Voorpluk niet invlechten wat vinden jullie daarvan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:43

Ik heb ook wel begrepen van iemand die ik ken dat ze een knotje had gefreubeld van staartharen of van de manen, en die vastzette aan die drie sprieten die er wel zaten tussen de oren. :+
Dan zit er wel een knotje en zie je ook die losse sprieten niet..

nutmeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 06:58

Al zou ik het willen gaat het alsnog niet, mijn verzorgpaard heeft er de manen niet voor.

(En als ik het wel doe komt de eigenaresse me persoonlijk uit de ring halen, die vindt het echt heel stom staan :+ )

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:42

moonfish13 schreef:
Ik heb ook wel begrepen van iemand die ik ken dat ze een knotje had gefreubeld van staartharen of van de manen, en die vastzette aan die drie sprieten die er wel zaten tussen de oren. :+
Dan zit er wel een knotje en zie je ook die losse sprieten niet..

Dit hebben wij inderdaad ook lange tijd gedaan, maar niet met staart haren, want die zijn erg hard, maar we hebben het 3e oor gebruikt van een veulen (6 maanden) dat we hadden staan. Vervolgens hebben we dat gewassen en het begin met lijm bij elkaar gezet.
Meevlechten met de voorpluk en het werd van 10 haartjes een hele mooie knot.
Omdat er lijm aan het begin zat bleef het stukje bij elkaar en konden we die steeds opnieuw gebruiken.

Het zat natuurlijk niet aan de voorpluk geplakt.
Het werd gewoon een streng haar.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:31

Ik vind het ook heel lelijk als de pluk los is en de rest niet. Zelfs bij mijn paard met vlecht op de hals en flinke voorpluk, ik deed het weleens, maar dat was dan omdat ik wat te enthousiast aan het scheren was geweest. Tegenwoordig zijn de manen kort en laat ik ze los, staat mooier dan van die veel te dikke sprietknotten.

Mousaka

Re: Voorpluk niet invlechten wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:36

Ik zag hier laats in itp ook een tinker voorbij komen op wedstrijd en daar hadden ze een visgraatvlecht in de voorpluk gemaakt en volgensmij ook een visgraat hengsten vlecht bij gemaakt dat vond ik ook erg leuk!
Maar niet allen vlechten en dan de voorpluk los laten dat vind ik er echt niet uit zien. Tuurlijk als je paard kopschuw is is het een ander verhaal

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:47

Ik vind een losse voorpluk bij mijn paard gewoon mooier, hij krijgt zo'n raar hoofd met zo'n knot op zijn kop ;)
Op zich vind ik het wel netter als alles ingevlochten is. Dat is net ff de puntjes op de i zetten.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:48

Ik vind het vaak ook niet mooi als de voorpluk los is gelaten, met mijn vorige paard knotte ik de voorpluk ook altijd, terwijl die ook niet echt een dikke voorpluk had.

Amber daarin tegen heeft een vrij lang en smal hoofd waardoor ik haar hoofd groter vind ogen als ik de voorpluk knot. Dus dat vind ik toch wel een twijfel geval.

Voor het idee:
Met knot (Voorpluk had ze hier net voor deel afgeschuurd dus voorpluk is korter dan hij nu is, dus knotje kleiner.)
Voorpluk los

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:51

eenitraM schreef:
Een losse voorpluk?

Eerlijk?

Verschrikkelijk lelijk...

Vind ik ook :Y) . al moet ik toegeven, dat ik die van mn merrie ook n tijdje niet heb ingevlochten...omda t ze bijna geen.voorpluk heeft ;( ....en het er gevlochten nog erger uitzag.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:18

FriesWytske schreef:
Met oornetje mag je inderdaad rijden.

En bij bepaalde rassen hoef je dus helemaal niet te vlechten. Ik heb zelf nog nooit een lager cijfer gekregen, omdat ik mijn wedstrijdpaard niet had ingevlochten.
Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat hij of zij er schoon en netjes uitziet.

Het is helemaal niet verplicht om te vlechten/ knot ten. De manen moeten aan 1 kant liggen en dezelfde lengte hebben staat in de regelementen. Zelf kies ik altijd voor nette roosjes.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:18

Wildrose: voorpluk in een knot!
Los is zo ponyachtig en niet af.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:21

noorhermans1 schreef:
FriesWytske schreef:
Met oornetje mag je inderdaad rijden.

En bij bepaalde rassen hoef je dus helemaal niet te vlechten. Ik heb zelf nog nooit een lager cijfer gekregen, omdat ik mijn wedstrijdpaard niet had ingevlochten.
Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat hij of zij er schoon en netjes uitziet.

