Ervaringen: volgens 4DimensionDressage trainen en wedstrijden rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:26

Janneke2 schreef:
... en ooit vroeg iemand mij of mijn paard nu echt 'Knollie' heette.
Mijn antwoord luidde dat ik haar naam niet noem vanwege mijn anonimiteit.
Ik kom graag op bokt, deel met plezier van alles en nog veel meer, waaronder van tijd tot tijd ook kwetsbare persoonlijke informatie.
Ik heb ooit met mijzelf afgesproken dat ik dus op bokt geen zaken plaats waardoor ik makkelijk traceerbaar ben.
('Knollie' is ingeschreven bij het PRE stamboek. Als ik haar naam publiceer weet iemand die dat wil binnen twee minuten mijn achternaam. Ik ben vrijwel de enige in Drenthe met die achternaam. Dat wil ik dus niet.)
Dus helaas geen filmpjes van 60+ in het zadel...

Janneke, oprechte vraag: wat is er zo erg aan dat mensen zouden weten wie je bent? Hier op bokt zijn er meerdere mensen die mij in werkelijkheid kennen, en die weten wat ik wel en niet kan. Dat moet toch geen probleem zijn?

Weer on topic: TS, ik zie dat je het beste met je paard voor hebt en oprecht wil leren. Maar voor leren is het soms ook nodig om kritiek, hoe niet leuk ook, eens goed te bekijken of er toch niet een kern van waarheid in zit. Ook van andere invalshoeken kun je leren :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:37

Ik rijd mijn paarden ook zonder dwang lang laag, ben ik dan ook een 4D ruiter en instructeur? Want dat verwerk ik ook in mijn lessen. Dat hoeft niet zo spannend te zijn :D

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:58

Citaat:
Janneke, oprechte vraag: wat is er zo erg aan dat mensen zouden weten wie je bent? Hier op bokt zijn er meerdere mensen die mij in werkelijkheid kennen, en die weten wat ik wel en niet kan. Dat moet toch geen probleem zijn?

Bedenk wel dat wat op bokt staat, op het hele www staat.

Ik ben in principe niet bang voor bokkers. Maar ivm kwetsbare persoonlijke informatie heb ik besloten om zo anoniem mogelijk te zijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:11

Afbeelding

Mijn instructrice, ook 4DD in opleiding, hier met foto's van haar evolutie in dit verhaal (3de foto is hoe het hoort). (foto's komen van haar FB, weet niet of ik hiervoor van Bokt uit toestemming moest vragen, zijzelf zou het niet erg vinden). Ze is hiermee gestart omdat haar paard zich teveel opkrulde, was trouwens een paard dat gevoelig was voor peesblessures. Een tijdje geleden heeft ze hier in België zelfs een dressuurproefje gewonnen, ze zei zelf dat de tijden wel al veranderd zijn (dacht altijd dat België achterliep bij NL, maar blijkbaar niet altijd). Let wel: paard en ruiter zijn een eventing duo, dressuur was iets "omdat het moest". Voor mij de beste instructrice die ik al gehad heb (toch qua rijden), en ook mijn paard liep er fijn onder, en ik geef haar niet graag uit handen.

Dus zal TS scoren op een dressuurproefje? Nee, veel kans op een laatste plaats vrees ik. Maar is deze methode slecht? Zeker niet, zie het veel liever dan die korte opgekropte halzen, maar er is werk aan de winkel. Ik denk echter dat werken aan eigen houding en zit (meer rechtop zitten) het paard al heel wat meer op de achterhand zal brengen. Een Arabier is al niet evident voor verzameling en gaan "zitten", zijn vaak wat stijver in de achterhand (de mijne toch, deze vind ik wel meevallen).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:18

Tja, voor losrijden als vw nw als het paard de hals iets meer zou laten vallen op die onderste foto dan zou het een prima beeld zijn. Maar doel van de dressuur als de africhting wat verder komt ie een paard bij elkaar rijden in aanspanning. De voorwaartse energie omzetten in opwaartse energie. Een rondere hals is daar een gevolg van.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:33

Elisa2 schreef:
Tja, voor losrijden als vw nw als het paard de hals iets meer zou laten vallen op die onderste foto dan zou het een prima beeld zijn. Maar doel van de dressuur als de africhting wat verder komt ie een paard bij elkaar rijden in aanspanning. De voorwaartse energie omzetten in opwaartse energie. Een rondere hals is daar een gevolg van.

