Nijntjuh schreef:runningkawa schreef:Om eerlijk te zijn verwacht ik dat van jou ook.
Je hebt een soort van recranten nivo in je hoofd, geen sport nivo.
En dat is een andere manier van trainen en rijden
Hier wil ik (als niet-wedstrijdruiter) wel even op ingaan. Het woord recreant zegt niet over 'niveau' Recreant is dus geen NIVEAU, maar een tak van sport. Mensen die er om welke reden dan ook voor kiezen om geen wedstrijden te rijden. Dat geld voor de paardensport maar ook voor andere sporten. Door zo'n uitspraak wordt de heersende (onterechte naar mijn mening) opvatting dat recreanten recrearen omdat ze niet goed genoeg kunnen rijden voor wedstrijden bevestigd.
Voor paardrijden geldt hetzelfde: Ik (38, ongeveer 18 jaar rij-ervaring, rij op Fries) ben recreant. Dat betekent niet dat ik geen oefeningen op niveau doe met mijn paard, of niet bloedserieus met haar train. Ik kies ervoor om geen wedstrijden te rijden omdat ik zo eigenwijs ben dat ik van mening en dat ik zelf, samen met mijn instructeur kan beoordelen of Nynke en ik goed bezig zijn en vorderingen maken. Heb ik geen jury voor nodig.
@TS: Ik kan me goed voorstellen dat je ervaring in de wedstrijden niet leuk was, en vind het goed van je dat je trots bent op je paard ondanks dat de punten tegenvielen. Misschien een tip:
Zelf meet ik mijn vorderingen als volgt:
Ik heb wekelijks priveles, en mijn instructeur weet wat mijn korte, middenlange en lange termijn doelstellingen zijn, en wat ik wel (keihard werken en serieus oefenen) en niet (scherper bit, hulp/slofteugels e.d.) bereid ben te doen om die te halen. Ongeveer eens in de 3 maanden neem ik een eigen training op ik de videocamera, die ik gewoon ergens in de bak neerzet zodat ik vergeet dat het ding er staat en ik vrijelijk kan rijden. Die opnames zijn superleerzaam om van je eigen inzicht te leren. Het is veel 'schokkender' om ZELF te zien dat je je benen niet stilhoudt bijvoorbeeld, dan dit van je instructeur te horen.
Zo krijg ke toch de feed-back die je nu zoekt door wedstrijden te rijden, en een doel om naar toe te werken met je paard.
Om het gevarieerd en leuk te houden heb ik ook een oefenschema per week. Ik rij vijf keer, dus eem keer les, 3 keer serieus met de lesstof aan de slag, een keer lekker flauwekullen in of buiten de bak. Mijn paard weet dat als ik ' vrij' zeg, ze lekker ongecontroleerd maf mag doen.
Daar is ook helemaal niks mis mee, maar mijn gevoel zegt dat de TS dit ook wil, en dan toch eens een wedstrijdje rijdt voor een echte jury en daar in haar ogen "genadeloos" en onterecht "afgestraft" wordt omdat de rest allemaal (behalve zij..?) op een veel hoger niveau rijdt dan men in de B hoeft en dat daarom het verschil met haar en de anderen zo groot is. Als ik dat zou denken, dan zou ik me toch eens af gaan vragen of het toch niet aan MIJ zou liggen... Het is voor sommige misschien moeilijk te geloven maar het kost ook enige moeite om op B niveau te komen, je krijgt het niet voor niets in de schoot geworpen. Veel mensen denken dat paardrijden eenvoudig is omdat het er bij de meeste goede ruiters ook zo eenvoudig uitziet, ja dat is nou precies de bedoeling van dressuur
En B niveau is echt redelijk eenvoudig, ook als je puur recreatief rijdt zou je toch minimaal op dat niveau moeten willen zitten om het ook voor je paard zo aangenaam mogelijk te maken. Gewoon lekker aan de hulpen en een voor dat niveau correcte aanleuning en spiergebruik, niks bijzonders. Dressuur is de basis van alles! 
) jury Van Arnhem en die heeft me daar zelfs minder punten gegeven als toen die mij eens tussen de bruinen beoordeeld heeft. En ik weet exact waar dat aan gelegen heeft omdat ik weet wat die jury graag wil zien. Rekening houden met de beperkingen... ik zou dat een grove belediging vinden als men mij zo beoordeeld. En over welke beperkingen hebben we het dan? Die uitgestrekte draf waar ik laatst een 8 voor had of die SB en Travers? Nah mijn paard doet voorlopig nog niet onder voor een bruine hoor