hoe basic is de basissport nog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: hoe basic is de basissport nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 09:14

Nijntjuh schreef:
runningkawa schreef:
Om eerlijk te zijn verwacht ik dat van jou ook.
Je hebt een soort van recranten nivo in je hoofd, geen sport nivo.
En dat is een andere manier van trainen en rijden

Hier wil ik (als niet-wedstrijdruiter) wel even op ingaan. Het woord recreant zegt niet over 'niveau' Recreant is dus geen NIVEAU, maar een tak van sport. Mensen die er om welke reden dan ook voor kiezen om geen wedstrijden te rijden. Dat geld voor de paardensport maar ook voor andere sporten. Door zo'n uitspraak wordt de heersende (onterechte naar mijn mening) opvatting dat recreanten recrearen omdat ze niet goed genoeg kunnen rijden voor wedstrijden bevestigd.

Voor paardrijden geldt hetzelfde: Ik (38, ongeveer 18 jaar rij-ervaring, rij op Fries) ben recreant. Dat betekent niet dat ik geen oefeningen op niveau doe met mijn paard, of niet bloedserieus met haar train. Ik kies ervoor om geen wedstrijden te rijden omdat ik zo eigenwijs ben dat ik van mening en dat ik zelf, samen met mijn instructeur kan beoordelen of Nynke en ik goed bezig zijn en vorderingen maken. Heb ik geen jury voor nodig.

@TS: Ik kan me goed voorstellen dat je ervaring in de wedstrijden niet leuk was, en vind het goed van je dat je trots bent op je paard ondanks dat de punten tegenvielen. Misschien een tip:

Zelf meet ik mijn vorderingen als volgt:
Ik heb wekelijks priveles, en mijn instructeur weet wat mijn korte, middenlange en lange termijn doelstellingen zijn, en wat ik wel (keihard werken en serieus oefenen) en niet (scherper bit, hulp/slofteugels e.d.) bereid ben te doen om die te halen. Ongeveer eens in de 3 maanden neem ik een eigen training op ik de videocamera, die ik gewoon ergens in de bak neerzet zodat ik vergeet dat het ding er staat en ik vrijelijk kan rijden. Die opnames zijn superleerzaam om van je eigen inzicht te leren. Het is veel 'schokkender' om ZELF te zien dat je je benen niet stilhoudt bijvoorbeeld, dan dit van je instructeur te horen.

Zo krijg ke toch de feed-back die je nu zoekt door wedstrijden te rijden, en een doel om naar toe te werken met je paard.

Om het gevarieerd en leuk te houden heb ik ook een oefenschema per week. Ik rij vijf keer, dus eem keer les, 3 keer serieus met de lesstof aan de slag, een keer lekker flauwekullen in of buiten de bak. Mijn paard weet dat als ik ' vrij' zeg, ze lekker ongecontroleerd maf mag doen.

Daar is ook helemaal niks mis mee, maar mijn gevoel zegt dat de TS dit ook wil, en dan toch eens een wedstrijdje rijdt voor een echte jury en daar in haar ogen "genadeloos" en onterecht "afgestraft" wordt omdat de rest allemaal (behalve zij..?) op een veel hoger niveau rijdt dan men in de B hoeft en dat daarom het verschil met haar en de anderen zo groot is. Als ik dat zou denken, dan zou ik me toch eens af gaan vragen of het toch niet aan MIJ zou liggen... Het is voor sommige misschien moeilijk te geloven maar het kost ook enige moeite om op B niveau te komen, je krijgt het niet voor niets in de schoot geworpen. Veel mensen denken dat paardrijden eenvoudig is omdat het er bij de meeste goede ruiters ook zo eenvoudig uitziet, ja dat is nou precies de bedoeling van dressuur Knipoog En B niveau is echt redelijk eenvoudig, ook als je puur recreatief rijdt zou je toch minimaal op dat niveau moeten willen zitten om het ook voor je paard zo aangenaam mogelijk te maken. Gewoon lekker aan de hulpen en een voor dat niveau correcte aanleuning en spiergebruik, niks bijzonders. Dressuur is de basis van alles!
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 04-11-06 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 09:15

Thuis rijden of in een (groeps) les geeft toch hele andere spanningen aan ruiter en paard dan wanneer je op wedstrijd bent.
Alleen al de andere indrukken die je paard opdoet, dat icm je eigen spanning kan er al voor zorgen dat het gewoon niet goed lukt, en dan maakt het niet uit of je 25 jaar paardrijdt of 5 jaar.

