oji schreef:Ik denk dat er meer discussie komt ja, vooral op dat randje voldoende/onvoldoende, maar misschien zit ik er naast, is mijn mening en inschatting.
Daarnaast vind ik dat voor een relatief simpele oefening met simpele voorwaarden zoals die in de basis sport zijn het idd ruimschoots voldoende om op een schaal van 1-10 te waarderen. Het zijn geen levensbelangrijke beslissingen. Ik denk dat en jury in een split second zou moeten kunnen beslissen wat die simpele oefening hem waard is. Zou het veel zinvoller vinden als de schaal van 1-10 ook daadwerkelijk ten volle benut zou worden, dus gewoon met lef punten. een 0 of 1 voor niet getoond ipv een 4 of 5 en een dikke 9 of 10 voor als je eigenlijk niet kan bedenken hoe de oefening nog beter uitgevoerd kan worden.
PSG vind ik niets van. Ik heb het nooit gereden, ver van mijn bed show, ik ben ook nog nooit bij een PSG wedstrijd geweest, dus daar doe ik geen uitspraken over wat ik zinnig/onzinnig vind.
en tja...bij twijfel wordt gekozen voor het lagere cijfer. Als dat zo is, laat het dan asjeblieft zo blijven want vind dat er in de regel al ruimschoots hoog gepunt wordt. Laten we vooral niet nog meer sprokkelaars aan de punten helpen om te promoveren.
Maar om heel eerlijk te zijn denk ik dat er niet gemiddeld naar beneden gepunt wordt, maar dat bij twijfel, als de jury in zijn algemeenheid genomen blij van de proef wordt naar boven afrond en als die niet zo blij wordt naar beneden. Vind ik dat erg...nee, dat vind ik eigenlijk wel terecht.
Juist als een jury zo snel een beslissing moet maken, en er twijfel ontstaat tussen de 6 en de 7, is het toch wel zo makkelijk als er een halve punt gebruikt kan worden. Juist omdat het twijfelen tijd inneemt, kostbare tijd omdat de volgende oefening meteen beoordeeld moet worden. Immers: De proeven zijn verkort en de oefeningen uit elkaar gehaald, geen combinaties meer! Dus er worden meer verschillende cijfers gegeven.
Met lef punten zou ik ook liever willen zien hoor. Maar ik denk dat er dan sommige combinaties volledig afgebrand worden, met name in de basissport (denk klasse B/L) omdat ze het paard gewoon totaal niet voor elkaar hebben. En als je dan met lef wilt punten, moet je dat ook doen van combinatie 1 tot en met 28 of verder.... Maar tegelijk moet je ook motiverend zijn voor de ruiter en opbouwende kritiek krijgen. Leuk voorbeeld van mezelf onlangs. Ik reed een wedstrijd in een competitie. Eerste twee proeven had ik al verprutst (nouja, paard stond doodsangsten uit en sloot zich helemaal af, resultaat was 176 en 170 bij de eerste twee wedstrijden), hij moest kilometeers maken en bij de derde wedstrijd leek hij zich wat bij elkaar te hebben gepakt. We reden een hele redelijke proef in een supersterk deelnemersveld. Ik was erg tevreden en het resultaat was 182, gezien de overige deelnemers een heel redelijke score, maar ik had stiekem wat hoger gehoopt. Maar ik vond het niet erg, ik had zulk leuk en positief commentaar van de jury gekregen. Een algemene opmerking waar ik iets mee kon!
Anderhalve week later start ik weer een wedstrijd, dit keer liep mijn paard twee superproeven. Al het geleerde brachten we in praktijk, ik was superblij! Resultaat: 179 en 175... En commentaar waar ik niet zo heel erg veel aan had. Ook geen algemene opmerking waar ik verder mee kon. Teleurstellend. Ik vond het echt onwijs jammer! Helaas duurde het nog erg lang voordat ik de jury kon spreken en heb ik er daarom genoegen mee genomen. Nee, geen lekker gevoel. Lage punten vind ik niet erg, als het commentaar maar klopt. Dit keer zat ik er helaas zwaar naast met mijn gevoel. En echt motiverend was het resultaat ook niet. De jury zal het echter beslist niet expres hebben gedaan. Maar het geeft wel aan hoe belangrijk motiverende punten kunnen zijn, ook al zijn dat lage punten.
Overigens word ik ook niet blij van sprokkelaars hoor...
vur schreef:Mijn ervaring met halve punten is dat meestal toch hele punten gegeven worden en halve punten in de minderheid. Ik denk dat ze dus vooral van pas komen als er getwijfeld wordt.
Verder vind ik maart rijkelijk laat. Omdat er best wat verandert, zou ik best wat langer de tijd willen hebben om ze te bestuderen en te oefenen. We zullen zien.
Doel je hiermee op het subtop niveau? Want een vriendin van mij rijdt subtop niveau en die coupons stonden vol met halve punten (van 5 jury's)