Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 00:15

Een kind van een jaar of 3 à 4 op een paard zetten vind ik trouwens bijna crimineel gedrag. Daarvoor zouden ze ouders eigenlijk uit de ouderlijke macht moeten ontzetten, maar dat is weer en heel ander verhaal..........

KarinvdM

Re: Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 08:26

Bramblerose schreef:
Waarom begin je niet met die ervaring als ze 6 zijn en laat je ze andere leuke ervaringen op doen die ook belangrijk zijn?

"Leuke" ervaringen? Wie zegt mij wat een paard wel en niet "leuk" vindt? Bovendien, wat stelt een L proefje nu helemaal voor? Na een week lang bosritjes maken kan je prima een L proefje rijden (ook wel een Z proef).

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 08:48

Het páárd zegt je wat wel of niet leuk is Karin. Als er één ding is dat ik heb geleerd uit dit topic, dan is het dat wel

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:24

ik probeer eigenlijk te zeggen dat ik het eigenlijk belachelijk vind dat een jong paard al moet presteren.
en er word hier gezegd ja maar las je paard er klaar voor is waarom wachten????
Nou geen enkel maar dan ook geen enkel paard is er klaar voor.
Een paard groeit nog door tot zeker zijn 6e.
wat een de wedstrijdregelgeving is goedgekeurd is gewoon weg niet altijd goed voor een pard.
een paard mag al starten in de lichtetour als hij 6 jaar is !!!!!!!
elke dressuurtraining is voor een jong paard zwaar simpel weg omdat het nog een jongdier is.
Ik heb het hier niet alleen over een z proef maar over het alle proefen.
alle sjarige mogen een b proef rijden ik vind dit echt absurd want dit stimuleert de meeste ruiters om verder te gaan.
waarom?
omdat dit mag en omdat het mag zal het wel goed zijn.
een 3jarige moet nog niet hoefen presteren.
Wij mensen hebben bij de geboorte van een veulen al zoveel verwachtingen en kunnen niet wachten tot ze 3 zijn om ze dan onder het zadel te krijgen want het heeft zulke mooie gangen.
Ik zeg niet dat iedereen zo is maar het gebeurt wel en veel te vaak.
gewoon weg omdat het mag!!!
een 3 en 4 jarige hebben genoeg aan 2 korte trainingen per week.
ik denk gewoon dat als je je paard lekker jong laat en laat genieten van zijn jeugd dat je dat op latere leeftijd dubbel en dwars terug krijgt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:27

voor de goede paarden is dit geen presteren , voor de goede paarden zijn de dressuurproeven een lachertje, die ze met twee hoeven in de neus uit de losse pols schudden

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:29

het gaat niet over het kunnen
maar of het lichaamelijk ook verantwoord is
en dat is het niet

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:33

lichamelijk kunnen ze het ook goed aan, de toppurts hebben buiten dat ze een ontzettend goed lichaam hebben ook een goed portie karakter...... en geloof me, als het paard iets niet aankan laat die dat duidelijk merken.......... en daarnaast heeft een goed verstaander genoeg aan een half woord, en zal de goede ruiter het jonge paard niet over zijn kunnen rijden

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:37

Tja KiWiKo, we kunnen elkaar niet 'overhalen', ik blijf toch ook echt bij mijn mening. Ik zie in je profiel dat jij ook je paarden met slof rijdt, vind ik ook jammer als je paardje pas 3,5 is. Maar ja, ook daar zijn de meningen over verdeeld...

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:40

geen enkel paard is uitgegroeit voor zijn 6e
botten die nog niet uitgehard platen die nog niet dicht zitten
en niet te vergeten een erg jonge geest.
nee ik ben er niet voor

Lida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:44

Hier gaat weer de gouden regel op " Je hebt mensen met paarden en paardenmensen"

Paardenmensen weten wanneer hun paard ergens aan toe is en denken aan het ego van hun paard, mensen met paarden denken aan hun eigen ego en hoe goed ze wel niet zijn om een paard op zo'n jonge leeftijd op dat niveau te rijden (stumperds).

Maar gelukkig doen de mensen die met hun jonge paard dit proberen te halen later hun kinderen ook meteen naar de middelbare school want het kind leert zo makkelijk.

En dat van de oude paarden onzin mijn vorige was 31 en liep af en toe nog een wedstrijdje met veel plezier en liep al de jonge goden en godinnen van super bloedlijnen eruit een nadeel ik moest elke keer bij de jury komen omdat het geboortejaar volgens hun niet klopte.

Deze meneer is 39 geworden met de bij ons geldende gouden regel
alles op z'n tijd.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:48

KiWiKo schreef:
voor de goede paarden is dit geen presteren , voor de goede paarden zijn de dressuurproeven een lachertje, die ze met twee hoeven in de neus uit de losse pols schudden

Helaas zijn er niet heel veel van zulke paarden, en als ze er zijn, zijn ze voor de meeste amateurs al niet te betalen. Die moeten het doen met een "huis, tuin en keuken paard". En juist zulke mensen willen per se meedraaien op het hoogste niveau. En daar gaat t imo fout. Die moeten wel keihard trainen om ergens te komen. En slaan dan soms een beetje door. En ik denk dat die mensen het dus verpest hebben voor de paar goeien.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:50

Lida schreef:
Deze meneer is 39 geworden met de bij ons geldende gouden regel
alles op z'n tijd.

Ik hoop anders niet dat al mijn paarden 39 bij mij gaan worden........

