Bitloos rijden op wedstrijden; ja of nee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Bitloos rijden op wedstrijden; ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:35

Karl, hoe zit het dan met al die ruiters die tijdens het inrijden een half uur op hun paard zitten te "zagen"? Op de enkele wedstrijd die ik bezoek zie ik ALTIJD dat soort mensen. Als het doel van een bit is om te laten zien dat je een zachte hand hebt, waarom dat soort mensen dan niet direct van het wedstrijdterrein verwijderen? Stel dat ALLE bitloze ruiters willen verdoezelen dat ze een harde hand hebben, dan hebben zij dat recht toch net zo goed als alle "zagers" met bit??

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:36

Karl66 schreef:
Vandaar dat sporen ook verplicht zijn (met dispensatie in de B en L) om te laten zien dat je kleine correcte hulpen kan geven.

Waarom dan niet prezies hetzelfde doen voor het bit, om precies dezelfde redenen.?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:36

Karl66 schreef:
Vandaar dat sporen ook verplicht zijn (met dispensatie in de B en L) om te laten zien dat je kleine correcte hulpen kan geven.

Misschien is dat een idee....dispensatie in de B en L voor bitloos rijden. Als er dan echt aanleuningsproblemen zijn komen die vanzelf aan het licht Haha! (en da's tenminste eerlijk)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:39

Kinke schreef:
Karl, hoe zit het dan met al die ruiters die tijdens het inrijden een half uur op hun paard zitten te "zagen"? Op de enkele wedstrijd die ik bezoek zie ik ALTIJD dat soort mensen. Als het doel van een bit is om te laten zien dat je een zachte hand hebt, waarom dat soort mensen dan niet direct van het wedstrijdterrein verwijderen? Stel dat ALLE bitloze ruiters willen verdoezelen dat ze een harde hand hebben, dan hebben zij dat recht toch net zo goed als alle "zagers" met bit??

Niemand zegt dat alle ruiters heilig zijn, geweldig kunnen rijden en weten waar ze mee bezig zijn. Vandaar dat de meesten ook in de B en L blijven hangen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:41

Wow. Er word hier toch even iets gezegd wat ik helemaal nooit heb geweten! Sporen verplicht als je wedstrijden wilt rijden? Scheve mond

Ik weet dat dit topic daar niet over gaat, maar ik schrik er toch wel even van haha Tong uitsteken

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:42

Karl66 schreef:
Kinke, het doel van de KNHS als sportbond is het verbeteren van de kwaliteit van de dressuur en de doorstroming naar de hogere klassen, niet dat ruiters op B,L of M niveau blijven. Dat veel ruiters die puur recreatief dressuur rijden daar anders over denken is een ander verhaal.

Kwalijke zaak trouwens, wanneer een bond niet al zijn leden op al hun niveau's even belangrijk vindt...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:45

Myukii schreef:
Maar, ik snap het probleem van alle 'wij-zeggen-nee-tegen-bitloos'-mensen niet. Als er mensen zijn die bitloos willen starten hebben jullie daar toch geen last van? Ik bedoel, iemand die met een bustrens rijdt, gaat toch ook niet zeuren als een ander met een watertrens rijdt? (om maar even een simpel voorbeeld te nemen).

Omdat het een hype is. Vroeger hoorde je niemand over bitloos rijden. Ja, aan een halster je paard uit het land halen.
In de wedstrijdsport wordt nu eenmaal een bepaalde optoming en een bepaald tenue -vergeet dat niet- gevraagd. Wil je dat niet ? Prima, maar blijf dan lekker recreatief rijden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:46

Sporen zijn verplicht vanaf de M1.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:47

Karl66 schreef:
Niemand zegt dat alle ruiters heilig zijn, geweldig kunnen rijden en weten waar ze mee bezig zijn. Vandaar dat de meesten ook in de B en L blijven hangen.

Je ziet ook nog wel dingen in de hogere regionen Bloos
Maar als het KNHS die zachte stille hand als een van de grote doelen heeft, waarom dan niet gewoon mensen wegsturen??
Als die bitloze ruiters zo slecht zijn, laat ze dan lekker in de B en L hangen, net als de bit ruiters die er niks van bakken.
Als het KNHS echt tot doel heeft om het niveau van rijden omhoog te schroeven dienen ze niet alleen hun ogen open te houden tijdens de wedstrijden maar ook bij alles wat aan de wedstrijd vooraf gaat (misschien een soort waarnemers aanstellen ofzo)
Zo pak je het slechte rijden direct aan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:49

Kinke schreef:
Karl, hoe zit het dan met al die ruiters die tijdens het inrijden een half uur op hun paard zitten te "zagen"? Op de enkele wedstrijd die ik bezoek zie ik ALTIJD dat soort mensen.

