Met welk dressuurproevenboekje ben jij begonnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

A10

Re: Met welk dressuurproevenboekje ben jij begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 19:57

mmm die tape is van voor mijn tijd,maar wij hadden nog van die B- en L-diploma's. als je je B had kreeg je een NPC embleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:00

Ik had ook Diploma's, maar de proeven kwamen wel uit een mooi blauw proevenMAPJE!

Sheila

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:54

Het was zeker een leuke tijd met parade rijden, en dat was voor mij in het jaar 1972 .
Welk boekje weet ik niet meer, wel proef 1 of 2 enz.
En dat je 120 punten moest hebben.
Heb zelf ook nog met een bolhoedje gereden.
Spelletjes doen was ook heel normaal zoals talie hoo, als je het zo schrijft weet niet meer.
Het was stap, draf en dan galop en de eerste over de lijn had gewonnen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 22:24

Ik heb mijn B-diploma's van de NPC ook bewaard, wat was ik toen trots!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 00:30

We hadden elke wedstrijd een onderlinge wedstrijd wie de meeste vlechtjes had (record van me staat op 57) Uiteraard met witte tape erom die ik door de helf knipte. Heidens karwei.

De frontriem was met witte tape omwikkeld; moest voor het achttal. Dubbele teugel, waarvan de bovenste met gesp en de onderste zonder. (en de gesp moest beslist van rechts komen, daar werd door de inspectie van het achttal op gelet) >;)

Alle pony's werden door mijn buurman getoilleteerd; daar mocht je zelf niet aankomen. Ook weer ivm achttal. Na een aantal jaren (!) toekijken mocht je onder zijn toezicht zelf de schaar in de hand nemen. Als dank voor zijn hulp kreeg de man elke keer sigaren

Voor dat achttal werd er ook behoorlijk getraind; 1 avond specifiek maar de andere 3 (!) clublessen per week werd er in het seizoen ook net zo goed wat aan gedaan. Als je niet goed genoeg je best deed kreeg je vanalles achterna geworden.

Gelukkig reed ik bij een rijvereniging met jasjes. We waren ook de enige KNF-club in de hele buurt die dat had.

De gecombineerde neusriem kwam pas bij mijn D-pony, de C-pony had nog een leuke hannoveraanse neusriem. Ook uiteraard een witte koordsingel en een wit dekje van de ponyclub. Tijdens het oefenen lag er een vilten dekje onder wat je niet kon wassen, alleen afborstelen.

Je pony hoefde alleen een deken op als ie ziek was; aangezien die van mij nooit ziek waren hebben ze nooit een deken gehad. (jeugdtrauma, ik wou zo graag zo'n mooie blauwe canvas deken met gele biezen )

Cap reed je alleen met wedstrijden mee. Als je er in de les een hele tijd niet af gekukeld was tijdens al die rare capriolen die we uithaalden mocht ie thuis blijven als je ouders dat ook goed vonden.. Onder rare capriolen versta ik: 10 in-uitjes achter elkaar met een knoop in de teugel, zonder handen en soms achterste-voren. Veel gymnastieken waarbij je regelmatig met twee benen aan een kant zat terwijl je je met je handen niet vast hoefde te houden; je galopeerde gewoon in dameszit op een gewoon zadel en je pony vond dat ook prima. Sterker nog; in stap ging je gewoon op zijn kont staan en pony wandelde gewoon verder... en je viel er niet af Als je er tijdens de lessen eraf viel moest je trakteren. Je pony moest schoon zijn tijdens de les, net als je laarzen en de rest van je uitrusting. Als er maar een strootje in de staart zat kon je gelijk weer vertrekken en kwam je de les niet in. (ik heb weleens staan janken toen mijn pony een mega strontplek op de kont had en ik het niet weg kreeg; snel pony nog maar even plaatselijk gewassen)

Op concours liep je de hele dag met je pony te zeulen. Van springen naar dressuur, van dressuur naar achttal en als je dan nog tijd over had tussendoor knoopte je een touw aan het halster en sprong erop om zonder zadel nog wat op het voorterrein te klieren. Soms resulteerde dit in ware racepartijen waarbij er soms iemand afviel maar gewoon weer opstapte en verder reed.

In de hoeken van de bak stonden soms staanders; als je de hoeken niet goed doorreed kreeg je zere knieën.