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:51

hoeze niet?????????

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:52

Nee he CGJ, zolang ze "het doen" zijn ze leuk, maar anders....

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:57

Ik denk trouwens dat de jonge paarden in de "jonge-paarden-proeven" meer te verduren krijgen dan in een standaard Z-proefje.

Bij die jonge-paarden-proeven loopt het geheid weer uit op een aantal ronden zo-spectaculair-mogelijk draven. Groot én snel als het even kan..........
Zo'n mooie opgeilende "nog-nét-niet-passage-draf bij een 4-jarige. Want dergelijke rubriekjes worden namelijk gespot door de heren (en vrouwen) dressuurpaarden handelaren.........

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:57

Needje schreef:
KiWiKo schreef:

Helaas zijn er niet heel veel van zulke paarden, en als ze er zijn, zijn ze voor de meeste amateurs al niet te betalen. Die moeten het doen met een "huis, tuin en keuken paard". En juist zulke mensen willen per se meedraaien op het hoogste niveau. En daar gaat t imo fout. Die moeten wel keihard trainen om ergens te komen. En slaan dan soms een beetje door. En ik denk dat die mensen het dus verpest hebben voor de paar goeien.

Precies, en de meeste amateurs, met een huis tuin en keuken-paard, die hebbenn hun paard ook echt niet op hun 5e in het Z!
Dus om die mensen hoef je je echt geen zorgen te maken, hoe hard ze het ook proberen dat paard op hun 5e in het Z te krijgen, in 85% van de gevallen lukt ze dat niet!

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:00

Nee, maar er zijn altijd dodo's die t wel proberen.... Die zie je op een gegeven moment ook niet meer terug.... Oeps.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:02

CGJ12 schreef:
Ik denk trouwens dat de jonge paarden in de "jonge-paarden-proeven" meer te verduren krijgen dan in een standaard Z-proefje.

Bij die jonge-paarden-proeven loopt het geheid weer uit op een aantal ronden zo-spectaculair-mogelijk draven. Groot én snel als het even kan..........
Zo'n mooie opgeilende "nog-nét-niet-passage-draf bij een 4-jarige. Want dergelijke rubriekjes worden namelijk gespot door de heren (en vrouwen) dressuurpaarden handelaren.........

HAHA!

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:02

@Needje: Precies, die komen zichzelf vanzelf wel tegen. Maar niet in het Z.
Met die paarden heb ik meer medelijden dan met een 5 jarige die op zijn sloffen het Z loopt hoor!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:07

Ik ook ........... met alle macht proberen een strijkplank zo te buigen dat ie een stukje schouderbinnenwaards laat zien....... is imo veel erger dan een elastiekje een eenvoudige wissel laten springen

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:08

Bettine schreef:
@Needje: Precies, die komen zichzelf vanzelf wel tegen. Maar niet in het Z.
Met die paarden heb ik meer medelijden dan met een 5 jarige die op zijn sloffen het Z loopt hoor!

Ik ken een aantal paarden die met PLEZIER en GEMAK als 5-jarige 195 punten lopen in het Z2.
Daarentegen ken ik nog méér paarden die op hun 12e kreunend de appuyementen doorgedwongen worden in het Z1, JUIST omdat ze als JONG PAARD te weinig zijn gegymnastiseerd maar zo nodig tot hun 6e in de wei moesten lopen in weer en wind..............

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:10

KiWiKo schreef:
Ik ook ........... met alle macht proberen een strijkplank zo te buigen dat ie een stukje schouderbinnenwaards laat zien....... is imo veel erger dan een elastiekje een eenvoudige wissel laten springen

Precies.. die strijkplank is dan vaak ook zo stijf omdat ‘ie dagen lang achter elkaar in de wei moet lopen en dan voor een uur of twee in de week wat onder het zadel wat moet gaan doen

*edit* CGJ was me voor

acbdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:13

Ik heb zelf met deze regel veel te maken, mijn paard wordt namelijk 5 in mei. Hij loopt nu M1 en ik heb hem vorig jaar bewust 2 maanden thuis gehouden en veel aanlegtesten gereden ipv proeven gezien deze nieuwe regeling. Want nu kan ik slechts eenmaal promoveren dit jaar. Ik denk dat een paard heel goed aan geeft wat hij wel en niet wil en wat hij aankan. De een is er nou eenmaal eerder klaar voor dan de ander. Sommige zijn er nooit klaar voor en andere op wat jongere leeftijd. Wel ben ik het er mee eens dat je voorzichtig moet zijn met een jong paard, vooral een die alles gemakkelijk op pakt. Ik train zelf hooguit 4 keer per week. De rest loopt hij los, molen of aan de longe. Dus als het met weinig arbeid het gewenste niveau bereikt kan worden en het paard blijft er vrolijk en gezond bij is het allemaal niet zo'n probleem. Daarbij komt dat de jonge paarden waar we nu over praten ook wel van bovengemiddelde kwaliteit zijn en al vanaf jongs af aan concequent getraind worden. Dus geen kwantiteit maar kwaliteit.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:13

Bramblerose schreef:
Tja KiWiKo, we kunnen elkaar niet 'overhalen', ik blijf toch ook echt bij mijn mening. Ik zie in je profiel dat jij ook je paarden met slof rijdt, vind ik ook jammer als je paardje pas 3,5 is. Maar ja, ook daar zijn de meningen over verdeeld...

Neuj he

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:15

Btw: deze regel gaat toch pas in 2007 in?