Dressuurproeven 2016

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:13

Janine1990 schreef:
Dat bedoel ik! Je als je op zulke kleine winstpunten aan je punten komt, zeker in de B en L1, is het niet lekker overgaan. Nu ben jij gelukkig verstandig en heb je goed doorgetraind voordat je aan het L1 begint. Maar er zijn er genoeg die met 10 x 180 (en de rest van het voorbeeld dat ik noemde) overgaan en zich niet realiseren dat 180 punten gegeven worden voor die proeven in de vorige klasse en dat het geen bevestiging is/was van het klaar zijn voor de volgende klasse.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Met mijn merrie echt met moeite de winstpunten in het L2 bij elkaar gereden en in de M1 hadden we de eerste keer direct eerste prijs.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:17

Staan alle updates hierover gewoon op de knhs-site? Via google kan ik namelijk alleen een stuk vinden van vorig jaar juli. Ben erg benieuwd naar de nieuwe proeven!

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:30

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:38

Janine1990 schreef:
Iris965 schreef:
Nee hoor, dat is de reden waarom ik nu B+24 ben. Bij de 10 zou ik al over kunnen gaan maar dat wou ik nog niet. Na de 10 ging het best wel vlug omdat ik steeds rond de 190 ptn reed. Nu ga ik in april beginnen aan de l1. :)

Dat bedoel ik! Je als je op zulke kleine winstpunten aan je punten komt, zeker in de B en L1, is het niet lekker overgaan. Nu ben jij gelukkig verstandig en heb je goed doorgetraind voordat je aan het L1 begint. Maar er zijn er genoeg die met 10 x 180 (en de rest van het voorbeeld dat ik noemde) overgaan en zich niet realiseren dat 180 punten gegeven worden voor die proeven in de vorige klasse en dat het geen bevestiging is/was van het klaar zijn voor de volgende klasse.

Op die manier zie ik ook veel ruiters rijden die eigenlijk hun niveau niet onder de knie hebben..

Ik heb nu zelf een startkaart aangevraagd voor het eerst. Ik wilde eerst een paar keer impuls starten en minimaal 180 rijden. Nu reden we onze 2e wedstrijd gelijk een 2e prijs en 190 punten. Dus durven we het nu wel aan. Maar ik wilde niet starten voor ik mijn paard een beetje voor elkaar had..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:39

oji schreef:
Vind de halve punten grote onzin. Een jury zou toch op een schaal van 1-10 een oordeel moeten kunnen vellen. Schaal van 1-5 zou al voldoende moeten zijn lijkt mij...schaal van 1-20 volledig buiten proporties. Jury moet gewoon durven punten en staan voor het cijfer dat ze geven, niet twijvelen over futiliteiten. Zeker nu de te punten onderdelen ook nog eens vereenvoudigd worden (geen combinaties van onderdelen meer). Vrees dat dit alleen maar tot veel telfouten nog meer discussie (waarom 5.5 en geen 6) en computerproblemen/kinderziektes gaat leiden en wat win je er mee?

Waarom meer discussie?
De discussie een 5 of een 6 zal je vaker horen dan die van een 5,5 of een 6. Immers, met halve punten kom je uiteindelijk misschien zelfs makkelijker aan je punten.
Een paard dat een middendraf doet voor een 6,5 geef je nu een 6.

Maar wat vind je er dan van dat er vanaf PSG altijd met halve punten wordt gewerkt?? Vind je dat ze dat dan ook maar moeten afschaffen? Ga eens een ingevuld protocol na, met het commentaar... Denk je niet dat het zonder die halve punten een stuk lager gaat zijn?

Met name in de basissport wordt er bij twijfel gekozen voor het lagere cijfer. In mijn ogen geheel begrijpelijk hoor. Maar als je ziet welke punten een jury in overweging moet nemen om tot een cijfer te komen, zijn die halve punten voor jury's echt een aanwinst. Ga er maar zitten...