De instructeur had een lange zweep waarmee ie feilloos je handen kon raken als je deze niet rechtop had. *voelt nog de striemen over de handen* Je ouders vonden dit ook prima; je was immers gewaarschuwd en je had dus maar beter moeten luisteren.

Op vrije dagen in vakanties ofzo ging je 's morgens vroeg weg met je pony samen met een vriendinnetje (ook op de pony) zonder mobiel maar wel met broodjes en drinken. Je knoopte een halster om de nek zodat je onderweg je pony nog ergens vast kon zetten en bleef zo de hele dag weg waarbij je soms echt meer dan 50 km reed zonder een centje pijn.

De instructeur regelde de pony's. Deze werden op kwaliteiten en op kleur uitgezocht; ze moesten wel in het geheel passen. Het stond overigens wel heel gaaf: een ggk schimmelhengst voorop gevolgd door 4 bruinen, 4 zwarten, 4 palomino's en 4 schimmels. Van deze 17 pony's werden 2 achttallen gevormd waarbij er 1 gewoon reserve was voor beide.

En toch reed ik toen al voor mijn plezier en doe dat nog steeds

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:08

ooo Annegti hou op!!! krijg spontaan heimwee!!

Heerlijke onbezorge tijden waren dat

Wij moesten trouwens overigens ook heel de dag de trui over de polo houden, die mocht niet uit want dat was niet netjes. Tijdens het losrijden mouwen opstropen was ook not done!!

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:52

Toegegeven: de parade en aansluitende prijsuitreiking past niet meer in deze tijd van individualiteit.
Toch vond ik dat altijd leuker als tegenwoordig met die prijsuitreikingen bij de dressuur wat altijd plaatsvindt op een achterafveldje waar bijna geen mens meer te vinden is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:55

*word helemaal sentimeel*

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:26

Hahaha ik ook!

Bij ons moesten de pony's voor het viertal hun staarten van de zijkant netjes geschoren hebben. Maar hoe verlegen ik was, en altijd over me heen liet lopen, dat wilde ik toch echt niet! Gelukkig heb ik mijn zin gekregen en mocht ik de staart vlechten.

Vroeger hadden wij ook van die jute(?)dekens bij de paarden op. Andere dekens zoals je die nu hebt, bestonden toen niet eens. Als het echt koud werd, deed je er zo'n wollen vierkante deken onder, van de voorkant maakte je een punt en die sloeg je terug over de bovenste deken en die vouwde je om een dekensingel heen. Zomerdekens of tussendekens had je niet. Daarom hadden de paarden vaak al een dikke vacht voordat ze die jute deken op kregen, of ze werden geschoren.

Geweldig, die in-uitjes ken ik ook nog goed. Wel 10 achter elkaar inderdaad, knoop in de teugels en je handen op je rug. En als je niet rechtop zat in de dressuurles kreeg je een zweep achter je rug. En ook de staanders of pionnen in de hoeken kan ik me goed herinneren. Als je er af was gevallen, hup er weer op, geen gejank. De tijden van vroeger zijn toch wel heel anders.

Ik begon als heel bang meisje. Ik had mijn eerste pony maar hier zat veel arabisch bloed in en die ging altijd aan de kletter. Ik kwam iedere dag trouw op mijn fiets door weer en wind. En zenuwachtig dat ik dan was! Dan zadelde ik mijn pony op en ging er op zitten midden in de bak en stapte hooguit een paar voltetjes van 10 meter maar meer durfde ik niet. Soms reden we wel met 20 mensen in de bak die maar 15 bij 30 was ongeveer. En dan van die grote paarden die door de bak denderden, ik was doodsbang! Soms ging er iemand anders op mijn pony, maar meestal was ik op mezelf aangewezen (ik was toen 10 jaar). Iedereen zei tegen mijn ouders dat ik moest stoppen met rijden omdat ik te bang was, maar ik hield vol. Na 1,5 jaar hebben we die pony ingeruild voor een andere, die een nog erger monster bleek te zijn.
Na jaren, toen ik ook op pony's van andere ging rijden en daar ook wedstrijden op ging springen en dressuren, kreeg ik mijn vertrouwen terug en was ik ook niet meer bang voor mijn eigen pony. Die pony heb ik trouwens 14 jaar gehad, ze is een paar jaar geleden overleden. Toen kwam er de tijd dat ik op alle 'gekke' pony's van anderen moest in de les, als de kinderen bang waren. Ook mocht ik soms op grote paarden rijden, en dat vond ik zo leuk! Toen ik 18 werd, kreeg ik na lang zeuren een paard erbij. Maar eigenlijk vond ik pony's nog veel leuker dus het werd een klein paard die ik nu, na tien jaar, nog steeds heb. Achteraf vind ik het jammer dat ik niet voor een groter paard ben gegaan.