Het is helemaal niet verplicht om te vlechten/ knot ten. De manen moeten aan 1 kant liggen en dezelfde lengte hebben staat in de regelementen. Zelf kies ik altijd voor nette roosjes.

Dat zeg ik toch.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:22

Nee je zegt bij bepaalde rassen, ras maakt niet uit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:23

Je zegt dat het bij bepaalde rassen niet verplicht is maar in wezen is het gewoon niet verplicht (bij geen enkel ras). In belgië moeten niet gevlochten paarden de manen wel op handbreedte hebben dan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:24

Als ik de voorpluk van mijn paard invlecht, mag ik er 4 uur vooruit trekken ofzo :').
Hij vindt het niet fijn als mensen aan zn voorpluk zitten, en met rijden doet hij niks anders dan schudden, schuren en kan je hem niet meer rijden.

Ik ben dus ook schulig.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:25

Meestal vind ik het niet mooi om ook maar iets met de voorpluk te doen op wedstrijd, met welk paard dan ook. Het ziet er kaal en onnatuurlijk uit voor mijn gevoel. (Misschien omdat ik ze altijd met een losse pluk zie, en eenmalig met, op wedstrijd..)

Maar! Ik kwam pas via een vriendin op fb dit tegen:

http://www.bitmagazine.nl/media/vlechte ... nvlechten/

En op die manier vind ik het eigenijk best kunnen! :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:36

noorhermans1 schreef:
Nee je zegt bij bepaalde rassen, ras maakt niet uit.

Omdat dat zo is. Een kwpn'er hoor je te vlechten. Een haflinger niet. Staat duidelijk in het wedstrijdreglement.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:46

Ik zou hem maar opnieuw lezen, een kwpner hoef je ook niet te vlechten

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:49

Hier iemand met een fries. Zelf vond ik losse manen niet netjes en daarnaast is de hals niet goed te zien (terwijl ik juist heel tevreden was over zowel de bespiering in de hals, als de halshouding zelf :D ).
Ik vond het zonde om de manen op één lengte te knippen, dus ik heb gewoon vlechtjes aan één kant van de manenkam gemaakt en onderin witte strikjes van Divoza gedaan. Nooit negatief commentaar op gehad, hoewel ik nog nooit bij een ander zo'n kapsel heb gezien. :+ De voorpluk was ook gewoon een vlechtje met strik.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:51

Strikjes worden helaas wel aangezien als versiering dus dat mag niet :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 17:57

noorhermans1 schreef:
Strikjes worden helaas wel aangezien als versiering dus dat mag niet :)

Het was zoiets: http://www.divoza.com/collectie/paard/g ... wbows.html

Who cares? De hals was zichtbaar en er was tijd ingestopt. Mogen ze ook niet klagen! (heeft ook nooit iemand gedaan). En er zaten wel zwarte elastiekjes onder, dus als iemand écht vervelend had gedaan, had ik ze er wel ter plekke uit kunnen halen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:14

Ze mogen wel klagen, want het mag gewoon niet :') Bovendien is dat geen klagen, maar gewoon het reglement volgen. Een slechte zaak dat dat weer niet gebeurt eigenlijk.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:20

Ik wil niet vervelend doen, maar er staat nergens, dat kleine strikjes niet mag.
Er mogen geen linten in de staart, maar dit verbod staat niet bij de manen.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:26

Dressuur regelement, artikel 118
Citaat:
Het versieren van de staart of van enig ander deel van het paard door middel van voor het paard oneigenlijke dingen, zoals linten en bloemen of
anderszins, is niet toegestaan. De manen en de staart van het paard
mogen evenwel ingevlochten worden.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:47

Nies_ schreef:
Ze mogen wel klagen, want het mag gewoon niet :') Bovendien is dat geen klagen, maar gewoon het reglement volgen. Een slechte zaak dat dat weer niet gebeurt eigenlijk.

Het is gewoon mierenn*ken. Wie heeft er last van?
Dat vind ik het jammere van de (dressuur)sport: naar mijn idee wordt er gefocussed op verkeerde dingen. Wees streng op spoor- en zweepgebruik en controleer bitten, maar wordt wat soepeler in kledingkeuze en uit opdoffen van je paard. Het is allang geen elitesport meer, waarom dan zo vasthouden aan strakke normen? Erg offtopic, sorry!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:54

De voorpluk van mijn paard is zo kort en piekerig dat het amper in een vlechtje te krijgen is. Laatstaan een knot. Hij heeft zo veel "laagjes" dat een net vlechtje echt niet voor elkaar te krijgen is. Dan maar los.