De hals laten vallen is geen doel.
Verticale balans is een doel.
Om mij onduidelijke redenen staat het niet in das Skala der Ausbildung, maar binnen 4 dimension dressage is het wel een doel.
(Voor mij glashelder als doel: balans maakt soepele bewegingen mogelijk. Punt. Anders krijg je compensatie spanning, zo ongeveer als die mensen die verkrampt over de evenwichtsbalk lopen. 'Je loopt keurig op de rechte lijn' anders is het 'boem' - en de volgende dag spierpijn van tien meter lopen.)

Ik zal eerlijk zeggen dat foto drie mij wat puzzelt: het zij-aanzicht is prima
(net niet wat je in een Z proef moet laten zien, maar wel prima)
maar ik 'voel' dat het paard gebogen is, terwijl ik denk dat het dier op de hoefslag loopt.

De kracht van de rompsieren en de achterhand neemt in de loop van de africhting toe en het dier gaat steeds meer en beter dragen.
Die 'vallende hals' gaat samen met 'een korte onderlijn en lange bovenlijn', dat is ook op foto 1 goed te zien. (De kracht van de rompsieren en de achterhand ontbreekt nog wat dus is de bovenlijn op foto 1 netjes lang, maar het dier smokkelt wat met oprollen/ neus terug houden.)
Ik zie dus aanspanning,
concreet van de rompspieren,
in alle drie deze foto's.
(... de mate waarin is 'niet Z waardig', maar het is eerst de juiste spieren aan het werk zetten en dan trainen.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-08-23 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:38

De hals laten vallen hoort bij nageeflijkheid, hoezo is dat geen doel? En ja dat is een gevolg van een actief achterbeen, aangespannen buikspieren en over de rug lopen. :-)

Verticale balans is rechtrichten, de laatste stap voor de verzameling volgens het Skala.

Ik zie hier in ieder niet de juiste aanspanning in. Maar foto,s kunnen vertekenen. Bewegend beeld is prettiger te beoordelen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:43

Elisa2 schreef:
De hals laten vallen hoort bij nageeflijkheid, hoezo is dat geen doel? En ja dat is een gevolg van een actief achterbeen, aangespannen buikspieren en over de rug lopen. :-)

Verticale balans is rechtrichten, de laatste stap voor de verzameling volgens het Skala.

Accoord, nageeflijkheid is een doel.

... als gezegd: ik denk niet zo gek veel aan nageeflijkheid.
De ontspanning van het kaakgewricht is een gevolg "van een paard dat zich niet gedraagt als een mens op de evenwichtsbalk".
Ik voel vooral met mijn handen,
en vraag me bij een mindere kwaliteit contact meteen af 'wat er fout gaat in achterhand, bekken of rug'.

Als je die twee samen neemt, hals laten vallen en nageeflijkheid zit het net een beetje anders in elkaar. ( = Als je het samen neemt, dan vind ik dat het wel een doel is.)

'And so to bed'.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:50

Ligt ook aan het niveau denk ik, nageeflijkheid, aanleuning en welke verfijning daar in is. :-)

Ben het ermee eens dat alles aan de voorkant vanuit achter komt en achter opgelost dient te worden. Alleen zonder begrenzing aan de voorkant werkt dat niet. Dat is een beetje wat het 4DD beeld laat zien hier in het topic. Los van Karin zelf want die begrenst wel.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 23:01

Elisa2 schreef:

Denk dat daar de moderne dressuur het wat verknoeid heeft tov de klassieke dressuur. Ik heb nog een boek over dressuur van +30 jaar geleden gevonden, en daar kwam de neus maar op de loodlijn bij de echt zeer verzamelde oefeningen. En bij die ronde hals heb je heel vaak het hoogste punt op de verkeerde plaats (oké, bij een te diep halsstrekken ook, maar ik hoor toch heel vaak van artrose in de hals bij paarden die rond gereden worden, terwijl ik het bij de andere nog niet gehoord heb.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 07:52

Heel vroeger werd mij simpel uitgelegd. Was nog een kind.
Neem een dressuurzweep in je linker en rechter hand. Horizontaal voor je.

Rechterhand is de achterhand/motor van het paard.
Linkerhand je teugels.

Je linkerhand/teugels laat je los
Beweeg je rechterhand naar links.
Wat gebeurt er? Niks.
Nu doe je dat andersom. Weer gebeurt er niks.
Nu hou je links ook vast en met rechts druk je. En de energie die je er in stopt hou je links tegen.
En je zweep bolt op.

