straks pas wp bij 164 punten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Re: straks pas wp bij 164 punten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:42

Ik heb liever een fijn, vriendelijk en werkwillig paard met 3 goede gangen dan een monster van een dier met 3 fantastische gangen .

Spring- of dressuurgefokt, tja, ik heb een Ferro gekocht toen die nog bekend was als springvererver en ik heb nu een Voltaire x Nimmerdor. Er zijn zat springhengsten die goede bewegers voortbrengen!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:44

Anoukie schreef:
Ik heb liever een fijn, vriendelijk en werkwillig paard met 3 goede gangen dan een monster van een dier met 3 fantastische gangen .

Spring- of dressuurgefokt, tja, ik heb een Ferro gekocht toen die nog bekend was als springvererver en ik heb nu een Voltaire x Nimmerdor. Er zijn zat springhengsten die goede bewegers voortbrengen!

Absoluut mijn Holland is ster geworden op de gangen.. niet op het springen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:45

daantjuhhh schreef:
Een 3 omdat het niet diogonaalsgewijs gaat...
Kom op zeg.

even off-topic:

Nu krijg ik even kromme tenen........
In een L-rubriekje jureer is zeer schappelijk, maar "niet diagonaals" achterwaarts is nooit meer dan een 3 of een 4..............

Wat doe je dan met een pony die "niet-diagonaals" een middendraf toont........?
Diagonaals is echt BASIS BASIS BASIS.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:47

CGJ12 schreef:
Pipo schreef:
............je ziet zeker wel dat mensen een ander paard kopen zodra ze geen winstpuntjes meer rijden. Ipv naar zichzelf te kijken wat er rijtechnisch niet goed gaat, word er maar een ander paard aangeschaft.....

Een dergelijke gedachtengang vind ik ook niet meer dan logisch........ Tegen een goed paard kan geen instructeur op.....

Gertjan Albers en Christian Doornbos kunnen nog zoveel lessen nemen en naar zichzelf kijken als ze willen, maar met die Jordan en Minardi rommel wordt het nooit wat........

och ja zo denken er een aantal mensen bij mij op stal ook over...Gewoon elke keer als je vastloopt een nieuwe beest kopen..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:52

@CGJ12

Voor de 100ste x snap ik de 3 wel
Alleen hoort er meer bij dat onderdeel.
Het afenden,. halthouden, achterwaards en weer voorwaards.
Als alleen het achterwaards fout gaat?? een 3??

Vind ik vreemd.
Je hebt de rest van de onderdelen ook nog te jureren.

Je hebt zeg maar 7 + 3 +7 = 6
en commentaar over het achterwaards
Je hebt 3+ 7+ 7= 6.. en commentaar over het afwenden.

Nou kan een jury gewoon het slechtste stukje erut kiezen ewn zijn cijfer daar voor geven.
Dus nou tellen de goede dingen niet meer mee.

Ik ben het heel erg mnet je eens het is BASIS.
Maar waarom mag je niet eerlijk jureren
En dat afewnden wat goed gaat en het halthouden niet beoordelen?? Omdat het acherwaards niet goed is??

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:52

knightloekie schreef:
och ja zo denken er een aantal mensen bij mij op stal ook over...Gewoon elke keer als je vastloopt een nieuwe beest kopen..

Wat is het alternatief dan?
Geen wedstrijden meer rijden en je paard tweemaal per week uit de box halen om in de bos te gaan rijden zeker.............. Of zoals ik het wel vaker zie......... gaan springen in de B (en uitgebeld worden) met je anti-springpaard omdat je in de Z1 bent vastgelopen.

Nee, dan gun ik mijn paarden een betere toekomst met een andere (lees: betere) ruiter...........
Als ik vastloopt gaat het beestje ook weg. en dan krijgt ie niet eens de schuld. Met een violgend paard probeer ik de grens steeds iets verder te verleggen.
Dan maak ik desnoods een ander aanstormend talent gelukkig met mijn "leerpaard"........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:54

Denk dat jij op een iets ander nivo rijd dan de mensen waar ik het over heb CGJ.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:55

CGJ12 schreef:
Volgens mij is het een beter idee om voorlopig eerst maar eens even de versnelde-promotieregeling beter te gaan stroomlijnen:
Nu mag een 2x Z1+1 ruiter ALLES Z1 starten, terwijl iemand die éénmaal Z2+40 is en daarnaast nog 40x M2+20, NOOIT hoger mag starten dan L1................

Vind ik ook een belachelijke regeling!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:56

het alternatief.
Een goede instructiese

Ik denk loekie bedoeld.
Dat mensen hun paard zelf verpesten door oncorrect te rijden en vervolgens als een paard niet meer wil omdat ze verkloot zijn een nieuw beest kopen.
bij zulke mensen gaat het paard vaak slechter weg dan hij gekomen is.

