Bitloos starten in de M1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:10

Wellicht is het tijd om per individu te gaan bepalen wat goed is voor je paard en niet per "iedereen". Ik ken paarden die de sterren van de hemel liepen met bit, en zonder bit kuilen aan het graven waren. Maar ook vice versa. Zolang de ruiter maar handelt met gedegen kennis van zaken of door een dergelijk persoon wordt ondersteund.
Laten we deze discussie over "M1 bitloos" houden en niet weer zo'n eindeloze discussie. :)

[edit] Typo
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 21-11-14 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Re: Bitloos starten in de M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:13

maar dan nog snap ik niet waarom het niet toegelaten wordt.
Ik denk ala als jury denkt dat verzamelen en finetunen minder goed gaan, maar laat ze het maar bewijzen dat ze het kunnen. zijn er ongeregeldheden te zien, dan worden ze net als bitruiters de baan uitgestuurd. loopt het paard uit elkaar bij wijze van spreken dan zie de ruiter dat terug in de punten. volgens mij moet er helemaal niet aangepast gejureerd worden. Ruiters snappen het vanzelf ook als ze niet meer meekunnen in een klasse, toch?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:15

Google een afbeelding paardenschedel!
Dan zie je het kwetsbare smalle neusgedeelte wat ik bedoel -:)

En gewwoon klikken op mijn profiel en dan verder naar beneden scrollen:
Zul je zelfs zien dat ik heb " mee gestreden" om bitloze wedstrijden op de kaart te zetten :D

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:24

Heye Evelien

Je paard lijkt fijn te lopen op de bitloze foto (ook op de bit fotos trouwens!) maar wat maakt je keus dan toch voor een bit? Of rijd je nog steeds bitloos?

Ik weet welk gedeelte je bedoeld, en een hackamore kan dat wel veroorzaken een kaakgekruisde met geen mogelijkheid! Daarnaast, zal ik nooit zoveel druk op mijn teugels hebben dat we in de buurt van een drukplek komen, laat staan een breuk.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:25

@Cemiys, dat denk ik dus ook. Laat ons lekker bitloos starten en als het niet goed genoeg is kom je toch nooit verder en laten je punten het toch zien?

Ik denk dat het in de toekomst wel gaat veranderen. Eerst waren het ook aparte klasses en nu niet meer. Dus er zit verbetering in.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 19:27

Tendance schreef:
Heb inmiddels mijn paard 4 keer bitloos gereden met verschillende hoofdstellen, maar voor mij werkt het niet.

Ja, die B, L en M oefeningen gaan leuk, maar voor de finetuning in de Z is het niet mijn ding. Maar goed ik rijd de Z dan ook met stang en trens.

Om over springen maar niet te spreken, want dat vond ik bitloos echt een drama! Hoppa!!!! Gang was alles!!!!
Mijn paard vond het heerlijk om bitloos te springen..... lees remloos!

Hier wil ik wel even op reageren. Een paard hoort zowel met als zonder bit op dezelfde manier te remmen. Remmen is een questie van respect hebben voor druk. Daarom is het belangrijk dat wanneer je bitloos gaat rijden je paar de one-rein stop kent. Deze stop is trouwens ook aan te raden als je met bit rijd om een hoop schade in de mond te voorkomen.

Mijn paard probeerde in het begin ook door te drammen maar hij had al snel door dat dat geen zin had omdat ik met die stop het tempo eruit kon halen en het drammen dus geen enkel nut meer had. Het is een kwestie van veel geduld en even goed oefenen. Maar als die stop er eenmaal opzit werkt het als een reflex. In een noodsituatie gebruik ik deze stop dus ook veeeeel liever dan heel hard aam de teugels te trekken. Hierdoor blijft mijn paard dus ook heel zacht in zowel zijn mond als in dit geval, bitloos, hoofd.

Mijn fjord kan ook enorm heet worden in het bos of tijdens het springen en ik merk juist dat ik bitloos veel meer te vertellen heb dan met een bit. Op een bit reageert een paard toch snel angstig = harder rennen. Bitloos blijven ze toch beter aanspreekbaar. Het is echt iets wat bij veel Ruiters tussen de oren zit ben ik bang.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 19:30

Evelienepien schreef:
Keezie: jij kan bij je mening blijven dat bitloos minder schade oplevert.
Maar medici ( da, gebitsverzorgers) delen je mening uit ervaring niet ...