Ik ben ook van mening dat je beter 6 weekenden achter elkaar een wedstrijd kunt rijden dan 6 wedstrijden verspreid over een jaar.
Je krijgt ritme, het wordt 'normaler' en gaat vertrouwder voelen en je 'leert' wat men wil zien.

Een klasse onder de B zal er mi in resulteren dat de overstap van die klasse naar de B weer te groot zal zijn. Tenminste ik ga ervan uit dat men zoiets in de gedachten heeft als de bixie bij de pony's qua nivo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 09:22

Idd Alane
Thuis zullen vele dat B nivo erg makkelijk halen.
Maar op een wedstrijd is dat echt heel anders.
Spanning van jezelf, een paard dat dat zelf spanning heeft, of reageert op die van het baasje.

Alles moet op een bepaald punt. Thuis draai je nog eens een volte als je voelt dat het nog niet lekker gaat.
OP wedstrijd moet het daar, ook al was het paard afgeleid oid.

Maar daar moet je ook het leuke van inzien, de uitdaging om het daar ook te kunnen.

Persoonlijk had ik op concours een helemaal ander paard dan thuis.
Aan de ene kant frustie aan de andere kant wel grappig Lachen
En dan moet je ervaring opdoen, om je paard te leren kennen op wedstrijd Lachen

Ik vraag me af, maar hoe moet een BB proef (om het zomaar ff te noemen) eruit komen te zien.
Welke dingen moet het wel/niet bevatten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 09:45

Mischien dezelfde proeven als er nu zijn maar milder gejureerd (bijv: 0= onvoldoende, 1 = bijna voldoende, 2 = voldoende, 3= goed, 4 = zeer goed)
of een proef:
1) Op de korte zijde bij A binnenkomen in draf op de rechterhand en eenmaal de gehele dressuurbaan rondraven
2) Bij A afwenden, C linkerhand
3) van F naar H van hand veranderen, enkele passen middendraf
4)Voor B in stap, daarna weer aandraven
5) K X H gebroken lijn
6) M X K van hand veranderen enkele passen middendraf
7) B E B grote volte en na enkele passen hals laten strekken
8) voor B teugels op maat
9) Voor E in stap, A afwenden
10) tussen X en G halthouden en groeten

maar dan krijg je dus die overstap... en moet er weer een tussen klasse komen.
Wat ik merk aan mensen die geen wedstrijden rijden (en dan doel ik op de mensen die ik ken vanuit mijn omgeving) die 'roesten' vast op bepaalde punten. Die merken niet dat de stelling en buiging niet optimaal is, dat men op de A-C lijn slingerd. Dat het wijken bijv. weglopen over de schouder is ipv te veel stelling.
En het maakt mi niet uit of je recreant bent of ieder weekend op een concours te vinden bent, je mist als je geen wedstrijden rijdt de kritische blik van een derde persoon die eerlijk durft te vertellen wat er mis is en/of bijgespijkerd kan worden.

sjoet: galop vergeten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:02

Dat is wat je eigenlijk ook ziet bij de F proeven.
Men komt daar slingerend over de A-C lijn, maar komt wel bij C uit, dus krijgen daar dan al een 7.
Officieel heb je gewoon een 5.

Het verschil tussen stelling en buiging weten ze niet, dus met de hand het hoofd naar binnen halen noemen ze buiging, ook in de SB en krijgen dan een 7, want het hoofd is extra opzij.
Officieel haal je dan een 3.

Een paard dat de hele tijd rechts gebogen is bijv.
Daar heb je de hele proef last van.
En ik ken maar weinig recreanten, die hun paard rechtrichten.
Ik zie het zelfs te weinig bij de B en L klasses.

Dit is niet om tegen het hoofd te stoten, aub niet zelfs.
Maar gewoon het verschil in rijden wat je ziet. En waarom ik denk dat het daarom tegenvalt.
Ook omdat men verteld is, goed zo, terwijl het dat dan niet is. En dan valt het vies tegen als het ineens anders beoordeeld word.
En ik vind het zelfs oneerlijk, maar ik ben bang met een lagere klasse dat je dan hetzelfe tegen gaat komen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:04

Beantsje, eerlijk gezegd vind ik je voorstel voor een volwassen Bixie echt wat overdreven. De meerwaarde ontgaat me daarvan echt.

In de B wordt al zo weinig gevraagd, dat moet iedere combinatie kunnen.
Op het moment dat je zelfs daaraan niet voldoet, zou ik idd maar wat verder thuis doortrainen of genoegen nemen met de punten die je ontvangt. Lees je protocol goed na en werk aan je aandachtspunten.