Dus niet dat jij uitgeleerd bent op dat paard.
dat jij je paard niet meer kan bijbrengen..
En je paard jou.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 14-09-05 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:57

daantjuhhh schreef:
@CGJ12

Vind ik vreemd.

We zegt mij dat ik die drie sub-onderdelen een even zwaar gewicht moet geven????
Ik dacht meer aan 7 / 1 (met factor 5) / 7 ........ en dan resteert een 3.

Ander voorbeeld: In een aantal Z2 preven zit een halve grote volte plus changement in één cijfer. Als een paard naspringt bij de wissel resteert een 4.......... Al was de contragalop ook een 9.
Je kunt gewoon niet alles 1 op 1 lospulken.

SuMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:57

Ik vindt het super! Bij ons in ZLDgaan er mensen echt te snel bij 10 punten gewoon over terwijl ze er nog niet echt aan toe zijn, het niveau in L, M, is dan ook soms ook schrikbarend laag (zo zag ik laatste twee keer als toeschouwer) dus ik kan me er prima in vinden!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:59

knightloekie schreef:

Nou en? Heb ik ook gedaan en zou ik zo weer doen.
Niet omdat het paard niet meer wil, zoals de mensen waar jij nu op doelt, maar omdat ik vooral mijn eigen grenzen goed ken.
Dus als ik voor mijn gevoel niet meer groei met het paard omdat ik tekort schiet in mijn rijkunst verkoop ik hem inderdaad.
Kan iemand anders weer veel plezier van hebben toch?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:00

daantjuhhh schreef:
het alternatief.
Een goede instructiese

Het gros van de instructrices denkt bij zichzelf: "dat wordt nooit wat", maar zegt tegelijkertijd "dat is 30 euro per half uur", en praten de ruiter steeds moed in dat het steeds ietsje beter gaat terwijl de punten wegblijven.............

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:01

Ik heb zo'n gemengde gevoelens. Ik ben het met bepaalde voorstanders eens, maar bijvoorbeeld ook weer met RK, terwijl zij dus eigenlijk 'tegen' is..........

Ik ben van mening dat als je een keurige proef met een normaal tot goed maar simpel paard neerzet dat dat beloont moet worden met een WP. Vooral in de basis... Het gaat om het gereden in de proef....

Maar aan de andere kant, als je mijn paard een middendraf ziet doen of een bovengemiddeld paard, waarvan ik ook denk WOW, die kan niet het zelfde punt krijgen als ik, dat zou niet kloppen.....

Maar aan de andere kant is dat, terwijl ik ondertussen mijn paard misschien beter zou rijden wel onterecht...........

Dat zo'n onderscheid in de TOP gemaakt wordt vindt ik logischer als dat het in de basis/amateursport gedaan zou worden.

Ik vindt het best een moeilijk discussiepunt, eerlijk waar.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:03

CGJ12 schreef:
daantjuhhh schreef:
@CGJ12

Vind ik vreemd.

We zegt mij dat ik die drie sub-onderdelen een even zwaar gewicht moet geven????
Ik dacht meer aan 7 / 1 (met factor 5) / 7 ........ en dan resteert een 3.

Ander voorbeeld: In een aantal Z2 preven zit een halve grote volte plus changement in één cijfer. Als een paard naspringt bij de wissel resteert een 4.......... Al was de contragalop ook een 9.
Je kunt gewoon niet alles 1 op 1 lospulken.

dit is een punt waar we het oneens over zijn.
Ik ben er van overtuigt dat je wel veel kan lospulken.
en als jij als ruiter zo je best doet om een goed beeld tegeven kan een jury ook zo goed mogelijk zijn best doen om een goed beeld te krijgen en te weergeven.

@essie.
Ik denk dat loekie bedoeld dat ze een goed paard kopen het verpesten en dan weer slechter weggaat en weer een nieuw goed paard om opnieuw te verkloten.
dus niet dat je niet meer verder kan omdat je je doel hebt bereikt omdat het paard het behaalt heeft wat hij kan

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:03

Ludora schreef:
Ik ben van mening dat als je een keurige proef met een normaal tot goed maar simpel paard neerzet dat dat
beloont moet worden
met een WP. Vooral in de basis... Het gaat om het gereden in de proef....

En daar wringt hem de schoen......... in het woordje "moet".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:08

Ludora schreef:

Maar aan de andere kant, als je mijn paard een middendraf ziet doen of een bovengemiddeld paard, waarvan ik ook denk WOW, die kan niet het zelfde punt krijgen als ik, dat zou niet kloppen.....
.

