Beroering in het buitenland over niet meer groeten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:44

Varekaj, daarom laten de meeste mensen ook hun jonge paarden eerst door een prof rijden.
Ik kan dat ook niet met een jong paard :n
Vanaf een jaar of 6 denk ik dus pas aan mijn eerste proefje.
In de allerlaagste klasse winnen vaak ook zeer ervaren ponys of jonge paarden van mensen die daarmee hun geld verdienen.
Een vriendin van mij is regio kampioen geworden in de laagste klasse. Haar paard was echter in Duitsland al tot M opgeleid voordat ze hem kocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:55

Ach, het is en blijft een jurysport. Zolang er maar zinnig commentaar bij staat waar ik iets mee kan ben ik eigenlijk tevreden. Ik heb al bagger proeven gereden waarbij dan onderaan een extra opmerking staat als "ondanks de hobbels op de weg heel vriendelijk gereden". Al heb ik dan misschien maar 58%, zoiets maakt het wel goed!

Waar ik wel blij mee ben, is dat springpaarden in de dressuurring evengoed gesmaakt kunnen worden en ook hun punten krijgen. Mijn paard heeft geen supergangen (integendeel zelfs), maar als je dan ziet staan "zeer mooi bergop gesprongen galop", dan krijg je die lach niet meer van mijn gezicht af :D

@Sizzle: Wij hebben ook wel eens mensen in de klasse waarvan we denken, is dit nou nog nodig? Bijvoorbeeld ze sluiten hun jaar af in de laagste klasse met 20 wintpunten. Overgaan mag vanaf 10 en is verplicht bij 25 (of is het 30?). Als je ze aan het werk ziet, zie je gewoon dat die met gemak ook in het niveau hoger dik winst gaan behalen. Heel zuur als die dan doodleuk zeggen "nou ik blijf hier want dan verdien ik tenminste wat, voor minder dan de 1e prijs kom ik m'n bed niet uit".

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:59

Deze amazone mocht nog niet hoger starten.
Ze reed volledig terecht in die laagste klasse. Ontzettend sympathieke vrouw is het juist.

Was meer om aan te geven wat er verwacht wordt om te kunnen winnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:07

Pfoe, is niet niks. Maar aan de andere kant, ik ga niet bewust op wedstrijd om te winnen. Ik ga om eens een onafhankelijk paar ogen te hebben dat meekijkt, dat de werkpunten opsomt en huiswerk voorziet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:26

Nee hoor, dat wil je niet voor 40 euro per proef :+
Dan wil je daar ook wel eens wat van terug zien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:28

Sizzle schreef:

Voor 10 euro ook hoor :P Ik ga iig niet als ik niet mee kan doen.
Als het dan op wedstrijd niet lukt, is het jammer... En dubbel trainen.

Maar wat is het prijzengeld bij jullie dan?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:30

Sizzle schreef:

Ik geloof dat ik bij 40 euro de startkaart aan de wilgen hing..das niet leuk meer!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:37

Janine, In de GA (laagste) 100 frank.

Ayasha
Blogger

Re: Beroering in het buitenland over niet meer groeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:40

Varekaj; Sam is ook geen simpele en heeft geen super-bouw. De commentaar 'mooie proef, vriendelijk gereden!' Doet 't 'm voor mij ook :+: die hangt hier op... Winnen is leuk maar dat soort commentaren nog veel leuker.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:41

Sizzle schreef:
Janine, In de GA (laagste) 100 frank.

Dat is relatief gezien wel aardig gelijkwaardig aan NL. Wat doet de hoogste klasse op basisniveau?

Hoogste wat ik afgelopen seizoen had was 25 euro plus statiedeken voor de eerste prijs.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:45

Hogere klasses weet ik zo niet.
Rond de 150 tot 200 waarschijnlijk, maar dan betaal je ook meer.

Commentaar is bij onrustige aanleuning meer iets in de trant van: paard is ongehoorzaam. Je punten gaan dan eerder naar de 50%. Dat kan ik ook wel bedenken zonder dat ik daar geld voor moet neerleggen...
Al met al vind ik de opstap in de wedstrijdsport hier gewoon waardeloos.
Kinderen en volwassenen rijden doorgaans ook gewoon tegen elkaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:48

Ayasha schreef:
Varekaj; Sam is ook geen simpele en heeft geen super-bouw. De commentaar 'mooie proef, vriendelijk gereden!' Doet 't 'm voor mij ook :+: die hangt hier op... Winnen is leuk maar dat soort commentaren nog veel leuker.

