Verliespuntengrens naar 50%, en andere regl wijzigingen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:19

precies, het blijven dieren en angstig worden in vreemde omgeving kan altijd. Zeker wanneer er allerhande bloembakken, omroepinstallaties, wapperende vlaggen, afzetlinten en noem maar op zijn.
Hartstikke fijn dat iemand zelf een nuchter paard heeft dat nergens van op of om kijkt, maar veroordeel daarmee niet gelijk andere ruiters. Een paard is nog altijd een vluchtdier en dan kun je op kijkerige concoursen wel eens iets onverwachts voorhebben met je paard.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:35

beantsje schreef:
Wat een onzin...
als het onmogelijk is om een proefje te rijden in een gewoon versierde bak, heb je gewoon geen gehoorzaam paard. (Het heet niet voor niets: Verzet, en niet: Angst.)

Ahum .....!

Heeft absoluut niks te maken met een ongehoorzaam paard, zo'n uitspraak vind ik een beetje getuigen van een nogal oppervlakkige kijk op dat soort dingen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:12

Ik zeg niet dat een paard op concours niet een keer mag schrikken, maar wel dat dat in beperkte tijd (de reglementaire 20 seconden) opgelost moet kunnen worden.
Als een paard minutenlang blijft donderen hoort die combinatie niet in de ring thuis.

Maar ja, ik vind sowieso dat de laatste 20 jaar in m.n. de KWPN-fokkerij de aandacht wel heel erg gefocust is op de bewegingen en wat mij betreft te weinig op karakter. Maar ja, dat is weer een hele andere discussie.

En ja, ik ben vroeger (15 jaar geleden) ook op concours geweest, niet zo lang overigens. En volgend jaar start ik met mijn tinker.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:20

beantsje schreef:
Ik zeg niet dat een paard op concours niet een keer mag schrikken, maar wel dat dat in beperkte tijd (de reglementaire 20 seconden) opgelost moet kunnen worden.
Als een paard minutenlang blijft donderen hoort die combinatie niet in de ring thuis.

Maar ja, ik vind sowieso dat de laatste 20 jaar in m.n. de KWPN-fokkerij de aandacht wel heel erg gefocust is op de bewegingen en wat mij betreft te weinig op karakter. Maar ja, dat is weer een hele andere discussie.

En ja, ik ben vroeger (15 jaar geleden) ook op concours geweest, niet zo lang overigens. En volgend jaar start ik met mijn tinker.

Je kan jouw tinker niet vergelijken met rijpaarden. Er zijn maar zat paarden die helemaal rillerig worden in een vreemde omgeving en dat los je niet zomaar op in 20 seconden! Een tinker is stuk nuchterder en zal ook minder kijkerig zijn in de ring.
Met een jong dier moet je toch vaak de eerste paar concoursen zien als ervaring opdoen, en dan mogen ze best kijkerig zijn. Wordt dit al gelijk bestrafd met een verliespunt, dan is je start wel erg drastisch he!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:38

Maar ook al is de Tinker dan niet schrikkerig, dan nog kan ook de tinker naar huis gaan met een VP, door gewoon de achterhand niet te gebruiken, de bocht om te lopen i.p.v. een wending te maken etc.

Braaf is geen garantie voor een WP!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:53

beantsje schreef:
Wat een onzin...
als het onmogelijk is om een proefje te rijden in een gewoon versierde bak, heb je gewoon geen gehoorzaam paard. (Het heet niet voor niets: Verzet, en niet: Angst.)

beantsje schreef:

haha wat een grap. Als je het verschil tussen verzet en angst niet kent is het maar goed dat je op een tinker zit.
verzet vind ik dat als een paard denkt, maar dit doe ik niet en ieder hondsgezeik omdraaid of omhoog komt
Bij angst vliegen bij mijn merrie de oren en hals erop en moet ze eerst gruwelijk kijken voordat ze omdraaid oid.
20 sec is behoorlijk kort als je dier echt niet langs dat ene punt gaat!

Maar waar ik nu ook ineens aan zit te denken. zullen nu de hafjes/tinkers/fjorden ook niet vrij snel uit het beeld verdwijnen?
Ik zie op wedstrijden nog vaak genoeg hele gewone pony's meelopen

Raiza

Re: Verliespuntengrens naar 50%, en andere regl wijzigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:19

talented schreef:
Met een jong dier moet je toch vaak de eerste paar concoursen zien als ervaring opdoen, en dan mogen ze best kijkerig zijn. Wordt dit al gelijk bestrafd met een verliespunt, dan is je start wel erg drastisch he!

In de B kun je toch geen verliespunten halen?

En voor degenen die geen B meer mogen starten, die kunnen ook eerst een paar keer in de 4- (of 5-6)jarige rubrieken starten totdat het paard het een paar keer gezien heeft, en daarna in het L of M starten zodat de kans op een verliespunt kleiner is.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:28

Heerlijk, al die minachtende reacties op mijn Tinker.
Allereerst, ik heb zelf 3 warmbloeden gehad, de laatste met een beste scheut volbloed. Ik weet echt wel waar ik het over heb!!