Jet4You schreef:
Janine1990 schreef:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Met mijn merrie echt met moeite de winstpunten in het L2 bij elkaar gereden en in de M1 hadden we de eerste keer direct eerste prijs.

Zoals je kan lezen noem ik ook met name het B en L1.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:42

Sababber schreef:
Op die manier zie ik ook veel ruiters rijden die eigenlijk hun niveau niet onder de knie hebben..

Ik heb nu zelf een startkaart aangevraagd voor het eerst. Ik wilde eerst een paar keer impuls starten en minimaal 180 rijden. Nu reden we onze 2e wedstrijd gelijk een 2e prijs en 190 punten. Dus durven we het nu wel aan. Maar ik wilde niet starten voor ik mijn paard een beetje voor elkaar had..

Super! Zo moeten meer mensen beginnen aan wedstrijden! Want in het door mij genoemde voorbeeld, ligt het vrijwel altijd aan de jury. Realistisch zijn en kritisch op jezelf is tegenwoordig niet meer een eigenschap van elke ruiter. In mijn ogen niet goed voor de sport.

Vaak genoeg zie je ook mensen op wedstrijd gaan die geen kaas van de sport hebben gegeten. Nog zo'n gemiste kans. Uiteraard veelal in combinatie met gebrek aan realisme en zelfkritiek.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:01

Mijn ervaring met halve punten is dat meestal toch hele punten gegeven worden en halve punten in de minderheid. Ik denk dat ze dus vooral van pas komen als er getwijfeld wordt.
Verder vind ik maart rijkelijk laat. Omdat er best wat verandert, zou ik best wat langer de tijd willen hebben om ze te bestuderen en te oefenen. We zullen zien.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:02

Janine1990 schreef:
Sababber schreef:

Super! Zo moeten meer mensen beginnen aan wedstrijden! Want in het door mij genoemde voorbeeld, ligt het vrijwel altijd aan de jury. Realistisch zijn en kritisch op jezelf is tegenwoordig niet meer een eigenschap van elke ruiter. In mijn ogen niet goed voor de sport.

Vaak genoeg zie je ook mensen op wedstrijd gaan die geen kaas van de sport hebben gegeten. Nog zo'n gemiste kans. Uiteraard veelal in combinatie met gebrek aan realisme en zelfkritiek.

Kan het ook iedereen aanraden!
Het is voor de ruiter ook veel fijner, de druk is minder. Want je rijdt alleen voor de ervaring, niet voor de winst. Je leert je paard eerst kennen op ander terrein.

En ondanks dat ik voor het eerst op wedstrijd ging met dit paard had ik ze nog maar net van de trailer of het commentaar van een ander was al geleverd. Ook na de proef kreeg ik gelijk goed bedoeld advies over de ontspanning van mijn paard. Mensen die niet snappen dat je niet voor niks de impuls klasse uitkiest..
Maar dan leer je wel gelijk het wereldje kennen :')

trysteffy

Re: Dressuurproeven 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:40

Dus de boek kan je nu bestellen? Een app lijkt me een beetje onhandig wat als je tellefoon stuk gaat of word gestolen tja dan heb je niks aan die app..

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:47

Las net het nieuwsbericht op bokt. Ik ben zelf nu hard aan het oefenen en wil niet eerder B gaan starten als ik het L1 beheers, ik ben gefocussed op het goed zitten van mezelf en het ontspannen en nageeflijk zijn van het paard. Daarnaast nog het rijden in een drukke bak enz. als ik die dingen voor elkaar heb voel ik mezelf ook zelfverzekerd en ontspannen....

Het word nu wel heel laagdrempelig om wedstrijden te rijden, dat je bv. mag gaan lichtrijden als je dat liever hebt etc. Vind ik zelf jammer. De uitdaging mag er best in blijven.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:21

Janine1990 schreef:
Waarom meer discussie?
De discussie een 5 of een 6 zal je vaker horen dan die van een 5,5 of een 6. Immers, met halve punten kom je uiteindelijk misschien zelfs makkelijker aan je punten.
Een paard dat een middendraf doet voor een 6,5 geef je nu een 6.