I agree...

Goed, nu heb ik wel een paard met goede bewegingen en een nette bouw (gaat me nu wel probleempjes opleveren). Maar hij is 1.68/1.70 (doet me er aan denken, moet hem nog steeds een keer meten :+ ) en ik ben 1.86m, wat best wel groot is zeg maar :+ En ik krijg zó veel commentaar dat we een mooie combinatie zijn. En dat is zó fijn om te lezen voor mij! (wat paarden betreft is lang zijn geen goede combi) Evenals commentaar dat ik nodig over moest naar een andere klasse. Of idd 'fijn voorgesteld'. Ook eens een compliment gehad over de aanleuning.

Ik kan het sowieso enorm waarderen wanneer een jury even de moeite neemt om iets algemeens op het protocol te schrijven. Ook/vooral wanneer de punten niet heel hoog zijn. Onlangs reed ik 182 punten, bij een jury waarvan ik weet dat die het je niet cadeau geeft. Dus ik was al heel erg trots. Maar die jury nam nog even de moeite om op een hele positieve wijze te schrijven waar ik aan moet werken en wenste me succes. Nou dan geef je mij een heel erg goed gevoel!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 22:51

Sizzle schreef:
Hogere klasses weet ik zo niet.
Rond de 150 tot 200 waarschijnlijk, maar dan betaal je ook meer.

Commentaar is bij onrustige aanleuning meer iets in de trant van: paard is ongehoorzaam. Je punten gaan dan eerder naar de 50%. Dat kan ik ook wel bedenken zonder dat ik daar geld voor moet neerleggen...
Al met al vind ik de opstap in de wedstrijdsport hier gewoon waardeloos.
Kinderen en volwassenen rijden doorgaans ook gewoon tegen elkaar.

Oké, dus ook dat zal relatief gezien gelijk blijven.

Ik kan me voorstellen dat je die opstap waardeloos vindt. Ben je ook van mening dat dit de doorstroom naar de subtop (weet niet hoe dat in Zwitserland heet, iig vanaf PSG) negatief beïnvloed?
Heeft het ook invloed op de rijderij van de beginnende ruiter? Omdat ze een kant en klaar paard krijgen als ze het geld er voor hebben?

En zit er op termijn 'verbetering' in de lucht daar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:01

Een jury die ook bij goede of gemiddelde punten wat opschrijft waar ik wat mee kan, die zijn goud waard. Dat maakt starten een heel stuk fijner.

40€ voor een proefje... Nee bedankt, dan zou ik niet meer starten. Dat geld stop ik dan liever in goed les krijgen.

Ik vind de proeven in NL wel beter dan de Belgische. Ze duren langer en alles volgt sneller, dan toon je ook meer. Ik vind ze alleen lastiger om uit het hoofd te leren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:38

Varekaj schreef:
Een jury die ook bij goede of gemiddelde punten wat opschrijft waar ik wat mee kan, die zijn goud waard. Dat maakt starten een heel stuk fijner.

40€ voor een proefje... Nee bedankt, dan zou ik niet meer starten. Dat geld stop ik dan liever in goed les krijgen.

Ik vind de proeven in NL wel beter dan de Belgische. Ze duren langer en alles volgt sneller, dan toon je ook meer. Ik vind ze alleen lastiger om uit het hoofd te leren.

Pas vanaf het M1 worden de proeven beter gespiegeld en zijn ze makkelijker uit het hoofd te leren :j

Nouja, t/m april in ieder geval :P

Ik heb overigens ook wel eens 21 punten verschil gehad! Ik had bij de ene jury 167 en bij de andere 188. Beide proeven waren gelijkwaardig en normaal gesproken kwam de 188 beter in de buurt.
Maar de onderbouwing van de 167 punten proef, was zoveel beter, dat ik die punten beter kon begrijpen. Stond gewoon overal netjes bij wat het euvel was. Terwijl de 188 proef geen commentaar kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:50

Ik ben zo'n type dat een parcours 20x kan overlopen en dan alsnog fout rijden. Zeker als er 2 parcoursen zijn, dan blijft het 1e beter hangen. En dat heb ik ook met dressuur, helemaal als er dingen zoals arbeids... en midden... bij komen kijken. Al rij ik wel beter als ik ze uit het hoofd rij. Mijn paard let op een voorlezer, niet handig.

