Annika Schleu

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:18

PSvanLot schreef:
Denk niet dat er in Japan veel weide gaat zijn...

Dan ken je Japan denk ik niet, qua natuur is het daar echt prachtig en groots :j

Het lijkt me voor zowel paard als amazone beter als ze dit onderdeel schrappen of sterk verscherpen. De ruiters zijn duidelijk niet kundig genoeg voor het rijden, laat staan het springen op deze springhoogte. Ik begrijp haar frustratie, maar er gaat hier teveel fout waar niemand op ingrijpt (paard kan het niet aan, ruiter kan het niet aan, trainer/official doet niets)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:29

Sicayes schreef:
PSvanLot schreef:
Denk niet dat er in Japan veel weide gaat zijn...

Dan ken je Japan denk ik niet, qua natuur is het daar echt prachtig en groots :j

Het lijkt me voor zowel paard als amazone beter als ze dit onderdeel schrappen of sterk verscherpen. De ruiters zijn duidelijk niet kundig genoeg voor het rijden, laat staan het springen op deze springhoogte. Ik begrijp haar frustratie, maar er gaat hier teveel fout waar niemand op ingrijpt (paard kan het niet aan, ruiter kan het niet aan, trainer/official doet niets)

Klopt, maar je moet je maar eens inlezen hoe en waar de paarden in Japan/China etc gehouden worden. Dat heeft niets met het paarden houden in westerse landen te maken.

De paardensport is daar betrekkelijk nieuw, happy few hebben de mogelijkheid tot het rijden van de extreem dure lessen en het kopen van nog duurdere paarden.
Paarden staan midden in grote steden boven op winkelcentra.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:39

Als het mijn paard was trok ik haar er ter plekke af, en kreeg ze zelf nog een pak slaag toe, olympische spelen of niet en gefrustreerd of niet, je hebt je maar te beheersen naar het paard toe.

Seltje

Re: Annika Schleu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:47

Ik ga zo dadelijk het paarden gedeelte van de mannen moderne pentathlon zien. Ik ben benieuwd.

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:49

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:58

Mousmous schreef:
Als het mijn paard was trok ik haar er ter plekke af, en kreeg ze zelf nog een pak slaag toe, olympische spelen of niet en gefrustreerd of niet, je hebt je maar te beheersen naar het paard toe.

Man man man wat een topic, Holland op z'n best hoor :roll:

Of dit anno 2021 nog een onderdeel van de 5-kamp zou moeten zijn kun je over discusiëren maar deze ruiters afdoen als de eerste beste beginner die aan dierenmishandeling doet, gaat mij echt te ver. Wat ik van de ruiters heb gezien is dat ze beslist betere ruiters zijn dan het gemiddelde hier op bokt. Dat het allemaal geen Jeroen Dubbeldammen zijn lijkt me voor de hand liggen, dan hadden ze zich wel ingeschreven bij de springruiters.
De organisatie hoort te zorgen voor geschikte paarden en dat zijn dus paarden die zich door iedereen, die de balans heeft om een parcours over ruim 1 meter te springen, willen laten sturen. Saint Boy doet dat duidelijk niet, oordelend aan zijn manier van afzetten met 4 benen tegelijk en zijn stuurloze gedrag voor en tussen de hindernissen. Dit paard had al bij de 20 minuten kennismaking met de eerste ruiter uit de roulatie genomen moeten worden m.i.

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:59

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 10:03

Dat 5-kamp springen is iedere 4 jaar weer tenenkrommend, niets nieuws onder de zon.
Ik heb nog nooit begrepen waarom dit nog gedaan wordt. Zowel voor ruiter als paard is het een willekeurige gok. Tref je als slechte ruiter een braaf meewerkend paard dan zijn je kansen groter dan een goede ruiter die een lastig paard toegewezen krijgt.
Pure loterij dus, ze kunnen net zo goed de winnaar uit een hoge hoed trekken.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 10:10

@ irmaz, mag jij gerust vinden. De 20 minuten kennismaking ging goed, daar lag het niet aan. En jij mag het te ver vinden gaan, prima, dat is alleen jouw mening, gelukkig zijn er heel veel meningen die het wel te ver vinden gaan De coach is inmiddels al de Olympische Spelen uitgegooid. Ik dacht zelfs gelezen te hebben dat ze zelfs nog mocht ruilen maar dat niet gedaan heeft.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 07-08-21 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 10:11

Irmaz, ik zie juist een heel braaf paard. Die een paar keer door de dames zelf de stop in word getrokken, dan onzeker word. Denk dat hij wellicht op het voorterrein, toen de dames zelf ook nog minder prestatiestress hadden braaf zijn ding deed.

