NIET meer voorlezen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen voorlezer?

Wel
132 (51%)
Geen
72 (27%)
Hangt er van af
54 (20%)

Totaal aantal stemmen: 258

Nies_

Re: NIET meer voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:13

Ik ben heel benieuwd naar de poll! Ik hoorde afgelopen weekend op wedstrijd namelijk toch hele andere geluiden dan hier in het topic.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:35

Ik rij FNRS, liefst ook gewoon uit mn hoofd. Merk dat mn pony er ook heel anders onder gaat lopen. Veel minder spanning als ik het uit mn hoofd doe.
Kür op muziek, carrousel, enz doe ik toch ook allemaal uit mn hoofd, waarom mn dressuurproefje dan niet?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:42

Ik ben altijd heel blij met mijn lezer, zij houd mij juist bij de les! Zonder lezer ga ik zitten twijfelen en nadenken. Ik zie het net als les, het rijden gaat makkelijker omdat mij precies word gezegd wat te doen.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:50

Ik rijd mijn proeven ook uit mijn hoofd, had niet altijd iemand om mee te gaan op wedstrijd, dus noodgedwongen mee begonnen... Ben wel eens een keer verkeerd gereden, maar dat was toen ik daar net mee begon (met lezer ook wel eens trouwens)

Inmiddels merk ik dat het zonder lezer veel fijner gaat dan met, ik ben ook teveel op mijn lezer aan het focussen...
Nu ben ik in aanloop naar wedstrijden toe gewoon veel anders gaan trainen, dan oefen ik echt proefgericht, en ook als ik gewoon thuis op de bank zit "rijd" ik mijn proef in mijn hoofd een paar keer, gewoon zoals ik denk dat het zal gaan, want ik ken mijn paard, ik weet inmiddels waar ik op moet letten, wanneer ik extra ophoudingen moet geven enz...
Zoals eerder gezegd rijd ik nu dus een proef, in plaats van verschillende onderdelen achter elkaar aan...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:51

Ook hier zonder lezer, soms 3 verschillende proeven op een dag.

Focus is veel meer aanwezig, moet niet 'wachten' op de voorlezer.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:58

Ik vind de voorlezer juist fijn, kan mij best focussen als er iemand voorleest dus dat is absoluut geen probleem. Misschien dat ik me beter kan concentreren. Weet de hele proef uit het hoofd dus ja, voorlezer is alleen maar hulp voor het geval dat.

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:34

Ik heb altijd een voorlezer,ookal ken ik de proeven uit mijn hoofd.
Ik ben altijd bang dat ik de proef vergeet zonder voorlezer,hoewel mijn voorlezer wel eens een halve proef vergat voor te lezen,hij hield op met lezen deed het boekje al weg en ziet dat ik de A voorbij rijd en de rest van de proef rijd,kijkt vlug weer in het boekje,oh er was nog meer,was zijn reactie

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 17:42

Laj1 schreef:
Ik heb altijd een voorlezer,ookal ken ik de proeven uit mijn hoofd.
Ik ben altijd bang dat ik de proef vergeet zonder voorlezer,hoewel mijn voorlezer wel eens een halve proef vergat voor te lezen,hij hield op met lezen deed het boekje al weg en ziet dat ik de A voorbij rijd en de rest van de proef rijd,kijkt vlug weer in het boekje,oh er was nog meer,was zijn reactie

Iets dergelijks zag ik laatst bij een goede vriendin gebeuren. Er werd vergeten een Volte bij A op te lezen in een M2 proef als ik me niet vergis. Dat was dus vet balen. Je zag haar "schrikken" maar ze durfde het niet aan de volte te rijden want ze was zelf ook niet helemaal zeker. Dan is de afhankelijkheid van een voorlezer dus ook wel "risicovol"...