Mijn meest waardeloze protocol tot nu toe was eentje met een 3 omdat paard in kruisgalop aansprong rechts. Staat er alleen "foute galop". Joh, vertel wat nuttigs. En dat was ook echt het enige wat er op stond...

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:00

Janine1990 schreef:
[quote="Seltje"
Dit doet me weeral twijfelen, ik woon op de grens België - NL, en twijfel elk jaar waar ik ga starten, vorig jaar in NL gestart, het jaar daarvoor in België-VOR, en het jaar daarvoor België-LRV.

LRV is het goedkoopst, maar geen club meer in de buurt waardoor de verplichtte trainingen wekelijks heel moeilijk worden, volgende club is 3 kwartier met de trailer. Bij LRV haalde ik vlot winst in de B1, ook paar keer eerste plaats van de ring gehaald.

VOR is betaalbaar (maar de duurste provinciale), ik hou niet altijd van de sfeer, en omdat ik in een uithoek van Antwerpen zit zijn de wedstrijden ver weg. Bij de VOR haalde ik met moeite winst in de E5-E7, nooit in de buurt van een 1ste plaats gekomen, wat wil je ook met 50 starts per proef. (Dus ook zeer weinig kans om je startgeld terug te krijgen)

KNHS is duur, maar veel wedstrijden en dichtbij, aangename sfeer. Vlot winst gehaald in de B, ook paar keer bij de eerste 3.

Misschien dat ik volgend jaar Oost-Vlaanderen is probeer...

(Valt het op dat ik weinig ambitie heb om verder te komen? Heb mijn draai nog niet gevonden, ik rij graag wedstrijden, maar het moet betaalbaar blijven)

Ik heb wel een paar vragen naar aanleiding van dit stukje.
Waarom hebben jullie verplichte trainingen?

Wat houdt provinciale in? Enkel de provinciale kampioenschappen? En waarom is dat zo duur? Waarom is daar een verschil in kosten?

Wat mankeert er aan de sfeer in België? Ik lees op Bokt juist dat het in Nederland ook vreselijk is. Zelf ervaar ik dat niet zo negatief. Ik vind het hartstikke leuk om op wedstrijd te gaan en negativiteit heb je overal wel. Naar mijn idee is het aan jezelf om er iets van te maken. Leuke mensen mee is natuurlijk belangrijk.

Ik weet niet of je weinig ambitie hebt. Is makkelijk om te zeggen natuurlijk naar aanleiding van wat je schrijft. Enerzijds vraag ik me af of je zelf voldoende je best doet om je aan te passen aan wat er in je omgeving wordt geboden. Anderzijds kan het natuurlijk ook gewoon zijn dat je nog niet hebt gevonden in wedstrijden wat er van je wordt verwacht, waardoor je motivatie gewoon minder wordt.

[/quote]

Bij de LRV in België heb je verplichte trainingen, afhankelijk van welke club verwachten ze je minstens om de week, andere clubs 1 x per maand, andere clubs zijn al blij dat je als vrijwilliger komt helpen bij wedstrijden. De voor mij dichtstbijzijnde club heeft 3 trainingen per week (in de zomer): dinsdagavond, vrijdagavond en zondagochtend (in de winter alleen zondagochtend, geen verlichting in de piste). Bij deze club verwachten ze als je wedstrijden wilt rijden, je minstens 1 x per week aanwezig bent. (Ik werk in shiften, dus dat wordt echt een heel gedoe om dat elke week te regelen, zelf met eigen trailer)

De verdeling in België is ingewikkeld, je schrijft je in bij een provincie voor een licentie, dan kan je kiezen (sub)provinciaal of nationaal(veel duurder), rij je provinciaal mag je officieel alleen in je eigen provincie wedstrijden rijden. In Antwerpen heb je de VOR, de duurste provinciale, de licentie is even duur, maar het inschrijvingsgeld voor de wedstrijden is vaak duurder (15€, nog niet onoverkomelijk, maar wel meer dan 10 of 12,5). Rij je nationaal mag je in alle provincies rijden, maar heb je een veel duurdere licentie betaald.

