Om naar hogere klasse dressuur te gaan ook springen/SGW?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: straks pas wp bij 164 punten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:07

Ja dat vond die van mij ook moeilijk dat terug galoperen.
Dus eentje minder maken was eerst erg moeilijk.
Maar met hulp van mijn instructise kwamen we er toch nog snel.
En nu gaat het super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:08

Pris_Sunday schreef:
Shannay:
Er zijn best springpaarden die het gewoon niet in hun hebben om rustig rondje te rijden in zo'n dressuurringetje, maar toch heel braaf zijn in de "springring".
Niet elk paard is gelijk.

Ik vind er trouwens zelf ook niet echt zoveel aan, om in een dressuur ringetje rond te rijden.. en doen wat in het proefje staat.
Dus ik vind het nogal een raar iets als je springen en dressuur op dezelfde hoogte moet doen.

En trouwens.. er zijn meer paarden die Z kunnen springen dan die Z kunnen dressuren..

Iedereen denkt er anders over..

Dan moeten ze dat maar leren.. ik zei dat vroeger ook altijd als smoes, ach mijn paard vind dressuur niet leuk, daarom spring ik. Onzin, dressuur is een groot onderdeel van de basis, als jou paard in de dressuurring niet braaf kan zijn, zal hij dat zeker niet in de springring zijn. Het gaat er niet om of je het leuk vind, het gaat er ook zeker om of jij je paard dat kan laten doen! Wat dat betreft is springen erg makkelijk.

En ik denk dat je je verspreekt met het feit, dat meer paarden Z kunnen springen dan Z dressuur? Oei.. show me !

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:09

daantjuhhh schreef:
Ja als ik er binnekort weer aan toe kom doe ik dat ook weer.
Bren nu te druk met dressuren.
Wil snel door de L1 heen straks en ze zit vast in de rug.
Ik spring wel bijna elke week, maar das gewoon een paar sprongetjes op 80cm.
Als mijn paard binnenkort weer tijd heeft voor springen ben je van harte uitgenodigt!!!

oke, deal
maar dan moet je juist springen, in-uitjes en zo.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:11

Volgens mij leg ik hem wel ruimer de balken dan he..
Ik dnek wel dik 20 meter..

@Lielle.
Ja in uitjes ik weet het die zijn het moeilijkst..
Als ik ze op 3 meter heb staan dan kom ik zo dicht op de volgende.
Dat is laatst fout gegaan en toen werd ze bang.
Ik moet niet vergeten dat ze groen is en dat ik haar nite te bang maak zolang ze het nog leuk vind.
Dus ze ging op de stop en toen hebben we ze eerst iets ruimer gelegd.
En dan na een paar x telkens een paar cm nouwer.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:12

Ohja .. deal!!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:12

daantjuhhh schreef:
Middengalop heb ik totaal geen moeite mee.
Ik oefen veel in tempo wisselingen in galop.
Zo leg ik 2 grondbalken neer met een afstand er tussen van z'n 10 tot 15 meter.
Dan galapeer ik er in normaal tempo over heen.
Laten we zeggen dat ik 6 galoppassen maak.
Dan probeer ik daar 7 van te maken.
En later probeer ik er 5 van te maken.
Is een moeilijke maar fijne oefening vind ik.

Dit is een goede tip!
We hebben heel veel geoefend met schakelen in galop, en we vonden het allebei heel erg moeilijk. Opeens leek het alsof het kwartje bij Dees viel, en sindsdien rijden we zeer regelmatig 7s voor de middengalop, met leuk commentaar ernaast

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:14

Ja je moet er van uit gaan dat er normaal ongeveer 6 a 7 galoppassen tussen de balken gaan. Op die afstand is het niet zo heel moeilijk.

Als je hem kort legt dat hij in normaal tempo 3 maakt is het moeilijk om er 4 van te maken.
Dan van 7, 8 passen te maken.

Maar dat jullie nog nooit van die tip hebben gehoord.
Hij word hier regelmatig uitgevoerd door verschillende ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:17

Tijdens het springen komen je dressuurmatige problemen net iets meer tot uiting dan in een dressuurproefje Daantjuhhhhhhh. En dat laat afgaan, dat is een kwestie van trainen en je paard dressuurmatig voorelkaar krijgen.

En als ie zo vast in de rug zit, is het helemaal goed om juist veel te springen, zoals Lielle al zei: veel in-uitjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:18

Ik vraag me sowieso af hoe je lekker kunt rijden als het paard zijn rug vast zit.. ik heb een half jaar met de broek gelongeerd om mijn paard helemaal los te krijgen in zijn rug!

