oot123 schreef:Wij zouden graag het volgende van jullie willen weten:
Op de vele evenementen die wij bezoeken zien we veel paarden dansen op nummers in klassiek jasje gegoten van o.a. The Rolling Stones, Queen, Marco Borsato, The Beatles enz enz.
Is het jullie eigen keuze om deze nummers in een klassieke uitvoering te gebruiken.
Zo niet, wat zouden jullie graag anders zien.
Is de muziekkeuze jullie eigen keuze.
Zo niet, wat zou jullie keuze dan zijn.
De prijs die jullie voor een kür op muziek betalen, vinden jullie die in verhouding met het eindproduct? (je hoeft hier geen prijs te noemen als je dit niet wilt, maar het mag wel)
Zo niet, wat is er dan niet goed en wat zouden jullie anders willen zien.
Wat voor tip of suggestie zouden jullie ons kunnen geven.
Je kunt hier alles kwijt, muziek ideeën, thema ideeën noem het maar op.
Ik heb tot nu toe al mijn küren zelf gemaakt. Ik heb veel küren gereden met mijn paard Imago en ben momenteel bezig weer een nieuwe kür te maken; vandaar dat ik dit topic wel interessant vindt
. Met mijn kür op 'Mission Impossible' heb ik vele prijzen gewonnen, waaronder ook 1e prijzen. Met mijn daaropvolgende kür, gereden op 'Star Trek' en 'Star Wars' heb ik de meeste en beste resultaten behaald.
Ik rij graag op 'vernieuwende' muziek. Muziek van o.a. The Beatles, Queen, Abba etc. vind ik een uitgemolken onderwerp. Deze muziek, ook al gestoken in een klassiek jasje, vind ik tegenwoordig muziek van '13 in een dozijn'; je hoort het tegenwoordig overal en van de 20 deelnemers, hoor je er minimaal 8 op een nummer van The Beatles, Marco Borsato, etc. rijden, de rest rijdt op andere, minder doorsnee-artiesten in een klassiek jasje gestoken.
Ook verafschuw ik de muziek van de zgn. kürmuziek cd's die te kopen zijn bij o.a. Divoza. Deze cd's heb ik ook; maar ik gebruik het meer als inspiratiebron dan dat ik de muziek ervan ooit zou gebruiken.
De laatste jaren heeft de kür zo'n enorme progressie geboekt, dat het tegenwoordig weer 'origineel' zou zijn om op Spaanse muziek te rijden!
5 jaar geleden hoorde je het óveral en nu nog amper.
Ik heb ook een kür gehad met een galopgedeelte op Strauss (dit was vóórdat de cd's in de winkels lagen
); dit was vernieuwend én apart.
Het moeilijke tegenwoordig is dus juist om met vernieuwende muziek te komen. En ik heb al diverse malen meegemaakt dat ik (in mijn omgeving, NH) met een nieuwe kür kwam en enige maanden later hoorde ik dan diverse andere mensen ook (delen) van die muziek gebruiken, beetje jammer vind ik dat dan, want je bent dan niet meer 'uniek'. Het gevaar van dit 'uniek' willen zijn is dat je óf met kop en schouders boven de andere deelnemers uitsteekt óf dat je onderaan eindigt omdat de jury 'niet meewerkt'.
Álles is wel al een keer gebruikt en eigenlijk moet de muziek niet uitmaken; de muziek dient immers om de bewegingen van je paard nét dat beetje extra te geven. Toch heb je altijd ook te maken met persoonlijke smaak--> die van jezelf én die van de jury!
Wat ik ook walgelijk vind (en wat je dus ook helaas nog vaak hoort) zijn die typische 'record-play' küren, waarin je dus alles duidelijk kunt horen: achtergrond'geruis' en vaak zelfs de stopknop. Overgangen in de proef die niet vloeiend meegaan met de muziek (draf-stap, verruimingen, changementen etc.).
De muziek van Edward Gal bv. (met Lingh) vind ik práchtig. Vernieuwend en het krijgt de mensen op het puntje van hun stoel, écht kippenvelmuziek! Als ik rijk geweest zou zijn, had ik het wel geweten....
De muziekkeuze is dus héél lastig. De meeste tijd gaat zitten in passende muziek vinden (benadrukt de muziek de combinatie?) en dan moet je ook nog minimaal 3 bij elkaar passende soorten vinden (stap-draf-galop). Heel veel muziek valt dan al af en je keuze is uiteindelijk tóch nog beperkt.
Bij de keuze van de muziek kijk ik puur naar mijn paard: ik heb een groot, grofgebouwd, supergroot bewegend paard: daarmee ga ik niet op 'vioolmuziek' rijden. Ook moet ik weer uitkijken dat de muziek niet 'te bombastisch' overkomt, dan zou de nadruk op die grofheid van mijn paard liggen, terwijl ik juist wil dat hij heel lichtvoetig overkomt.
Mijn paard is een stoer paard en daarbij zoek ik dus 'stoere' muziek.
Bij bv. een zwart paard zou ik gaan denken aan 'donkere muziek', dan niet in de vorm van instrumenten, maar van artiesten: Michael Jackson
, Tina Turner, Whitney Houston of juist Jazz-artiesten.
Thema-küren zijn, met een beetje fantasie, ook goed in elkaar te draaien: ik heb een hele kür op Mission-impossible muziek gereden en deze sloeg altijd goed aan!
Welke muziek ik zelf zoek: muziek waarbij ik zelf kippenvel krijg! Laatst mocht ik ergens een demonstratie kür op muziek geven en reed ik op mijn 'oude' kür van Star Wars/Trek; het intro begon en de rillingen liepen over mijn rug; die kick, daar doe ik het voor! Mijn paard zijn oren moet gespitst staan onder de muziek, dan weet ik dat het wel goed zit!
Ik zou best een kür in elkaar willen laten zetten. Groot nadeel: voor een béétje kür betaal je verschrikkelijk veel geld. Dit is te begrijpen: er gaan heel veel uren werk in zitten. Het 'jammere' hiervan is dus dat dit vaak alleen bereikbaar is voor de ruiters met een iets dikkere portemonnee.
Nu zou je denken: 'spaar er lekker voor' en natuurlijk zou je dit kunnen doen, maar hoeveel mensen denken niet bij het zien van Sven: jeetje, heb je die bellen(ondertussen beter gezegd: ballen)muziek weer (zelfs Gonnelien heeft erop gereden) waar hij met elk willekeurig paard op rijdt! Met andere woorden: na 1 of 2 seizoenen wil ik wel weer eens een nieuwe kür en tja, als dit iedere keer een paar honderd euro kost....
Dit is voor mij een reden om 's avonds lekker achter mijn computertje te kruipen en zelf die uren te investeren --> de sport is immers mijn hobby en niet mijn beroep, ik hoef geen 'naam hoog te houden' omdat ik anders geen roomboter meer op mijn brood kan betalen
.