In Antwerpen bij de VLP zijn de wedstrijden 'overbevolkt', voor de laagste dressuur proeven vaak tegen de 50 starts (ja, in 1 ring), bij de winterconcours zijn er zelfs wachtlijsten. Er zijn weinig locaties in Antwerpen die dressuurwedstrijden organiseren, en deze locaties willen ook springwedstrijden organiseren (want jumpings zijn in België gewoon populairder), dus er zijn gewoon niet heel veel wedstrijden. Als dan de eerste 25€ prijzengeld krijgt, en ze daarna aftellen, dan krijg je af en toe een halve euro, maar echt weinig kans om je inschrijvingsgeld van 15€ eruit te halen. Want ook profs starten hun jonge paarden in deze proeven, en nee, ik ben geen prof, ik ben een amateurruiter die graag af en toe een proefje rijdt.

Zonder correcte aanleuning eindig je in België onderaan, je moet je hele proef doorzitten (behalve de middendraf), maar voor de rest zijn die eerste proeven gemakkelijk: diagonalen en cirkels 20m. De overstap naar de proven daarna vind ik veel groter dan van de B naar L1.

Sfeer is natuurlijk een persoonlijke beleving, maar ik vond de sfeer in NL op wedstrijden veel gemoedelijker, er moeten geen enorme hoeveelheid starts op een veel te korte tijd verwerkt worden, in Antwerpen wonen veel 'dikke nekken', en die doen hautaine op wedstrijden, 75% is pas goed genoeg (terwijl je gewoon winstpunten/handicappunten krijgt vanaf 62%). Misschien pas ik wel gewoon niet mijn eigen stad.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:31

Janine, als je eenmaal over PSG praat e.d dan is het overal wel een beetje gelijk denk ik. Goede ruiters met goede paarden.
Paardrijden is hier ook maar klein in vergelijk tot nederland. De meeste wedstrijdsport is sowieso springen.
Dressuur kun je met wat geluk 1 wedstrijd per maand in je eigen regio vinden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:18

Seltje schreef:
Bij de LRV in België heb je verplichte trainingen, afhankelijk van welke club verwachten ze je minstens om de week, andere clubs 1 x per maand, andere clubs zijn al blij dat je als vrijwilliger komt helpen bij wedstrijden. De voor mij dichtstbijzijnde club heeft 3 trainingen per week (in de zomer): dinsdagavond, vrijdagavond en zondagochtend (in de winter alleen zondagochtend, geen verlichting in de piste). Bij deze club verwachten ze als je wedstrijden wilt rijden, je minstens 1 x per week aanwezig bent. (Ik werk in shiften, dus dat wordt echt een heel gedoe om dat elke week te regelen, zelf met eigen trailer)

De verdeling in België is ingewikkeld, je schrijft je in bij een provincie voor een licentie, dan kan je kiezen (sub)provinciaal of nationaal(veel duurder), rij je provinciaal mag je officieel alleen in je eigen provincie wedstrijden rijden. In Antwerpen heb je de VOR, de duurste provinciale, de licentie is even duur, maar het inschrijvingsgeld voor de wedstrijden is vaak duurder (15€, nog niet onoverkomelijk, maar wel meer dan 10 of 12,5). Rij je nationaal mag je in alle provincies rijden, maar heb je een veel duurdere licentie betaald.

In Antwerpen bij de VLP zijn de wedstrijden 'overbevolkt', voor de laagste dressuur proeven vaak tegen de 50 starts (ja, in 1 ring), bij de winterconcours zijn er zelfs wachtlijsten. Er zijn weinig locaties in Antwerpen die dressuurwedstrijden organiseren, en deze locaties willen ook springwedstrijden organiseren (want jumpings zijn in België gewoon populairder), dus er zijn gewoon niet heel veel wedstrijden. Als dan de eerste 25€ prijzengeld krijgt, en ze daarna aftellen, dan krijg je af en toe een halve euro, maar echt weinig kans om je inschrijvingsgeld van 15€ eruit te halen. Want ook profs starten hun jonge paarden in deze proeven, en nee, ik ben geen prof, ik ben een amateurruiter die graag af en toe een proefje rijdt.