Daarnaast is een tinker toch echt een paard en kan dus ook schrikken. Het is geen hobbelpaard!

Natuurlijk zijn er kijkerige paarden. Misschien moet je ze dan maar meer trainen op bloemstukjes en vlaggetjes? Je kunt het ze wel leren!! (zie bijv. als Groot Voorbeeld Anky; Salinero heeft echt applaustraining gehad).
Er zijn ook mogelijkheden te over om oefenwedstrijden te rijden. Bij ons op de manege gebeurt dat bijvoorbeeld, alles erop en eraan, tussen de hekjes, incl. bloemstukken, met een jury die ter plekke commentaar geeft. Wordt t/m Z2 dankbaar gebruik van gemaakt!!

Als het onmogelijk wordt om je paard op een wedstrijd enigszins in bedwang te houden, vind ik dat je kunstjes doet in plaats van echt rijden. N.B. ik heb het dus niet een moment van schrikken maar over minutenlang kl*ten

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:39

talented schreef:
Je kan jouw tinker niet vergelijken met rijpaarden.

Mijn tinker is een rijpaard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:58

Echt klote kun je naar mijn mening beter afwerken dan een paard wat echt bang ergens van is.

Een paar keer op dezelfde plek oefenwedstrijd gaan rijden vind ik ook geen optie.
Mijn merrie is op nieuwe locaties angstig. Vooral van vlekken en verkleuringen op de grond.
Als ik ergens 2x ben geweest kent ze het er meestal wel en is het zo over.......

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:16

Laten we er niet te dramatisch over doen.
Als een paard een keer schrikt, maar wel weer in de hand te stellen is, heb je voor 1 onderdeel even een heel slecht cijfer. En zelfs als dat nog een keer gebeurt, kan je je winstpunt weliswaar op je buik schrijven, maar heb je nog echt geen verliespunt te pakken!!!

We hadden het over de situatie dat een paard zo gek is, dat er niks meer mee te beginnen is. Dat die na een x aantal seconden wordt uitgesloten, is niet meer dan terecht.

Wat moeten we dan doen? Dat gewoon maar met de mantel der liefde bedekken? (ach, de proef duurde wel 12 minuten maar de arme schat kon het niet helpen, hij was bang...) Ik vind het terecht dat de jury daar geen boodschap heeft.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 29-12-05 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:17

beantsje schreef:
talented schreef:
Je kan jouw tinker niet vergelijken met rijpaarden.

Mijn tinker is een rijpaard.

Ik vind die meer tot karrepaarden behoren, dit bedoel ik niet aanvallend!

Ik mag ook geen B meer starten maar ik kom ook niet in aanmerking voor de 4, 5 en 6 jarige rubrieken! Dit is meer weggelegd voor de profeissionals he! Je kan thuis nog zoveel oefenen met bloemstukken en al die versieringen, maar op concours kan je paard geheel omslaan en bang zijn voor dingen waar hij thuis niet voor opzij gaat! Ik snap overigens niet zo goed dat jij het eens bent met deze nieuwe verliespunten grens want als je een tinker echt goed bekijkt (over de rug gaan, gebruik van de achterhand, buiging in het lijf) is een winstpunt erg moeilijk te rijden. Wanneer je een jury hebt die echt let op het rijtechnische komt voor de meeste met een tinker, vrees ik, de grens van het verliespunt toch ook aardig dichtbij!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:27

talented schreef:

Ik vind die meer tot karrepaarden behoren, dit bedoel ik niet aanvallend!

Ik mag ook geen B meer starten maar ik kom ook niet in aanmerking voor de 4, 5 en 6 jarige rubrieken! Dit is meer weggelegd voor de profeissionals he! Je kan thuis nog zoveel oefenen met bloemstukken en al die versieringen, maar op concours kan je paard geheel omslaan en bang zijn voor dingen waar hij thuis niet voor opzij gaat! Ik snap overigens niet zo goed dat jij het eens bent met deze nieuwe verliespunten grens want als je een tinker echt goed bekijkt (over de rug gaan, gebruik van de achterhand, buiging in het lijf) is een winstpunt erg moeilijk te rijden. Wanneer je een jury hebt die echt let op het rijtechnische komt voor de meeste met een tinker, vrees ik, de grens van het verliespunt toch ook aardig dichtbij!

Wat een ongelooflijk arrogant en bekrompen standpunt.
Sinds wanneer kan een tinker niet over de rug gaan/ achterhand gebruiken/ buiging hebben??

Er zijn in ieder geval al tinkers in de M2. Dus de Z is gewoon een kwestie van tijd. (N.B. heb jij weleens gehoord van die Fjord, die in Brabant een jaar of 3 geleden kringkampioen geworden is in de Z2 bij de paarden? Die heeft al die zogenaamde sporrrtpaarden mooi in de hoek gezet!!!)