Dat mis ik hier dus ook op die laatste foto.
Paard loopt daar rechtdoor zeker fijn.
Mooi startpunt. Zeker.
Maar meer ook niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 08:15

Ik heb er lang over nagedacht of ik dit ging posten want het laatste wat ik wil is collega’s afkraken, maar ik denk dat het best fijn is om te sparren of mijn bevindingen ‘hout snijden’. Er komen steeds meer 4d instructeurs bij en ik ben onvoldoende bekend met de methode om er echt een mening over te vormen. Alleen nu krijg ik soms mensen die bij een 4d instructeur gelest hebben en door welke reden dan ook daarna bij mij terecht komen of tegelijk bij 2 instructeurs willen lessen. Dat laatste doe ik al niet meer omdat de door mij gebruikte inzichten en die van 4D zo verschillend zijn dat ze in mijn ogen niet naast elkaar gebruikt kunnen worden. In het eerste geval zie ik voornamelijk paarden met weinig tempo, weinig schoudervrijheid, veel stuwen en ruiters met een zwaartepunt ver naar voren. Nu volg ik op Facebook ook mensen die al langer via deze methode trainen en het valt mij (en anderen) op dat er geen ‘stap 2’ is. Als je naar het scala kijkt dan komt na het evenwicht de draagkracht en de verzameling en ik heb nog niemand gezien die daarnaartoe aan het werken is. Mensen die al meerdere jaren zo trainen zie ik nog steeds aan dat vwnw werken en eerlijk gezegd raak ik daarvan in de war. Want wat is het ‘einddoel’ wanneer is je paard genoeg in balans om door te gaan naar die oprichting? Ook bij dit paard op bovenstaande video zie ik een paard wat in mijn bewoording: met de voorbenen de grond in gereden wordt. Door het stuwende achterbeen en het vele gewicht voor worden bochten hopeloos ingewikkeld en gaat het tempo steeds weer omlaag. Ik heb paarden in mijn lessen gezien die enkel nog met het hoofd omlaag en volledig afgesloten rondjes konden lopen. Waarna we eerst meerdere maanden aan het mentale stuk moesten werken om ze weer reactief en happy te krijgen. Hoe graag ik me ook in andere methodes verdiep, van deze krijg ik echt geen hoogte, en ik ben bang juryleden ook niet als ze dit in de ring krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 08:31

Sluit aan bij wat ik ook al eerder zei, hier is een stap uit het skala genomen waar eindeloos aan gewerkt wordt. Zonder de basis stappen er voor en er na.

hwn: het niveau van 30 jaar geleden is echt niet meer te vergelijken met nu..ik zie echt 1000 keer liever een paard achter de loodlijn maar met goed lichaams en ruggebruik dan andersom. En dat laatste zie ik steeds vaker bij aanhangers van klassieke dressuur of bepaalde stromingen.

De ene ronde hals is de andere ook niet, moderne dressuur daar schaar ik de op druk rijdt dressuur onder. Die rijden ook van voor naar achteren. Goede correcte basisdressuur, zoals bijv. de Duits klassieke dressuur..die rijden van achteren naar voren, voorwaarts- neerwaarts is daar het losrijdstadium. Een paard van daar uit bij elkaar brengen, brengt eigenlijk zelden de neus achter de loodlijn. Maar mocht dat wel af en toe het geval zijn tijdens het losrijden dan is dat niet erg zolang het paard er niet achter getrokken wordt.

Mensen vergeten dat bij een paard goed trainen er verschillende halshoudingen voorbij komen in de verschillende stadiums van losrijden, bij elkaar rijden en wedstrijdhouding. Afhankelijk van het niveau en graad van africhting. En afhankelijk van wat de achterhand allemaal doet. Een statische houding is nooit goed.

*edit* ik denk dat iedereen die van voor naar achteren rijdt, op druk rijdt, paard continu scheef op de voorhand laat lopen, vasthoudt aan de voorkant of in statische houdingen rijdt de kans op artrose ergens in het paard verhoogd.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 08:44

https://m.youtube.com/watch?v=qUFoNgzLCi4

Denk dat dit een belangrijk aspect is waar hier aan voorbij gegaan wordt. Circel van energie.