Zonder correcte aanleuning eindig je in België onderaan, je moet je hele proef doorzitten (behalve de middendraf), maar voor de rest zijn die eerste proeven gemakkelijk: diagonalen en cirkels 20m. De overstap naar de proven daarna vind ik veel groter dan van de B naar L1.

Sfeer is natuurlijk een persoonlijke beleving, maar ik vond de sfeer in NL op wedstrijden veel gemoedelijker, er moeten geen enorme hoeveelheid starts op een veel te korte tijd verwerkt worden, in Antwerpen wonen veel 'dikke nekken', en die doen hautaine op wedstrijden, 75% is pas goed genoeg (terwijl je gewoon winstpunten/handicappunten krijgt vanaf 62%). Misschien pas ik wel gewoon niet mijn eigen stad.

Wauw... Duidelijk, thanks!!

Als ik dit lees, dan kan ik me heel erg goed voorstellen dat je niet echt gemotiveerd bent.
Ik plaatste onlangs hier op Bokt een oproepje dat ik op zoek was naar een nieuwe instructeur. Kreeg een pbtje van iemand, die wist wel een instructeur. Koste met 80 euro per keer en de instructeur verplichtte me om om de week te komen lessen. Ja, dikke doei! Het was ook nog eens een naam die ik niet kende. Ik laat me echt nergens toe verplichten! Nu rij ik gewoon eens per maand les.
Verenigingslessen doet mijn vereniging niet aan, laat staan dat het ergens verplicht is.

Ik vind het echt bizar om te lezen Seltje... En kan me goed voorstellen dat het niet is wat je had verwacht. Die dikke nekken daar gelaten. Daar heb ik inderdaad geen last van, maar ik weet niet of dat aan NL ligt. Misschien is het 'doe maar normaal dan doe je al gek genoeg' toch wel heel erg Nederlands. Misschien ben ik zelf ook wel zo'n dikke nek? Ik ben ook niet direct tevreden met 180 punten en geen prijs. Maar als het een keer niet lukt, zoals eerder gezegd, is het niet erg.
Maar ik hoor om mij heen daarover ook weinig geklaag, dat iemand altijd hoge punten rijdt en zij daardoor geen kans maken. (dat geklaag lees ik eerder op Bokt :P )

Er is bij jullie ook niet een verplichting voor de mensen die eerder hoger hebben gestart, dat ze niet meer in de laagste klasses mogen starten? Als je in NL twee keer Z1 geweest bent of één keer ZZ-licht, mag je geen B meer starten. Dat vind ik niet meer dan normaal. Dat maakt het voor de beginnende ruiter wel leuker, kan je wat makkelijker acclematiseren in de wedstrijdsport.

Maar een pro, of iemand met heel veel ervaring betekent niet meteen dat je altijd het onderspit moet delven. Ik reed in het L1 tegen iemand die lichte tour start met een ander paard. Ze had een ontzettend leuk paard bij zich, mooie KWPN'er. Kom ik aan met mijn Fries. Maar ik kreeg flinke punten en eindigde op de eerste plaats. Dat zijn de leuke opstekertjes en geeft wat mij betreft wel aan dat iedereen kan winnen, als je maar goed genoeg bent.

Sizzle schreef:
Janine, als je eenmaal over PSG praat e.d dan is het overal wel een beetje gelijk denk ik. Goede ruiters met goede paarden.
Paardrijden is hier ook maar klein in vergelijk tot nederland. De meeste wedstrijdsport is sowieso springen.
Dressuur kun je met wat geluk 1 wedstrijd per maand in je eigen regio vinden.

Wat ik bedoel is eigenlijk, kan de beginnende ruiter daar ook doorgroeien naar de PSG? Zal dat meer tijd kosten dan in Nederland? En heeft het ook invloed dat ze het opleiden in het begin vaak uit handen geven? Missen ze daardoor een stukje rijderij, of pakken ze dat later gewoon prima op?

