Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
beantsje schreef:Wat een onzin...
als het onmogelijk is om een proefje te rijden in een gewoon versierde bak, heb je gewoon geen gehoorzaam paard. (Het heet niet voor niets: Verzet, en niet: Angst.)
beantsje schreef:Ik zeg niet dat een paard op concours niet een keer mag schrikken, maar wel dat dat in beperkte tijd (de reglementaire 20 seconden) opgelost moet kunnen worden.
Als een paard minutenlang blijft donderen hoort die combinatie niet in de ring thuis.
Maar ja, ik vind sowieso dat de laatste 20 jaar in m.n. de KWPN-fokkerij de aandacht wel heel erg gefocust is op de bewegingen en wat mij betreft te weinig op karakter. Maar ja, dat is weer een hele andere discussie.
En ja, ik ben vroeger (15 jaar geleden) ook op concours geweest, niet zo lang overigens. En volgend jaar start ik met mijn tinker.
beantsje schreef:Wat een onzin...
als het onmogelijk is om een proefje te rijden in een gewoon versierde bak, heb je gewoon geen gehoorzaam paard. (Het heet niet voor niets: Verzet, en niet: Angst.)
beantsje schreef:Ik zeg niet dat een paard op concours niet een keer mag schrikken, maar wel dat dat in beperkte tijd (de reglementaire 20 seconden) opgelost moet kunnen worden.
Als een paard minutenlang blijft donderen hoort die combinatie niet in de ring thuis.
Maar ja, ik vind sowieso dat de laatste 20 jaar in m.n. de KWPN-fokkerij de aandacht wel heel erg gefocust is op de bewegingen en wat mij betreft te weinig op karakter. Maar ja, dat is weer een hele andere discussie.
En ja, ik ben vroeger (15 jaar geleden) ook op concours geweest, niet zo lang overigens. En volgend jaar start ik met mijn tinker.
talented schreef:Met een jong dier moet je toch vaak de eerste paar concoursen zien als ervaring opdoen, en dan mogen ze best kijkerig zijn. Wordt dit al gelijk bestrafd met een verliespunt, dan is je start wel erg drastisch he!
talented schreef:Je kan jouw tinker niet vergelijken met rijpaarden.
beantsje schreef:talented schreef:Je kan jouw tinker niet vergelijken met rijpaarden.
Mijn tinker is een rijpaard.
talented schreef:
Ik vind die meer tot karrepaarden behoren, dit bedoel ik niet aanvallend!
Ik mag ook geen B meer starten maar ik kom ook niet in aanmerking voor de 4, 5 en 6 jarige rubrieken! Dit is meer weggelegd voor de profeissionals he! Je kan thuis nog zoveel oefenen met bloemstukken en al die versieringen, maar op concours kan je paard geheel omslaan en bang zijn voor dingen waar hij thuis niet voor opzij gaat! Ik snap overigens niet zo goed dat jij het eens bent met deze nieuwe verliespunten grens want als je een tinker echt goed bekijkt (over de rug gaan, gebruik van de achterhand, buiging in het lijf) is een winstpunt erg moeilijk te rijden. Wanneer je een jury hebt die echt let op het rijtechnische komt voor de meeste met een tinker, vrees ik, de grens van het verliespunt toch ook aardig dichtbij!
beantsje schreef:Er zijn in ieder geval al tinkers in de M2. Dus de Z is gewoon een kwestie van tijd. (N.B. heb jij weleens gehoord van die Fjord, die in Brabant een jaar of 3 geleden kringkampioen geworden is in de Z2 bij de paarden? Die heeft al die zogenaamde sporrrtpaarden mooi in de hoek gezet!!!)
beantsje schreef:Als een paard minutenlang blijft donderen hoort die combinatie niet in de ring thuis.
CGJ12 schreef:beantsje schreef:Als een paard minutenlang blijft donderen hoort die combinatie niet in de ring thuis.
Dat kan best zo zijn, maar dergelijke paarden moeten WEL ergens routine opdoen om aan gekke dingen te wennen. Op een kaal doordeweeks kringconcoursje leert ie niks, en thuis ook al niet.
Uitbundige versieringen en dergelijke tref je maar een paar keer per jaar aan ............
Natuurlijk is het zo dat je met rijtechnisch geschoolde gehoorzaamheid veel angst moet kunnen overwinnen, maar ook Anky vraagt het publiek om niet over de tribunes te rennen..........
Tinkers horen mijns inziens trouwens voor een zigeunerwoonwagen of in de vitrine......
vonneke schreef:Uitzonderingen doen het goed in de sport maar een tinker is ook niet gefokt om dit soort prestaties te leveren.
Gezien zijn bouw, karakter etc.