Dan ben ik toch wel benieuwd naar die resultaten. Omdat bitloos vrij nieuw is denk ik dat daar op dit moment veel meer onderzoek maar gedaan wordt. Ik ken verschillende gevallen van paarden die door het bit blijvend beschadigd waren in de mond...

Nog wel even belangrijk om te melden. Ik ben absoluut niet tegen het rijden met bit. Mijn merrie rijd ik namelijk gewoon met bit net als paarden die ik voor andere rijd. Mijn ruin loopt echter zoveel fijner zonder bit dat ik daarom heb besloten zijn bit voorlopig in de kast te laten hangen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 19:44

Storm: zo simpel dacht ik in het begin dus ook, het lijkt wel of de KNHS bang is voor succes... ;)
Als ik kijk maar mijn resultaten met of zonder bit dan zit daar een heel groot verschil in, in positieve zin. Zelfs jury's die mij eerder met bit hebben zien rijden geven mij complimenten.

Daarnaast lijkt het me dat er niet anders gejureerd hoeft te worden. Zowel met als zonder bit is een licht contact gewenst als je dressuurmatig rijd. En qua sturen en verzameling zie ik eigenlijk ook weinig verschil.

Voorlopig hobbelen we maar even door in de L2 en tot die tijd blijf ik in contact met de KNHS. Misschien dat ik zelf een keer daarheen kan om te laten zien dat je prima een M1 proef kunt rijden zonder bit. En dan op een juiste manier.

Natuurlijk zijn er mensen die niet weten hoe ze een paard überhaupt moeten rijden zowel met als zonder bit. Ik vind ook dat hier op wedstrijden veeeeeel strenger op gecontroleerd zou mogen worden. Ik heb al meerdere malen met tranen in mijn ogen gezeten door andere Ruiters bezig te zien :(

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 19:47

Evelienepien schreef:
Maartje1990 schreef:
Jij zegt dat het neusbeen kan breken bij een bitloze optoming. Dat is alleen niet zo. Dus daar heb je al een fout iets geschreven. En sorry, maar dan twijfel ik over de waarheid van de rest van je bericht en ik neem sowieso niet alles dat hier op bokt staat meteen maar voor waar aan omdat ''een bokker'' dat zegt.

Dat is ook he goed recht!
Alleen loopt een neusbotje dus in 2 spitste gedeeltes af in een punt en dus mm werk ( zie fotos paardenschedel). En jawel, door onkundig gebruik bijv door zoveel druk te nemen, kan dat dus echt breken. Normaal wordt die druk in de mond op 2 teugels verdeeld en bit zelf vangt dat ook nog op. In geval neus is het alleen maar leer waar volle druk op kan komen...
Ruiters hoeven dit niet eens in de gaten te hebben...

Niet als de optoming goed zit, dan kan dat namelijk echt niet gebeuren.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:14

met een bit in de mond, kan je ook heel wat slopen, t is de hand van de ruiter, maar hier niet de discussie, je moet gewoon vrij zijn in je keuze wel of niet, ook op de hogere niveaus, als het niet goed gaat krijg je toch geen winst?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:22

Storm: ik rij nog steeds bitloos :D
Maar vnl in het dorp, wegen en bos dus voor fun :+

Ik heb nl dezelfde ervaring als Tundance ( sorry, weet naam niet meer precies).

Met het echte dressuren merk ik nl ook verschil; hij is net wat " stugger / 1 sec trager / 1 ons zwaarder " voor mijn handen. Zoals eerder al aangehaald is dat tm M oefeningen niet zo' n probleem maar ben nu met z bezig en dan is het voor mijn gevoel toch "vriendelijker / fijner / 0,5 sec korter werk dus minder druk" om hem bij te werken op het hele fijne werk ( zgn fine tuning).
Ook met gedragen verzameling enzo kom ik beter, sneller door zonder lomp te worden alleen hij reageert gewoon "korter". Zeg maar!

Dit is moeilijk uit te leggen dus ik hoop dat je het beetje snapt!
Het is nu immers " mijn gevoel" ( wat jij nooit kan voelen :) ) wat ik zo goed en kwaad probeer te beschrijven !

