Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie ervan?

Zo laten als het is.
25 (10%)
Punten grens iets verlagen bijv. 70 stijlpunten grens i.p.v. 75
98 (41%)
Terug naar het oude systeem.
115 (48%)

Totaal aantal stemmen: 238

Free2

Re: Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:56

Dat vind ik wel heel raar.. Dacht ergens in het reglement te hebben gelezen dat netjes verzorgde, naar één zijde los hangende manen ook toegestaan waren. Dat je m bij de dressuur invlecht vind ik logisch maar dat je een uur moet staan tutten voor die 90 seconden in het parcours? :?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:00

Klopt, staat er ook! Mijn paard dr manen zijn onmogelijk te vlechten, dat ziet iedereen met meer dan drie hersencellen. Toch afgelopen weekend een 5 voor de verzorging gehad omdat ik de manen maar af moet scheren. Nou ik moet helemaal niks en het reglement is het met mij eens :')

Bovendien vind ik die tuttige dingen hopeloos ouderwets in de springring. Dressuur is sowieso een hoop getut dus daar past het dan nog wel bij O:) Overigens dressuur ik veel meer dan dat ik spring, dus no offence :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:02

Tja. Een 6 is een voldoende voor de algemene indruk. Het kan dus alleen maar meer worden door een beetje moeite. Die paar minuten. T is maar net wat je wil.
Meestal is er hier een verschil van een punt. Net tuig, schoon paard etc een 7. Geknot een 8. Of 8-9.
Vind t meer dan logisch. Geknot is nou eenmaal netter dan los

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:13

Tja, zelf heb ik hem bij het springen meestal ingevlochten maar dat is dan ook omdat ik eerder die dag al gedressuurd heb.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:18

Ik heb een petitie aangemaakt. Als het goed is ontvang ik zo een link naar de petitie en dan deel ik m hier
Edit: de petitie is nu ter beoordeling naar het 'petitieloket'. Zij moeten goedkeuring even voordat de petitie ondertekend kan worden. Dit duurt een paar dagen. Jullie horen van me!
Laatst bijgewerkt door madelein op 21-05-15 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:31

Had ons paard pas netjes gevlochten, omdat hij die ochtend ook dressuur had gelopen. Toen kreeg mijn man een 9 voor algemene indruk. Had hij wel eindelijk 75 stijlpunten. Door de balk toch nog 1 wp. Maar wel maf dat het daar dan van af hangt. Vind dat eigenlijk niet kloppen.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:50

Om maar even op de vriendelijke reacties in te gaan.... |o

Ik vind dat er veel springruiters zijn die ontzettend slordig rijden en ontzettend zagen in de mond.
Van mij mag het in alle klasses in het springen. In het dressuur word dat al meegerekend, waarom in het springen niet ?!

Zo worden veel springers toch even een beetje op hun punt gezet.

Dit is gewoon wat ik zie.
Doe je dit niet dan krijg je naar mijn mening geen blije paarden omdat er gewoon niet word gekeken hoe de ruiter naar het paard toe is . Dan gaat iedereen hijsen aan die mond.
Zou dat in de dressuur wel afgestraft moeten worden en in het springen niet. Bullshit.

Ik reageer hier verder ook niet meer op

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:58

Ik ben het deels wel met je eens, maar mijn ervaring is dat de ruiters die grof rijden nu nog steeds niet afgestraft worden in hun punten totaal, terwijl ik ( die vriendelijk op een trensje, zonder sporen zweep of martingaal) rondrijd en af en toe wat moeite heb met eddy zn kop erbij te houden heel laag gepunt wordt. Dat vind ik dus niet eerlijk.
Ik kan legio voorbeelden noemen van dit soort oneerlijke en scheve verhoudingen. Voeig jaar bijvoorbeeld een indonesische dame die in de suptop rijdt, reed in de b met forse sporen. Ze kwam het parcours uit en op beide zijdes lag het paard helemaal open. Naar de jury gestapt, die hebben het beoordeeld. Maar mevrouw kreeg in het parcours wel 78 punten. Daar snap ik dus geen bal van.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:03

marleen_a_a schreef:
Om maar even op de vriendelijke reacties in te gaan.... |o

Ik vind dat er veel springruiters zijn die ontzettend slordig rijden en ontzettend zagen in de mond.
Van mij mag het in alle klasses in het springen. In het dressuur word dat al meegerekend, waarom in het springen niet ?!