Ach ja, die goede oude tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:39

wij gingen atlijd te voet naar de ponyclub, eerst 15 minuten door het bos, dan 20 minuten langs wegen.
Geen mens die nu zijn 6 jarige kind daar zonder mobiel ed langs al de obstakels stuurt

Als we teruggingen crosste we het laatste stuk door de bossen naar huis. pony's werden er echt niet bevangen oid van, dat kon allemaal gewoon.

Ponyclub instructeurs waren er niet blij mee dat we dat deden want zo werd al het geoefende weer vergeten.
Dus vaak stond er halverwege het bos iemand te controleren Kwamen we daar met een pony of 8 voorbij gecrosst om de volgede les gruwelijk op ons flikker te krijgen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:50

hahahah...
Ja wij gignen ook vaak crossen.
En ook altijd alleen langs de weg zonder volwassen naar de les.
En natuurlijk oefenpacours.
Standaart elke vrijdagavond.
In de winter met z'n arm verlichting en hesje in het donker samen met een leeftijdsgenootje richting parcours.
Nou dan deden we 2 parcoursjes en dan weer richting huis.
Op t fietsie weer terug naar de rijvereniging en helpen paps met parcoursbouwen (nou ja gewoon ouwehoeren)

Maar wij gingen ook regelmatig ("uitstappen" in het bos!)
Dat uitstappen was vet hart crossen.. hihihi.
Instructeurs boos joh.
Paps boos.. hahaha en wij dikke vette lol.
Zelfs dikke boomstammen sprongen we.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:52

en toen stond er ook nooit een pony bevangen of kreupel

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:49

heerlijk om al die verhalen van vroeger te lezen. Ik wilde vroeger ook zo graag wedstrijd rijden, maar ja, ik had geen pony, geen vervoer, dus helaas... Wel ging ik vaak mee met een vriendinnetje (idd het blauwe boekje nog) om te helpen en reed ik op een van hun paarden les bij de ponyclub (die op de clubdag trouwens ook parade hadden, Tally Ho, stoelendans en paardenvoetbal). De wedstrijden waren in het begin nog met zn allen in de veewagen en de hele dag op stap. Later werd dat alleen nog maar met de trailer. Parades duurden erg lang, maar ik vond het prachtig om te zien! Want, o wat wilde ik ook graag!

Het heeft even geduurd (een jaar of 15 slechts), maar nu heb ik dan eindelijk mijn eigen paard (was voorheen mijn "verzorg"paard) en we rijden sinds vorig jaar mei wedstrijden( nu 14 wedstrijden gehad in totaal, voorlopig alleen nog dressuur en hopelijk volgend jaar ook springen) en ik vind het nog steeds elke keer onzettend leuk. Ik ben dus echt begonnen met het huidige boekje. Maar ik vind het wel jammer dat het allemaal zo individualistisch is geworden. Mensen kijken raar op als ik een praatje met ze begin en geinteresseerd ben in hun paard en rijden. Ook al heb ik het zelf nooit echt meegemaakt, mij lijkt die oude tijd wel wat! Er zit overigens wel een vereniging bij ons in de buurt die nog 4-tal heeft en waarvan veel mensen zowel springen als dressuren, toch nog een beetje goede oude tijd...

Vroeger crossten wij trouwens ook met de paarden. Ze wisten het precies, zodra we de hoek omgingen, GAS!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:26

vonneke schreef:
en toen stond er ook nooit een pony bevangen of kreupel

Ja, was dat maar waar geweest .
Maar idd die witte koord-singels en die moesten ook echt WIT zijn. Bleekwater er op en als niets meer hielp WITKALK .
Want ja alles werd gecontroleerd door de jury na de proef. Oud en versleten was niet zo erg, maar een roestplekje op een gesp of beugel ....... oei oei oei.
Zo'n ouderwetse jute deken heb ik nog. Ideaal voor natte paarden.
Gewoon afwrijven, haar tegen de draad in, deken er op en in de wei. Zijn ze in no time weer droog. En de modder borstel je gewoon weer van de deken af.

