Storen aan slechte verzorging tijdens wedstrijden....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Storen aan slechte verzorging tijdens wedstrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:46

Pfff... wat lopen mensen zich druk te maken om 1 punt bij de verzorging Slapen

Als je wedstrijden wilt rijden zijn er gewoon bepaalde voorwaarden waar je aan moet voldoen. Doe je dat niet, prima, maar dat is je eigen keus en ga daar dan niet over lopen zeuren.
Net zo goed als zonder nageeflijk paard aan komen in de B: prima, maar je weet van tevoren dat je geen wp zult halen. Dus ook niet miepen over de jury zus en de jury zo...

*edit * de oplossing is heel simpel: lekker thuisblijven Haha!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:01

Regels zijn prima hoor, zolang ze maar niet een te onnatuurlijke manier van paarden houden dwingend opleggen en daar zijn ze nu wel een beetje mee bezig.

We hebben trouwens geen last meer van dit punt.
Geen knolletjes lager dan de M1.
Dus ook geen commentaar van/op jury's op dit punt.

Moet toch eens leren typen Haha!
Laatst bijgewerkt door idje op 12-04-05 13:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:03

Onnatuurlijk ben je toch al bezig: paarden zijn niet 'gemaakt' om op te rijden Haha!

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:05

Heb je helemaal gelijk in. Vandaar het woordje TE.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:11

Dus iedereen het M1 in dan komt het vanzelf goed Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:12

en dwingend zijn ze niet, je mag met een ongeschoren teddybeer met lange sokken de ring Ja

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:30

Ik vindt al dat getut onzin en ik doe er dan ook niet echt aan. Als het warm genoeg is gooi ik de staart nog wel in een emmer (zowiezo doe ik dat om te voorkomen dat de boel gaat klitten), en ik maak knotjes zodat haar hals beter uitkomt.

Maar het gaat om het rijden, niet of de sokken wel zijn opgeknipt. Verzorging is ook veel meer dan dat trouwens. Trouwens altijd 7ens gekregen vroeger, ondanks een vaak geel ipv wit paard. Verzorging is meer dan dat. Dat je paard er gezond uitziet bijvoorbeeld. En als een jury het er niet netjes uit vond zien: prima. Ik haal mijn punten wel met het rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:40

Pasha schreef:
Zelf voor je spullen zorgen, dus zelf dekens enz moet aanschaffen.. koop je er toch liever 1 dan meteen 3 snappie Clown

nee, snap ik niet
Ik heb nooit bij de ponys gereden, wel bij de paarden.
En als 16 jarige zelf alles eengeschaft en toch super op wedstrijd gekomen.
nee, zie het verschil neit.
je wilt graag netjes voor de dag komen, of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:48

Zondag zag ik er uit om te schieten Tong uitsteken

5kg modder aan me laarzen, grote vlek net boven mij knie en op mijn laars omdat de hond van vrienden mij erg aardig vond Tong uitsteken
Tim tot aan der nek onder de modder.

maar toch nog 2de, in het springen dan Tong uitsteken

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:50

Weet je, er zijn wel dingen die iedereen kan doen, zoals poetsen en stro uit de staart halen, invlechten en wit dekje enzo.

Maar dat je persé de benen moet wassen als je paard/pony witte sokken heeft, dát is pas onzin!!

Ik heb gewoonweg de spullen niet als het buiten koud is. Daarbij staat mijn pony elke dag in de wei, en als het heeft geregend blijft ze ook niet echt schoon. En niet iedereen heeft een stal, ik heb er bijvoorbeeld wel een, maar niet met warm water en alle benodigheden om je paard te wassen, scheren en al die dingen. Ach gut

Dus ik vind het overdreven dat je je paard zou móeten wassen en strijken voor een wedstrijd!

*zo dat was het Haha! *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:52

Emmertjes water doen wonderen.
Zo moest ik het voorheen ook doen Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:55

wat mij steeds opvalt, is dat al die dingen als een verplichting worden gezien. Nee, het moet niet. Je mag binnenkomen zoals je dat leuk vindt (mits je de juiste spullen aan hebt maar vies en kapot maakt niet). Je accepteert dan alleen de mogelijke consequentie dat je dat punten kost. Als ik met een paard L2 ga starten, dat nog niet achterwaarts kan, weet ik ook dat ik een 0 riskeer. Dat neem ik dan voor lief, en als je dat niet wil, moet je niet meedoen.

/edit
typo'tje
Laatst bijgewerkt door Lielle op 12-04-05 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:32

MissEvil schreef:
Weet je, er zijn wel dingen die iedereen kan doen, zoals poetsen en stro uit de staart halen, invlechten en wit dekje enzo.

Maar dat je persé de benen moet wassen als je paard/pony witte sokken heeft, dát is pas onzin!!