Maar wat vind je er dan van dat er vanaf PSG altijd met halve punten wordt gewerkt?? Vind je dat ze dat dan ook maar moeten afschaffen? Ga eens een ingevuld protocol na, met het commentaar... Denk je niet dat het zonder die halve punten een stuk lager gaat zijn?

Met name in de basissport wordt er bij twijfel gekozen voor het lagere cijfer. In mijn ogen geheel begrijpelijk hoor. Maar als je ziet welke punten een jury in overweging moet nemen om tot een cijfer te komen, zijn die halve punten voor jury's echt een aanwinst. Ga er maar zitten...

Ik denk dat er meer discussie komt ja, vooral op dat randje voldoende/onvoldoende, maar misschien zit ik er naast, is mijn mening en inschatting.

Daarnaast vind ik dat voor een relatief simpele oefening met simpele voorwaarden zoals die in de basis sport zijn het idd ruimschoots voldoende om op een schaal van 1-10 te waarderen. Het zijn geen levensbelangrijke beslissingen. Ik denk dat en jury in een split second zou moeten kunnen beslissen wat die simpele oefening hem waard is. Zou het veel zinvoller vinden als de schaal van 1-10 ook daadwerkelijk ten volle benut zou worden, dus gewoon met lef punten. een 0 of 1 voor niet getoond ipv een 4 of 5 en een dikke 9 of 10 voor als je eigenlijk niet kan bedenken hoe de oefening nog beter uitgevoerd kan worden.
PSG vind ik niets van. Ik heb het nooit gereden, ver van mijn bed show, ik ben ook nog nooit bij een PSG wedstrijd geweest, dus daar doe ik geen uitspraken over wat ik zinnig/onzinnig vind.

en tja...bij twijfel wordt gekozen voor het lagere cijfer. Als dat zo is, laat het dan asjeblieft zo blijven want vind dat er in de regel al ruimschoots hoog gepunt wordt. Laten we vooral niet nog meer sprokkelaars aan de punten helpen om te promoveren.
Maar om heel eerlijk te zijn denk ik dat er niet gemiddeld naar beneden gepunt wordt, maar dat bij twijfel, als de jury in zijn algemeenheid genomen blij van de proef wordt naar boven afrond en als die niet zo blij wordt naar beneden. Vind ik dat erg...nee, dat vind ik eigenlijk wel terecht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:14

Sababber schreef:
Kan het ook iedereen aanraden!
Het is voor de ruiter ook veel fijner, de druk is minder. Want je rijdt alleen voor de ervaring, niet voor de winst. Je leert je paard eerst kennen op ander terrein.

En ondanks dat ik voor het eerst op wedstrijd ging met dit paard had ik ze nog maar net van de trailer of het commentaar van een ander was al geleverd. Ook na de proef kreeg ik gelijk goed bedoeld advies over de ontspanning van mijn paard. Mensen die niet snappen dat je niet voor niks de impuls klasse uitkiest..
Maar dan leer je wel gelijk het wereldje kennen :')

Toen ik vier jaar geleden begon, was er volgens mij nog geen impuls. Nouja, ook weinig relevant hoor, dat had ik sowieso niet gestart vanwege de eigenaar. Gelukkig... Daarvoor had ik al zeker 10 jaar op concours rondgelopen en alles wel van redelijk dichtbij meegemaakt. De manier van jureren was me bekend, de mentaliteit was me bekend. Ik had enerzijds het geluk dat ik met iemand meeging die zeer kritisch was (op anderen en in zekere zin ook op zichzelf), die ook nog jury was, dus ook heel veel geschreven bij deze jury. En daardoor ook heel goed kunnen begrijpen hoe een jury wordt opgeleid en waar ze naar kijken. Allemaal zeer waardevol. Anderszijds niet altijd een even leuke tijd met diegene als persoon. Maar dat is niet heel relevant in dit topic.

