2 winstpunten eraf?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Re: 2 winstpunten eraf?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:55

Ik som de reden op waardoor het wel eerlijk is aangezien jij het zo'n belachelijke regel vind...
Als die regel er niet was kan een net zadelmak paard dus winst rijden ondanks ie 2 keer zou vallen omdat ie geen balans heeft en ie er 3 keer om een scheet vandoor gaat, zolang ie de onderdelen maar goed rijd (extreem voorbeeld)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:14

ElineCath schreef:
Mijn vraag was beantwoord na de screenshots van uit het reglement, dat daarna nog een hele 'discussie' ontstond of mensen de regel eerlijk of niet vinden prima. Maar daar hoeft mijn zaak dan niet meer bij betrokken te worden.

Niet vervelend bedoelt, maar zelf doe je er ook aan mee door te zeggen dat je die regel veel te streng vindt en dat de jury maar moet bepalen of er wel of geen 2 verliespunten worden uitgedeeld.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:26

Ik vind twee verliespunten voor een val eigenlijk ook wel een beetje overdreven. Komop het zijn geen robots die altijd braaf hun rondje lopen, ze kunnen nou weleens ergens van schrikken en eraf vallen is dan al vervelend genoeg. Gewoon een diskwalificatie en zonder punten naar huis

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:31

met springen en crossen is twee verliespunten heel normaal bij een val en niemand die daarover valt (pun intended :D ) .

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:38

Damelza schreef:
Ik vind twee verliespunten voor een val eigenlijk ook wel een beetje overdreven. Komop het zijn geen robots die altijd braaf hun rondje lopen, ze kunnen nou weleens ergens van schrikken en eraf vallen is dan al vervelend genoeg. Gewoon een diskwalificatie en zonder punten naar huis

Ben ik het niet mee eens, de wedstrijden draaien juist om het samenspel en gehoorzaamheid. Als je paard je laat zandhappen laat dit beide niet zien. Ook al is het niet de schuld van jou of van het paard. Hij luisterd op dat moment niet naar je.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:25

Een oud-instructeur van me had altijd de welbekende gevleugelde uitspraak "De basis van paardrijden is je paard tussen jou en de grond houden." En uiteindelijk....is dat ook dé voorwaarde om te kunnen paardrijden, toch? Wanneer je om welke reden dan ook van/met je paard kiepert in een proef -waarbij jouw rijkunst getest wordt- dan heb je dus niet eens aan basisvoorwaarde nummer 1 van paardrijden voldaan. Lijkt mij dan ook logisch dat dat flink afgestraft wordt.

En daarnaast zijn het gewoon KNHS regels, kun je hoog of laag springen maar als je het er niet mee eens bent heb je dus gewoon pech.

Sh*t happens, volgende keer die puntjes er gewoon weer bij rijden :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 16:06

Damelza schreef:

Het is 'maar' 2 winstpunten, dat rijd je er zo weer bij als het goed is.

Als het incidenteel is maakt het ook geen verschil, maar als een combinatie dit soort problemen vaker heeft dan komen ze (terecht) ook niet verder totdat het probleem is aangepakt.
Lielle schreef:
met springen en crossen is twee verliespunten heel normaal bij een val en niemand die daarover valt (pun intended :D ) .

En dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:58

Vientje schreef:
Een oud-instructeur van me had altijd de welbekende gevleugelde uitspraak "De basis van paardrijden is je paard tussen jou en de grond houden."

Haha die is goed, die ga ik onthouden :D

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:00

Relaxed schreef:
Vientje schreef:
Een oud-instructeur van me had altijd de welbekende gevleugelde uitspraak "De basis van paardrijden is je paard tussen jou en de grond houden."

