[poll] "Dresuur is te koop"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

"Dressuur is te koop"

Mee eens
164 (73%)
Mee oneens
58 (26%)

Totaal aantal stemmen: 222

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:49

Merilyn schreef:
ik ben alleen absoluut NIET jalours. Ik vraag me af of ze net zoveel plezier hebben als ik in het rijden.

Ik kan er wel jalours van worden. Omdat ik graag de hele dag met paarden in de weer zou willen zijn en ver zou willen komen in de sport ja. Dan denk ik "Oh, had ik dat óók maar, wie weet hoe ver ik zou kunnen komen".

Aan de andere kant relativeer ik de dingen wel en bedenk me dat het niet zo romantisch is als ik soms denk.

Kijk, iedere ambitieuze dressuurprik wil graag de hele dag in onberispelijke Anky-outfit dat compleet matching is met je paard, rijden. Dus ook ik, ik droom er weleens van.

Aan de andere kant weet ik dat als ik met mijn oude, versleten broek en slobbertrui rondkachel in de bak, ik ook intens gelukkig ben en geniet van het samenzijn met mijn paardje.

Dus dan tel je je zegeningen maar en vergeet je de rest. Geluk is wat je er zelf van maakt en het gras is echt niet altijd groener aan de andere kant.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 15:53

Citaat:
Ik denk echt dat het makkelijker is als je meer geld hebt, gewoon omdat je je dan een goed paard en goede les kunt veroorloven. Maar dat zegt niet het dan meteen een eitje is

Voor alles wat je rijdt, moet je werken. Als je op een paard gaat zitten dat Z of hoger heeft gelopen en je laat hem maar wat rondjes lopen in de bak wordt het ook steeds minder. Wel zal zo'n paard kopen het rijden je makkelijker maken. Maar ervoor werken moet je altijd, daar kom je niet omheen denk ik.

Ze zeggen dat het allemaal wel om het plezier draait. Dat is ook wel zo, maar als ik op concours nooit niks presteer, is voor mij de lol eraf. Ik ga op concours om goed te presteren. Als het niet gaat, train ik thuis een tijdje door. Als ik nooit winst of prijzen zou rijden, zou ik ermee kappen. Je moet de wil om te winnen hebben. De wil om niet te verliezen.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:58

CocoChanel schreef:
Ze zeggen dat het allemaal wel om het plezier draait. Dat is ook wel zo, maar als ik op concours nooit niks presteer, is voor mij de lol eraf. Ik ga op concours om goed te presteren. Als het niet gaat, train ik thuis een tijdje door. Als ik nooit winst of prijzen zou rijden, zou ik ermee kappen. Je moet de wil om te winnen hebben. De wil om niet te verliezen.

Ja hier ben ik het ook weer mee eens........
Ik heb ook een enorme prestatiedrang, ik zou niet (zonder duidelijk bijv. medische reden) jaren in de B kunnen rondkachelen, ik wil wel vooruit blijven gaan Schijnheilig Ik wil naar het Z Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:59

DePennyBitch"]
Uiterlijk doet een hoop, vergeet dat niet!

/knip
Dus ja, schoonheid werkt zeker mee
[/quote]
uit het topic over B proeven

[quote="Lielle schreef:
afgelopen zondag twee B proeven gereden (bij weliswaar twee verschillende jurys). Pablo (chique luxe paardje, mooi koppie) liep wel voor in de krul maar was niet echt fijn nageeflijk en bleef zich vasthouden in kaak en nek. Geen fouten in de proef zelf gemaakt.
Raimaer (minder luxe, groot hoofd) liep niet spectaculair, maar heel correct, los door het lijf en mooi nageeflijk. Proef kende een paar fouten (halthouden niet verdeeld over vier benen en galop aanspringen tegen de hand) maar ook een paar super onderdelen (middendraf twee keer, hals strekken). Resultaat was een 2e plek met 170 en een 9e plek met 155 punten, waarbij Pablo dus de 170 punten had. En dat is me al vaker opgevallen, dat Pablo met het mooie koppie Knipoog rijtechnisch meer kan laten liggen dan Raimaer.

die prestatiedrang heb ik ook, maar dat staat volgens mij los van dit topic.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:03

Lielle schreef:
die prestatiedrang heb ik ook, maar dat staat volgens mij los van dit topic.