Het heeft me in ieder geval heel erg veel geleerd. Ook hoe de paardenwereld is. En dat dat echt niet zal veranderen en je dat moet negeren als je echt plezier hebt in wat je doet. Want daar draait het toch om. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:25

oji schreef:
Ik denk dat er meer discussie komt ja, vooral op dat randje voldoende/onvoldoende, maar misschien zit ik er naast, is mijn mening en inschatting.

Daarnaast vind ik dat voor een relatief simpele oefening met simpele voorwaarden zoals die in de basis sport zijn het idd ruimschoots voldoende om op een schaal van 1-10 te waarderen. Het zijn geen levensbelangrijke beslissingen. Ik denk dat en jury in een split second zou moeten kunnen beslissen wat die simpele oefening hem waard is. Zou het veel zinvoller vinden als de schaal van 1-10 ook daadwerkelijk ten volle benut zou worden, dus gewoon met lef punten. een 0 of 1 voor niet getoond ipv een 4 of 5 en een dikke 9 of 10 voor als je eigenlijk niet kan bedenken hoe de oefening nog beter uitgevoerd kan worden.
PSG vind ik niets van. Ik heb het nooit gereden, ver van mijn bed show, ik ben ook nog nooit bij een PSG wedstrijd geweest, dus daar doe ik geen uitspraken over wat ik zinnig/onzinnig vind.

en tja...bij twijfel wordt gekozen voor het lagere cijfer. Als dat zo is, laat het dan asjeblieft zo blijven want vind dat er in de regel al ruimschoots hoog gepunt wordt. Laten we vooral niet nog meer sprokkelaars aan de punten helpen om te promoveren.
Maar om heel eerlijk te zijn denk ik dat er niet gemiddeld naar beneden gepunt wordt, maar dat bij twijfel, als de jury in zijn algemeenheid genomen blij van de proef wordt naar boven afrond en als die niet zo blij wordt naar beneden. Vind ik dat erg...nee, dat vind ik eigenlijk wel terecht.

Juist als een jury zo snel een beslissing moet maken, en er twijfel ontstaat tussen de 6 en de 7, is het toch wel zo makkelijk als er een halve punt gebruikt kan worden. Juist omdat het twijfelen tijd inneemt, kostbare tijd omdat de volgende oefening meteen beoordeeld moet worden. Immers: De proeven zijn verkort en de oefeningen uit elkaar gehaald, geen combinaties meer! Dus er worden meer verschillende cijfers gegeven.

Met lef punten zou ik ook liever willen zien hoor. Maar ik denk dat er dan sommige combinaties volledig afgebrand worden, met name in de basissport (denk klasse B/L) omdat ze het paard gewoon totaal niet voor elkaar hebben. En als je dan met lef wilt punten, moet je dat ook doen van combinatie 1 tot en met 28 of verder.... Maar tegelijk moet je ook motiverend zijn voor de ruiter en opbouwende kritiek krijgen. Leuk voorbeeld van mezelf onlangs. Ik reed een wedstrijd in een competitie. Eerste twee proeven had ik al verprutst (nouja, paard stond doodsangsten uit en sloot zich helemaal af, resultaat was 176 en 170 bij de eerste twee wedstrijden), hij moest kilometeers maken en bij de derde wedstrijd leek hij zich wat bij elkaar te hebben gepakt. We reden een hele redelijke proef in een supersterk deelnemersveld. Ik was erg tevreden en het resultaat was 182, gezien de overige deelnemers een heel redelijke score, maar ik had stiekem wat hoger gehoopt. Maar ik vond het niet erg, ik had zulk leuk en positief commentaar van de jury gekregen. Een algemene opmerking waar ik iets mee kon!

