minimum leeftijd van 18 ofzo.
maar ik ben het er ook mee eens met de mensen hier die dus een hengst mee nemen en die alles bij elkaar schreeuwt en niets anders doet dan etteren waarvan de eigenaar ook nog eens schreeuwt van pas op hengst met de gedachte iedereen moet voor hem uitwijken, als die van mij dat in zijn hoofd zou halen zo hij zo weer de trailer in gaan en zou ik naar huis gaan niet omdat ik hem dan mischien niet zou kunnen houden maar omdat ik dan weinig zou kunnen garanderen en ik niet het plezier van anderen zou willen bederven.
en dan zwijg ik maar over de mensen die het stoer vinden met een hengst te starten.

ik ben van mening je bent op zo'n wedstrijd om je kunnen te laten zien en dat je goede resultaten behaald en om dat te bereiken moet je gezamelijk daar naar werken bij het inrijden dus niet alleen die pismerrie, geschifte ruin of van de hormonen stijfstaande hengst waar iedereen rekening mee moet houden ik zou naar wedstrijden gaan voor mijn plezier niet voor anderen maar ik zou nooit anderen dwars gaan zitten omdat ik nou toevallig een hengst heb.

waar ik mij ook over fustreer waar bemoeien mensen zich mee om voor een ander te beslissen dat hij of zij z'n hengst maar moet castereren omdat het zo hoort, als mensen zich daar over gaan opwinden word mijn plezier al minder.
ik zou wel graag zulke mensen op de feiten willen drukken dat we niet meer in 1900 leven waar alle hengsten in donkere hokjes worden opgesloten en er alleen uit komen om te dekken en zo dus zodra ze in handen komen helemaal lijp worden, hier en daar word het nog wel gedaan en je ziet dan ook echt verschil met die dieren en de dieren die gewoon buiten lopen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:34

Dendrofleur, dank je voor de uitleg bij onze merrie, jij hebt haar een keer mee mogen maken op wedstrijd en je hebt aan den levende lijven ondervonden wat een mafkees dat is. Inderdaad, als hengst zou ze wellicht makkelijker zijn.

De hengst die Dendrofleur start is veterinair goedgekeurd bij de NAS, en wordt dus voor (eigen) dekdienst ingezet. Bovendien is hij goed van karakter, bijzonder braaf, alleen moeten er wel oordopjes bij voor het gebrul. Haha!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:40

WowAmigo schreef:
Sorry! Maar dat valt bij mij eigenlijk ook onder rijkunst. Dus eigenlijk bedoelen we hetzelfde dan Knipoog

Haha! Ok !!!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:44

Ik ga niet de discussie aan waarom de een wel een hengst houdt en de ander niet.

Persoonlijk ben ik gaan castreren omdat ik mijn paard niet zou aanmelden voor keuringen dekdiensten ed. En ik wilde hem in de wei, socializeren. Bovendien heb ik nooit hengsten gereden, dus waarom zou ik, als het toch geen potentie heeft als dekhengst, en het mezelf moeilijk maken, en hem isoleren.

Maar dat is maar mijn persoonlijke mening !!

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:52

Ik vindt het erg jammer zoals sommigen over hengsten denken

De hengst waar ik op rijdt gaat komend jaar naar de hengstenkeuring, en daarbuiten vinden wij het zonde om hem maar voor alles af te schermen, en hem als sieraad te houden, terwijl hij in de sport zou kunnen presteren Knipoog

En voor diegenen die fokken willen toch ook graag weten hoe een hengst het onder het zadel doet(te lezen aan diverse topics hier op bokt), en ook die moeten ergens beginnen.

En het isoleren van de hengst waarover men praat is dus ook niet nodig bij elke hengst, veel staan dagelijks in de wei, en sommige hebben gezellig een maatje in de wei, je hoeft ook niet voor elke hengst een stal te hebben met gewapend beton ect..

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:59

Ik heb niet echt een reden om hem hengst te houden maar eigenlijk ook geen reden om hem te ruinen. Als hij met rijden niet te hanteren zou zijn dan ging snel het zaakje eraf maar momenteel heb ik meer problemen met mijn merrie.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:06

remsy schreef:

De hengst waar ik op rijdt gaat komend jaar naar de hengstenkeuring, en daarbuiten vinden wij het zonde om hem maar voor alles af te schermen, en hem als sieraad te houden, terwijl hij in de sport zou kunnen presteren Knipoog

En voor diegenen die fokken willen toch ook graag weten hoe een hengst het onder het zadel doet(te lezen aan diverse topics hier op bokt), en ook die moeten ergens beginnen.