Je ziet dus idd dat uiterlijk, net zoals bij alles in de wereld, wel degelijk telt en dat is eigenlijk best frustie, toch?

Want Lielle, waar heb jij zelf het beste gevoel bij? Toch zeker bij het paard dat je fijn hebt kunnen rondsturen, en niet bij het paard dat er leuk uitziet, maar je er geen fijn gevoel bij hebt?

Lijkt mij wel. Wie daar anders over denkt, snap ik dus niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:04

DePennyBitch schreef:
Je ziet dus idd dat uiterlijk, net zoals bij alles in de wereld, wel degelijk telt en dat is eigenlijk best frustie, toch?

Want Lielle, waar heb jij zelf het beste gevoel bij? Toch zeker bij het paard dat je fijn hebt kunnen rondsturen, en niet bij het paard dat er leuk uitziet, maar je er geen fijn gevoel bij hebt?

absoluut. Ik was super tevreden met Raimaer, die had gewoon fijn gelopen. Overigens had ik het al voorspeld, direct na mijn proef met Pablo. En met Raimaer denk ik dan maar "volgende keer nog beter rijden".

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:08

Lielle schreef:
absoluut. Ik was super tevreden met Raimaer, die had gewoon fijn gelopen. Overigens had ik het al voorspeld, direct na mijn proef met Pablo. En met Raimaer denk ik dan maar "volgende keer nog beter rijden".

En zolang je dat gevoel maar blijft houden, houd je ook plezier er in. Al lijkt het me wel vervelend als je punten niet matchen met hetgeen je zelf denkt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:09

Als dat altijd zo is, dan moet je eens kritisch naar jezelf kijken en als dat soms eens gebeurt, ach dan ben je dat zo weer vergeten.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:14

Lielle schreef:
Als dat altijd zo is, dan moet je eens kritisch naar jezelf kijken en als dat soms eens gebeurt, ach dan ben je dat zo weer vergeten.

Maar volgens mij is dit alles wél één van de redenen dat ik niet graag wedstrijden rijd. Nu rijd ik één keer per jaar een competitie in de buurt hier, dat zijn 5 wedstrijden en een finale (beste 2 van iedere groep mag naar de finale) en ondanks dat ik dat gepruts enorm leuk vind, ik merk toch dat er onderling veel strijd is en jalouzie.
De eerste keer dat ik meedeed kreeg ik zelfs de opmerking van iemand (nadat ik gelijk met een finaleplaats naar huis ging, lachen) "Dat komt hier maar zomaar meedoen uit het niks, en denkt dan gelijk dat ze Anky is".
Later hoorde ik van iemand dat die vrouw in kwestie al drie paarden had versleten (allen duur) en dat ze veel geld maar geen talent had. Pure jalouzie dus, terwijl ik nergens op uit was, ik had gewoon een dagje plezier gepland en reed toevallig uitstekend... nou ja zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:21

Ik vind het een belachelijke stelling, sorry. Als je verder wilt komen in welke sport dan ook vereist dat een rijtje kwaliteiten, en geld is misschien een kruiwagen, meer dan dat is het niet. Er zijn nog steeds mensen die 'er' zonder geld komen, en ook de mensen die wel in goed materiaal kunnen investeren moeten nog over een rijtje andere eigenschappen beschikken willen ze goed kunnen zijn.

Ik haal Danielle van Aalderen wel eens aan in dit soort discussies (sorry Danielle) Dat is iemand die wel de Geld, geld! middelen op kan brengen, en zij heeft ook gewoon 2x achter elkaar vette pech.

Het zijn trouwens altijd de dressuurmensen zie hierover zeiken, de springers hoor je nooit. Maar om aan de top mee te kunnen springen heb je toch ook gewoon een gruwelijk goed paard etc nodig??