Het gaat toch niet om de kwaliteit van het paard in de proef? Dan kunnen ze beter alleen nog maar bestgaandrijpaardrubrieken maken.......

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:08

CGJ12 schreef:
Ludora schreef:
Ik ben van mening dat als je een keurige proef met een normaal tot goed maar simpel paard neerzet dat dat
beloont moet worden

met een WP. Vooral in de basis... Het gaat om het gereden in de proef....

En daar wringt hem de schoen......... in het woordje "moet".

Euh ik kan je even niet volgen..... Ik bedoel er niets mee, misschien staat het beter als ik zeg 'zou moeten' ??

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:10

Ik ben het er opzich wel mee eens, je ziet toch nog wel vaak mensen die elke keer met 156 punten hun winstpuntjes binnenhalen, niks mis mee hoor, maar als ze dan gaan promeveren zitten sommige echt niet op hun plaats..
Ook niet leuk natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:19

Pipo schreef:
Ludora schreef:

.

Het gaat toch niet om de kwaliteit van het paard in de proef? Dan kunnen ze beter alleen nog maar bestgaandrijpaardrubrieken maken.......

Kom ik weer sorry maar... in Zweden heb je dat dus. Daar schrijven ze jonge paarden proeven uit open voor alle deelnemers en maken een apart klassement op voor de paarden die buiten de leeftijdscategorie vallen. (je mag alleen bijv niet met een 4 jarige voor een 6 jarigenproef inschrijven)

Ze rijden gewoon de FEI jonge paarden proeven. Edit: die zijn in opbouw veel meer op de kwaliteit van de paarden gereden. In de "normale" Zweedse proeven kun je over het algemeen hoog scoren met een correct gereden paard. Een correct gereden paard met heel veel kwaliteit staat nog steeds bovenaan.

Ik blijf het opvallend vinden dat je daar over het algemeen veel minder paarden ziet die echt niet in de rubriek thuishoren. Mensen zijn er niet op winstpunten gefixeerd maar kijken naar plaatsingen. Als je dan 2x met 53% thuiskomt schrijf je de keer daarop wel weer een klasse lager in. De niveauverschillen tussen de klassen zijn wel groter dan ze hier zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-09-05 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:21

Pipo schreef:
Ludora schreef:

.

Zoals het nu is, is het oke
een nette proef is een wp
ook een nette proef met een gewoon paard, voor zo'n paard is dat dan al een super proef, dat moet toch een wp opleveren.
Die dieren kunnen geen 8 geven voor een middendraf, omdat ze die gang niet hebben. En dat is toch prima

Hoe wil jij het dan zien pipo, toch maar een 8 omdat hij aan zijn uiterste kunnen zit, omzo de 164 te kunnen gaan halen
En het natuurtalant maar een 6, want die kan meer?

Het is allemaal basis sport, het moek leuk blijven voor de gewone amateur, met een gewoon paardje.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:22

Pipo schreef:
Ludora schreef:

.

Ik bedoel: ik heb een normaal tot goed paard. Komt netjes van achter met een 'simpel' voorbeen...... Dat 'andere' paard komt ook van achter, maar heeft van nature een groter ronder voorbeen gebruik, omdat het een beter paard is, is dan in mijn ogen even terzijde. Maar dat verdient wel een hoger punt dan mijne, het is beter uitgevoerd.....

Als jury kijk je niet: nou voor de kwaliteiten van dát paard doet ie het wel goed of juist slecht. Bijv. er komt een topper binnen die nog niet bevestigd genoeg is in de middendraf (ik heb t dus over een B of L proef) en die middendraf is niet zoals het paard het ZOU kunnen, dan kan je niet een 5 geven omdat je vind dat het voor dat paard té weinig zou zijn, terwijl je voor het 'normale' paard waarvan je ziet dat ie op zijn uiterste zit een 6 of een 7 geven.

Houd me ten goede hoor, ik heb een simpel paard en ik wil ook graag leuk op wedstrijden blijven rijden. En ik ben het er ook weer roerend mee eens dat het niet alleen om de kwaliteiten van het paard zou moeten gaan in de proef.......

Zoals ik als zei ik vindt het best een moeilijk discussiepunt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:23

Het gaat in mijn ogen om een rijtechnisch goed gereden middendraf.

En niet om de kwaliteit die het paard laat zien tijdens de middendraf. Dan jureer je namelijk op spectakel en niet op het rijden van de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:25

Maar zo word er echt niet gepunt hoor
Hier althans niet

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:25

Daar ben ik het mee eens Pipo, maar eerlijk gezegt is dat nú al vaak niet zo..........