Zo worden veel springers toch even een beetje op hun punt gezet.

Dit is gewoon wat ik zie.
Doe je dit niet dan krijg je naar mijn mening geen blije paarden omdat er gewoon niet word gekeken hoe de ruiter naar het paard toe is . Dan gaat iedereen hijsen aan die mond.
Zou dat in de dressuur wel afgestraft moeten worden en in het springen niet. Bullshit.

Dit invoeren in alle klasses is wat mij betreft funest voor de basisspringsport. Natuurlijk behoort geen enkele ruiter te zagen en te trekken maar op deze manier benadeel je alle ruiters die fatsoenlijk hun best doen maar geen knol hebben die al ZZ springen heeft gelopen. Dressuur en springen valt ook totaal niet te vergelijken op de manier die jij doet, deze twee disciplines draaien om totaal iets anders. Verder zitten er in de dressuur net zo goed rotte appels tussen, wat dacht je van al het gepluk en getrek om te doen alsof het paard aan de teugel kan lopen?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:07

Cioccolato we rijden ook wel op dezelfde wedstrijden, maar zelfs zonder te vlechten heb ik die 8 en 9 voor algemene indruk vaak genoeg wel gekregen. Met vlechten ook wel een paar keer een 10.

Wat ik echt mis is de onderbouwing waarom de punten toegekend worden. Denk dat dit al veel meer begrip zou kunnen opleveren en dan pas kun je echt het niveau opkrikken. Nu worden er soms punten gegeven waar je met je verstand niet bij kunt. Laat de jury maar eens motiveren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:21

Ja hier ook zonder vlechten ook wel een 8 ofzo. Maar met vlechten oogt gewoon netter, daardoor vind ik het logisch dat er een punt verschil in zit. Het scheelt maar 1 punt vaak en telt ook maar 1 keer. Ik heb die punt ook niet perse nodig, maar voor zo weinig moeite dat extra vind ik wel leuk om te doen. Beetje moeite in het paard steken. Dat mag beloond worden, ook met springen. De B gaat op stijl, de dressuur gaat ook om netjes rijden. Bij dressuur is er ook 1 punt voor de verzorging dus zie niet in waarom met springen niet. Bij beide gaat het om zo netjes mogelijk, dan moet het totale plaatje kloppen.
Met losse manen kan het net zo goed netjes zijn, maar toch is met een paar knotten er in netter.
De ruiters die vaak vrachtwagen vol met paarden meenemen en niet vlechten doen het als hun beroep en geven er niet zoveel om. Iemand die maar 1 paard rijd en er van geniet bijvoorbeeld vind het juist leuk om te knotten en krijgt een puntje extra. Goede zaak vind ik.

Wat wel ingevoerd mag worden is een coupon met commentaar erop. Waarom de punten zijn toegekent. Niet enkel wat cijfertjes. Volgens mij hebben ze daar wel tijd voor :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:38

Krijg je bij de sgw wel, en daar kun je ook echt wat mee als er een goede onderbouwing bij staat.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:42

Ik krijg bij dressuur helemaal geen punten voor verzorging hoor!!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:44

Bij SGW wel ja! Vind ik ook super handig, heb je wat aan, kun je wat mee.

We praten over het B springen, dus logisch als ik over verzorging in dressuur praat het over de klasses gaat die dat hebben :P

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:45

Ik ben ook voor een coupon met beoordeling. Hoe kan je nu weten waarom precies je die 75 punten niet haalt? Met beoordeling kan je gerichter trainen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:49

Waardeer het zeker dat je alsnog een onderbouwing geeft. Ik vind het alleen jammer dat je de reactie's niet zo vriendelijk vind want die waren uitsluitend vragend.

Het is eigenlijk heel simpel: rij je paard onvriendelijk, incorrect dan strand je in no-time. Zowel in het springen als in de dressuur. Alleen wordt de lat in het springen nu extreem hoog gelegd waardoor eerlijke, vriendelijke ruiters bijna niet meer aan hun punten komen. Zei het een paar reactie's geleden al, 200 punten eisen is nogal extreem maar dat is nu wel vergelijkbaar.

Helaas is het nog steeds wel zo dat de mensen die een naam hebben opgebouwd zo ongeveer achterstevoren op hun paard mogen gaan zitten en dan nog hoog eindigen. Eerlijk? Nou niet bepaald.