En het isoleren van de hengst waarover men praat is dus ook niet nodig bij elke hengst, veel staan dagelijks in de wei, en sommige hebben gezellig een maatje in de wei, je hoeft ook niet voor elke hengst een stal te hebben met gewapend beton ect..

Volgens mij geven de mensen die je bedoeld oha aan dat een goedgekeurde hengst 1 van de weinige goede redenen is om de hengst hengst te laten.
Daar komt bij dat er op goedgekeurde hengsten meestal ook 'goedgekeurde' ruiters zitten.
Het probleem ligt dus eigenlijk ook niet zo bij de hengst als wel de mensen en de ruiters die met de hengst om moeten gaan of die hem rijden.

Ik las net over iemand z'n hengst (weet niet meer wie) dat hij ozo braaf is, maar erg brult.
Denk je nou werkelijk dat je zelfs maar in het B een winstpuntje rijdt met een brave maar brullende en afgeleide hengst.
Ik weet niet hoe oud de betreffende hengst is, maar straks is het voorjaar en dan beginnen de hormonen flink op te spelen, bij hengsten en merries. Hoe braaf is hij dan op een wedstrijdterrein vol hengstige merries?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:07

ik snap zowizo niet........ hoe braaf ook, dat mensen hengsten hengsten laten als het dier niet goedgekeurd is voor de dekdienst......... alsof je het paard er een plezier mee doet

_kleinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:10

ik ben het helemaal met romullus eens afgesien mijn eerste reactie ben ik het hier ook mee eens

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:14

remsy schreef:

Kijk, maar jou hengst moet naar de keuring. Dus heeft het dier wss potentie voor een GGK hengst. Dan snap ik dat je niet gaat castreren. Maar hoeveel hengsten hebben nu pontentie ? Dat zijn er maar bar weinig.

Tuurlijk wil je een GGK hengst in de sport uit laten komen. Maar persoonlijk zou ik dat dan laten doen door een pro. Die start over het algemeen al niet lager dan M ?? En heeft voldoende ervaring en kundigheid. Dan heb je het probleem van starten met een hengst onder de echte ammateurs (lagere klassen) al niet meer.

(ps ik ben zelf ook een van de ammateurs hoor Tong uitsteken )

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:17

KiWiKo schreef:
ik snap zowizo niet........ hoe braaf ook, dat mensen hengsten hengsten laten als het dier niet goedgekeurd is voor de dekdienst......... alsof je het paard er een plezier mee doet

Probeer ze dat maar eens aan hun verstand te praten, misschien een kwestie van wijsheid komt met de jaren. Haha!

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:22

shan schreef:
KiWiKo schreef:

Probeer ze dat maar eens aan hun verstand te praten, misschien een kwestie van wijsheid komt met de jaren. Haha!

Precies, wij hebben dit ook gedaan toen bleek dat onze hengst een OC had (waar hij als veulen een keer is getrapt). Voor hem echt een opluchting, hij is veel rustiger kan met andere paarden naar buiten etc.

Even ontopic, ik vind de regel geen onzin hoor, misschien is je hengst thuis erg braaf maar op wedstrijd is het een mengelmoes van kleuren en geuren Clown en issie misschien opeens niet meer zo lief. Als je L2 hebt gereden heb je iig bewezen dat je al aardig wat concourservaring hebt en is het voor jou en andere veiliger.

Kan je niet een paard wat al hoger geklasseerd is van iemand anders gaan uitbrengen totdat je L2 met wp bent? Want elke keer naar Belgie op en neer lijkt me ook niet echt een optie.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:25

shan schreef:
KiWiKo schreef:

dit vind ik dus erg kortzichtig
als of je een dier er plezier mee doet zijn ballen er af te halen mischien moetten ze dan mensen ed ook maar gaan castereren, dit vind ik dus ge l*l in de ruimte
er zijn natuurlijk ook goede redenen om een hengst te castereren.

en eh dat verstand wie zegt wanneer je genoeg verstand heb ????
wie zou daar over oordelen ????

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:27

shan schreef:
Ik las net over iemand z'n hengst (weet niet meer wie) dat hij ozo braaf is, maar erg brult.
Denk je nou werkelijk dat je zelfs maar in het B een winstpuntje rijdt met een brave maar brullende en afgeleide hengst.