Ik het gevoel van ts, komt niet genoeg energie binnen via het been en mocht dit wel zo zijn zou je het ook weer verliezen door geen goed contact aan de voorkant.
De zit/ ruiter moet ook kunnen voelen wat er gebeurd en daarvoor is een goede zit weer heel belangrijk.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 09:34

Elisa2 schreef:
De hals laten vallen hoort bij nageeflijkheid, hoezo is dat geen doel? En ja dat is een gevolg van een actief achterbeen, aangespannen buikspieren en over de rug lopen. :-) .

Helemaal mee eens
Elisa2 schreef:

Hieruit blijkt maar weer hoe moeilijk dressuur is en hoe verschillend interpretaties zijn. Ik zie verticale balans als een paard dat op 2 teugels komt en zijn balans weet te houden (en daarmee ook zijn takt en tempo), ook in wendingen en is voor mij een van de 1e basisvoorwaarden. Voor mij hoort verticale balans dus bij het stukje Takt en Losgelatenheid in het Skala. Als een paard links en rechts evenredig los laat, zal het op 2 teugels gaan en zal het rechtop door de bocht gaan, oftewel komt voor mij in verticale balans.

Bij Rechtrichten denk ik vooral “krachttraining” en aan werken aan de horizontale balans. Dit komt mijn inziens pas veel later pas aan de orde als de verticale balans. Bij rechtrichten maak je voor mij het linker en rechter achterbeen steeds sterker en steeds gelijker sterk waardoor het paard steeds meer in staat is zijn gewicht naar de achterhand te verplaatsen en dus de horizontale balans te verschuiven naar achteren (of eigenlijk naar over alle 4 de benen gelijk). Horizontale balans is werken aan gaan dragen.
Bij de foto’s van HWN zie ik in de eerste 2 een beetje hetzelfde beeld als bij TS en bij de 3e is sowieso de horizon enorm scheef gezet waardoor het paard meer bergop lijkt als dat het is. Is idd misschien een prima losrijbeeld en ook prima voor B/L1, maar niet voor hoger. Verder zit de ruiter hier enorm scheef waardoor je ook het paard scheef zit gaan. Weet niet of het een ongelukkig moment is en de ruiter net een oefening in wil zetten, maar geen “schoolvoorbeeld”.

Bij de foto van Earth zie ik te weinig activiteit waardoor het paard ondanks dat het de neus wel voor de loodlijn heeft, wel in een valse knik loopt. Dat toont meteen waar het in mijn ogen mis gaat met de fixatie op die loodlijn. Neus voor de loodlijn is niet per definitie correct, neus (iets) achter de loodlijn maar zonder valse knik zou in mijn ogen in zijn totaliteit een beter lichaamsgebruik vertegenwoordigen.

Voor mij hoeft dressuurmethoden geen naampje te hebben, maar mijn uitgangspunt is het Skala en niets anders als dat. Wat nodig is om de stappen van het skala te doorlopen is volgens mij al eeuwen oud. Ik ben fan van de aanpak van Rien van der Schaft, hoewel hij voor mij wel iets te strikt is in het loodlijn verhaal. Wat mij er vooral in aanspreekt is dat in zijn manier van lesgeven (en die van mijn eigen instructie) is dat er enorm gehamerd wordt op de basis, van achteruit denken, niet teveel met die voorkant bezig zijn en dat er geen stappen overgeslagen worden. Basis basis basis voor elkaar en van daaruit verder...en weer terug naar de basis.

4DD of zoveel van die “ik heb het wiel uitgevonden” methodes zijn volgens mij vooral een commerciële zet en niets anders als dat. Verder is het vaak oude wijn in nieuwe zakken met name om de zakken te vullen. Hals op lengte houden is nl niet iets van 4DD maar is onderdeel van elke correcte dressuurtraining.
Veel van die zogenaamde nieuwe methodes slaan vaak door in het fixeren op 1 ding omdat ze daarmee een bepaald publiek aanspreken en denken zicht te onderscheiden. Ze slaan daarmee in mijn ogen vele andere stappen over of die blijven onderbelicht. Alle stappen in het skala zijn in mijn ogen even belangrijk en elke stap moet eerst voor elkaar zijn om een volgende te kunnen zetten. En bij elke nieuwe oefening zul je weer eerst een paar stappen terug moeten doen en checken tot die basisvoorwaarden ook voor elkaar zijn in die nieuwe oefening.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 09:56

Nits schreef:
Wat is jullie analyse van deze foto?