Ik heb gewoonweg de spullen niet als het buiten koud is. Daarbij staat mijn pony elke dag in de wei, en als het heeft geregend blijft ze ook niet echt schoon. En niet iedereen heeft een stal, ik heb er bijvoorbeeld wel een, maar niet met warm water en alle benodigheden om je paard te wassen, scheren en al die dingen. Ach gut

Dus ik vind het overdreven dat je je paard zou móeten wassen en strijken voor een wedstrijd!

*zo dat was het Haha! *

Niemand zegt dat je je paard MOET wassen voor een wedstrijd. Je krijgt alleen een lager cijfer voor de verzorging als je het niet doet.

fresco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 17:42

Lielle schreef:
wat mij steeds opvalt, is dat al die dingen als een verplichting worden gezien. Nee, het moet niet. Je mag binnenkomen zoals je dat leuk vindt (mits je de juiste spullen aan hebt maar vies en kapot maakt niet). Je accepteert dan alleen de mogelijke consequentie dat je dat punten kost. Als ik met een paard L2 ga starten, dat nog niet achterwaarts kan, weet ik ook dat ik een 0 riskeer. Dat neem ik dan voor lief, en als je dat niet wil, moet je niet meedoen.

/edit
typo'tje

Inderdaad Lielle!
ben het roerend met je eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 17:50

Tim heeft een wit voetje en heb ik nog nooooooit gewassen Tong uitsteken
alleen toen ik naar de merriekeuring ging.

Mijn verzorging is nog nooit lager geweest als een 7 of 8.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:31

Tja, meestal ben ik toch wel helemaal schoon/ getoiletterd op wedstrijd(alhoewel ik er geen punten meer voor krijg)Alleen vorige week waren de benen niet geschoren, omdat ik de praam niet opkreeg Clown En deze week had ik ook geen zin om mn zadel schoon te maken, wat trouwens nog wel redelijk schoon was. Maar wel witte voetje en staart gewassen

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:05

ik vind een schoon paard op wedstrijd zeker belangrijk, maar ik zie niet wat het schreven van de voeten aan verzorging toedoet... Mijn paard loopt buiten, en heeft zn sokken, dus slechter verzorgd? Neej, de mijne heeft het juist beter, juist omdat hij lekker buiten mag lopen! Opscheren van de staart is ook zoiets. Die paarden heben op wei snel een geirriteerde huis omdat de vliegen erop gaan zitten.

Ik zie een goed verzorgd paard als een paard met een glimmende vacht, goed gevuld, de juiste bespiering op de juiste plekken. Gezonde manen en staart. goed onderhouden tuig, dus schoon! En een schone onderkant van de laars maakt mij dan weinig uit! Vlechten, alleen als het goed gedaan is, laat het anders maar. En nog iets, en schoon bit! Het valt mij helaas vaak op dat mensen met en bit vol stukken rijden, dat vind ik vele vele malen erger dan een paar sokken Haha!

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:43

Lielle schreef:

/edit
typo'tje

Helemaal gelijk.
De consequenties moet je nemen.
Overigens wordt er ook in dit huis gewassen, gepoetst, gevlochten, geborsteld en bijgewerkt.
Altijd alles schoon en netjes.
Alleen een paard binnenhouden om dat hij anders verkleurt of een paard niet starten omdat het nu eenmaal een zweter is, dat gaat me veel te ver.
Het laagste cijfer door ons behaald met de verzorging van het geheel is trouwens een 7.
Geen reden tot klagen.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 22:10

machie schreef:
ik vind een schoon paard op wedstrijd zeker belangrijk, maar ik zie niet wat het schreven van de voeten aan verzorging toedoet... Mijn paard loopt buiten, en heeft zn sokken, dus slechter verzorgd? Neej, de mijne heeft het juist beter, juist omdat hij lekker buiten mag lopen! Opscheren van de staart is ook zoiets. Die paarden heben op wei snel een geirriteerde huis omdat de vliegen erop gaan zitten.

Ik zie een goed verzorgd paard als een paard met een glimmende vacht, goed gevuld, de juiste bespiering op de juiste plekken. Gezonde manen en staart. goed onderhouden tuig, dus schoon! En een schone onderkant van de laars maakt mij dan weinig uit! Vlechten, alleen als het goed gedaan is, laat het anders maar. En nog iets, en schoon bit! Het valt mij helaas vaak op dat mensen met en bit vol stukken rijden, dat vind ik vele vele malen erger dan een paar sokken Haha!