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:28

Ik denk dat ik het wel snap Evelienepien.
Wel mooi dat je buiten dan wel bitloos rijd!! Zo heb je the best of both toch?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:39

Ik was altijd een beetje afwerend rondom bitloos rijden, vooral vanwege de vaak doorgeslagen ideeën en uitingen van degene die het destijds aanhingen.
Voor mijn paard was er echter geen andere optie en dus moest ik er aan geloven. Na wat modellen proberen heb ik nu een hoofdstel met een snelle release.
Ik kan probleemloos de wat gevorderde oefeningen rijden als traverse, apuyementen, verzamelingen in alle gangen en ook oprichten is geen probleem.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat niet was gelukt als ik het niet ooit al met bit had aangeleerd.
Ik ben met dit paard M1 startgerechtigd, ik start dus niet meer.
Maar liever een gelukkig paard dan weer een bit, dat is gewoon geen doen voor mijn paard.
Grappig is dat ik de eerste ben voor mijn instructeur die bitloos rijdt, hij geen verstand van optomingen daarin heeft, maar hij wel opmerkte dat ik een ander systeem gebruikte, positief gezien.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:50

Storm; yep! Lol met je knol :')

Raket: jammer dat het voor jouw paard niet handig is met bit ...
Jouw ervaringen herken ik ook :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:21

keeyzie schreef:
Hier wil ik wel even op reageren. Een paard hoort zowel met als zonder bit op dezelfde manier te remmen. Remmen is een questie van respect hebben voor druk. Daarom is het belangrijk dat wanneer je bitloos gaat rijden je paar de one-rein stop kent. Deze stop is trouwens ook aan te raden als je met bit rijd om een hoop schade in de mond te voorkomen.

Mijn paard loopt prima Z dressuur proeven en springt prima haar parcoursen en remt braaf wanneer dat moet. Heeft respect voor mij en wat ik van haar vraag doet ze.
Ik heb nog nooit een noodstop nodig gehad en zie ook veel haken en ogen aan one rein stop helemaal in combinatie met springen.

Mijn paard weet hoe ze bitloos onder de druk uit kan komen op weg naar de sprong en doet dit als ze enthousiast wordt.
Rijd ik met bit, dan is er niets aan de hand en gaat ze heel fijn. Ik zie dan ook niet in waarom ik mijn paard op een andere manier op zou leiden.

En remmen met en zonder bit, dat is wel allebei een vorm van druk, maar alleen al de plaats waar de druk zit is anders. Dan kan die toch ook nooit hetzelfde zijn?

One rein stop is overigens iets wat in verkeerde handen heel veel kapot kan maken en ook absoluut niet als noodrem bedoeld is.
Ik ben niet voor deze stop. Al helemaal niet met bit.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:29

Storm2009 schreef:
Ik denk dat ik het wel snap Evelienepien.
Wel mooi dat je buiten dan wel bitloos rijd!! Zo heb je the best of both toch?

Buitenritten doe ik altijd door de buurt met halster zonder bit dus.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:30

Maar terug naar het M1 gebeuren.
Ik als jury vind het prima als de knhs het toestaat.
Beoordeling zal niet anders zijn als met bit bij mij.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 22:43

Tendance: dat is in ieder geval fijn om te lezen :j
Ik hoop gewoon zo dat het ooit gaat worden toegestaan!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:14

ik snap ook de hele discussie niet. Waarom bij bitloos 'oordelen' dat men niet verder kan dan de M? Laat de ruiter/amazone het gewoon bewijzen. Bakt die er niets van, dan is dat in de punten te merken als het goed is. En waarom dan zogenaamd bezorgd doen over eventuele schade door bitloos rijden, daar maakt men zich bij het rijden met een bit ook niet echt zorgen om als je zo op wedstrijden rondkijkt.
Of iets wel of niet werkt lijkt me iets wat de jury op een wedstrijd moet bepalen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:14

Zorgen om schade heeft de knhs niet hoor. Dat zegt ook niemand.
Het heeft echt het meest te maken met, dat er binnen het Skala onder andere durchlassigkeit het uiteindelijke doel is en hier valt onder, dat zonder dwang en op alle momenten er met het juiste contact aan het bit gereden wordt.

En dat gaat bitloos wat lastig.

Met het aannemen van bitloos moet de knhs dus aan een deel van het Skala voorbij gaan en het is skala is juist de richtlijn bij de knhs.