[ [url=m/jkrUhE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij dezelfde foto in een post daarboven schrijf je dit: "Midden augustus 2023 - hier zie je dat ze achter eerst gaat landen dan voor. Haar voorbeen staat nog wel iets langer aan de grond dan der achterbeen.
"

Ik neem door die opmerking dat je het eerder landen van het achterbeen als iets positiefs ziet en als teken dat je paard gaat dragen? Mijn interpretatie van die opmerking is dat je wel tevreden bent over het beeld van je paard op deze foto?

Wat hier aan de hand is, is niet dat je paard gaat dragen, maar dat je paard niet aan de allereerste voorwaarde van de dressuur meer voldoet, nl de takt. Als je takt verliest gebruikt je paard zijn lichaam verkeerd. Draf is een absolute 2-takt beweging en de benen moeten diagonaalsgewijs GELIJK neergezet worden.
Daarnaast loopt je paard scheef. De voorhand is niet recht voor de achterhand.
Verder is de horizon van de foto scheef, wat het plaatje optisch vriendelijker maakt, maar dat is schone schijn.

Dus mijn analyse van deze foto is (naast idd de opmerking over je eigen houding) dat je paard niet voldoet aan de eerste 2 basisvoorwaarden van dressuurmatig rijden. Zo lang de takt en de scheefheid niet zijn opgelost, zijn zaken als lengtebuiging en tot dragen komen echt nog zo'n ver van je bed show dat een instructrice in mijn ogen die woorden niet eens in haar mond zou mogen nemen.

Verder zie ik in de filmpjes vaak dat je dat denkt te moeten corrigeren door de buik van je paard naar buiten te drukken, maar dat is niet hoe je scheefheid corrigeert. Je corrigeert scheefheid door de schouders van je paard recht voor de achterhand te plaatsen, niet andersom.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:01

oji schreef:
Hieruit blijkt maar weer hoe moeilijk dressuur is en hoe verschillend interpretaties zijn. Ik zie verticale balans als een paard dat op 2 teugels komt en zijn balans weet te houden (en daarmee ook zijn takt en tempo), ook in wendingen en is voor mij een van de 1e basisvoorwaarden. Voor mij hoort verticale balans dus bij het stukje Takt en Losgelatenheid in het Skala. Als een paard links en rechts evenredig los laat, zal het op 2 teugels gaan en zal het rechtop door de bocht gaan, oftewel komt voor mij in verticale balans.

Dat stukje verticale balans is heel simpel gezegd het recht stellen van het paard (voorhand voor de achterhand en het zodanig recht maken van je paard dat het zonder om te vallen door de wending kan. Beetje schouder voor kan ook nog maar niet meer dan dat. Dat heeft nog niet te maken met recht richten en de daarbij behorende oefeningen die je dus pas bij de wedstrijden vanaf M dresuur (vanaf dat het paard 5 jaar is) e.v. tegenkomt. (Schouderbinnenwaarts, travers etc). die oefeningen zijn bedoeld om het paard krachtiger te maken zodat je meer naar verzameling kan. Daarom zijn de wedstrijden (die geent zijn op het SKALA) altijd een mooi ijkpunt en geven goed inzicht wanneer het paard waar aan toe is.
Ik ben het verder dus ook eens met de post van Oji.
Als je ervan uitgaat dat een paard met 3 jaar onder het zadel komt en met 4 jaar zn eerste B wedstrijdje loopt, duurt het ruim 2 jaar eer het paard aan verzameling toe is. In totaal ben je dus 4 jaar bezig met dat proces en dan doe je dat nog snel ook.

Wat ik zie in filmpjes over het 4DD systeem vind ik erg lijken op de academische dressuurmethode, waarbij ook in een laag tempo gereden wordt, veel over gebogen paarden etc Iets waar ik zelf totaal niet achter sta.

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:13

Ik vind het een commercieel goed opgezette methode. Het is iets waar je vrij simpel een visueel resultaat mee krijgt. Paarden een beetje laten rondsloffen met lange hals is nu eenmaal niet zo moeilijk te bereiken :-) Snel resultaat en klanten blij en trots. Maar zoals hiervoor al gezegd, waar is stap 2? Ik zie niemand volgens deze methode uit stap 1 raken en langere tijd op deze manier rondrijden strookt toch echt niet met het doel van dressuur en lijkt mij schadelijk voor het paard.

Ik vind het persoonlijk een beetje jammer dat er mensen met de beste bedoelingen veel geld betalen voor een lege doos.

Ik keek even naar je filmpje. Je gebruikt termen zoals lengtebuiging, maar die heb je zelden tot nooit momenteel.