Inderdaad Haha!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 22:29

`Nou als ik op wedstrijd ga dan ben ik echt extreem schoon.Mijn hoofdstel wordt van top tot teen gereinigd.Mijn bitten worden helemaal gepoetst.Mijn laarzen ben ik een half uur aan het opwrijven tot ze glanzen.Mijn zadel moet stofvrij zijn.Dan mijn paard.Meestal worden zijn manen nog gewassen, (oke met warm water als het kouder is) strak ingevlochten.Staart helemaal wassen dikke vlecht erin en een halve fles Equistar.Zijn vacht wrijf ik in met slaolie om hem nog meer te laten glimmen.Mijn jasje en hoedje zijn pik en pikzwart.Alles schoon.Vierkant in de witte bandages.Echt waar aan alles is gedacht.De witte benen gewassen en geschoren.Krijg dan ook regelmatig te horen dat mijn paard er zo onwijs verzorgd uitziet.Vorig jaar in het M1 in roosendaal kwam de jury na de proef naar me toe en begon haar zin zo '''Jongedame, kom eens even hier'' ( ik ''oh oow'' was t zo slecht :S ? ) ''jeetje wat ziet jouw paard er prachtig uit.Hij lijkt wel van GOUD.Meisje toch mijn complimenten hoor!""

Zo zie je maar, als je dat al allemaal voor elkaar hebt dan maak je al gauw een goede indruk.Zoals Sjef altijd zegt '' winnen doe je thuis'' Dus m.a.w. goed voorbereid op concours gaan scheelt bijna alles.
Natuurlijk moet de prestatie in de ring ook tiptop in orde zijn.Maar echt waar een goede voorbereiding is het halve werk en levert vaak nog symphatie op ook.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 22:34

Amen Kadans!

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 00:15

Ik heb een schimmel , en het maakt mij niet uit of ik moet springen/dres of sgw moet rijden , maar mijn pony glimt van binnen en buiten ! Ik was haar altijd voor een wedstrijd , met speciale shamppo die de vetlaag beschermt . Ik vind een schimmel met gele vlekken gewoon GEEN gezicht ! Toch zie je vaak paarden die conditioneel geeneens goed in orde zijn , en dan idd van de buitenkant nog te spreken . Doffe vacht , geen glans in de ogen , lange hoeven ! echt vreselijk ! Boos!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:45

Pava schreef:
MissEvil schreef:

*zo dat was het Haha! *

Niemand zegt dat je je paard MOET wassen voor een wedstrijd. Je krijgt alleen een lager cijfer voor de verzorging als je het niet doet.

Dit is natuurlijk ook niet helemaal waar...je hoeft je paard toch niet per sé te wassen om er tip top uit te zien? Ik heb haar afgelopen zondag alleen heel goed gepoetst de dag van te voren, en had gewoon 2 achten (en 4 winstpunten Haha!) voor mijn verzorging hoor.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:06

nee oke, maar je hebt ook mensen die vinden dat je hem persé moet wassen of wat dan ook, nou ik heb er de mogelijkheid niet toe, vooral als het winter is.
maar onze wedstrijdterreinen zijn altijd kei slikkerig in de winter, en mijn pony wordt niet geschoren, en staat niet met een deken op.

maar ze is nog nooit te dun geweest en glanst altijd! en ze krijgt ook lijnzaadolie om te zorgen dat ze bij het verharen ook blijft glanzen.

maar ik heb ook nog nooit lager gehad als een 6, maar bij ons waren dat standaard punten, de één gaf een 7, de ander een 8, weer een ander een 5.

maar idd, met stro in zn staart en doffe vacht enzo, dat moet niet kunnen. maar zoals sommige mensen zeggen dat je hem moet scheren ofzo, dat vind ik onzin!
*dat vind ik hé Knipoog *

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:05

Ik ben ook niet altijd even netjes op de wedstrijd, laarzen poets ik niet altijd (dan zijn ze toonbaar, maar niet superschoon) Als mijn laarzen onder de modder zitten maak ik ze wel schoon.
Invlechten doe ik altijd, benen wassen doe ik ook bijna altijd, maar laatst was het 1 week mooi droog geweest en hij had alleen maar in de bak gestaan, zijn benen waren nog bijna wit van de vorige wedstrijd. Toen heb ik ze dus niet gewassen. Ook was ik de benen niet als ik weet dat het terrein blubber is.

Tuig poest ik ook bijna nooit (2 x per jaar ofzo) Mijn tuig ziet er wel goed uit, is mooi zwart.

Vroeger had ik een pony die best wel behoorlijk behang aan de benen had, die 3 x dat ik zijn benen (op aandrammen van anderen) geschoren had kreeg hij mok. Ik schoor dus de benen niet. Kreeg daar vaak commentaar op van juryleden en als ik zei dat ze mok kreeg als ik het afschoor, dan zeiden ze dat hij juist mok kreeg met die lange sokken (hij heeft verder nooit mok gehad, alleen als ik dus zijn sokken eraf schoor....). Nou ja, ik kon praten als brugman, maaar ze vonden dat die sokken eraf moesten.
Ik had met mijn pony (ook nog een schimmel) best vaak een 5 op de verzorging. Ik vind dat best sonde, want het is wel weer een punt in je proef en het kan net het verschil maken tussen een wp of geen wp.

Nu ik dus een paard heb met 3 witte benen was ik het wel, ook kam ik dus 1 x per week zijn staart mooi uit en ik toileteer m altijd helemaal. Vind het wel leuk als voorbereiding op een wedstrijd en het hoort er toch wel bij.