Koudbloed aan de startlijn.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

Re: Koudbloed aan de startlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:01

het zijn nog altijd de handen van de ruiter die de scherpte van een bit bepalen, trens, stang ect

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:04

Nadiine__x schreef:
Vergeet niet dat de tuigers ook trekpaarden/koudbloeden zijn en het ook goed doen in de sport ;)

Hier wil ik eerst even op inspringen: tuigers zijn gewoon warmbloedpaarden, KWPN'ers. Een paard wat een kar kán trekken, is niet per definitie een trekpaard.

Nadiine__x schreef:
Geryon schreef:
Tuigers zijn zeker geen koudbloeden, maar de warmbloeden voor voor de koets. Sterker nog, die kunnen aardig hoog in het bloed staan. Overigens zijn Friezen ook geen koudbloeden. Tinkers, Fjorden en Haflingers weer wel.

Nou eigenaren van de tuigers zijn dat niet met je eens hoor, laat het ze maar niet horen. Zij ware de genen die mij erop wezen dat het zeker geen warmbloeden zijn.

Idem voor de friezen

In dat geval heb je misschien met wat hobbyisten gepraat want de eigenaren van de tuigpaarden die aangespannen op concours lopen zullen je altijd vertellen dat het warmbloedpaarden zijn.

Maar daar gaat het topic niet over.
Ja, natuurlijk kan je dressuurwedstrijden starten met een shire/trekpaard/whatever. Al kom je met een koe, ook die kan na genoeg scholing best een dressuurproefje lopen. Dressuur is gewoon gehoorzaamheid.

Springen zal wat lastiger worden, maar daar vroeg je ook niet naar.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:31

Nies_ schreef:
veranadautje schreef:
Dan moet je aan de bril :o

Of ik heb gewoon wat hogere eisen aan goed. Kan me niet voorstellen dat een jury daar in t Z (gezien S&T) een voldoende voor geeft.

In zo'n topic als deze hebben de mensen die zo positief zijn over koudbloeden in de sport, bijna altijd lagere eisen heb ik gemerkt. Kan eigenlijk ook niet anders als je vol lof bent over ze, terwijl ze het gewoon nou eenmaal niet zo goed kunnen. :o

Ik heb ook altijd het idee dat mensen het niet kunnen hebben als je zegt dat een koudbloed niet even goed is als een warmbloed in bepaalde sporten.. Alsof je dan het ras afkraakt. Nee je bent gewoon realistisch :+ Verder vind ik het hartstikke leuke paarden.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:41

In vind het super gaaf! Prachtig imposant. Wat mij betreft mogen alle rassen gewoon lekker mee in de dressuur. Shetlander tussen de paarden, prima! Trekpaard erbij? gezellig!
Als een paard maar voldoende werklust heeft en de ruiter genoeg handigheid, tijd en doorzettingsvermogen kan je een heel end komen. Natuurlijk helpt (correcte) bouw ook enorm.

Een kennis van mij reed hoog dressuur met een arabier, die werd ook met de nek aangekeken, maar ze won mooi wel.
Ik ben voorstander van niet vooraf oordelen, maar gewoon per combinatie kijken en dan pas oordelen.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 19-07-14 20:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:42

Geryon Heb je er zelf een of meerdere gereden?

Ze zijn er namelijk echt wel de koudbloeden die het goed kunnen... het verschil is alleen de tijd en energie die men erin steekt..

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:47

Patries90 schreef:

Ze zijn er namelijk echt wel de koudbloeden die het goed kunnen... het verschil is alleen de tijd en energie die men erin steekt..

Precies, ze hebben even iets meer tijd nodig en misschien een ruiter met meer ervaring of juist engelen geduld.
Als je een koudbloed goed aan sjouwen heb, kan je best zeggen ik kan rijden, ipv mee te liften wat je toch heel vaak ziet, ongeacht ras

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:49

Patries90 schreef:

Heb toch eens wat respect voor het ras. Is een koudbloed ras niet goed genoeg ofzo als het niet even goed is als een kwpn'er in een bepaalde sport? Tijd en energie is gewoon helemaal niet het enige verschil.