En ik zie ruiters in totale onbalans aan de teugels hangen.
Ja dat doen ook genoeg bokkers, maar dan zijn we ook geen os ruiter. Dan mag je toch verwachten.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 10:18

Over dat ruilen: ze dachten eerst dat ze zou mogen ruilen. Dat mag als het paard met de vorige ruiter drie weigeringen heeft gehad.
In dit geval had de vorige ruiter slechts twee weigeringen waardoor ze niet mocht ruilen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 10:20

irmaz schreef:
Mousmous schreef:

Of dit anno 2021 nog een onderdeel van de 5-kamp zou moeten zijn kun je over discusiëren maar deze ruiters afdoen als de eerste beste beginner die aan dierenmishandeling doet, gaat mij echt te ver. Wat ik van de ruiters heb gezien is dat ze beslist betere ruiters zijn dan het gemiddelde hier op bokt. Dat het allemaal geen Jeroen Dubbeldammen zijn lijkt me voor de hand liggen, dan hadden ze zich wel ingeschreven bij de springruiters.
De organisatie hoort te zorgen voor geschikte paarden en dat zijn dus paarden die zich door iedereen, die de balans heeft om een parcours over ruim 1 meter te springen, willen laten sturen. Saint Boy doet dat duidelijk niet, oordelend aan zijn manier van afzetten met 4 benen tegelijk en zijn stuurloze gedrag voor en tussen de hindernissen. Dit paard had al bij de 20 minuten kennismaking met de eerste ruiter uit de roulatie genomen moeten worden m.i.

En omdat blijkbaar niemand daar zich geroepen voelt om dit paard te beschermen, valt het voor mij zeker onder dierenmishandeling. Echt walgelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 10:25

Ik vind het trouwens wel volledig onterrecht dat deze dame nu aan de schandpaal staat.
Iedere OS is het weer hetzelfde gepruts waarbij sommige ruiters gewoon meermaals vallen of paarden midden in de sprong parkeren.
Ipv alles op deze vrouw te projecteren moeten ze gewoon de sport zelf kritisch bekijken.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 10:27

Ohh en de trainer is nu uitgesloten van Olympia lees ik net.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 10:30

Sizzle schreef:
Ik vind het trouwens wel volledig onterrecht dat deze dame nu aan de schandpaal staat.
Iedere OS is het weer hetzelfde gepruts waarbij sommige ruiters gewoon meermaals vallen of paarden midden in de sprong parkeren.
Ipv alles op deze vrouw te projecteren moeten ze gewoon de sport zelf kritisch bekijken.

eens :j

Maar ik denk nu ook extra omdat zij er zo gefrustreerd op zat een extra aanleiding is

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 10:38

Als ze dit onderdeel willen behouden zullen ze iets aan de regels moeten veranderen om het diervriendelijker eruit te laten zien.

Ik vind op L/M niveau een parcours springen op olympisch niveau nog geen onmogelijk opgave.

De paarden wissel tijdens WK's vond ik ook altijd gaaf om te zien totdat shutterfly volgens mij 1 van de paarden was en die al met moeite steeds gezadeld werd per ruiter.
Blijft bizar dat je als ruiter kan winnen door het hebben van het minst fijn te rijden paard (even kort door de bocht gezegd).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 10:39

2012

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 10:44

Ik vind het niet onterecht dat zij en haar coach aan de schandpaal genageld worden. Ik vind het niet terecht dat dat al niet eerder gebeurd is bij andere ruiters die er een potje van maakten. Gelukkig hoor je heel veel commentaar op het format van de vijfkamp. Dus hoop zeker dat er een verandering van komt. Meestal moet er toch eerst iets 'extreems' gebeuren voordat er uberhaupt sprake van verandering komt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:27

irmaz schreef:

Dit dier is getest voor dat ie geaccepteerd werd als paard voor de deelnemers. Als je een willekeurig GP paard zo rijdt en voor de hindernissen trekt springt ie ook niet. De maakt nog sneller kom af met je denk ik. Je kan van een paard niet verwachten dat ie een zak aardappelen die tegen werkt veilig over een parcours brengt. Als je dat wel verwacht ben je al net zo erg als deze amazone en haar coach. :x Dier is gewoon compleet over de rooie en zelfs ronduit in paniek.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:29

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:34

Ik vind de schuld van wat Saint Boy bij Annika liet zien toch wel grotendeels liggen bij die Russische ruiter. Die zat het paard zo tegen dat het paard gewoon niet meer wilde/durfde. Ik ben benieuwd of de eigenaar zijn paard nog goed zal krijgen :n Dit zijn ook geen simpele manegepaarden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:40