Wij hebben het t/m de Z, nog steeds over de basissport, niet over topsport.
Bovendien, lees het proevenboekje maar na, gaat het in de B en L-proeven om de gehoorzaamheid.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:46

Een fjord/tinker/haflinger in de Z is een grootte uitzondering.

Zelfs in het M vind ik het een uitzondering.

Ook in het M en Z zelfs tot het hoogste niveau gaat het hele spelletje in mijn ogen nog om gehoorzaamheid.

Maar op de proevenuitleg werd heel duidelijk verteld dat ook, tact, impuls en voorwaarts gereden zijn de punten op gaat leveren bij de nieuwe proeven. En niet een braaf gereden proefje.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:46

beantsje schreef:
Er zijn in ieder geval al tinkers in de M2. Dus de Z is gewoon een kwestie van tijd. (N.B. heb jij weleens gehoord van die Fjord, die in Brabant een jaar of 3 geleden kringkampioen geworden is in de Z2 bij de paarden? Die heeft al die zogenaamde sporrrtpaarden mooi in de hoek gezet!!!)

Dat heb je met die jury's die alleen kijken of je wel netjes op de letter rijdt, maar geen goed gaand paard kunnen herkennen

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:33

beantsje schreef:

Dat kan best zo zijn, maar dergelijke paarden moeten WEL ergens routine opdoen om aan gekke dingen te wennen. Op een kaal doordeweeks kringconcoursje leert ie niks, en thuis ook al niet.
Uitbundige versieringen en dergelijke tref je maar een paar keer per jaar aan ............

Natuurlijk is het zo dat je met rijtechnisch geschoolde gehoorzaamheid veel angst moet kunnen overwinnen, maar ook Anky vraagt het publiek om niet over de tribunes te rennen..........

Tinkers horen mijns inziens trouwens voor een zigeunerwoonwagen of in de vitrine......

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:56

t lijken me heerlijke dieren om mee door de bossen te rijden, lekker paar uur.

Prissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:03

pf wat een gedoe weer over Tinkers en KWPN-ers

ik heb ze alle2
En de ene Tinker schrikt ook snel ligt er net aan hoe het is opgevoed
Elk paard schrikt dus dat wil niet zeggen dat een Tinker nooit schrikt.
Wat er hier dus op neerkomt.

Oordeel een paard niet voordat je er zelf is een keer op heb gereden !

Prissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:04

CGJ12 schreef:
beantsje schreef:

Dat kan best zo zijn, maar dergelijke paarden moeten WEL ergens routine opdoen om aan gekke dingen te wennen. Op een kaal doordeweeks kringconcoursje leert ie niks, en thuis ook al niet.
Uitbundige versieringen en dergelijke tref je maar een paar keer per jaar aan ............

Natuurlijk is het zo dat je met rijtechnisch geschoolde gehoorzaamheid veel angst moet kunnen overwinnen, maar ook Anky vraagt het publiek om niet over de tribunes te rennen..........

Tinkers horen mijns inziens trouwens voor een zigeunerwoonwagen of in de vitrine......

Hier dit gaat ook nergens over

Dus wil jij zeggen dat een Tinker het niet goed doet in de wedstrijdsport?
Nou als je dat denkt dan heb je dat mooi mis

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:34

Uitzonderingen doen het goed in de sport maar een tinker is ook niet gefokt om dit soort prestaties te leveren.

Gezien zijn bouw, karakter etc.

Spruit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:56

vonneke schreef:
Uitzonderingen doen het goed in de sport maar een tinker is ook niet gefokt om dit soort prestaties te leveren.

Gezien zijn bouw, karakter etc.

Daar ben ik het mee eens, de meeste tinkers lopen minder goed dan veel KWPN'ers, maar er zijn natuurlijk ook tinkers die het aardig goed doen in de sport.
Laatst bijgewerkt door Spruit op 29-12-05 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Prissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:57

Eigenlijk is geen enkel paard gefokt om prestaties te leveren.

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:06

Ja en mensen zijn ook niet gemaakt om te sporten. Er zijn gewoon paarden die meer voor de sport gefokt zijn dan andere. Uitzonderingen zijn er altijd.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:30

En dan blijf ik er dus bij dat je met een brave tinker net zo goed een VP kunt halen binnenkort, als met een stakende Jazz!

En voor tinker kan je van alles invullen, braaf is gewoon niet meer goed genoeg.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:43

Nee idd braaf is niet goed genoeg, spectakel willen ze zien.

Vaak zie je mensen met een spectaculaire proef met fout(en) meer punten rijden als een braaf gereden proefje. Wat in mijn ogen ook terecht is (als de rest wel goed uitgevoerd is!!)

De paarden van tegenwoordig worden wel degelijk gefokt om prestaties mee te leveren. Daarom word ook alleen het beste van het beste uitgezocht om te veredelen en zo steeds betere sportpaarden te krijgen.

Maar kom alsjeblieft niet aan dat je Z ambities hebt als je een tinker oid hebt. Dat soort dieren is idd niet gefokt om op dit vlak prestaties te leveren.