Daarnaast is het zo dat je geen protocol krijgt. Bij de dressuur kan je tenminste zien wat je verbeterpunten zijn, bij het springen krijg je geen opbouwende kritiek. Hoe weet je dan waarin je moet verbeteren???

Het systeem klopt gewoon van geen kanten en het wordt beginnende springruiters bijna onmogelijk gemaakt.

Nogmaals, wij worden er niet door benadeeld. Ik rij niet meer en mijn dochter mag de B overslaan maar dat wil niet zeggen dat wij er ons niet voor in willen zetten dat het eerlijker wordt.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:40

Lithya schreef:

Dan rijd je geen officiële proeven want daar is toch echt een onderdeel verzorging...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:58

madelein schreef:
Lithya schreef:

Dan rijd je geen officiële proeven want daar is toch echt een onderdeel verzorging...

In het Z niet meer maar ik vraag me wel af of deze ruiter al op dit niveau zit. Hoor het graag.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 00:19

Idd dat is waar percy!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 06:12

madelein schreef:
Lithya schreef:

In het m ook niet meer en dat start ik wel ja.

Sommige jury's lijken het meer als een soort hunterklasse te gaan zien. Mocht je een paard hebben wat af en toe wat versneld, wordt dit al veroordeeld. Is mij ook opgevallen dat er een aantal jury's zijn die het goed plaatsen bij de hindernis totaal niet meer relevant vinden. Maar wat ik eerder zei. Als ze de cijfers zouden moeten motiveren werd dat misschien duidelijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 07:04

rensju schreef:
Ik ben ook voor een coupon met beoordeling. Hoe kan je nu weten waarom precies je die 75 punten niet haalt? Met beoordeling kan je gerichter trainen.

En in de BB al een coupon met punten. Nu kom je terug van oké ik was foutloos, maar was het verder goed :?

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 07:24

Ik vind het zo typisch dat de KNHS in haar mail durft te schrijven dat ze 'weinig klachten heeft ontvangen'. Spring zelf met dit paard (nog) geen wedstrijden (of nouja, af en toe de BB rondjes paard is er nog niet klaar voor) en zelfs ik pik de ontevredenheid onder m'n springende collega's op. Het merendeel is al door de B heen, maar klappen in hun handjes dat ze dat is gelukt onder de oude regeling. :j

Snap heel goed dat het niveau in de B en L best wat hoger mag zijn. Ik zie soms combinaties in de M rijden die hun paard bijzonder onvriendelijk rondsturen. Maar gelijk van 65 naar 75 gaan? Had dat dan een kleiner stapje gemaakt, om te kijken of 70 al een verschil maakt in kwaliteit. Waarom gelijk voor 't bijna onmogelijke? :n

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:01

75 zou prima zijn als juryleden daarnaast goed worden bijgeschoold en er feedback op de coupon komt te staan.
Begin daar inderdaad al mee in het BB of plaats iemand bij de uitgang van de ring voor mondelinge tips.
Nu is die grens van 75 een stap te ver.
Het is onduidelijk hoe je aan die 75 punten komt en juryleden weten ook nog niet precies hoé ze moeten punten heb ik het idee.

En vriendjespolitiek, daar moeten ze mee kappen.
Maargoed een "bekende" naam mag het B toch vaak overslaan...
Dus of ze de punten nu krijgen of niet, L kunnen ze toch wel starten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:12

Snorlex schreef:
75 zou prima zijn als juryleden daarnaast goed worden bijgeschoold en er feedback op de coupon komt te staan.
Begin daar inderdaad al mee in het BB of plaats iemand bij de uitgang van de ring voor mondelinge tips.
Nu is die grens van 75 een stap te ver.
Het is onduidelijk hoe je aan die 75 punten komt en juryleden weten ook nog niet precies hoé ze moeten punten heb ik het idee.

exact. Met de regeling is niets mis maar de stijlbeoordeling door de juryleden is weinig doorzichtig en bereikt zijn doel niet. En dat zul je moeten aanpakken. Ik vind de stijlbeoordeling in de sgw behoorlijk goed, wellicht zouden ze daar eens naar moeten kijken.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:48

Eigenlijk is het toch van de zotte dat je als Beginnende ruiter, in de laagste klasse, je paard het beste voor elkaar moet hebben. Natuurlijk is net rijden, controle, ect belangrijk....maar je bent er toch ook om te leren? Deze puntentelling laat je wel héél lang in de leerfase/B...