De Duitse teamcoach Kim Raisner is na een rel op de moderne vijfkamp verbannen van de Olympische Spelen. De 48-jarige trainer wordt naar huis gestuurd vanwege het slaan van een paard tijdens de mislukte proef van Annika Schleu.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:43

Deze paarden zijn altijd gereden en opgeleid door springruiters alvorens zij gekeurd werden om mee te mogen doen aan dit evenement. Het ene paard is wat gevoeliger dan het andere en dat is nou juist wat dit onderdeel vorm geeft. Het doel van moderne vijfkamp (of militaire vijfkamp) is om te laten zien dat jij de ideale "soldaat" bent en daar hoort ook paardrijden op veel verschillende soorten dieren bij.

De hindernissen zijn niet hoog voor deze paarden (deze paarden moeten parcoursen van 1.35 kunnen springen voor ze goedgekeurd kunnen worden) maar zijn wel hoog genoeg om ruiterfouten te kunnen filteren.

Ik zie deze sport als geheel (schermen, zwemmen, paardrijden en harlopen/luchtpistool) liever dan de paarden waar aan je overduidelijk kan zien dat ze in sommige landen de kunst van "barreren" nog altijd niet verleerd zijn.

Sommige ruiters rijden de paarden overigens echt heel netjes, anderen kunnen beter nog een beetje extra gaan oefenen. Verder vind ik het absoluut terecht dat ze de coach van Annika weggestuurd hebben, die schreeuwde hoorbaar voor iedereen dat zij het paard nog harder moest slaan..

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:46

Ik heb even een klein stukje het 5 kamp van Londen in 2012 terug gekeken.
Daar zie je ook dat de ruiters zo ontzettend onervaren zijn, ervan af vallen omdat het paard maar springt en ze het zelf dus niet verwachten waardoor ze op de grond belanden.
Ook vond ik de tijd waarin ze binnen moesten zijn echt kort, 1 dame haalde het echt maar net binnen die tijd en die reed stevig door.

Nee, dit noem ik geen sport en vind dit 2021 niet meer passend op de OS.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:48

Ik begrijp uit het Duitse commentaar bij het filmpje van de andere amazone met Saint Boy dat de Duitse amazone het paard direct na die rit kreeg; dan voor haar 20 minuten dan, als ik de regels, zoals hier in het topic uitgelegd, goed begrijp.
Dan begrijp ik wel waarom ze al huilend binnen kwam; de vorige heeft het paard compleet over de rooie gereden ( bij de eerste sprong kreeg het paard al een flinke ruk tijdens de sprong te verwerken vanwege onbalans van de Russin) en dan krijg jij als relatief onervaren amazone dat paard toegereikt die je vanwege de regels betreffende aantal weigeringen niet mag omruilen, dus hier moet je het mee doen.
Dat paard was tijdens die rit met de Russin zo van het padje af gereden dat zelfs een topruiter er een flinke dobber aan had gehad om dit paard binnen 20 minuten weer startklaar te krijgen, laat staan iemand die duidelijk niet ervaren is in de springsport ( of nu ja; bij lange na niet genoeg).

Of het onderdeel uit de 5 kamp weg moet? Zoals die nu is wel ja, maar met aanpassingen zou het erin kunnen blijven. Veranderingen die je zou kunnen invoeren:1) deelnemers mogen zelf voor een paard zorgen, zodat ze daar maanden/jaren mee kunnen trainen en zich goed voor kunnen bereiden.
2) deelname aan de moderne 5 kamp kan alleen als men wedstrijdervaring heeft in de springsport ( dit zou bvb ook mogen op amateurniveau en dan bvb minimaal klasse M ), dit omwille van paardenwelzijn
3) de hindernissen lager; maximaal 1.10 bvb

Met die 3 simpele veranderingen zou dit onderdeel er een stuk diervriendelijker uit zien. Om het voor het publiek spannend te houden zou je ( gezien het niveau van de ruiters in theorie flink gestegen is) veranderingen aan kunnen brengen in het aantal strafpunten en overall strenger jureren; een val bvb is onmiddelijk uitschakeling....want laten we eerlijk zijn; als jij als soldaat wist te ontsnappen en een paard wist te bemachtigen, maar in de achtervolging flikkerde je eraf; dan was je de sjaak, want je paard zou in volle galop er vandoor zijn gegaan en je achtervolgers zitten vlak achter je, dus no second chances........dan ook niet in de sportvariant.
Zelfde wat betreft weigering; 2 weigeringen is uitschakeling

Dat maakt de marge om fouten te mogen maken flink kleiner en blijft het, ondanks dat hindernissen lager zijn, het toch spannend voor het publiek