Anderhalve week later start ik weer een wedstrijd, dit keer liep mijn paard twee superproeven. Al het geleerde brachten we in praktijk, ik was superblij! Resultaat: 179 en 175... En commentaar waar ik niet zo heel erg veel aan had. Ook geen algemene opmerking waar ik verder mee kon. Teleurstellend. Ik vond het echt onwijs jammer! Helaas duurde het nog erg lang voordat ik de jury kon spreken en heb ik er daarom genoegen mee genomen. Nee, geen lekker gevoel. Lage punten vind ik niet erg, als het commentaar maar klopt. Dit keer zat ik er helaas zwaar naast met mijn gevoel. En echt motiverend was het resultaat ook niet. De jury zal het echter beslist niet expres hebben gedaan. Maar het geeft wel aan hoe belangrijk motiverende punten kunnen zijn, ook al zijn dat lage punten.

Overigens word ik ook niet blij van sprokkelaars hoor...

vur schreef:
Mijn ervaring met halve punten is dat meestal toch hele punten gegeven worden en halve punten in de minderheid. Ik denk dat ze dus vooral van pas komen als er getwijfeld wordt.
Verder vind ik maart rijkelijk laat. Omdat er best wat verandert, zou ik best wat langer de tijd willen hebben om ze te bestuderen en te oefenen. We zullen zien.

Doel je hiermee op het subtop niveau? Want een vriendin van mij rijdt subtop niveau en die coupons stonden vol met halve punten (van 5 jury's)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:27

Over de discussie "cijfer voor algehele conditie": ik kan er niks aan doen wat eigenaren in hun paard proppen. En zo zijn er heel veel ruiters die niet op een eigen paard rijden. Dus dat zou niet eerlijk zijn.
Over die halve punten: wordt inderdaad vervelend met optellen. Er zijn juryleden die altijd gauw even willen optellen. Dat wordt nu wel ingewikkeld als je gewoonlijk aan plussen en minnen doet uitgaande van een 5 of 6
En over het breder jureren: er zijn gewoon veel combinaties die alleen maar 5en en 6en en 7ens verdienen. Die gewoon niks heel slechts en niks heel goeds laten zien. Daar kun je als jury weinig aan doen.
Ik vind de meeste plannen voor de nieuwe proeven ronduit belachelijk. Ben blij dat ik tegen die tijd met alle paarden boven de Z2 zit. Maar misschien is het een kwestie van wennen hoor. De tijd zal het leren.
Vind alleen wel dat het nou allemaal wel heel makkelijk wordt. Geen verzameling in de M2 betekent matsen op verzameling in de Z1 en dat betekent dat het paard dan zelfs in de Z2 nog half verzameld kan zijn. En dan gaat vast de ZZ-zwaar ook bij de basis. Zal me niks verbazen als ze daar op azen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:36

Dorine92 schreef:
Over de discussie "cijfer voor algehele conditie": ik kan er niks aan doen wat eigenaren in hun paard proppen. En zo zijn er heel veel ruiters die niet op een eigen paard rijden. Dus dat zou niet eerlijk zijn.
Over die halve punten: wordt inderdaad vervelend met optellen. Er zijn juryleden die altijd gauw even willen optellen. Dat wordt nu wel ingewikkeld als je gewoonlijk aan plussen en minnen doet uitgaande van een 5 of 6
En over het breder jureren: er zijn gewoon veel combinaties die alleen maar 5en en 6en en 7ens verdienen. Die gewoon niks heel slechts en niks heel goeds laten zien. Daar kun je als jury weinig aan doen.
Ik vind de meeste plannen voor de nieuwe proeven ronduit belachelijk. Ben blij dat ik tegen die tijd met alle paarden boven de Z2 zit. Maar misschien is het een kwestie van wennen hoor. De tijd zal het leren.
Vind alleen wel dat het nou allemaal wel heel makkelijk wordt. Geen verzameling in de M2 betekent matsen op verzameling in de Z1 en dat betekent dat het paard dan zelfs in de Z2 nog half verzameld kan zijn. En dan gaat vast de ZZ-zwaar ook bij de basis. Zal me niks verbazen als ze daar op azen

Nouja, je neemt die algehele conditie ook mee in de verzorging natuurlijk.
Een te dik paard vind ik persoonlijk minder erg dan een te dun paard of eentje met een rare vacht. Daar moet je als ruiter toch ook je verantwoordelijkheid in nemen. Je moet niet op een ongezond paard gaan zitten en gewoon goed blijven kijken naar je paard.