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:32

Grappig om de antwoorden hier te zien en hoe de poll bijna 50/50 gaat, terwijl ik op wedstrijd toch echt... zo'n 95% wel met voorlezer zie.
Mensen vinden het ook altijd heel bijzonder als ik dan zonder lezer ga rijden. Meer uitzondering dan regel dus, om zonder voorlezer te rijden.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:41

Faline schreef:
Grappig om de antwoorden hier te zien en hoe de poll bijna 50/50 gaat, terwijl ik op wedstrijd toch echt... zo'n 95% wel met voorlezer zie.
Mensen vinden het ook altijd heel bijzonder als ik dan zonder lezer ga rijden. Meer uitzondering dan regel dus, om zonder voorlezer te rijden.

Helemaal mee eens!

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 12:42

Faline schreef:

Zullen mensen zich beter voordoen dan in het echt?! ;) Zonder voorlezer staat toch wel iets "hoger aangeschreven" lijkt me...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:45

Wat denk ik ook meespeelt is dat mensen die zonder lezer rijden vanwege de herkenbaarheid eerder op deze titel klikken. Dat vertekent het beeld ook.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:49

Idd. Ik denk niet echt dat het te maken heeft met anders voordoen dan in het echt. Zo'n poll trekt vooral mensen met een uitgesproken mening aan. De grijze middenmoot zal niet snel het topic aanklikken en reageren. Als je echt waarheidsgetrouwe cijfers wil zien zal je met je poll naast een wedstrijdring moeten gaan staan en iedereen laten invullen. Dan denk ik ook wel dat het aantal "met voorlezer" een pak hoger gaat liggen. Dan zal het eerder 85-15% zijn denk ik

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:07

In de western wordt en mag er helemaal niet voorgelezen worden, in welk onderdeel dan ook en als je ziet wat voor trailpatterns daar af en toe neergelegd worden.

Met de reining hebben ze het nog leuker gemaakt, daar zijn een vast aantal patterns die ook nog eens erg op elkaar lijken. Natuurlijk wordt er wel eens out of pattern gereden, maar je kan er zoveel beter aan rijden als je weet wat je moet doen en wanneer.

Gelukkig worden tegenwoordig wel vaak de patterns een paar dagen van te voren bekend gemaakt, maar ook vaak genoeg nog op dezelfde dag.

Snap dus ook echt niet waarom het bij dressuur wel nodig moet zijn (is de gemiddelde dressuurruiter dommer? ;) ), gaat alleen maar ten koste van je rijden.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:14

Ken de proeven na een aantal jaren dezelfde proeven te hebben gereden ook zo goed als uit mijn hoofd. Oefen ze dan ook wel is uit mijn hoofd. Toch vind ik het heerlijk om een voorlezer langs de kant te hebben, want ik wil nog wel is de verkeerde volgorde van de oefeningen kiezen.
Weet ik wat er komen gaat, dan luister ik eigenlijk maar half naar mijn voorlezer, waardoor ik gewoon gefocust door kan rijden. Weet ik het niet zeker ben ik toch ook echt wel weer blij dat ze er staan, want een misser lijkt me nog erger.
Persoonlijk is het ook iets wat je jezelf aanwend. Ik kan ook prima rijtjes leren, waardoor uit mijn hoofd wel gaat. Maarja dat ene kleine foutje sluipt er gauw in.

Vind trouwens dat de poll ook de optie vrije keuze moet hebben. Want ik vind dat je zelf moet kunnen kiezen..

Edit: KNHS ruiter

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:19

Vergeet overigens niet dat de poll pas veel later in de discussie is toegevoegd. Dat vertekend het beeld.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:37

Testdrive schreef:
Onderstaande reactie ontvingen wij recent:

Citaat:
Inga Wolframm (Rider Psychology): "Vanuit de sportpsychologie ben ik overtuigd dat vooral het voorlezen van een proef averechts kan werken. Het verstoord de focus van de ruiter, en verleidt ertoe dat ruiters zich minder goed voorbereiden."

Wat is jullie standpunt m.b.t. voorlezen?

Prima stelling en helemaal mee eens.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:41

SofieHavan schreef:
Ik ben vandaag toevallig gaan jureren en vond het wel handig om de proef te horen terwijl ik bezig was. Uiteraard volgde ik ook een beetje op mijn blad, maar toch... ;) daarmee dat ik het afvroeg!