Trouwens, als ze dat op willen hogen, hebben we toch ook een hele andere beoordeling van de jury's nieuwe proeven, er worden op andere dingen gelet zoals o.a. ontspannenheid. Dus is jou paard lekker los en ontspannen, moet je daar toch al een prachtig cijfer voor moeten krijgen! Maar ik dacht dat dit alleen vanaf de M gold ofzoiets?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-09-05 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:18

Leuke discussie dit!
Zelf denk ik inderdaad dat als je pas een wp haalt bij de 164 punten ze wel terug moeten naar 5 wp's om naar de volgende klasse te mogen. Ik rijd met mijn 'simpel, niet dressuur gefokt, geen papieren hebbende' paard nu L1 en heb tot nu toe altijd ruime winstpunten gehaald. Moet er wel bij zeggen dat er wel veel meer training in is gaan zitten dan andere stalgenoten die dure dressuur gefokte paarden hebben!

Verder denk ik dat het wel een heel goed idee is om ook in ieder geval een paar winstpunten in het springen te moeten halen voordat je verder mag in de dressuur. Gewoon ook voor het zelfvertrouwen van de ruiter (durf het zelf ook absoluut niet maar probeer het af en toe toch).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:20

daantjuhhh schreef:
Ja je moet er van uit gaan dat er normaal ongeveer 6 a 7 galoppassen tussen de balken gaan. Op die afstand is het niet zo heel moeilijk.

Als je hem kort legt dat hij in normaal tempo 3 maakt is het moeilijk om er 4 van te maken.

Dat is een bekende oefening. Daarmee leer je schakelen. Maar daar heb je die balkjes niet perse voor nodig. Ik doe dat liever zonder balkjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:22

Pipo schreef:
daantjuhhh schreef:

Dat is een bekende oefening. Daarmee leer je schakelen. Maar daar heb je die balkjes niet perse voor nodig. Ik doe dat liever zonder balkjes.

Het klinkt nu net alsof niemand ooit schakeld in zijn galop..
Ik schakel ook, maar heb daar geen balkjes voor nodig, denk ook niet dat mijn mede ruiters daar van gediend zijn Anders krijg je zo'n oeps, een balk, *jump*, rol, kletter, bok, situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:25

ShannaY schreef:
Het klinkt nu net alsof niemand ooit schakeld in zijn galop..
Ik schakel ook, maar heb daar geen balkjes voor nodig, denk ook niet dat mijn mede ruiters daar van gediend zijn Anders krijg je zo'n oeps, een balk, *jump*, rol, kletter, bok, situatie.

Daarom zei ik ook al, ik doe dat zonder balkjes

Maar ik sta op een springstal en de buitenbak is eigenlijk meer springtuin, dus ik heb sowieso niet te zeuren En moet gewoon tussen de hindernissen door rijden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:26

Pipo schreef:
Tijdens het springen komen je dressuurmatige problemen net iets meer tot uiting dan in een dressuurproefje Daantjuhhhhhhh. En dat laat afgaan, dat is een kwestie van trainen en je paard dressuurmatig voorelkaar krijgen.

En als ie zo vast in de rug zit, is het helemaal goed om juist veel te springen, zoals Lielle al zei: veel in-uitjes.

ZOALS IK AL ZEI::::: ik spring ook elke week wel met haar.
Alleen niks spectaculairs.
Gewoon een aantal srpongetjes van 80cm.
Geen moielijke lijntjes.
Ik ben zowat de gehele trainign bezig met voorwaards neerwaards te rijden!!
En daar ben ik nu zo druk mee dat ik niet tot veel springen kom!
Niet tot het echte werk.
Mijn paard is net een jaar onder het zadel.
En ze is al 8.
Ze heeft tijd nodig om dingen te kunnen verwerken.
Toen ik haar kreeg kende ze niks.
Geen auto's geen andere paarden.
Geen treinen.. geen dekens..
geen tantartsen
geen longeren, geen borstelen./
Menesen voor mij hadden haar overdag op wei en snachts op stal en verwenden haar veel met drokjes maar dat is alles.

Je kan niet van een zo groen paard wat ook nog eens een laatbloeier is verwachten dat ze helemaal TOP is in alles.
Ik ben gewoon veel bezig met vertrouwen met haar.
Haar spanning weg nemen
Daar gaat zoveel tijd inzitten.. als ik te snel ga met meerdere dingen tergelijk word ze overdonderd.

