Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Ayasha schreef:Dan mogen ze de licenties enz een pak goedkoper maken als ze dat ook nog willen gaan bepalen voor me.
Buuk schreef:Ja maar nelleke, TS zegt toch ook niet dat mensen die het leuk vinden niet mogen starten. Ze vraagt zich af waarom sommige combinaties , die het rijden, en hun paard nog beter moeten leren kennen ( lijkt mij nodig om er ook lol aan te beleven) starten. Zo lees ik het tenminste.
Je zal als ruiter die een wedstrijd mee pakt toch een beetje fatsoenlijk je oefening moeten kunnen rijden. En in een b hoef je niet in de krul, maar op letters rijden is niet teveel gevraagd.
Zo lees ik het een beetje eigenlijk.
NatalieLot schreef:Zoals jij je topic opent zou dat betekenen dat ik nooit met mijn paard bij jou in de ring hoef te stappen want ze word al afgekeurd op haar bouw. Zo komt het bij mij een beetje over. Nu is ze ook nog ongelijk in haar bespiering en heeft ze 1 been altijd iets dikker dan de andere 3 en kan soms wat moeite hebben met deze te laten onder treden. Dat wil niet zeggen dat we niet een wedstrijdje mogen rijden. Aangezien ik dit met trainen nooit geheel eruit zal krijgen. Waarom ze heeft vorig jaar een grote wond gehad op een been. Ze zal inderdaad nooit meer goedgekeurd worden maar is dat een reden om te zeggen ik mag niet gaan?
Yvank_ schreef:Volgensmij zegt TS niet dat een minder geschikt paard niet op wedstrijd mag... Maar dat het jammer is dat er vaak ronduit slecht gereden wordt (en ja dat is zo ik zie het heel veel) en dat er vervolgens ipv een goede zelfreflectie wordt afgevuurd op de jury.
dus opdracht is dat ook zo te doen, anders strafkamp
en heeft hem nog niet op zijn fijnst gezien. Op wedstrijd strompelden we de diagonaal over en hebben we daar terecht dikke onvoldoende.)
)Buuk schreef:Ja maar nelleke, TS zegt toch ook niet dat mensen die het leuk vinden niet mogen starten. Ze vraagt zich af waarom sommige combinaties , die het rijden, en hun paard nog beter moeten leren kennen ( lijkt mij nodig om er ook lol aan te beleven) starten. Zo lees ik het tenminste.
Je zal als ruiter die een wedstrijd mee pakt toch een beetje fatsoenlijk je oefening moeten kunnen rijden. En in een b hoef je niet in de krul, maar op letters rijden is niet teveel gevraagd.
Zo lees ik het een beetje eigenlijk.
Crosskip schreef:Interessante discussie. Ben zelf jury en start zelf ook met een KWPN-er wat snel last heeft van spanning en niet heel overtuigend correct gangwerk heeft. Ben ik mij zeker van bewust, maar we scoren meestal rondom de winst, net erboven/net eronder. Mijn doel is om onszelf te blijven verbeteren. Maar toch schrik ik af en toe van het (ontbreken van) commentaar op het protocol. Als jurylid zijnde zitten we er toch ook om de starters wat mee te geven? Tuurlijk heeft ieder jurylid zijn of haar visie en stoort zich aan iets of vindt iets anders echt top... maar laat dat dan blijken in het commentaar... wat wil je graag anders of verbeterd zien! Zelf probeer ik altijd op het protocol positief opbouwend commentaar te geven onderaan, maar ook bij de onderdelen voldoende opmerkingen (arme schrijfster!). Dan kan een ruiter er wat mee (of niet, maar dat is aan hen).
Aan de andere kant, als je soms het commentaar hoort wat op juryleden afgegeven wordt, dan vraag ik me af waar de zelfreflectie is van menig ruiter. (en ja, dan vraag je je ook af wat de instructie zegt). Maar ik ken ook genoeg combinaties die iedere keer switchen van instructie omdat het niet bevalt (ze moeten aan het werk aan de basis en dat is saai, er moet getraind worden voor de M oefeningen! Waarzenietaantoezijnmaardatmaaktnietuit). Ergens snap ik TS, maar wat we in de ring zien is een momentopname, we weten niet waar ze vandaan komen, wat zij als doel hebben (fijn rondje rijden, opleiden, verbeteren of voor de winst gaan) en ik hoop dan altijd maar dat ze aan mijn protocol veel hebben en ermee aan het werk gaan. Gelukkig krijg ik dat ook nog wel eens terug te horen, dus dat maakt mijn dag dan wel weer goed! En gelukkig zie ik ook veel plezier en respect voor het paard. Wanneer dat laatste niet het geval is, dan krijgen ze dat zeer zeker terug op het protocol en probeer ik dat ook nog persoonlijk te zeggen als ik de kans krijg!
JudArthos schreef:Volgensmij snappen velen van jullie niet wat TS nou bedoeld. Volgensmij zegt ze dat een goedgetraint ongunstig gebouwd paard best ver kan komen, maar juist niet de slechtgetrainden die bijna elke bocht hun takt verliezen omdat ze nog geen evenwicht hebben.
JudArthos schreef:Volgensmij snappen velen van jullie niet wat TS nou bedoeld. Volgensmij zegt ze dat een goedgetraint ongunstig gebouwd paard best ver kan komen, maar juist niet de slechtgetrainden die bijna elke bocht hun takt verliezen omdat ze nog geen evenwicht hebben.
bruintje123 schreef:JudArthos schreef:Volgensmij snappen velen van jullie niet wat TS nou bedoeld. Volgensmij zegt ze dat een goedgetraint ongunstig gebouwd paard best ver kan komen, maar juist niet de slechtgetrainden die bijna elke bocht hun takt verliezen omdat ze nog geen evenwicht hebben.
Ik begrijp ts wel.
Maar hoe weet je nu of het echt zo dramatisch is of het misschien juist wel mee valt?
Juist door te starten.
Ik ben zelf erg kritisch op mijn rijden. Daarom met mijn "karrepaard" nog geen startkaart aangevraagd.
Mede door de woorden van jury's als ts die het wel veroordelen als het slecht gaat.
Terwijl ik dat zelf dan ook wel weet en een half jaar later dan eens ga kijken hoe het er dan voor staat.
Maar ook dan zal ik toch weer voor de jury staan.
Met wellicht weer een jury die denkt wat doet dat mens hier.
Niet echt een vooruitzicht eens te gaan proberen.