Dat zei ik over de hengst van Dendrofleur. Ja, hij brulde, omdat het oorverdovend was viel het op, maar was wel goed in de hand, goed bij de les en liet een nette proef zien. Dit was op de appaloosa-sportdag, de eerste keer dat het beestje mee was. Ja, dan mag ie wel een keertje brullen, had er meer van staan te kijken als hij het niet had gedaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:27

heerlijk, fijn hengst zijn......... geen sociale contacten, nooit met andere paarden naar buiten kunnen..... op je falie krijgen als je een keer laat zien dat je vent bent......

komplete onzin om een hengst, hengst te laten....... echt!

kijk kan je het dier in de kudde houden en het dier kan wat met zijn hormonen...... heb je een ander verhaal, maar dat is in de regel niet zo hier in Nederland.

ik vind het een pure ego kwestie

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:38

KiWiKo schreef:
heerlijk, fijn hengst zijn......... geen sociale contacten, nooit met andere paarden naar buiten kunnen..... op je falie krijgen als je een keer laat zien dat je vent bent......

komplete onzin om een hengst, hengst te laten....... echt!

ik vind het een pure ego kwestie

De hengst die ik rijdt ja en hij gaat naar de hengstenkeuring maar staat naast zijn soortgenoten op stal naast een merrie en kan deze ook zien en eraan snuffelen evenals de rest van de paarden kan hij ook gewoon zien, hij komt dagelijks in het land, de merries die hij niet mag dekken staan naast hem in het land afgescheiden door 1 enkel simpel draadje zonder stroom, de merries die hij mag dekken kunnen gewoon bij hem in het land evenals jonge veulens die kunnen ook lekker met hem dollen. dus ze hoeven niet allen geisoleerd te worden gelukkig Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:40

maar dat komt weinig voor........ veel te weinig.

sociale contacten door een hekwerk? tis maar net wat je onder sociale contacten verstaad.

Zolang het dier een kans heefd goedgekeurd te worden dan heeft het een reden het dier hengst te laten....... al het andere is in mijn ogen plagen van een paard

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:43

ik ben het er mee eens dat je paarden niet dagen achtereen moet gaan opsluiten in een donker hokje dat krijg je etters of het nou een merrie, hengst of ruin hebt.

maar het spijt me zeer mijn hengst staat 24/7/365 buiten kwam ook op keuringen dus oh oh wat is ie zielig

maar hoe je het ook draait of keert mensen blijven verschillende meningen hebben en ik vind het een foute regeling in het wedstrijd gebeuren.
en als jullie castereren omdat ze anders zogenaamd niet bij anderen kunnen dan is dat jullie keuze
ik doe dat niet blijkt het uiteindelijk toch nodig dan doe ik het ook maar als het even kan blijft hij gewoon hengst en als ik daar geen wedstrijden mee kan rijden omdat ze zo'n belachelijke regel hebben die mijn niks bewijst ga ik wel andere dingen zoekken om te kunnen laten zien wat ik mijn aap heb kunnen leren.

het is jammer dat mensen niet anderen in hun waarde laten en alles over 1 kam scheren

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:45

shan schreef:
KiWiKo schreef:

dit vind ik dus erg kortzichtig
als of je een dier er plezier mee doet zijn ballen er af te halen mischien moetten ze dan mensen ed ook maar gaan castereren, dit vind ik dus ge l*l in de ruimte
er zijn natuurlijk ook goede redenen om een hengst te castereren.

en eh dat verstand wie zegt wanneer je genoeg verstand heb ????
wie zou daar over oordelen ????
[/quote]

De meeste hengsten doe je er idd een plezier mee om hun ballen eraf te halen.
Ze kunnen niet alleen een normaler leven leiden omdat ze gewoon in de groep naar buiten kunnnen. Maar hun frustraties zijn gewoon een stuk minder.
Stel je voor, sta je in een box, lopen er de hele dag van die lekkere merries voor je neus voorbij.
En jij maar stampen en briesen en brullen dat je wat wil en dan mag je niets. Haha!
En natuurlijk komen er dan wel weer 100 reacties dat hun hengsten niet stampen, briesen en ook niks willen. Maar neem nou maar gewoon aan dat 98 van de 100 hengsten wel zo zijn.