Natuurlijk zijn er koudbloeden die het goed genoeg kunnen, voldoende. Maar goed kan je het gewoon niet echt noemen, als je het vergelijkt met de paarden die wél geschikt zijn voor die bepaalde sport.

En ja, ik heb meerdere koudbloeden gereden. Ook friezen en tuigers. Maar dat doet niet eens terzake.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:51

Nou ben ik heel benieuwd waaruit jij opmaakt dag ik geen respect heb voor het ras... verklaar je eens nader... :-)

Heel toevallig heb ik 2 paarden onder mijn kont.. een KWPN en een Shire, bij tijden loopt Shire lief veel soepeler... en heb daar al meer mee bereikt als met de kwpn dus ik vraag me echt af waar je dit vandaan haalt
Laatst bijgewerkt door Hettieheks op 19-07-14 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:53

Dan gevoel krijg ik heel sterk van mensen die het niet kunnen hebben dat koudbloeden voor een bepaalde sport gewoon geen goede paarden zijn. Alsof hetgeen waar het ras voor bedoeld is niet al genoeg is. Andersom zie ik het gek genoeg nooit.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:01

Uiteindelijk is geen enkel paard gebouwd om een ruiter te dragen.. Dus alle paarden moeten dit leren, en daarom is het ook zo belangrijk om als ruiter goed onafhankelijk in balans te zitten...
Dus waarom zijn Kwpn'er dan meer geschikt voor deze sport? Dressuur gaat over gehoorzaamheid en het gymnastiseren van je paard.. Dat kun je elk paard leren.. En bij de een wat meer als bij de ander.
Nu krijg ik eerder van jou het idee dat jij geen respect hebt voor het ras. :-)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:04

Patries90 schreef:
Uiteindelijk is geen enkel paard gebouwd om een ruiter te dragen.. Dus alle paarden moeten dit leren, en daarom is het ook zo belangrijk om als ruiter goed onafhankelijk in balans te zitten...
Dus waarom zijn Kwpn'er dan meer geschikt voor deze sport? Dressuur gaat over gehoorzaamheid en het gymnastiseren van je paard.. Dat kun je elk paard leren.. En bij de een wat meer als bij de ander.

Waarom lopen er geen trekpaarden op gp niveau en lopen er wel KWPNers op dat niveau?

Wat is nou helemaal het fokdoel van een trekpaard? Wat heb je als paard nodig om uitermate geschikt te zijn voor de dressuur?

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:16

Ja omdat KWPN nou een makkelijkere bouw hebben voor die sport.. Omdat nog niemand een poging gedaan heeft.. Omdat mensen die starten met een koudbloed/trekpaard realistisch blijven?

Maar daar gaat het nu toch verder niet over..

Maar jij vind dus omdat een KWPN het makkelijker heeft met die sport die wel aan de startlijn mogen staan en een trekpaard niet? Omdat het een trekpaard is.. Nou beetje kortzichtig.. Als je samen met je trekpaard er lol in hebt waarom dan niet kijken hoe ver je kan komen? Zolang je paard er plezier in heeft? Oké we maken het onszelf niet makkelijk het is heel wat paard bij elkaar maar het is nog steeds een paard.. En wat ik al zei die zijn uiteindelijk geen van allen gebouwd om ons te dragen..

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:17

je kan met elke gezond paard de basis uit rijden mits de ruiter ook capabel is.

Dus al heb je een kei van een koudbloed moet je ook zelf nog een kei van een ruiter zijn.
En die combinaties zijn er niet volop.
Net zoals je van een geweldig gefokt kwpnr niks meer hoort onder de matige ruiter.

Zoals ik al zei in ons shire topic... je kunt met een mountainbike de tour de france uitfietsen maar met een racefiets die voor die tour
ontwikkelt is is het vele malen makkelijker.