Ik weet niet naar wat voor wedstrijden je gaat, maar dit is wel zwaar overdreven. Natuurlijk zijn er mensen die zitten te zagen maar dat verandert echt niet door bitloos te gaan rijden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:51

Fitzroy schreef:
Omdat het een hype is. Vroeger hoorde je niemand over bitloos rijden. Ja, aan een halster je paard uit het land halen.
In de wedstrijdsport wordt nu eenmaal een bepaalde optoming en een bepaald tenue -vergeet dat niet- gevraagd. Wil je dat niet ? Prima, maar blijf dan lekker recreatief rijden.

ja....een leren bitloos hoofdstel ziet er ook zo enorm anders uit dan een hoofdstel met bit Knipoog . Er is heus wel iets te vinden wat op een traditioneel tenue lijkt. Er is toch ook een soort "mode" in vlechten, rijbroeken etc.
Vroegah...werden er van die leuke vlechtjes gemaakt met plakband erom (in alle kleuren van de regenboog), staarten werden ingevlochten etc.etc.
Zelfs in de paardelarij moet men met z'n tijd meegaan Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:52

Fitzroy schreef:
Ik weet niet naar wat voor wedstrijden je gaat, maar dit is wel zwaar overdreven. Natuurlijk zijn er mensen die zitten te zagen maar dat verandert echt niet door bitloos te gaan rijden.

Kom op zeg, jij ziet nooit mensen "zagen"??? Het zal wel aan m'n bril liggen dan Bloos
Ik zal niet zeggen dat dit verandert door bitloos te rijden. Wat ik bedoel is, waarom verschil maken tussen bitloos en met bit. In beide categorieen zul je slechte en goede ruiters hebben.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:53

Maar hier praat je wel over een essentieel verschil in optoming. Je mag ook niet met een western of boomloos zadel in de dressuur uitkomen. En western en/of boomloos is ook 'hot' op dit moment.
Waarom kunnen mensen zich er niet gewoon bij neerleggen dat er bepaalde regels gelden bij wedstrijden?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:55

Kinke, jij doet nu net over komen als of iedereen zit te zagen op het losrijterrein en dat vind ik zwaar overtrokken.
Overigens jureer ik dus ik zie genoeg. Knipoog Alleen zie ik de meerwaarde van bitloos rijden echt niet.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:56

Ik vind het belachelijk dat het verboden is, net zo als het verplichten van sporen. Als iemand liever kiest voor de wat vriendelijker aanpak, dan is dat toch zijn keuze? Ik vind het persoonlijk een zeer positieve keuzen en in plaats van het te verbieden zou het gestimuleerd moeten worden.

@Fitzroy: Boomloos is niet verboden mits het op een normaal zadel lijkt Vork

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:00

En dat vriendelijker waag ik nu juist te betwijfelen Knipoog

Ik heb nog nooit een boomloos zadel gezien dat er uit ziet als een normaal dressuurzadel. Heb je een plaatje voor me?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:03

Fitzroy schreef:
Kinke, jij doet nu net over komen als of iedereen zit te zagen op het losrijterrein en dat vind ik zwaar overtrokken.
Overigens jureer ik dus ik zie genoeg. Knipoog Alleen zie ik de meerwaarde van bitloos rijden echt niet.

Dat doe ik niet, dat vat jij zo op, dat is totaal iets anders. Ik zeg dat ik bij iedere wedstrijd wel 'zagers' zie. Bloos
Als er geen meerwaarde is, so be it, maar laat mensen dat dan eerst uitproberen. Wordt het niks, dan kun je het toch weer gaan verbieden?
Even niet dressuur gerelateerd, het is toch zo dat jij bij het springen wel bitloos mag? Wat zou daar dan de meerwaarde zijn? Dus, waarom wel bij springen en niet bij dressuur?? (als het tenminste klopt wat ik zeg)

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:10

Fitzroy schreef:

Er wordt hier ook niets gezegd over dat bitloos rijden het zagen doet stoppen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:12

Fitzroy schreef:

De meerwaarde? Misschien omdat een paard er veel beter op reageert? Misschien omdat er genoeg bitloze hoofdstellen (Hackamore en touwhalster uitgesloten) zijn die wel paardvriendelijker zijn? Misschien dat een bit niet eens nut heeft?