Wat betreft de verzameling staat dit in het nieuwsbericht van de KNHS:
Evenwicht en verzameling
In de nieuwe proeven wordt verzameling pas vanaf de klasse Z gevraagd (dat is nu de klasse M2). Uitgangspunten daarbij zijn:
Klasse B: natuurlijk evenwicht onder de ruiter (mag nog iets op de voorhand);
Klasse L: horizontaal evenwicht;
Klasse M: iets meer gedragen dan horizontaal;
Klasse Z: verzameld evenwicht.

Ik zie het verschil niet met de praktijk die tegenwoordig getoond wordt eigenlijk.
In theorie vragen ze misschien in het M2 verzameling, maar of het getoond wordt is een tweede. Meestal niet zeg maar... :P

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:02

@Janine1990. Ik zie niet in wat halve punten gaan toevoegen aan meer motiverend jureren en ik zie ook niet wat halve punten gaan toevoegen aan alle ander punten die jij noemt in je post als reactie op mij.
Waar houdt het op...straks gaat de jury twijfelen tussen 5,5 en 6...moeten we dan maar naar tienden punten? Ik zie de huidige schaal van 1-10 gewoon als geen enkele belemmering voor een eerlijke jurering. Zie liever dat geld en tijd voor verandering in andere zaken gestoken wordt als dit. Maar goed, hierin mogen we van mening verschillen. Ik vind het geen toegevoegde waarde. Maar het gaat er wel komen en verwacht daar ook geen last van te ondervinden, hooguit langere wachttijden op uitslagen. Als ik het van de halve punten moet hebben, zou ik mezelf überhaupt niet startklaar vinden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:38

oji schreef:
@Janine1990. Ik zie niet in wat halve punten gaan toevoegen aan meer motiverend jureren en ik zie ook niet wat halve punten gaan toevoegen aan alle ander punten die jij noemt in je post als reactie op mij.
Waar houdt het op...straks gaat de jury twijfelen tussen 5,5 en 6...moeten we dan maar naar tienden punten? Ik zie de huidige schaal van 1-10 gewoon als geen enkele belemmering voor een eerlijke jurering. Zie liever dat geld en tijd voor verandering in andere zaken gestoken wordt als dit. Maar goed, hierin mogen we van mening verschillen. Ik vind het geen toegevoegde waarde. Maar het gaat er wel komen en verwacht daar ook geen last van te ondervinden, hooguit langere wachttijden op uitslagen. Als ik het van de halve punten moet hebben, zou ik mezelf überhaupt niet startklaar vinden.

Hoooo hooo.. Nu haal je twee dingen door elkaar...
Halve punten en motiverend jureren hebben niets met elkaar te maken.

Het ging om halve punten en het jureren met lef. Dat jureren met lef doe je niet met halve punten maar door naast een 0 ook een 10 te geven. Ik geef daar enkel bij als kanttekening, zoals Dorine92 ook aangeeft, dat als je ergens begint je met die 0 en die 10, je ook hele slechte combinaties daarin moet doorpunten. Wat voor punten krijg je dan? Niet heel erg motiverend.

Halve punten verkorten in mijn ogen de beslissingstijd, wat zeker nodig is omdat alle gecombineerde oefeningen ook uit elkaar worden gehaald! Je geeft aan dat je denkt dat er dadelijk in tienden gepunt gaat worden, of in ieder geval dat dat een kwestie gaat worden. Ik denk dat niet. PSG tot GP niveau wordt al jaren in halve punten gepunt. Daar is nooit een tiende aan te pas gekomen!!!!