Dat er op wedstrijd vooroordelen zijn, ja dat houd je altijd.
Niet alleen bij koudbloeden/trekpaarden

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:18

Patries90 schreef:

TADA! Zeg je iets dat niet per se positief is voor een koudbloed, dan heb je geen respect, zal je het ras wel minder vinden, of een warmbloedmens zijn. Altijd hetzelfde liedje.

Er is geen discussie over mogelijk. Als je wat meer kennis hebt, dan zal je zelf ook gaan inzien dat koudbloeden niet voor de dressuursport zijn.

edit: EN DAT MAAKT ZE NIET MINDER LEUK.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:20

Maar Geryon, hoe sta jij dan tegenover koudbloeden die er echt lol in hebben om dressuur te doen? Waarom zou het dan respectloos voor het ras zijn om dressuur te rijden. Ik zou het persoonlijk het dan van minder respect tonen tegenover je paard om dat dan niet te doen. (Zelfde geldt voor warmbloedjes die in dressuur rijden echt geen lol zien)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:22

Patries90 schreef:
Ja omdat KWPN nou een makkelijkere bouw hebben voor die sport.. Omdat nog niemand een poging gedaan heeft.. Omdat mensen die starten met een koudbloed/trekpaard realistisch blijven?

Maar daar gaat het nu toch verder niet over..

Maar jij vind dus omdat een KWPN het makkelijker heeft met die sport die wel aan de startlijn mogen staan en een trekpaard niet? Omdat het een trekpaard is.. Nou beetje kortzichtig.. Als je samen met je trekpaard er lol in hebt waarom dan niet kijken hoe ver je kan komen? Zolang je paard er plezier in heeft? Oké we maken het onszelf niet makkelijk het is heel wat paard bij elkaar maar het is nog steeds een paard.. En wat ik al zei die zijn uiteindelijk geen van allen gebouwd om ons te dragen..

Toch wel knap dit; ik heb helemaal niet gezegd wat ik vind. Ik stel alleen vragen die er, volgens mij, wel degelijk toe doen. De vergelijking KWPNer vs Trekpaard wordt hier namelijk gemaakt.

Invullen wat een ander denkt, gebaseerd op net niks, is echt heel onverstandig in een discussie.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:23

JewEmm schreef:
Maar Geryon, hoe sta jij dan tegenover koudbloeden die er echt lol in hebben om dressuur te doen?

Ik snap de vraag niet echt. Ik vind het alleen maar goed dat er dressuurmatig gereden/gelongeerd wordt met paarden waarop gereden wordt. Om ze geschikt te houden voor het rijden.

edit: je hebt je post uitgebreid. Ik vind niet dat je met koudbloeden en andere rassen die niet zo geschikt zijn voor de dressuursport, geen dressuur moet rijden. Ik vind niet dat je moet verlangen van een paard iets te doen dat EIGENLIJK buiten zijn kunnen ligt. Ik ga bijvoorbeeld ook niet trainen trainen trainen om met een fries paard een 1.30m parcours te kunnen doen.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 19-07-14 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 21:24

Esmeralda schreef:
Als je op you tupe even zoekt naar Torsten Timm, met Marieth Major, dan zie je een shire hengst ( die gewoon dekt) die gewoon tussen de merries word gereden, op een trensje. Een volte om een paal galoppeerd. En laat zien dat een kolossaal dier zo enorm soepel is. Maar je ziet ook een paard met veel humor. En dat geeft mij de moed en zeker het plezier om naar te kijken, maar ook om naar toe te streven. Een doel voor ogen. Het zal meer tijd nodig hebben met een zwaar paard, maar zeker haalbaar. Zolang je maar eerlijk naar je paard bent, het ene paard zal leergieriger zijn als het ander. En je zal misschien eerder je doelen moeten bijstellen. Maar niks is onmogelijk

Hah es! Ik noemde hem. Hierboven ook al! Geweldige combinatie heb op de keuring vorig jaar mijn ogen uitgekeken, zeker een groot voorbeeld! :D

Mooiste vind ik nog, deze hengst is toch wel echt het type "karrenpaard" en wat een kanjer onder het zadel!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:24

Mijn vraag opnieuw: Waarom zou het respectloos zijn tegenover het ras, als je met een koudbloed start die lol heeft in het dressuurmatig rijden?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:25

Ik vraag me een beetje af waarom de discussie om hoge dressuur gaat, volgens mij vroeg de TS toch of er veel mensen die starten niet specifiek hoger dan basis sport?

