nikkietjuh schreef:Het maakt toch helemaal niet uit of je met een dressuur of springpaard de ring in komt. Elk paard is instaat gewicht naar de achterhand te verplaatsen. Uiteraard heeft het ene paard meer aanleg dan het andere. Maar daar komt juist de rijvaardigheid van de ruiter om de hoek kijken. Als dat niet lukt ben je gewoon nog niet klaar voor het niveau.
Daarnaast moet een springpaard in de springring ook op het achterbeen komen en scherp kunnen schakelen, zeker als de hindernissen hoger worden. Dus dat is geen excuus.
Voor een deel geef ik je gelijk, voor een deel ook niet

Ik heb dan diverse springpaarden in de dressuurring gereden.
Maar wat ik zelf wel ervaren heb is dat hun galop aanleg gewoon beter is dan hun draf.
En nadeel, in de laagste klasses zit er amper galop dus hun sterkste kant kun je niet laten zien.
Dat gaat pas met (eenvoudige) wissels, contragalop enz.
Dat betekend dus dat je flink moet gaan trainen voor die draf en ja dat gaat ook zeker wel, op dat punt geef ik je dus ook wel gelijk. Maar het is dan toch een stuk gemakkelijker als een paard dat zelf aanbied.
Zelf makkelijk verruimt, zelf makkelijk taktmatig en soepel blijft in de zijgangen.
In mijn trainingen lag ik wat dat betreft met galop onderdelen ook altijd ver voor op de draf oefeningen.
En gebruikte de galop dan weer om de draf beter te krijgen.
Dus goed schakelen en op dat achterbeen krijgen in galop zat er bij een 4 jarige al op omdat dit van nature al aangeboden werd alleen wat bevestigd moest worden, terwijl er dan nog zeer zeker geen middendrafje met die schouder vrij te bekennen was

En nog verder was ik al aan het werk met echt verzameld werk in de galop zoals werk pirouettes en de draf begon dan pas met enkele passen wat verzameling.
Niet erg, zo kun je de achterhand ook versterken, maar geeft wel zeker een hele andere manier van trainen.