Het is nog altijd wedstrijdsport en geen vrijblijvend ritje over een wedstrijdterrein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:22

Misschien leuk om een klasse voor koudbloeden te doen? Voor Barokke rassen zoals Friezen en Anda's is er ook.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 15:32

russel schreef:
Misschien leuk om een klasse voor koudbloeden te doen? Voor Barokke rassen zoals Friezen en Anda's is er ook.

Hoef je daarvoor minder goed te zijn dan? Verward

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:55

Starbreeze schreef:
russel schreef:

Hoef je daarvoor minder goed te zijn dan? Verward

Volgens mij worden die anders beoordeeld?

Ik heb wel eens opgevangen, dat er dan rekening wordt gehouden met hun bouw en beperkingen t.o.v. de 'normale' dressuur?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:07

Miss_Petit schreef:

Volgens mij worden die anders beoordeeld?

Ik heb wel eens opgevangen, dat er dan rekening wordt gehouden met hun bouw en beperkingen t.o.v. de 'normale' dressuur?

Aha volgens jou.... heb je dat wel eens in de praktijk ervaren? Bij friezenwedstrijden zitten gewoon "kwpn" jury's hoor.. Daarnaast rij ik met mn fries tussen de bruinen meestal bovenin en dat doe ik tussen de friezen ook, dus nee geen enkel verschil. Had laatst op een friezenwedstrijd (het NK Bloos ) jury Van Arnhem en die heeft me daar zelfs minder punten gegeven als toen die mij eens tussen de bruinen beoordeeld heeft. En ik weet exact waar dat aan gelegen heeft omdat ik weet wat die jury graag wil zien. Rekening houden met de beperkingen... ik zou dat een grove belediging vinden als men mij zo beoordeeld. En over welke beperkingen hebben we het dan? Die uitgestrekte draf waar ik laatst een 8 voor had of die SB en Travers? Nah mijn paard doet voorlopig nog niet onder voor een bruine hoor Knipoog
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 04-11-06 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:08

Bij een barokkewedstrijd Lachen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:10

Daar rijden toch ook friezen? Staan die allemaal bovenaan dan bij dat soort wedstrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:52

Om eerlijk te zien ken ik toch iemand die op de friezen wedstrijden met de punten thuis komt, maar op gewone wedstrijden niet.
Volgens haar eigen zeggen omdat er daar rekening gehouden word met de beperkingen van een fries.

Verder zijn dan niet mijn woorden, want ik kom nooit op friezen wedstrijden, maar van iemand die bij beide start.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:54

Tja ik scoor ze overal Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:00

Dan zul jij je paard waarschijnlijk beter voor elkaar hebben dan haar.
Maar het geeft wel aan dat friezen wedstrijden vaak milder gejureerd worden, of beter gezegg, kijkend naar hoe een fries loopt.
En dat doen ze bij gewone wedstrijden niet.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:07

Nee ik vind dat dus ook niet nodig, beoordeel maar wat je ziet en ik probeer dat idd volgens het boekje voor elkaar te hebben Lachen

Ik zal eens een topic starten op barok, eens kijken wat anderen hiervan vinden, ben ik wel benieuwd naar.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:21

runningkawa schreef:
Maar het geeft wel aan dat friezen wedstrijden vaak milder gejureerd worden, of beter gezegg, kijkend naar hoe een fries loopt.

Dit zegt naar mijn mening meer over de jury dan over het soort wedstrijd. Ik rij met mijn fries meer wedstrijden tussen de bruine paarden dan speciale friezenwedstrijden en rij mijn punten en prijzen prima bij elkaar hoor.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:27

waarom ga je niet bij de vrijetijdsruiters. Of is dat iets wat alleen bij ons in de regio voorkomt? Allemaal mensen die recreatief rijden maar die het ook leuk vinden om gewoon af en toe eens een proefje te rijden. Allemaal heel gemoedelijk.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 00:06

runningkawa schreef:

Omdat jij één iemand kent die bij een bepaalde club een Friezenwedstrijd rijd weet jij hoe het er over het algemeen aan toe gaat?
Of rijd degene die je kent Friezenwedstrijden verspreid over heel Nederland?