Ze heeft al zoveel geleerd in een jaar.
Rijden, ruin, auto's, wedstrijdterrein, vlaggen, sprongetjes, buitenritten, een meer ingaan terwijl ze bodemschuw is.
Als je dat allemaal weet ben je wat voorzichtiger.
En daarbij kan je niet alles tergelijk doen en vragen
Als mijn paard lekker voorwaards neerwaards ga maak ik geen sprong..
Daar word ze heet van en ik wil ontspannen afsluiten als dat kan,

P.S. Balkjes is absoluiut niet persee nodig, je kan ook dnekbeeldig een lijn schetsen of gewoon schakelen..
Maar voor sommige ruiters is het makkenlijk als hulp middel.
Uit eindelijk doe je dezelfe oefening.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:27

Zo als ik al zei was die balkjes niet eens iets wat ik een ander opdraag.
Ik zei alleen dat ik dat soms deed als hulpmiddel.
Dat anderen dat als tip zien is hun zaak toch?
Net zoals jij het zonder balkjes kan en doet.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:29

hey
heb net het hele topic gelezen en wat ben ik blij dat ik niet in nederland start. (in België is het niet beter hoor )
Ik denk als ze die regel erdoor laten, dat je binnenkort 's zaterdags van 9u tot 19u de B hebt, en op zondag van 9u tot 10u de L, van 10 tot 11 de M en van half 11 tot half 12 de Z

Die springregel is wel leuk bedacht, maar niet voor iedereen weggelegd spijtig genoeg. Ik kan springen, ik kan erop blijven zitten, maar ik zie totaal geen afstanden. En tot een meter kan dat nog gaan. Maar op het eind van het zomerseizoen staat de B al een meter hier. en de L 1m15 (in belgie)

Ik denk niet dat ik snel wedstrijd ga starten, is namelijk een hoop gedoe om de juiste papieren te krijgen.
hier moet je 55% rijden voor een wp. er wordt wel lager gepunt dan in Nederland. (heb ook al in Ned wedstr gereden dus kan vergelijken) En wij moeten dan ook nog eens 15 wp'en halen, max 25. Vroeger was dat 20 ptn. Hier zijn mensen die al meer dan 5 jaar in de laagste klasse meerijden
En dat krijg je dus als het moeilijker wordt om punten te halen.

Dat over de gangen die beoordeeld worden: voor een deel wel. Maar ik vind dat dat mag, zolang ze kijken naar hoe het gereden is. Een paard met fantastische gangen die naar een goede middendraf gereden wordt, mag zeker een 8 krijgen. terwijl een gewoon paard die niet goed kan verruimen, maar toch zijn best doet en daarbij mooi in aanleuing blijft en tactmatisch correct, mag ook een 7 hebben, maar gaat zelden een 8 krijgen...
Zo gaat het nu eenmaal

Oja, die middengalop dat is hier ook een groot struikelblok! De helft laat geen middengalop zien, een kwart krijgt zijn paard niet terug uit galop en het laatste kwart daarvan valt het paard in draf
Maar eigenlijk kun je over deze dingen blijven discussiëren, niet?
xxx

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:30

runningkawa schreef:
Hoeft toch niet met je eigen paard
hoeft voor de wp voor het springen te halen ook niet

Kawa, hoe had je dat dan in gedachten voor de beginnende wedstrijdruiters? Hier in de regio is het toch echt eerst naam maken en dan pas paarden van anderen onder je kont geschoven krijgen. Die Friezenruiters enzo kunnen dan dus wel thuis blijven.

Dan nog een punt: ik ben zelf hoegenaamd geen springruiter. Ik spring nog 1 meter of 1.10 maar ik kan dus echt niet zitten en afstanden schatten ed. Ik lift mee Hoe moet ik dan ooit een jong paard (eerste concourspaard ook zelf aangereden) beleren voor het springen? Ik kan het zelf niet eens! Daarnaast vind ik de kapitalen die je kwijt bent aan dressuurlessen genoeg, daar hoeft niet nog een springles bij (omg, en hindernismateriaal aanschaffen enzo bedenk ik nu)

In Belgie moet je om op concours te kunnen starten je A- en B-brevet halen. Daarvoor rijd je een eenvoudig dressuurproefje (below B-level), een springparcoursje van 90 cm en een theorieexamen. Kun je gewoon een manegepaard voor huren dat een beetje degelijk wil springen en je bent klaar. Dat lijkt me dan een stuk beter.

Ik snap trouwens de overgangen tussen de rubrieken ook niet helemaal hoor. Een vriendin van me reed in de B tussen de 170-180 punten, reed heel de B uit en startte in de L1 - resultaat: 134 punten Toch nog maar even thuis gehouden toen.

ps Ik ben ook bang om te springen maar bepaald niet bang als ze een versnelling hoger zoeken of beginnen te pingpongen normaal gesproken dus die ging ook niet op

Maar wie een Z-paard heeft staan waarmee ik eens mag starten voor mijn 2x Z ......