Haha die is goed, die ga ik onthouden :D

Ik ken hem als je paard tussen je benen/knieen houden ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:57

Ik heb meestal het motto "een been links en een been rechts"
Die werkt ook wel, zolang je niet op een dameszadel gaat zitten :')

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 23:00

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar weet wel dat een valpartij zo kan gebeuren. Vooral als je een wat sensibeler/jong paard heb. En dan is het gewoon balen

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 23:20

c_alsemgeest schreef:
Ik heb meestal het motto "een been links en een been rechts"
Die werkt ook wel, zolang je niet op een dameszadel gaat zitten :')

:')
In de dameszadel kan dat wel, maar dat zit echt niet lekker kan ik je vertellen :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 12:53

Er staat mij bij dat je vroeger helemaal geen verliespunten in de dressuur kreeg als je met paard en al viel. Ik vind het wel bijzonder eerlijk gezegd. Ik zal eens kijken of ik nog oude reglementen heb waar het in staat.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:01

Vroeger kreeg je in ieder geval wel 2 verliespunten als je af groette.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:07

in hhet reglement van 2007 was een val iig geen uitsluiting. maar wordt het meegenomen in het onderdeel en bij de algemene onderdelen onderaan (artikel 137 lid 11c).

Afgroeten was in 2007 geen verliespunten (artikel 123 lid 3)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:28

Sjolvir schreef:
Vroeger kreeg je in ieder geval wel 2 verliespunten als je af groette.

Klopt, dat hebben ze een jaar of wat geleden afgeschaft omdat het misbruikt werd door mensen die nog wat langer in een klasse wouden blijven starten.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:32

Relaxed schreef:
Klopt, dat hebben ze een jaar of wat geleden afgeschaft omdat het misbruikt werd door mensen die nog wat langer in een klasse wouden blijven starten.

En daar ben ik dan weer heel blij om, want ik maak er nog wel eens dankbaar gebruik van als paard lief geen zin heeft :)
Had anders al best vaak 2 verlies gehad bedenk ik me nu -O-

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:39

Wauw echt waar? Ik wist dat niet eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:13

HTM schreef:
Relaxed schreef:

En daar ben ik dan weer heel blij om, want ik maak er nog wel eens dankbaar gebruik van als paard lief geen zin heeft :)
Had anders al best vaak 2 verlies gehad bedenk ik me nu -O-

Precies, je moet gewoon kunnen stoppen zonder dat dit consequenties heeft..

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 23:47

Relaxed schreef:
Precies, je moet gewoon kunnen stoppen zonder dat dit consequenties heeft..

Ik houd idd soms graag de eer aan mezelf.
Daarnaast heeft het met mijn paard af en toe echt geen zin om door te rijden.
En vaak kan ik daarna nog wel gewoon een 2de proef netjes rijden.
Maar die bakken van tegenwoordig zitten vol met kabouters, vooral als er een wedstrijd is.

Al had ik laatst wel een jurylid (waar ik bij afgroette) die tegen me zei dat ik verlies zou krijgen als ik dat zou doen.
Toen antwoordde ik, liever zo verlies dan het echt rijden.
En als ik door gereden was had ik dat ook wel.
Had nog 3 onderdelen te gaan, 1x een 7 en verder allemaal 4'en en 5'en...

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 23:52

Ik heb altijd gehoord dat als jij valt met of zonder paard dit je punten kost, TENZIJ de ondergrond glad is of niet goed ligt, dan mogen ze je er geen punten voor aftrekken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:31

Snollygoster schreef:
Ik heb altijd gehoord dat als jij valt met of zonder paard dit je punten kost, TENZIJ de ondergrond glad is of niet goed ligt, dan mogen ze je er geen punten voor aftrekken.

Onzin... als de grond glad is, is het aan de ruiter er niet te starten, dan groet je gewoon af.
Er worden sowieso punten af getrokken als je valt (met of zonder paard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:42

Het wordt gewoon de truuk dat vlak voordat je valt gauw afgroeien :')

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:52

c_alsemgeest schreef:
Snollygoster schreef:

Onzin... als de grond glad is, is het aan de ruiter er niet te starten, dan groet je gewoon af.
Er worden sowieso punten af getrokken als je valt (met of zonder paard)

Niet in het reglement van de LRV ;)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:40

Snollygoster schreef:
Niet in het reglement van de LRV ;)

LVR is belgie toch?
Het gaat hier om de KNHS, Nederlands dus...

Joolien schreef:
Het wordt gewoon de truuk dat vlak voordat je valt gauw afgroeien :')

Helaas moet je daarvoor toch je paard een heel klein beetje onder controle hebben, aangezien je toch even naar het midden moet rijden, iets doen wat op halthouden en groeten lijkt.
Dit kan niet als je al half gestrekt in de bakrand ligt :')