Maar ik ben wel benieuwd, vanuit welk oogpunt oordeel jij over de halve punten? Ben jij jury? En waarom verwacht jij als jury dat je gaat twijfelen tussen een 5,5 en 6 als je op dit moment enkel de 5 of de 6 kan geven als je twijfelt?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 23:33

Ik oordeel gewoon vanuit het perspectief van wedstrijdruiter.
En ja hoor ik vind wel dat een slechte proef (iig bij de volwassenen) gewoon laag gepunt mag worden. Als je daar niet tegen kan blijff je maar uit de arena. Wedstrijden zijn er in mijn ogen niet voor om tere zieltjes te pamperen. Je gaat ook niet tegen een voetbalelftal dat met 10-0 voor staat zeggen stop nu maar met scoren anders is het niet motiverend. Slechte punten zouden mij juist de ogen openen dat er iets moet veranderen of dat ik veel beter mijn best moet gaan doen. Half bakken punten is in mijn ogen een beetje als de zachte heelmeester.
Verder lig ik ook niet wakker van de halve punten hoor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:51

oji schreef:
Ik oordeel gewoon vanuit het perspectief van wedstrijdruiter.
En ja hoor ik vind wel dat een slechte proef (iig bij de volwassenen) gewoon laag gepunt mag worden. Als je daar niet tegen kan blijff je maar uit de arena. Wedstrijden zijn er in mijn ogen niet voor om tere zieltjes te pamperen. Je gaat ook niet tegen een voetbalelftal dat met 10-0 voor staat zeggen stop nu maar met scoren anders is het niet motiverend. Slechte punten zouden mij juist de ogen openen dat er iets moet veranderen of dat ik veel beter mijn best moet gaan doen. Half bakken punten is in mijn ogen een beetje als de zachte heelmeester.
Verder lig ik ook niet wakker van de halve punten hoor.

Aan de ene kant ben ik het met je eens hoor... Maar realiseer je wel dat dergelijke manieren van punten gaan leiden tot heel erg veel weerstand van die ruiters die net dat halfbakken gepunt wel nodig hebben.
En ik denk dat die groep ruiters voor een aanzienlijk deel van de inkomsten zorgen die wij nodig hebben om de wedstrijdsport in leven te houden.
Ook daarom is toegankelijkheid enorm belangrijk...

Ik denk daarom dat de KNHS beter kan investeren in de juiste voorlichting en de juiste opleidingen voor instructeurs, wil je het niveau verbeteren en mensen tevreden houden.

De sport is er voor iedereen, ook al zou ik ook veel liever een hoger niveau zien. Maar de toegankelijkheid verlagen is jezelf in de vingers snijden vrees ik. De sport is mijns inziens nu nog betaalbaar (ook al weet ik dat er mensen zijn die daar heel anders over denken).

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:08

In de mensport zijn halve punten al langer zo en vind het heerlijk. Zeker niet elke jury doet het maar zijn er zat die het wel gebruiken.
Dus ohz komt dat vast ook wel goed.
Kan zelfs in je voordeel werken. Al ga je natuurlijk voor die 8 ipv 7,5 bijv. Maar het scheelt toch als ze twijfelen.
Merk dat ik met mijn tweespan sneller halve krijg dan met enkelspan. Waarschijnlijk jury die even twijfelt wbt het span als geheel kunnen beoordelen bijv.
Enne dat langer wachten op uitslagen is onzin, gaat hier gewoon net zo snel.
En sowieso als je sprokkelpunten rijd met of zonder halve punten ben je niet klaar voor de (volgende) klasse. Dus om dat nou op halve puntjes af te schuiven. Dan moet je gewoon beter rijden.

Toen het bij ons net werd ingevoerd was er zowat geen jury die er mee werkte. Het hoeft dus niet perse dat is de keuze vd jury.