O, en over dat verstand: niemand heeft ooit genoeg verstand, we hebben het allemaal regelmatig mis, alleen met de jaren die je ouder wordt word je ook ervaringen rijker, en daar leer je dus steeds weer van. Fouten die je maakte toen je 20 was maak je niet meer als je 40 bent, fouten die je maakte toen je 40 was, die maak je niet meer als je 65 bent. Vandaar het (niet door mij verzonnen) spreekwoord: wijsheid komt met de jaren. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:47

Citaat:
ik ben het er mee eens dat je paarden niet dagen achtereen moet gaan opsluiten in een donker hokje dat krijg je etters of het nou een merrie, hengst of ruin hebt.

maar het spijt me zeer mijn hengst staat 24/7/365 buiten kwam ook op keuringen dus oh oh wat is ie zielig

maar hoe je het ook draait of keert mensen blijven verschillende meningen hebben en ik vind het een foute regeling in het wedstrijd gebeuren.
en als jullie castereren omdat ze anders zogenaamd niet bij anderen kunnen dan is dat jullie keuze
ik doe dat niet blijkt het uiteindelijk toch nodig dan doe ik het ook maar als het even kan blijft hij gewoon hengst en als ik daar geen wedstrijden mee kan rijden omdat ze zo'n belachelijke regel hebben die mijn niks bewijst ga ik wel andere dingen zoekken om te kunnen laten zien wat ik mijn aap heb kunnen leren.

het is jammer dat mensen niet anderen in hun waarde laten en alles over 1 kam scheren

maar het paard kan niet in de o zo belangrijke groep.......... dattie buitenkomt is al eigenlijk heel best.

maar ik blijf erbij dat je het paard er geen plezier mee doet...

een hengst vergt toch een andere benadering/stalling...... en dat is niet in het voordeel van het paard.......

dus doe je het paard er geen plezier mee

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:54

shan schreef:

Ik weet niet hoe oud de betreffende hengst is, maar straks is het voorjaar en dan beginnen de hormonen flink op te spelen, bij hengsten en merries. Hoe braaf is hij dan op een wedstrijdterrein vol hengstige merries?

Waarom zou je geen punten kunnen rijden als je paard een nette proef loopt. Daarbij was dit de eerste keer dat hij op echt vreemd terrein tussen vreemde paarden lipe. Ik heb wel in de les gereden maar toen ben ik eerst een keer alleen naar de binnenbak geweest. Nu moest hij een paar uur op de trailer, daar wachten en toen dus netjes een proef rijden. Toen ik eerder thuis reed met de andere paarden in het land was hij ook afgeleid en moest je er even goed aan rijden. Nu kijkt hij er niet meer naar.
Ik ben wel bewust gaan lessen bij iemand die ervaring met hengsten heeft om dingen zoals dat brullen te kunnen vragen. Hij zegt dat je daar verder niets aan moet maar hij moet wel aan het werk blijven. Maar niet afstraffen dus.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:58

mij hoor je niet zeggen dat mijn hengst dat niet zou doen maar hij blijft dat niet doen.
zou een ruin dat ook niet doen ???
heet dat niet gewoon een beetje kudde geest ???
ik vind niet dat het de stempel stijf van de hormonen staande hengst moet krijgen.

en natuurlijk zijn er dieren die je een plezier doet te castereren daaronder versta ik de dieren die zich gaan uithongeren ed maar niet de dieren die in het land eens een andere zien een paar keer heen en weer rennen en dan gaan kijken (zoals die van mij doet) bij deze dieren zie ik er geen nut van in om ze te castereren

Citaat:
een hengst vergt toch een andere benadering/stalling...... en dat is niet in het voordeel van het paard.......

het paard of jezelf ?????

edit : ik zie niet in dat een opgevoedde hengst een andere verzorging of stalling nodig heeft
Laatst bijgewerkt door rommulus op 24-11-06 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:58

voor het paard.............. voor mezelf maakt het niks uit, ik heb niks met hormonen te maken, en zo ja dan ga ik de kroeg in

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:02

en in de natuur worden ze de kudde uit geschopt met geweld.

ik blijf er bij dat de ene hengst niet niet zo'n last heeft van zijn hormonen dan de ander en dat is vaak te wijten aan zijn opvoedding of het gebrek er aan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:03

altijd het gebrek aan Lachen Lachen maargoed wat wil je van een vent die niks mag met zijn hormonen