Laten we deze discussie over "M1 bitloos" houden en niet weer zo'n eindeloze discussie.

[edit] Typo
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Tendance schreef:Heb inmiddels mijn paard 4 keer bitloos gereden met verschillende hoofdstellen, maar voor mij werkt het niet.
Ja, die B, L en M oefeningen gaan leuk, maar voor de finetuning in de Z is het niet mijn ding. Maar goed ik rijd de Z dan ook met stang en trens.
Om over springen maar niet te spreken, want dat vond ik bitloos echt een drama! Hoppa!!!! Gang was alles!!!!
Mijn paard vond het heerlijk om bitloos te springen..... lees remloos!
Evelienepien schreef:Keezie: jij kan bij je mening blijven dat bitloos minder schade oplevert.
Maar medici ( da, gebitsverzorgers) delen je mening uit ervaring niet ...
Evelienepien schreef:Maartje1990 schreef:Jij zegt dat het neusbeen kan breken bij een bitloze optoming. Dat is alleen niet zo. Dus daar heb je al een fout iets geschreven. En sorry, maar dan twijfel ik over de waarheid van de rest van je bericht en ik neem sowieso niet alles dat hier op bokt staat meteen maar voor waar aan omdat ''een bokker'' dat zegt.
Dat is ook he goed recht!
Alleen loopt een neusbotje dus in 2 spitste gedeeltes af in een punt en dus mm werk ( zie fotos paardenschedel). En jawel, door onkundig gebruik bijv door zoveel druk te nemen, kan dat dus echt breken. Normaal wordt die druk in de mond op 2 teugels verdeeld en bit zelf vangt dat ook nog op. In geval neus is het alleen maar leer waar volle druk op kan komen...
Ruiters hoeven dit niet eens in de gaten te hebben...
keeyzie schreef:Hier wil ik wel even op reageren. Een paard hoort zowel met als zonder bit op dezelfde manier te remmen. Remmen is een questie van respect hebben voor druk. Daarom is het belangrijk dat wanneer je bitloos gaat rijden je paar de one-rein stop kent. Deze stop is trouwens ook aan te raden als je met bit rijd om een hoop schade in de mond te voorkomen.
Tendance schreef:Zorgen om schade heeft de knhs niet hoor. Dat zegt ook niemand.
Het heeft echt het meest te maken met, dat er binnen het Skala onder andere durchlassigkeit het uiteindelijke doel is en hier valt onder, dat zonder dwang en op alle momenten er met het juiste contact aan het bit gereden wordt.
En dat gaat bitloos wat lastig.
Met het aannemen van bitloos moet de knhs dus aan een deel van het Skala voorbij gaan en het is skala is juist de richtlijn bij de knhs.
Logisch dat je dat niet zomaar loslaat en daar wel een goede reden voor moet zijn.