In de topsport zie je inderdaad vooral warmbloeden maar welk percentage van de warmbloeden komt nu helemaal bovenuit de basissport. Ik denk dat het voor de gemiddelde ruiter helemaal niet zo erg is om met een ander type paard te rijden. Ik zou persoonlijk bijv nooit een leuk paard wegdoen zodat ik in de M ipv in de L kan stranden met een paard dat ik minder leuk vind, ik ken mijn beperkingen dus als ik een leuke lompe knol heb en ik wil een proefje rijden ga ik dat gewoon doen, er moet toch iemand zijn om de poedelprijs in ontvangst te nemen :P

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:26

Over doelen gesproken: wat is het doel vd gemiddelde ruiter op een Trekpaard of Shire hier in dit topic wat betreft dressuur?

Babootje

Geryon schreef:
Dat is geen mening, maar een feit. En een fjord kan het evengoed niet, maar wel beter omdat zijn bouw en gangen geschikter zijn. Tenminste ik heb het hier dan over hogere dressuur. Al lijkt het Z mij voor een trekpaard ook niet echt te doen.

ik ken er een paar die in het z lopen. leuk om te zien hoor. paarden hebben er duidelijk plezier.

Geryon

JewEmm schreef:
Mijn vraag opnieuw: Waarom zou het respectloos zijn tegenover het ras, als je met een koudbloed start die lol heeft in het dressuurmatig rijden?

Zie edit vorige post.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:27

Nergens zeg ik dat koudbloeden NIET leuk zijn of minder.. Dat zou een leuke grap zijn met een Shire onder me kont waar ik overigens dressuurmatig mee train en die het heel erg leuk op pakt en ik niet kan wachten om te starten.. Ik denk dat je me totaal verkeerd begrijpt

En ja qua doel.. We zien wel waar we dan stranden.. Het belangrijkste is dat we er allebei plezier in hebben zowel paard als ik.. En misschien nog wel belangrijker het paard..

En over dat vorige bericht van mij richting jou Pietje123, sorry misschien onnodig persoonlijk.. Toch staan er wel overal vraagtekens achter.. Het is een vraag of ik daar het juiste uit opmaak dat is namelijk hoe je bericht op mij overkomt.

Dit blijft waarschijnlijk een discussiepunt.. En dat is ook niet erg, alleen ben ik van mening en dat maak ik vooral mee in de omgeving hier dat mensen wat meer respect zouden hebben voor de mensen die met trekpaarden starten, we maken het onszelf totaal niet makkelijk maar als we dan daadwerkelijk iets presteren vind ik toch dat we daar echt trots op mogen zijn juist omdat die paarden moeilijker te rijden zijn op die manier. Vandaar dat ik fel ben op dit onderwerp.
Laatst bijgewerkt door Hettieheks op 19-07-14 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:28

liedje89 schreef:
Ik vraag me een beetje af waarom de discussie om hoge dressuur gaat, volgens mij vroeg de TS toch of er veel mensen die starten niet specifiek hoger dan basis sport?

In de topsport zie je inderdaad vooral warmbloeden maar welk percentage van de warmbloeden komt nu helemaal bovenuit de basissport. Ik denk dat het voor de gemiddelde ruiter helemaal niet zo erg is om met een ander type paard te rijden. Ik zou persoonlijk bijv nooit een leuk paard wegdoen zodat ik in de M ipv in de L kan stranden met een paard dat ik minder leuk vind, ik ken mijn beperkingen dus als ik een leuke lompe knol heb en ik wil een proefje rijden ga ik dat gewoon doen, er moet toch iemand zijn om de poedelprijs in ontvangst te nemen :P

En toen ging TS zelf in op waarom resultaten lager zouden kunnen zijn dan bij warmbloeden. En daar verzeilen we dan weer in :+