Mijn ervaring met Friezenwedstrijden is dat de meeste organisaties veel verschillende juryleden vragen en dat die soms heel laag punt, vaak gemiddeld punten en een enkele keer ook heel hoog punten. Precies hetzelfde dus eigenlijk als wat je tegenkomt als je naar gewone gemengde wedstrijden toegaat: soms valt het mee, soms valt het tegen en meestal weet je wel ongeveer waar je staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 08:11

Zeg ik dat?

Maar eigenlijk had ik dit soort reacties wel verwacht.

Laat ik het zo stellen, ik zie hier in de regio op de gewone wedstrijden zelden een fries voorop staan en dat is dan geen discriminatie aan de proef te zien.
Maar dat zal ook wel geen rede zijn om te denken hoe zo'n persoon nu in de M ofzo komt, omdat je ze zelden een wp ziet rijden.

Ook heb ik shows gezien van friezen waar dan bij verteld werd dat ze bijv M of Z liepen, waarom ik, maar ook toeschouwers om ons heen murmulde, niet bij gewone wedstrijden. Heel erg leuke shows.
Maar bijv de SB of travers, was bij lange na niet WP waardig.

Dus waar dat oordeel dan van afkomt?
Joost mag het dan weten, ik heb het niet zelf verzonnen.
Maar dit zal vast wel in het verkeerde keelsgat schieten, verwacht ik zo.
Maar dat is dan jammer. Want ruiters die wel gewoon overal wp's scoren zullen het zich vast wel niet aantrekken denk ik dan Lachen

Overigens die ene persoon starte meerdere paarden, ging idd best een eind weg voor wedstrijden en starte er 1 Z
Dus echt niet zomaar een omhoog gevallen grietje, wel een heel eerlijke meid.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:30

Ik moet zeggen dat ik ook wel eens een Friezenwedstrijd heb gejureerd en dan eigenlijk hetzelfde zit te punten als bij een gewone wedstrijd.

Echter, na 1 x had ik het wel gezien en daarna heb ik alle uitnodigingen voor Friezen of barokke paarden wedstrijden afgehouden.
Waarom? Omdat ik het niet leuk vind om maar 1 bep. soort paarden in de ring te hebben en die rassen zijn nu eenmaal niet mijn ding.

Ik denk dus wel dat er op die wedstrijden juryleden zitten met een voorkeur voor dat soort paarden en misschien toch wel een beetje hoger punten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:45

Vriendin van me heeft zitten schrijven bij een van die "friezenjury's" hij zei oh een fries, eens kijken, dat is vaak alles of niets. En reken maar dat hij streng punt! Maar deze jury durft dan ook 8en te geven maar ook 3en.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 10:54

runningkawa schreef:
Laat ik het zo stellen, ik zie hier in de regio op de gewone wedstrijden zelden een fries voorop staan en dat is dan geen discriminatie aan de proef te zien.
Maar dat zal ook wel geen rede zijn om te denken hoe zo'n persoon nu in de M ofzo komt, omdat je ze zelden een wp ziet rijden.

Dat klopt, ik heb altijd alleen sinterklaasjury's. Ik hoef er ook helemaal niets voor te doen, het klopt ook dat als je 1 persoon slecht met een fries ziet rijden dit per definitie de standaard is voor ruiters op friezen.

Ga aub niet iedereen over één kam zitten scheren zeg Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:06

beantsje schreef:
Het is niet zo dat ik met met mijn ras gediscrimineerd voel ofzo, ik vind gewoon dat er te weinig geboden wordt voor slechtere/beginnende (volwassen) ruiters.
Waarom wel bixie voor kinderen maar niet een volwassen variant voor 18+?

Daar zijn de FNRS proeven voor in het leven geroepen. Daar kun je ook met een eigen paard aan meedoen en die zijn ook voor volwassenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 11:26

Starbreeze
Er rijden hier wel meer friezen dan 1.
Dus niks over 1 kam
Men trekke de schoen aan..of niet
Dat kan ik aan deze kant van het telefoonlijntje niet uitmaken of dat voor jou ook geldt en dat doe ik dus ook niet.
Wel wat ik hier zie..en daar zeg ik wat over..of mag dat ook al niet meer?

En het is algemeen bekend dat veel (dus wederom niet alle) mensen met andere rassen zich vaak achtergesteld voelen, omdat ze zeggen gediscrimneerd te zijn met een ander ras dan KWPN.
Dat ze dan het gevraagde op dat moment niet kunnen laten zien, willen ze zelf niet inzien.
Want hij doet het zo goed voor een... (noem maar een ras)
Daar heeft de jury geen boodschap aan. Hij moet het goed doen aan het gevraagde in de proef