Ben wel benieuwd ook naar de ohz proeven al rijd ik ze niet meer blijf ik het wel bijhouden.
Alleen pas verzamelen vanaf de Z ohz vind ik wel heel apart en te makkelijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:16

MelanieB schreef:
In de mensport zijn halve punten al langer zo en vind het heerlijk. Zeker niet elke jury doet het maar zijn er zat die het wel gebruiken.
Dus ohz komt dat vast ook wel goed.
Kan zelfs in je voordeel werken. Al ga je natuurlijk voor die 8 ipv 7,5 bijv. Maar het scheelt toch als ze twijfelen.
Merk dat ik met mijn tweespan sneller halve krijg dan met enkelspan. Waarschijnlijk jury die even twijfelt wbt het span als geheel kunnen beoordelen bijv.
Enne dat langer wachten op uitslagen is onzin, gaat hier gewoon net zo snel.
En sowieso als je sprokkelpunten rijd met of zonder halve punten ben je niet klaar voor de (volgende) klasse. Dus om dat nou op halve puntjes af te schuiven. Dan moet je gewoon beter rijden.

Toen het bij ons net werd ingevoerd was er zowat geen jury die er mee werkte. Het hoeft dus niet perse dat is de keuze vd jury.

Ben wel benieuwd ook naar de ohz proeven al rijd ik ze niet meer blijf ik het wel bijhouden.
Alleen pas verzamelen vanaf de Z ohz vind ik wel heel apart en te makkelijk.

Nouja, verzamelen vanaf de Z... Er wordt al een stuk verzameling in de M gevraagd. Enkel staat het een beetje dubbel. Enerzijds M en anderzijds M2. Het is in ieder geval geen abrupte overgang meer van het M1 naar het M2.

In de praktijk werkte de gevraagde verzameling vanaf het Z toch al niet ja ;) Zag maar weinig combinaties verzameld door de baan gaan. Ze gingen gewoon in een langzaam sukkeldrafje, of gewoon niet verzameld. Of verzameld en kaapten meteen alle prijzen weg. Terecht uiteraard.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:42

Ah op die manier. Begreep het verkeerd. :j

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:05

Ik zit met een situatie:

Combinatie A/B pony's. 1e startjaar. Wegens omstandigheden nu nog niet gestart, startpas ligt wel klaar. Idee is om in februari weer te starten. We hebben de A/B B proeven geoefend en die gaan nu goed (vanwege 1 volte in galop).

Nu is de suggestie vanuit de KNHS:
Een nieuwe klasse onder de huidige klasse B dressuur ontwikkelen om de instap in de wedstrijdsport te verlagen, hiermee vervallen de A/B pony proeven.

Dus ik kan wachten tot 1 april en dan in de BB starten, of nu in de B A/B starten en op de gok dan per 1 april de standaard B proeven mee gaan pakken die waarschijnlijk in het galop gedeelte nog wat aandacht nodig gaan hebben.

Ik kan het nu lastig beoordelen maar zelf vind ik de BB echt een beetje onzin. Er zijn genoeg onderlinge wedstrijden en wij hebben het afgelopen najaar meerdere Bixie wedstrijdjes gereden om de pony te laten wennen aan vreemde locaties. Het fijne is van A/B ponys dat het voor het "echt" tot wat makkelijker instappen is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:19

Je hoeft niet op een ander moment te gaan starten toch? Anders moet je weer wachten tot 1 april.
Lekker in februari gaan starten en in april lekker B starten.
Pony's worden toch ietsje anders beoordeeld dan paarden. Bovendien kan je dan lekker op vreemde locaties komt voor het echie en toch even die galop meepakt. Thuis lekker verder werken aan galop en lekker doorgaan in de B per april. Bij die hele kleintjes wordt een foutje echt wel vergeven :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:01

@Janine; dank voor je reactie. Het liefste starten we inderdaad zo snel mogelijk als de pony weer op conditie is. Alleen ik had verwacht dat we gewoon op ons eigen tempo dan naar L niveau door konden werken. Nu hebben we wel een tussenstap van AB > B > L en dat is wellicht ook wel iets fijner. We gaan het maar zien, sowieso merkte ik al dat AB ponies weinig voorkomt heb ik het idee nu.