1 wedstrijd per maand in eigen regio is weinig zeg... Lijkt me niets.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:34

Ik denk dat er maar enorm weinig mensen doorgroeien behalve als ze altijd al beschikking hadden over goede paarden. De klasse M en S hebben vaak maar 4-6 deelnemers.
De vraag naar brave maar goede paarden is dan ook groot. Wordt ook fors voor betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:50

wat LRV betreft: Seltje haar club verschilt met die van mij, maar ik zit in Oost-Vlaanderen. Bij ons is lessen niet verplicht, maar wordt wel gewaardeerd. De binnenpiste in de winter is echter, nouja... niet bepaald goede kwaliteit. Parking staat vol met 2 auto's met trailer... Er is echter geen andere locatie in de buurt waar we terecht kunnen. De buitenpiste op het clubterrein is 20x60 en er worden of zijn onlangs spiegels geïnstalleerd. Daarnaast aardige springpiste op gras en een stuk met crosshindernissen, wat ze nog willen gaan uitbreiden. Het enige wat ze verwachten is dat als je lid bent en de gratis lessen en/of wedstrijden meerijdt, dat je dan af en toe gaat jureren, helpt als vrijwilliger en meehelpt + kaarten verkoopt voor het jaarlijkse eetfestijn.

De VLP, dus die andere organisatie, tjah. Ik start in Vlaams-Brabant (HGVBB) omdat de sfeer daar gezelliger is. Iedereen kent iedereen, heb je hulp nodig loopt er altijd wel iemand rond en we supporteren ook voor elkaar. Als ik in Oost-Vlaanderen (HROV) zou starten, pffft. Hoe meer bling en hoe duurder je spullen hoe beter, hoe mooier de afstamming van je paard hoe meer respect je krijgt. Daar hoef ik écht niet met mijn springgefokt paard tussen te rijden, ze rammen me gewoon van de hoefslag bij wijze van spreken en bekijken me met de nek alsof ik een strontvlieg ben. Voor dressuur dan toch, springen weet ik niet.

Ik heb in oktober of november voor het eerst LRV gestart, en dus een B-proef die je nu ook in Nederland rijdt. Ik had 164, en was 7e. Winnaar had 185. Ik ga niet klagen, want paard had de aandacht overal behalve bij mij, is 2x toe fout aangesprongen in rechtergalop, heeft amper tot geen middendraf getoond en ik was nog compleet over mijn toeren omdat ik het op mijn 1e wedstrijd voor de club gepresteerd heb om te laat te komen :')
Enb eerlijk gezegd, ik oefen ook amper serieus voor wedstrijd. Momenteel heb ik 2x/week les met dat paard, 1x dressuur en 1x springles. Tussendoor loopt ie merendeel gewoon te niksen in de weide. Moest ik nou dagelijks aan de slag gaan en rijden of longeren, dan zouden mijn punten ook wel beter zijn vermoed ik.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:08

Seltje, ik start normaal VOR maar rij ook KR hoor. Je mag gewoon in verschillende provincies starten. Het minste prijzengeld is normaal 10 euro. Dacht dat dat zowel bij de VOR als KR is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:15

In de L01 (recrea licentie) is het 5 euro maar die proef is ook goedkoper. Da's wel een interessante voor volgens jaar voor mijn jonge. (15 euro voor een heel seizoen. Is dan wel alleen de E5 maar die gaat toch het eerste seizoen maar max 1 proef lopen)

Edit: met volgen jaar bedoel ik 2017 _O- 2016 gaat die nog niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:00

Varekaj schreef:
wat LRV betreft: Seltje haar club verschilt met die van mij, maar ik zit in Oost-Vlaanderen. Bij ons is lessen niet verplicht, maar wordt wel gewaardeerd. De binnenpiste in de winter is echter, nouja... niet bepaald goede kwaliteit. Parking staat vol met 2 auto's met trailer... Er is echter geen andere locatie in de buurt waar we terecht kunnen. De buitenpiste op het clubterrein is 20x60 en er worden of zijn onlangs spiegels geïnstalleerd. Daarnaast aardige springpiste op gras en een stuk met crosshindernissen, wat ze nog willen gaan uitbreiden. Het enige wat ze verwachten is dat als je lid bent en de gratis lessen en/of wedstrijden meerijdt, dat je dan af en toe gaat jureren, helpt als vrijwilliger en meehelpt + kaarten verkoopt voor het jaarlijkse eetfestijn.