Ja en dan die zitoefeningen. achterstevoren op je paard en dan in draf en galop of
gewoon benen heffen, handen los en dan galopperen. Springen zonder beugels met je handen op je rug . Ideaal voor paarden die hun ruiter niet zo erg graag mochten .

annegti schreef:

De instructeur had een lange zweep waarmee ie feilloos je handen kon raken als je deze niet rechtop had. *voelt nog de striemen over de handen* Je ouders vonden dit ook prima; je was immers gewaarschuwd en je had dus maar beter moeten luisteren.

En toch reed ik toen al voor mijn plezier en doe dat nog steeds

Ja, dat kwam dus meer voor, voel ze ook nog steeds. Hielp wel trouwens.

Misschien werd er toen niet zo "professioneel" gereden, maar ik denk dat ruiter en paard een hoop meer lol hadden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:15

Bij ons kwam er altijd een zweep wild door de bak heen als je even niet oplette.
Dan vlogen alle pony''s links en rechts door de bak al bokkend.
Vaak viel er ook wel 1tje af maar dan lette je wel weer een heeeeeele poos op!

Luci

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:20

Over die boekjes, ik ben begonnen toen er uit het blauwe boekje gereden werd. Weet nog zó goed dat later het Anky-boekje kwam en dat er echt schánde over gesproken werd (en daar deed ik graag aan mee;))dat daar reclame in stond. (ooh ik ga me echt oud voelen )

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:37

ja inderdaad.
Bij ons werd daar schande over gesproken.
Door "reclame" van Anky zou het boekje wel 50% duurder zijn??

hihihihi

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:51

Iemand kwam laatst naar me toe van "jij heb een duur boekje, waar heb je die gekocht?"
Dus ik kijk op de voorkant, zit er nog een sticker op met de gulden prijs dus ik tegen die mevrouw: Nou, mijn boekje was goedkoper als die van u, dit is de gulden prijs geweest

Maar ik heb dus het huidige boekje, al heel lang en ben pas afgelopen juni gestart

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 15:36

idje schreef:
Ja en dan die zitoefeningen. achterstevoren op je paard en dan in draf en galop of
gewoon benen heffen, handen los en dan galopperen. Springen zonder beugels met je handen op je rug . Ideaal voor paarden die hun ruiter niet zo erg graag mochten .

Niet vergeten dat je rubberen rijlaarzen had, die op de groei gekocht waren. En dus na ca 5 minuten niemand in de les zijn laarzen nog aanhad
Of zonder zadel rijden was ook altijd geweldig.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:09

*geniet helemaal*

Een paar jaar gelden bestond onze ponyclub 25 jaar en is een jubileumboek uitgegeven, echt geweldig!Ook met deze verhalen.

Ja en met dat Anky-boekje, vooraldie scanti-hose reclame kon bij ons op commentaar rekeken

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:50

ja lachen die oefeningen.
Met je handen in je nek en ogen dicht hindernissen springen..
Echt super tof.
Dat kan ik nu niet meer doen met mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:09

Als ik met mijn paarden zou hebben gedaan wat ik met mijn ponies allemaal uitspookte, was ik al 10 keer verongelukt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:17

Zep schreef:
Als ik met mijn paarden zou hebben gedaan wat ik met mijn ponies allemaal uitspookte, was ik al 10 keer verongelukt.

Hou op; we gingen een keer kijken hoe hoog alle pony's konden springen; gewoon een steiltje in de bak en maar optrekken. Als je dan met het hele spul bij 1.50 over de kop ging kon ie dus 1.45... Ik zou het nu nooit meer in mijn hoofd halen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:21

inderdaad.
Zo heb ik met mijn C pony 5 centimeter hoger gesprongen dan dat hij zelf was.. (1,40m) met z'n klein C pony'tje en z'n ukke puk als mij erop..
Als ik er nu aan terug denk..
Pfff. doe ik nu niet zomaar hoor.

Af en toe word ik nog eens jong in mijn kop als ik met wat vriendinnen de bos in ben..
Dan kijk je elkaar eens aan en dan weet iedereen wat er gaat gebeuren... Wedstrijdje!!!!!!! hihih

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:25

Met die uit 2002