Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nadiine__x schreef:Vergeet niet dat de tuigers ook trekpaarden/koudbloeden zijn en het ook goed doen in de sport
Nadiine__x schreef:Geryon schreef:Tuigers zijn zeker geen koudbloeden, maar de warmbloeden voor voor de koets. Sterker nog, die kunnen aardig hoog in het bloed staan. Overigens zijn Friezen ook geen koudbloeden. Tinkers, Fjorden en Haflingers weer wel.
Nou eigenaren van de tuigers zijn dat niet met je eens hoor, laat het ze maar niet horen. Zij ware de genen die mij erop wezen dat het zeker geen warmbloeden zijn.
Idem voor de friezen
Nies_ schreef:veranadautje schreef:Dan moet je aan de bril
Of ik heb gewoon wat hogere eisen aan goed. Kan me niet voorstellen dat een jury daar in t Z (gezien S&T) een voldoende voor geeft.

Verder vind ik het hartstikke leuke paarden. Patries90 schreef:Geryon Heb je er zelf een of meerdere gereden?
Ze zijn er namelijk echt wel de koudbloeden die het goed kunnen... het verschil is alleen de tijd en energie die men erin steekt..
Patries90 schreef:Geryon Heb je er zelf een of meerdere gereden?
Ze zijn er namelijk echt wel de koudbloeden die het goed kunnen... het verschil is alleen de tijd en energie die men erin steekt..

Patries90 schreef:Uiteindelijk is geen enkel paard gebouwd om een ruiter te dragen.. Dus alle paarden moeten dit leren, en daarom is het ook zo belangrijk om als ruiter goed onafhankelijk in balans te zitten...
Dus waarom zijn Kwpn'er dan meer geschikt voor deze sport? Dressuur gaat over gehoorzaamheid en het gymnastiseren van je paard.. Dat kun je elk paard leren.. En bij de een wat meer als bij de ander.
Nu krijg ik eerder van jou het idee dat jij geen respect hebt voor het ras.
Patries90 schreef:Uiteindelijk is geen enkel paard gebouwd om een ruiter te dragen.. Dus alle paarden moeten dit leren, en daarom is het ook zo belangrijk om als ruiter goed onafhankelijk in balans te zitten...
Dus waarom zijn Kwpn'er dan meer geschikt voor deze sport? Dressuur gaat over gehoorzaamheid en het gymnastiseren van je paard.. Dat kun je elk paard leren.. En bij de een wat meer als bij de ander.
Nu krijg ik eerder van jou het idee dat jij geen respect hebt voor het ras.
Patries90 schreef:Ja omdat KWPN nou een makkelijkere bouw hebben voor die sport.. Omdat nog niemand een poging gedaan heeft.. Omdat mensen die starten met een koudbloed/trekpaard realistisch blijven?
Maar daar gaat het nu toch verder niet over..
Maar jij vind dus omdat een KWPN het makkelijker heeft met die sport die wel aan de startlijn mogen staan en een trekpaard niet? Omdat het een trekpaard is.. Nou beetje kortzichtig.. Als je samen met je trekpaard er lol in hebt waarom dan niet kijken hoe ver je kan komen? Zolang je paard er plezier in heeft? Oké we maken het onszelf niet makkelijk het is heel wat paard bij elkaar maar het is nog steeds een paard.. En wat ik al zei die zijn uiteindelijk geen van allen gebouwd om ons te dragen..
JewEmm schreef:Maar Geryon, hoe sta jij dan tegenover koudbloeden die er echt lol in hebben om dressuur te doen?
Esmeralda schreef:Als je op you tupe even zoekt naar Torsten Timm, met Marieth Major, dan zie je een shire hengst ( die gewoon dekt) die gewoon tussen de merries word gereden, op een trensje. Een volte om een paal galoppeerd. En laat zien dat een kolossaal dier zo enorm soepel is. Maar je ziet ook een paard met veel humor. En dat geeft mij de moed en zeker het plezier om naar te kijken, maar ook om naar toe te streven. Een doel voor ogen. Het zal meer tijd nodig hebben met een zwaar paard, maar zeker haalbaar. Zolang je maar eerlijk naar je paard bent, het ene paard zal leergieriger zijn als het ander. En je zal misschien eerder je doelen moeten bijstellen. Maar niks is onmogelijk

Geryon schreef:Dat is geen mening, maar een feit. En een fjord kan het evengoed niet, maar wel beter omdat zijn bouw en gangen geschikter zijn. Tenminste ik heb het hier dan over hogere dressuur. Al lijkt het Z mij voor een trekpaard ook niet echt te doen.
liedje89 schreef:Ik vraag me een beetje af waarom de discussie om hoge dressuur gaat, volgens mij vroeg de TS toch of er veel mensen die starten niet specifiek hoger dan basis sport?
In de topsport zie je inderdaad vooral warmbloeden maar welk percentage van de warmbloeden komt nu helemaal bovenuit de basissport. Ik denk dat het voor de gemiddelde ruiter helemaal niet zo erg is om met een ander type paard te rijden. Ik zou persoonlijk bijv nooit een leuk paard wegdoen zodat ik in de M ipv in de L kan stranden met een paard dat ik minder leuk vind, ik ken mijn beperkingen dus als ik een leuke lompe knol heb en ik wil een proefje rijden ga ik dat gewoon doen, er moet toch iemand zijn om de poedelprijs in ontvangst te nemen