Dus nee, sorry, ik ben allesbehalve overtuigd :-)

Met een Rien van der Schaft commercieel programma heb ik dan veel minder problemen. Zij verkopen geen quick fix en daar kan je wel veel van opsteken.
Laatst bijgewerkt door Plantje15 op 20-08-23 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:17

Ooit, oma vertelt, had ik gesprekken met Rien van der Schaft.
Hij zat op mijn bijrijdpaard en vertelde honderd-uit. Over 'Deurne', en verschillende details mbt het denken over dressuur.

Ik heb daar veel aan gehad, want tot die tijd 'hobbelde ik rond' met het gevoel van 'ik snap het niet, er zitten gaten in het verhaal'.

Toen ik bijna dertig jaar geleden in aanraking kwam met centered riding en tteam/ Linda Tellington, 'raakten de gaten minder leeg'.

oji schreef:
Zo lang de takt en de scheefheid niet zijn opgelost, zijn zaken als lengtebuiging en tot dragen komen echt nog zo'n ver van je bed show dat een instructrice in mijn ogen die woorden niet eens in haar mond zou mogen nemen.

... en dit klinkt mij in de oren als 'das Skala der Ausbildung is een letterlijke trap: éérst stap 1, daarna pas beginnen met stap 2.
...ik hoor tot die mensen die zeggen dat das Skala een soort wenteltrap is: ook een groentje of een revalidatie/ herscholingspaard heeft baat bij alle zes aspecten, uiteraard aangepast.
'Tot dragen komen' is niet noodzakelijk verzameling zoals het in de Z en hoger wordt gevraagd - het is het vermogen van het dier om het zwaartepunt van de combinatie voorwaarts of achterwaarts te verplaatsen.
Of gewoon minder op de voorhand te kiepen.
(Contra critici die om één of andere reden zeggen 'dat je zo juist het paard op de voorhand houdt'. Dat is hier niet de bedoeling en ook in de filmpjes zie ik geen dier dat echt alleen maar op de voorhand hangt. Al is het dus niet Z waardig.)
Citaat:
Verder zie ik in de filmpjes vaak dat je dat denkt te moeten corrigeren door de buik van je paard naar buiten te drukken, maar dat is niet hoe je scheefheid corrigeert.

?
Dat is een instructie van de instructrice.
En niet gericht op het corrigeren van scheefhheid.

Citaat:
Je corrigeert scheefheid door de schouders van je paard recht voor de achterhand te plaatsen, niet andersom.

?
'Buik naar binnen duwen' / het kiepen van de ribkorf bevorderen is niet inwerken op de schouders, maar op de middenhand.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:26

Plantje15 schreef:
Ik vind het een commercieel goed opgezette methode. Het is iets waar je vrij simpel een visueel resultaat mee krijgt. Paarden een beetje laten rondsloffen met lange hals is nu eenmaal niet zo moeilijk te bereiken.

Klopt.
Heel makkelijk.

Maar niet het doel.
Zoals ik meldde in de post in reactie op Oji - je kunt op verschillende manieren over dressuur denken.

En wat mij in dit topic opvalt: hoe slecht mensen kijken en lezen.

Uiteraard 'wat de boer niet kent, dat vreet hij niet' is je goed recht.
Maar zoals de boer bij wie ik jaren gestaan heb zei:
'Als je er niets van af weet, hoe kun je er dan een mening over hebben...?'

Bijvoorbeeld het promoten van de kiepbeweging van de ribkorf.
Iemand beweerde 'deze instructrice helpt je niet om de kwaliteit van de voltes te verbeteren'.
... pardon?
Wat dacht je van deze instructie, dan?
(En nee, het is niet hetzelfde als inwerken op de schouders...)

Even goede vrienden 'als je er niets mee hebt', maar beoordeel wel wat je ziet - niet wat je uit gewoonte denkt te moeten zien.

__Ts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 10:38

oji schreef:
Nits schreef:
Wat is jullie analyse van deze foto?

[ [url=m/jkrUhE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij dezelfde foto in een post daarboven schrijf je dit: "Midden augustus 2023 - hier zie je dat ze achter eerst gaat landen dan voor. Haar voorbeen staat nog wel iets langer aan de grond dan der achterbeen.
"

Ik neem door die opmerking dat je het eerder landen van het achterbeen als iets positiefs ziet en als teken dat je paard gaat dragen? Mijn interpretatie van die opmerking is dat je wel tevreden bent over het beeld van je paard op deze foto?