Ik zou als jury, de proef toch van mijn eigen blad lezen ipv wat luisteren naar de voorlezer. Gaat er wat mis dan herken je dat te laat of helemaal niet, want de voorlezer zei het. Niet handig.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:55

Ben vorige week in Frankrijk meegeweest op dressuurconcours, en daar leert iedereen de proeven uit het hoofd. Mijn vriendin concentreert zich zo beter op haar rijden dan vroeger in NL met voorlezer. Nu scheelt het wel dat in Frankrijk je het hele jaar dezelfde proef kan rijden, in plaats van in NL elke 3 maanden een andere proef cq. omgekeerde volgorde. Ook vind ik de Franse proeven vaak logischer, eerst een serie oefeningen op de ene hand en vervolgens dezelfde serie in spiegelbeeld op de andere hand.
Ik zit er dus wel over na te denken om, als ik weer ga starten (knhs), om ook uit mijn hoofd te gaan rijden.
Ik zit er dan alleen een beetje mee dat ik me misschien laat afleiden door de voorlezer bij de ring ernaast...

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:15

Ik heb toevallig besloten om de volgende wedstrijd die ik heb mn proef uit mn hoofd te rijden. Vind ik zelf veel fijner omdat ik dan lekker op mezelf kan focussen en het geeft een stuk meer rust (dat heb ik in ieder geval gemerkt tijdens het oefenen).

Vraagje: moet je het melden bij de jury dat je uit je hoofd de proef rijdt of is dat overbodig?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:42

Nee hoor, ze zien vanzelf dat er niemand staat. Je moet wel even opletten of ze hun hand al opsteken.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:45

Ik lees veel proeven voor, en merk wel dat er minder goed wordt voorbereid door een aantal.
Dit merk je vooral in de G halthouden voorwaarts arbeidsdraf C....
en dan of ruiters het al doen, of nog heel lang blijven staan bij G tot ik links of rechts heb gezegd. Ik vind het 'netjes' en 'logisch' om je proef uit je hoofd te kennen. Je lezer is dan een extraatje, maar het begint bij jezelf.

Alleen rijden vind ik "eng", want ben bang dat ik dan per ongeluk toch verkeerd rijd of de draad kwijt raak. Daarom rijd ik hem meestal uit mijn hoofd maar heb de lezer op de achtergrond erbij (Soort achtergrond muziek maar dan in de bak haha).

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:55

Nies_ schreef:
Nee hoor, ze zien vanzelf dat er niemand staat. Je moet wel even opletten of ze hun hand al opsteken.

Okee +:)+

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:52

Loes1996 schreef:
Alleen rijden vind ik "eng", want ben bang dat ik dan per ongeluk toch verkeerd rijd of de draad kwijt raak. Daarom rijd ik hem meestal uit mijn hoofd maar heb de lezer op de achtergrond erbij (Soort achtergrond muziek maar dan in de bak haha).

Hoe doe je dat? Ik heb ook wel eens overwogen om de voorlezer gewoon heel zachtjes de proef voor te laten lezen en de onderdelen maar eenmaal te benoemen. Dan rij ik hem uit mijn hoofd en als ik het echt niet meer weet gebaar ik dat ze wat harder moet praten :o Maarrrr, werkt dat? En mag dat?

Los van het hele wel/niet fijner rijden zonder voorlezer, het is ook altijd weer een gedoe om een voorlezer te vinden. Althans, voor mij. Ik heb geen vaste voorlezer en/of groom en ben dus afhankelijk van de mensen in mijn omgeving en of zij die dag en die tijd mij willen/kunnen voorlezen. Het geeft toch weer een stukje spanning. En alleen op concours is ook wel erg fijn; zonder een vaste 'groom' heb je geen routine en moet je dus alles dubbel checken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:55

Nee dat mag niet dan wordt je uitgesloten. Je rijdt of uit je hoofd of met een duidelijke hoorbare lezer maar niet half half. Staat keurig in de reglementen.