Seltje schreef:Bij de LRV in België heb je verplichte trainingen, afhankelijk van welke club verwachten ze je minstens om de week, andere clubs 1 x per maand, andere clubs zijn al blij dat je als vrijwilliger komt helpen bij wedstrijden. De voor mij dichtstbijzijnde club heeft 3 trainingen per week (in de zomer): dinsdagavond, vrijdagavond en zondagochtend (in de winter alleen zondagochtend, geen verlichting in de piste). Bij deze club verwachten ze als je wedstrijden wilt rijden, je minstens 1 x per week aanwezig bent. (Ik werk in shiften, dus dat wordt echt een heel gedoe om dat elke week te regelen, zelf met eigen trailer)
De verdeling in België is ingewikkeld, je schrijft je in bij een provincie voor een licentie, dan kan je kiezen (sub)provinciaal of nationaal(veel duurder), rij je provinciaal mag je officieel alleen in je eigen provincie wedstrijden rijden. In Antwerpen heb je de VOR, de duurste provinciale, de licentie is even duur, maar het inschrijvingsgeld voor de wedstrijden is vaak duurder (15€, nog niet onoverkomelijk, maar wel meer dan 10 of 12,5). Rij je nationaal mag je in alle provincies rijden, maar heb je een veel duurdere licentie betaald.
In Antwerpen bij de VLP zijn de wedstrijden 'overbevolkt', voor de laagste dressuur proeven vaak tegen de 50 starts (ja, in 1 ring), bij de winterconcours zijn er zelfs wachtlijsten. Er zijn weinig locaties in Antwerpen die dressuurwedstrijden organiseren, en deze locaties willen ook springwedstrijden organiseren (want jumpings zijn in België gewoon populairder), dus er zijn gewoon niet heel veel wedstrijden. Als dan de eerste 25€ prijzengeld krijgt, en ze daarna aftellen, dan krijg je af en toe een halve euro, maar echt weinig kans om je inschrijvingsgeld van 15€ eruit te halen. Want ook profs starten hun jonge paarden in deze proeven, en nee, ik ben geen prof, ik ben een amateurruiter die graag af en toe een proefje rijdt.
Zonder correcte aanleuning eindig je in België onderaan, je moet je hele proef doorzitten (behalve de middendraf), maar voor de rest zijn die eerste proeven gemakkelijk: diagonalen en cirkels 20m. De overstap naar de proven daarna vind ik veel groter dan van de B naar L1.
Sfeer is natuurlijk een persoonlijke beleving, maar ik vond de sfeer in NL op wedstrijden veel gemoedelijker, er moeten geen enorme hoeveelheid starts op een veel te korte tijd verwerkt worden, in Antwerpen wonen veel 'dikke nekken', en die doen hautaine op wedstrijden, 75% is pas goed genoeg (terwijl je gewoon winstpunten/handicappunten krijgt vanaf 62%). Misschien pas ik wel gewoon niet mijn eigen stad.
Wauw... Duidelijk, thanks!!
Als ik dit lees, dan kan ik me heel erg goed voorstellen dat je niet echt gemotiveerd bent.
Ik plaatste onlangs hier op Bokt een oproepje dat ik op zoek was naar een nieuwe instructeur. Kreeg een pbtje van iemand, die wist wel een instructeur. Koste met 80 euro per keer en de instructeur verplichtte me om om de week te komen lessen. Ja, dikke doei! Het was ook nog eens een naam die ik niet kende. Ik laat me echt nergens toe verplichten! Nu rij ik gewoon eens per maand les.
Verenigingslessen doet mijn vereniging niet aan, laat staan dat het ergens verplicht is.
Ik vind het echt bizar om te lezen Seltje... En kan me goed voorstellen dat het niet is wat je had verwacht. Die dikke nekken daar gelaten. Daar heb ik inderdaad geen last van, maar ik weet niet of dat aan NL ligt. Misschien is het 'doe maar normaal dan doe je al gek genoeg' toch wel heel erg Nederlands. Misschien ben ik zelf ook wel zo'n dikke nek? Ik ben ook niet direct tevreden met 180 punten en geen prijs. Maar als het een keer niet lukt, zoals eerder gezegd, is het niet erg.
Maar ik hoor om mij heen daarover ook weinig geklaag, dat iemand altijd hoge punten rijdt en zij daardoor geen kans maken. (dat geklaag lees ik eerder op Bokt
)
Er is bij jullie ook niet een verplichting voor de mensen die eerder hoger hebben gestart, dat ze niet meer in de laagste klasses mogen starten? Als je in NL twee keer Z1 geweest bent of één keer ZZ-licht, mag je geen B meer starten. Dat vind ik niet meer dan normaal. Dat maakt het voor de beginnende ruiter wel leuker, kan je wat makkelijker acclematiseren in de wedstrijdsport.
Maar een pro, of iemand met heel veel ervaring betekent niet meteen dat je altijd het onderspit moet delven. Ik reed in het L1 tegen iemand die lichte tour start met een ander paard. Ze had een ontzettend leuk paard bij zich, mooie KWPN'er. Kom ik aan met mijn Fries. Maar ik kreeg flinke punten en eindigde op de eerste plaats. Dat zijn de leuke opstekertjes en geeft wat mij betreft wel aan dat iedereen kan winnen, als je maar goed genoeg bent.
Sizzle schreef:Janine, als je eenmaal over PSG praat e.d dan is het overal wel een beetje gelijk denk ik. Goede ruiters met goede paarden.
Paardrijden is hier ook maar klein in vergelijk tot nederland. De meeste wedstrijdsport is sowieso springen.
Dressuur kun je met wat geluk 1 wedstrijd per maand in je eigen regio vinden.
Wat ik bedoel is eigenlijk, kan de beginnende ruiter daar ook doorgroeien naar de PSG? Zal dat meer tijd kosten dan in Nederland? En heeft het ook invloed dat ze het opleiden in het begin vaak uit handen geven? Missen ze daardoor een stukje rijderij, of pakken ze dat later gewoon prima op?
1 wedstrijd per maand in eigen regio is weinig zeg... Lijkt me niets.