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:35

KimS schreef:
hier moet je 55% rijden voor een wp. er wordt wel lager gepunt dan in Nederland. (heb ook al in Ned wedstr gereden dus kan vergelijken) En wij moeten dan ook nog eens 15 wp'en halen, max 25. Vroeger was dat 20 ptn. Hier zijn mensen die al meer dan 5 jaar in de laagste klasse meerijden
En dat krijg je dus als het moeilijker wordt om punten te halen.

Nou ja, in Belgie wordt ook door het grote gros ongelofelijk slecht gereden natuurlijk. En je hebt die rare regeling dat je per se bij de eerste 5 moet zitten voor winstpunten bij ik-weet-niet-meer-welke basisbond

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:54

@urielle: daar heb je gelijk in
Volgens mij is die regeling van de lrv al veranderd. Vroeger moest je winnen om een klasse hoger te mogen starten. Tegenwoordig is dat ongeveer hetzelfde als met de nederlandse puntengeving dacht ik. Ik ben niet zeker want ik start normaal WVUR / HROV
xxx

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:35

Urielle schreef:
Maar wie een Z-paard heeft staan waarmee ik eens mag starten voor mijn 2x Z ......

Ik ga er eens over nadenken om er eentje te gaan verhuren voor ruiters die graag voor de 2e keer Z willen worden.............
Wat zou zoiets eigenlijk mogen gaan opbrengen / kosten denk je? (op nu cure / no pay basis)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 08:43

Verhuren voor een bepaald bedrag per keer dat je erop rijd. En als je een wp rijd moeten ze je prestatiegeld afdragen

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:17

Op no cure no pay basis zou dat best nog interessant kunnen zijn CGJ. Spreek je gewoon een vaste fee af wanneer dat wp is gehaald in de Z. 500 euro ofzo ?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:23

Euhh als je niet te veel vraagt wil ik wel voor de eerste keer in mijn leven Z rijden.

Nee, zonder gekheid. Ik hoop dat juryleden nu eens gewoon kijken naar de gangen en ontspanning, ipv naar afstammeling en naam ruiter.

Ik vind namelijk dat mensen met een naam in de dressuurwereld soms wel erg makkelijk aan de punten komen. Ik scheer hier niet alle juryleden over 1 kam, maar toch.

Ik zag afgelopen weekend ook nog een bekende dressuurruiter welke voor een hengestenstation rijdt in de ring. Had een mooi donker paard bij zich. Op het losrijterrein liep het al niet lekken. In beide ringen ging het ook niet. Paard kwam in 1 ring zelfs een paar keer omhoog. Bij de prijsuitreiking had hij toch prijs. Vind ik behoorlijk knap gezien zijn proef. Op die momenten denk ik weleens dat een jury zich laat beinvloeden door de naam van de ruiter of stal waar hij of zij voor rijdt.

Ik hoop dus dat ze eens gaan kijken naar wat ze doen. Wat hierboven ook al is gezegd. Heb je voldoendes voor de verruimingen krijg je bij de zuiverheid van de gangen een onvoldoende. Ik heb ook al meegemaakt dat ze voor de zijgangen/keerwendingen/SB voldoendes gaven en dan op het eind praten over impuls verlies????

Ik laat me volgend jaar wel verrassen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:46

Urielle en andere

Ik kan ook geen afstanden zien en passen, zoals ik in en eerder bericht heb geplaatst
En ik heb voorheen alleen maar jonge paarden gestart
En daar kom je zonder kleerscheuren met gemak een B en L parcours door.
Mooi basis tempo, met mooi ritme en de rest gaat bijna vanzelf in het B en L

En naam had en heb ik ook niet

Verder was die regel als grap geplaatst door iemand
Al zou een springproef echt niet gek zijn voor de dressuur mutsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:09

Ach, ik heb soms het idee bij sommige beoordelingen (ik praat even niet over mezelf) dat jury’s echt niet weten waar ze zelf nu mee bezig zijn. Oke, ze hebben die punten gehaald om jury te mogen worden, maar wil dat ook zeggen dat ze daar kijk op hebben? Ik denk dat je het kunt vergelijken met lesgeven, als er 1 heel goed kan rijden, hoeft het niet te betekenen dat diegene ook goed kan lesgeven. Terwijl dat andersom juist wel heel makkelijk kan, maar dan komt het minder geloofwaardig over, want “zij heeft nog niet eens op het niveau dat ik rijd gereden”

Zoals inderdaad al af en toe gezegd word, op bepaalde onderdelen geweldig scoren, en dan het eindresultaat ineens heel laag, vaag.