Ik ken een paard dat bitloos is ingereden, en sindsdien maar 5x met bit heeft gereden (gewoon, voor het geval het beestje verkocht zou worden aan mensen die wel met bit reden), en die loopt dus echt wel mooi hoor! Ze wordt thuis getraind op M-niveau, en ik weet dat dat voor veel mensen hier geen waarde heeft ("want hoe weet je dat je niet liegt, en of het paard het ook echt kan"), maar neem van mij aan dat dit paard ontspannender en nageeflijker loopt dan menig ander M-paard wat ik soms tegenkom.

Daarbij: bij springen mag je ook niet met westernzadel aankomen. Daar is ook een klassieke optoming en tenue gewenst. Maar daar mag je wel bitloos rijden. Waarom met dressuur dan niet?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:15

Fitzroy schreef:
Ik heb nog nooit een boomloos zadel gezien dat er uit ziet als een normaal dressuurzadel. Heb je een plaatje voor me?

Afbeelding
hier even een voorbeeldje van startrekk dresuur uitvoering Knipoog

Ik denk dat je met bitloos ook wel onvriendelijk kunt rijden, maar ik denk met een bit nog veel onvriendelijker.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:16

knolliepower, je was me voor Lachen

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:17

Fitzroy schreef:
En dat vriendelijker waag ik nu juist te betwijfelen Knipoog

De startrekk dressuur:
Afbeelding

Edit: te laat, hihi.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:20

Kinke schreef:
Even niet dressuur gerelateerd, het is toch zo dat jij bij het springen wel bitloos mag? Wat zou daar dan de meerwaarde zijn? Dus, waarom wel bij springen en niet bij dressuur?? (als het tenminste klopt wat ik zeg)

Klopt Kinke, op springwedstrijden zijn bitloze optomingen wel toegestaan, mits de teugels aan het hoofd worden bevestigd.
(correct me if I'm wrong Knipoog)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:11

Karl66 schreef:
Kinke, het doel van de KNHS als sportbond is het verbeteren van de kwaliteit van de dressuur en de doorstroming naar de hogere klassen, niet dat ruiters op B,L of M niveau blijven. Dat veel ruiters die puur recreatief dressuur rijden daar anders over denken is een ander verhaal.

Van de site van de KNHS: hun doelstelling is: De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) is met ruim 160.000 leden één van de grotere sportbonden van Nederland. De KNHS behartigt de belangen van de aangesloten verenigingen en haar paardensporters, zodat zij de paardensport zo goed mogelijk kunnen beoefenen.

Over de organisatie staat er het volgende: Het hoogste orgaan van de KNHS is de Ledenraad. In de Ledenraad zitten 19 afgevaardigden uit de regio's van de breedtesport en 19 afgevaardigden uit de andere geledingen van de KNHS. Samen vertegenwoordigen ze alle leden van de KNHS en besluiten ze over het reilen en zeilen van de KNHS.

En dan nog hun missie: De missie van de KNHS luidt als volgt: ‘De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) is de nationale vereniging, die de paardensport professioneel en pro-actief bevordert. Recreanten en wedstrijdsporters kunnen hun sport hierdoor zo optimaal mogelijk beoefenen. Uitgangspunt is het welzijn van en de verantwoorde omgang met paard en pony.’ Specifieke doelstellingen die uit deze missie voortvloeien zijn o.a. het behouden van de toppositie in de internationale paardensport, het verder uitbouwen van het talentontwikkelingsplan in samenwerking met de hoofdsponsor Rabobank en een professionele ondersteuning van de wedstrijd-, top- en recreatiesport.

Nou, als er dus voldoende handtekeningen binnenkomen en er bij de verschillende regios voldoende draagvlak wordt gecreeërd dan komt het gewoon in orde. De KNHS is er voor de sport en niet andersom. Laten zíj dus maar met argumenten komen waarom het níet zou mogen of kunnen, zeker als er ruim voldoende voorstanders zijn. Rustig doorgaan met lobbyen dus. De groep waarover wordt gesproken in de specifieke doelstellingen vertegenwoordigt een zééér klein deel van alle leden, en we kunnen voorlopig misschien om die reden voorstellen dit toe te staan voor de klasse B t/m ZZ.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:40

Maar stel dat het bitloos helemaal word toegestaan, hoe gaat het dan op internationaal niveau? Ik denk dat de eerste tijd de bitloze rijders nog niet op grand prix niveau lopen maar stel dat het gebeurd. Is het op internationaal niveau ook verboden of mag dat gewoon?