Wat hier aan de hand is, is niet dat je paard gaat dragen, maar dat je paard niet aan de allereerste voorwaarde van de dressuur meer voldoet, nl de takt. Als je takt verliest gebruikt je paard zijn lichaam verkeerd. Draf is een absolute 2-takt beweging en de benen moeten diagonaalsgewijs GELIJK neergezet worden.
Verder is de horizon van de foto scheef, wat het plaatje optisch vriendelijker maakt, maar dat is schone schijn.

Dus mijn analyse van deze foto is (naast idd de opmerking over je eigen houding) dat je paard niet voldoet aan de eerste 2 basisvoorwaarden van dressuurmatig rijden. Zo lang de takt en de scheefheid niet zijn opgelost, zijn zaken als lengtebuiging en tot dragen komen echt nog zo'n ver van je bed show dat een instructrice in mijn ogen die woorden niet eens in haar mond zou mogen nemen.

Verder zie ik in de filmpjes vaak dat je dat denkt te moeten corrigeren door de buik van je paard naar buiten te drukken, maar dat is niet hoe je scheefheid corrigeert. Je corrigeert scheefheid door de schouders van je paard recht voor de achterhand te plaatsen, niet andersom.

Bedankt voor je analyse. Je hebt goed gezien dat haar voorhand niet direct voor haar achterhand staat. Het interessante hieraan is dat om haar voorhand direct voor haar achterhand te plaatsen hier juist lengtebuiging voor nodig is. Het doel van haar buik naar buiten drukken is dat ze holler wordt aan de binnenkant en haar lengtebuiging wordt gestimuleerd. Zie onderstaande post.

https://www.facebook.com/37156226656663 ... UQjYiXeKl/

Verder wat betreft de takt, schrijft Karin Leibbrandt: “Uit biomechanisch onderzoek blijkt dat het meer dragen van de achterhand niet zo zeer gaat over dat er meer gewicht in kilo's naar de achterhand gaan, maar dat het achterbeen langer op de grond blijft staan. In absolute zin gaat er dan geen extra gewicht naar de achterbenen, maar omdat de achterbenen langer aan de grond staan dragen ze langer gewicht. Er wordt dus in de tijd gezien WEL meer gewicht gedragen”

https://www.facebook.com/37156226656663 ... Kne8ac4El/

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:52

Skala is in mijn ogen enigszins een trap, geen absolute. Het geeft handvaten. Aan bv takt en losgelatenheid werk ik wel tegelijktijdig. Als je paard op 2 teugels gaat en loslaat in het lijf zal het taktmatig beter gaan lopen. Net zoals rechtrichten en verzamelen vaak hand in hand gaan naar steeds een stapje meer. Maar werken aan rechtrichten (en dan bedoel ik niet recht lopen maar echt rechtrichten en verzameling zoals het in het skala is bedoeld) als takt, ontspanning, aanleuning en impuls niet op orde zijn, is in mijn ogen een zinloze exercitie.
En in die zin is het voor mij een trap, dat als ik een trede omhoog ga, bv door veel te gaan schakelen om de impuls te verbeteren, check ik eerst hoe ver ik kan gaan met het schakelen dat ik wel de voorgaande basisvoorwaarden behoudt. Dus niet maar zo ver naar voren en terug als kan, maar eerst een stapje schakelen, en als in die stap de takt, losgelatenheid en aanleuning voor elkaar blijven, dan pas een tandje meer schakelen en zo meer en meer aan de impuls.
Net zoals schouderbinnenwaarts. Eerst werken met beetje schoudervoor en als je daarin alles voor elkaar houdt, dan een stapje meer richting schouderbinnenwaarts. Dus als je een trede kwijt raakt, eerst in die oefening die trede weer vinden en pas als dat daar is weer een stapje verder.

Ik bedoelde ook te zeggen dat TS NIET bezig is met de schouder voor de voorhand te plaatsen om haar paard recht te krijgen, maar dat wel zou moeten doen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:53

Nits schreef:
oji schreef:

"

Bedankt voor je analyse. Je hebt goed gezien dat haar voorhand niet direct voor haar achterhand staat. Het interessante hieraan is dat om haar voorhand direct voor haar achterhand te plaatsen hier juist lengtebuiging voor nodig is. Het doel van haar buik naar buiten drukken is dat ze holler wordt aan de binnenkant en haar lengtebuiging wordt gestimuleerd. Zie onderstaande post.