Over mentaliteit trouwens een leuke anekdote:
Ik ken iemand die op top niveau aan karate doet. Hij doet het als hobby naast een gewone baan, en zit mede daardoor niet in het Zweedse nationale team. Hij wint echter wel alle grote wedstrijden en kampioenschappen van mannen die dus 2x zoveel trainen en technisch vaak beter zijn dan hij. Toen ik vroeg of hij daar een verklaring voor had zei hij direct: "Ik vecht met passie, zij omdat ze het moeten."

Ik denk dat dat unaniem is voor welke sport je ook bedrijft. Ik weet uit ervaring dat het soms lastig is omdat je van een paard afhankelijk bent, maar als je daar niet tegen kunt moet je maar gaan dammen.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:25

DePennyBitch schreef:
Maar volgens mij is dit alles wél één van de redenen dat ik niet graag wedstrijden rijd. Nu rijd ik één keer per jaar een competitie in de buurt hier, dat zijn 5 wedstrijden en een finale (beste 2 van iedere groep mag naar de finale) en ondanks dat ik dat gepruts enorm leuk vind, ik merk toch dat er onderling veel strijd is en jalouzie.
De eerste keer dat ik meedeed kreeg ik zelfs de opmerking van iemand (nadat ik gelijk met een finaleplaats naar huis ging, lachen) "Dat komt hier maar zomaar meedoen uit het niks, en denkt dan gelijk dat ze Anky is".
Later hoorde ik van iemand dat die vrouw in kwestie al drie paarden had versleten (allen duur) en dat ze veel geld maar geen talent had. Pure jalouzie dus, terwijl ik nergens op uit was, ik had gewoon een dagje plezier gepland en reed toevallig uitstekend... nou ja zeg!

Ja, daar gaat de plezier van de dressuur, ik zie het helaas ook steeds meer, men gunt elkaar niets meer, neem bijvoorbeeld het voorlezen bij een proef, ik ga regelmatig mee op concours en lees dan vaak voor, niet alleen bij diegenen met wie ik mee was, als mensen mij vragen en de tijden komen redelijk overeen dan doe ik zoiets graag, geen probleem Lachen
Helaas hoor je ook vaak uitvluchten van mensen met zeer flauwe doorzichtige smoezen Schijnheilig

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:26

Zep schreef:
Ik denk dat dat unaniem is voor welke sport je ook bedrijft. Ik weet uit ervaring dat het soms lastig is omdat je van een paard afhankelijk bent, maar als je daar niet tegen kunt moet je maar gaan dammen.

Tuurlijk klopt het wat je zegt, alleen is het hele grote verschil tussen bijvoorbeeld zwemmen en paardrijden: Als je goed kunt zwemmen, dan heb je niets meer nodig dan een badpak, een zwembad en een badmuts (even changeren okee?) Knipoog Dan maakt het qua tijd nauwelijks meer uit of je nu een badpak hebt met gaatjes, strepen of wat dan ook, zwemmen kun je en als je de beste bent, ben je dat gewoon.

Zet je twee ruiters naast elkaar, één met talent, de ander niet. Dan zal die talentloze merendeels winnen van het talentje, als er een overduidelijk verschil is tussen de paarden onderling.

Ofwel: ik kan een Belg laten wijken en misschien wel schouderbinnenwaarts rijden, maar win het nooit van een KWPN-er in een dresuurproef hoger dan de klasse B!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:33

Zep schreef:
Het zijn trouwens altijd de dressuurmensen zie hierover zeiken, de springers hoor je nooit. Maar om aan de top mee te kunnen springen heb je toch ook gewoon een gruwelijk goed paard etc nodig??

Jij zit in Zweden, dus heb je niet erg meegekregen wat voor commentaar er soms is, met name bij de kampioenschappen junioren en YR.

Die vergelijking met die karateka roept alleen maar meer vragen op, je zou die stelling eens moeten testen op een karate-website.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:34

DPB, zelfs als je dat trekpaard subliem africht, dan nog win je het niet Haha!.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:43

Lovely schreef:
DPB, zelfs als je dat trekpaard subliem africht, dan nog win je het niet Haha!.