De VLP, dus die andere organisatie, tjah. Ik start in Vlaams-Brabant (HGVBB) omdat de sfeer daar gezelliger is. Iedereen kent iedereen, heb je hulp nodig loopt er altijd wel iemand rond en we supporteren ook voor elkaar. Als ik in Oost-Vlaanderen (HROV) zou starten, pffft. Hoe meer bling en hoe duurder je spullen hoe beter, hoe mooier de afstamming van je paard hoe meer respect je krijgt. Daar hoef ik écht niet met mijn springgefokt paard tussen te rijden, ze rammen me gewoon van de hoefslag bij wijze van spreken en bekijken me met de nek alsof ik een strontvlieg ben. Voor dressuur dan toch, springen weet ik niet.

Ik heb in oktober of november voor het eerst LRV gestart, en dus een B-proef die je nu ook in Nederland rijdt. Ik had 164, en was 7e. Winnaar had 185. Ik ga niet klagen, want paard had de aandacht overal behalve bij mij, is 2x toe fout aangesprongen in rechtergalop, heeft amper tot geen middendraf getoond en ik was nog compleet over mijn toeren omdat ik het op mijn 1e wedstrijd voor de club gepresteerd heb om te laat te komen :')
Enb eerlijk gezegd, ik oefen ook amper serieus voor wedstrijd. Momenteel heb ik 2x/week les met dat paard, 1x dressuur en 1x springles. Tussendoor loopt ie merendeel gewoon te niksen in de weide. Moest ik nou dagelijks aan de slag gaan en rijden of longeren, dan zouden mijn punten ook wel beter zijn vermoed ik.

Maar ze kunnen dus in Oost Vlaanderen aan jouw paard zien dat het een springpaard is? Je laat jezelf toch niet van de hoefslag af drukken? Echt wat raar... Ook in het losrijden gelden de gebruikelijke regels. Neem aan dat daar wel op toe wordt gezien. Daarbij, het is toch niet jouw probleem als ze tegen jouw paard aanrijden? Ik snap niet dat mensen zo over zich heen laten lopen wat wedstrijden betreft. Een springgefokt paard is ook een paard... Kijk eens naar Salinero :+ Hartstikke springgefokt. Wie zegt dat jij die topper niet in handen hebt.

De enige reden die ik me kan bedenken dat dat soort dingen zouden gebeuren, is door jezelf als stil muisje op te stellen. Je moet gewoon arrogant rijden en de regels volgen.
Ik vergeet ook wel eens een regel, of iemand rijdt ineens voor mij langs waardoor ik op de rem moet. Dan zeggen we hier gewoon 'Oeps, sorry' en 'geeft niet' tegen elkaar.

Ik vind het echt bizar dat het zo enorm veel zou verschillen in zo'n klein landje. Het is verdorie nog kleiner dan NL!

Overigens oefen ik nooit voor een wedstrijd. Ik rij af en toe proefonderdelen door en voordat ik een nieuw niveau start doorlopen we de nieuwe proeven eventjes. Maar echt oefenen voor een wedstrijd is mij geheel onbekend. Is dat wat jullie in België wordt opgedragen? De proef al doel zien? Komt dat door de verschillende proeven?
Ik rij gewoon zoals altijd en test aan de hand van de proef en punten waar ik sta in mijn training. Mooie indicatie vind ik het zelf.

Sizzle schreef:
Ik denk dat er maar enorm weinig mensen doorgroeien behalve als ze altijd al beschikking hadden over goede paarden. De klasse M en S hebben vaak maar 4-6 deelnemers.
De vraag naar brave maar goede paarden is dan ook groot. Wordt ook fors voor betaald.

Kan je stellen dat de paardensport in Zwitserland voornamelijk in handen is van de profs?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:14

Veel is ook je eigen idé vrees ik. De afstamming is bij ons zichtbaar op de startlijst maar de meeste ruiters maakt dat echt geen jota uit. De ruiter van het paard zelf maakt er vaak het grootste drama van.

Bij de VLP draagt niemand je wat op in training. LRV is daar vaak wat baziger over maar dat heb ik nooit gereden omdat ik daar dus geen goede voor zou zijn.