https://www.facebook.com/37156226656663 ... UQjYiXeKl/

Verder wat betreft de takt, schrijft Karin Leibbrandt: “Uit biomechanisch onderzoek blijkt dat het meer dragen van de achterhand niet zo zeer gaat over dat er meer gewicht in kilo's naar de achterhand gaan, maar dat het achterbeen langer op de grond blijft staan. In absolute zin gaat er dan geen extra gewicht naar de achterbenen, maar omdat de achterbenen langer aan de grond staan dragen ze langer gewicht. Er wordt dus in de tijd gezien WEL meer gewicht gedragen”

https://www.facebook.com/37156226656663 ... Kne8ac4El/

Maar wanneer komt dat punt dan? Wanneer gaat er gewerkt worden aan dat langer op de grond staan van het achterbeen?

Een schouder kun je niet plaatsen door de buik naar buiten te drukken, er is een lichte rotatie van de ribbenkast mogelijk, maar die is heel gering. Om de schouders te kunnen plaatsen is het nodig dat er minder gewicht op de schouders drukt zodat ze fysiek verplaatst kunnen worden. Op het filmpje is er op geen enkel moment een goede lengtebuiging van neus tot staart. Ik wil het echt begrijpen, alleen het lukt me niet met deze uitleggen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:54

Janneke2 schreef:
Oeps...

Ik heb eerlijk gezegd lang niet alles gelezen, want mijn tenen werden zo krom...
'Houd op met voorover zitten want dan komt hij juist op de voorhand' 'ga vooral geen wedstrijden rijden' 'hier krijg je nou blessures van' -
hmpf.

Accoord, het is nog niet Z waardig.
De remontezit heeft ook nog wat werk nodig.
Er zijn stukken in verticale balans, maar het paard vindt wenden ('spelen met het zwaartepunt') nog lastig.
Goede lengtebuiging volgt op verticale balans, dus de voltes zijn nu nog vooral 'gereedschap'. (Ik heb destijds wat 'af ge zigzag d' om de rompspieren sterker te maken.)

Ondertussen zie ik wel een mooie verende gang en ruime passen van de achterbenen.

Ik zie het ook genuanceerder.
Paard en ruiter zijn ‘onderweg’. Dat het paard ‘veer’ heeft vind ik bemoedigend.
Veel interventies zijn de Bodt-achtig en ogen niet perse heel fraai. Zoals Janneke zegt: gereedschap.

Ik denk dat het te vroeg is om dit te delen. Te meer omdat mensen deze hele specifieke route niet kennen.
Het is misschien beter de hele ontwikkelingscurve vast te leggen en pas later te delen.
Nu resulteert het al snel in een hoop lelijk commentaar.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:56

Ninx schreef:
Janneke2 schreef:
Oeps...

Ik heb eerlijk gezegd lang niet alles gelezen, want mijn tenen werden zo krom...
'Houd op met voorover zitten want dan komt hij juist op de voorhand' 'ga vooral geen wedstrijden rijden' 'hier krijg je nou blessures van' -
hmpf.

Accoord, het is nog niet Z waardig.
De remontezit heeft ook nog wat werk nodig.
Er zijn stukken in verticale balans, maar het paard vindt wenden ('spelen met het zwaartepunt') nog lastig.
Goede lengtebuiging volgt op verticale balans, dus de voltes zijn nu nog vooral 'gereedschap'. (Ik heb destijds wat 'af ge zigzag d' om de rompspieren sterker te maken.)

Ondertussen zie ik wel een mooie verende gang en ruime passen van de achterbenen.

Ik zie het ook genuanceerder.
Paard en ruiter zijn ‘onderweg’. Dat het paard ‘veer’ heeft vind ik bemoedigend.
Veel interventies zijn de Bodt-achtig en ogen niet perse heel fraai. Zoals Janneke zegt: gereedschap.

Ik denk dat het te vroeg is om dit te delen. Te meer omdat mensen deze hele specifieke route niet kennen.
Het is misschien beter de hele ontwikkelingscurve vast te leggen en pas later te delen.
Nu resulteert het al snel in een hoop lelijk commentaar.

Ik vind juist dat er geen ‘lelijk’ commentaar komt. Ik zie voornamelijk mensen die echt tijd en energie erin stoppen om het te snappen en te kijken waar TS over praat.

Ja het is een route, maar zoals ik eerder al aangaf, ik heb al vele mensen op die route zien gaan, maar ik ben er nog geen fijn verzamelde paarden op tegen gekomen.