Ha ha ha.... echt niet? Bloos

Het was ook maar om aan te geven hoe de verschillen liggen.

Zou ik tegen Anky rijden en zij rijd op een Belg, dan denk ik dus idd niet dat zij van mij wint (tenzij de jury omgekocht is)

Rare gedachtekronkels eigenlijk Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:49

It's bizarrrr Lachen. Maar bij dressuur geldt nu eenmaal niet dat een paard een paard is en niks meer of minder.

Maar de mensen die denken dat dressuur niet te koop is, hoe kijken die dan naar Olympische eendagsvliegen die hemel en aarde financieel hebben bewogen om een Olympische ring binnen te rijden?? En stel dat dat in 2008 weer gebeurt met een bepaalde merrie (P.....)??

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:52

Lovely schreef:
It's bizarrrr Lachen. Maar bij dressuur geldt nu eenmaal niet dat een paard een paard is en niks meer of minder.

Maar de mensen die denken dat dressuur niet te koop is, hoe kijken die dan naar Olympische eendagsvliegen die hemel en aarde financieel hebben bewogen om een Olympische ring binnen te rijden?? En stel dat dat in 2008 weer gebeurt met een bepaalde merrie (P.....)??

Oh, don't get me started..... dan duurt het wel even voor we uitgepraat zijn.... geld stinkt hoor Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:56

Welnee, geld stinkt helemaal niet hoor Nagelbijten / Gniffelen. Het komt alleen heel vreemd over als mensen zeggen dat je er zonder geld ook wel komt. Ik geloof dat namelijk niet. En bovendien, wat is 'ergens'.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:10

Romkabouter schreef:
Ehmm waarom?
In ELKE sport kun je verder komen als je goede spullen/accomodatie/training kan halen. Als je er zelf geen drol van kan zul je weinig presteren ja, maar altijd nog meer dat iemand die er ook geen drol van kan en het niet kan betalen.
En iemand met veel geld die het redelijk kan, kan verder komen dan iemand die heel goed is, maar alleen op slechte paarden kan rijden, geen training kan betalen en al helemaal geen buitenbak heeft. Alhoewel alles in het bos te leren is Knipoog

Er zijn grote voetballers die straatarm waren en gewoon ontdekt en zo prof zijn geworden, daar heb je geen geld voor nodig, alleen puur talent. De voetbalclubs betalen de rest.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:12

Lovely schreef:
Welnee, geld stinkt helemaal niet hoor Nagelbijten / Gniffelen. Het komt alleen heel vreemd over als mensen zeggen dat je er zonder geld ook wel komt. Ik geloof dat namelijk niet. En bovendien, wat is 'ergens'.

ergens... op een paard..... in een wei....

denk ik dan Vingers aflikken

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:42

DePennyBitch schreef:
Ha ha ha.... echt niet? Bloos

Het was ook maar om aan te geven hoe de verschillen liggen.

Zou ik tegen Anky rijden en zij rijd op een Belg, dan denk ik dus idd niet dat zij van mij wint (tenzij de jury omgekocht is)

Rare gedachtekronkels eigenlijk Tong uitsteken

Clown

Afbeelding

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:44

RanouK schreef:
:+

[image]

*plukt zichzelf nu van onder de pc vandaan*

Damn, zelfs op een Belg ziet ze er goed uit... ha ha ha ha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:06

DePennyBitch schreef:
ergens... op een paard..... in een wei....

denk ik dan Vingers aflikken

Achter je eigen heg is alles mogelijk, dat is een bewezen feit .

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:08

Lovely schreef:
Achter je eigen heg is alles mogelijk, dat is een bewezen feit .

Ach, ik ben dus niet de enige die net doet alsof ze de OS wint tijdens het rijden in de wei? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:12

Lovely schreef:
Het komt alleen heel vreemd over als mensen zeggen dat je er zonder geld ook wel komt. Ik geloof dat namelijk niet. En bovendien, wat is 'ergens'.

Is een WK in Jerez genoeg voor je?