Logisch dat je dat niet zomaar loslaat en daar wel een goede reden voor moet zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:27

Ik mis de logica, waarom is het dan wel ok t/m de L? Hof je dan niet met o.a. het juiste contact aan het bit te rijden?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:34

Tendance schreef:
Zorgen om schade heeft de knhs niet hoor. Dat zegt ook niemand.
Het heeft echt het meest te maken met, dat er binnen het Skala onder andere durchlassigkeit het uiteindelijke doel is en hier valt onder, dat zonder dwang en op alle momenten er met het juiste contact aan het bit gereden wordt.

En dat gaat bitloos wat lastig.

Met het aannemen van bitloos moet de knhs dus aan een deel van het Skala voorbij gaan en het is skala is juist de richtlijn bij de knhs.

Logisch dat je dat niet zomaar loslaat en daar wel een goede reden voor moet zijn.

Volgens mij staat nergens in het skala dat een bit verplicht is. (In de fei reglementen wordt wel over bitten gesproken - maar dat is niet hetzelfde.)
Wat wel zo is: bitloos 'mis' je de inwerking op het kaakgewricht (.....idealiter: het bit is er om de kaak los te vragen....)
maar je kunt je veel preciezer richten op de durchlassigkeit van het schedel/atlas gewricht.
Ook zaken als verzameling zijn bitloos zeer wel mogelijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:34

Ze moeten alleen een paar woorden veranderen en that's all, voorbijgaan aan het skala hoeft echt niet en slaat ook kant noch wal.

Wat ik in de reglementen vind:
''In al het werk dient het paard “aan het bit” te gaan. Het paard is “aan het bit” wanneer de hals, afhankelijk van de graad van africhting en de mate van verzameling in de gang, meer of minder opgericht en gewelfd is. Het paard accepteert het bit met een licht en soepel contact.''

''Uiteindelijk wanneer alle bouwstenen optimaal verankerd zijn in het paard, zal het paard als vanzelf moeiteloos volkomen ontvankelijk zijn geworden voor alle hulpen van de ruiter. Dit noemen we ‘Durchlässigkeit’.''

Ik zie hierin niets waaruit blijkt dat het bitloos niet zou kunnen. Vervang de ''aan het bit'' voor ''aan/accepteert de ruiterhand'' oid. Dat past er imo ook beter bij, daar kom het immers op neer.

Het 'verbod' wat er nu staat op bitloos en andere bitten die qua inwerking ongeveer gelijk zijn aan een trensje vind ik sowieso raar. Hoe kan je nou het ultimo vragen wanneer je niet tegemoet wil komen aan wat fijn is voor het paard?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 01:30

Air, er is ook niemand hier in dit topic, die jou daarin tegenspreekt, maar zo lang het niet veranderd is, staat het er nog zo.

Eigenlijk vertel ik exact hetzelfde als wat jij zegt en wat er in de reglementen staat.
Alleen typ ik op de telefoon en dan kost lange teksten overtikken er veel tijd en energie.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 08:58

FelineNanet, jammer dat de regelgeving en voor jou voor heeft gezorgd dat je uiteindelijk met bit bent gaan starten... Ik vind dat zo zonde...
Het zou wel goed zijn om alsnog een bericht naar de KNHS te sturen, hoe meer berichten en verzoeken zij binnen krijgen, hoe groter de kans dat het een keer wordt aangepast!

Ik vind het zo ontzettend jammer dat de KNHS de regelgeving niet "gewoon" aanpast. Laat de pitloze ruiters lekker meestarten tussen de rest, net als nu in de B tm L2. Als ze hun paard goed voor elkaar hebben rijden ze punten en anders niet, zo simpel is het toch? Gewoon hetzelfde beoordelen als bitruiters, oordelen naar de proef die de jury ziet, los van wel of geen bit.

Ik krijg het gevoel dat de KNHS zich een beetje verschuilt achter het Skala omdat zij bitloos eigelijk gewoon niet zien zitten binnen de wedstrijdsport. Ik heb wel eens op de bijscholingsdagen voor instructeurs meegemaakt hoe werd gereageerd op vragen mbt bitloos, nou toen werd me wel duidelijk dat er daar wat mensen zitten die absoluut geen voorstander zijn van bitloos rijden en daardoor ook niet objectief kijken en oordelen.
Wat Air zegt, het is een kwestie van wat woorden in het reglement aanpassen, meer niet.