Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:20

Nee natuurlijk is bovenstaande dame niet te zwaar. Over zulke mensen gaat dit topic ook niet.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:23

fokfanaat schreef:
Vrouw2014 schreef:
Misschien een idee om alleen nog maar tot 17 inch zadels te verkopen en rijbroeken tot 40? Overgewicht zal altijd een probleem blijven en vind inderdaad dat je postuur wel bij het type paard moet passen.

maatje 36 maar toch echt een 18 inch zadel nodig omdat ik 1.80 ben. Ben echt erg slank. En voor onze fries bijv maar een poppetje.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:23

fokfanaat schreef:
Vrouw2014 schreef:
Misschien een idee om alleen nog maar tot 17 inch zadels te verkopen en rijbroeken tot 40? Overgewicht zal altijd een probleem blijven en vind inderdaad dat je postuur wel bij het type paard moet passen.

meen je dat echt?

Nee tuurlijk niet! Want dan kan ik me paard ook weg doen ;) Was meer sacastisch bedoelt.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:24

Ben het met ilja000 eens. Er zijn genoeg mensen met overgewicht die netter kunnen rijden dan de slankeren onder ons, maar als ze het paard vreselijk gaan storen in de beweging vindt ik wel dat ze of een andere hobby moeten zoeken of af moeten vallen. Ik ben zelf altijd erg slank geweest en heb nu twee gezonde meiden die wel wat extra kilo's hebben achtergelaten. Het ideaal beeld is ook in deze sport ... slank slank slank. Plezier en vriendelijkheid is er bij velen niet meer bij.

fokfanaat

Suzanne F. schreef:
Nee natuurlijk is bovenstaande dame niet te zwaar. Over zulke mensen gaat dit topic ook niet.

maar wel groter dan maat 40.

*edit* was niet serieus bedoeld blijkbaar
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 07-07-14 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Mousmous schreef:
Een hoop van die mensen zijn echt niet dom en weten ook echt wel dat ze veel te dik zijn, ze komen ook wel eens bij de huisarts, en de huisarts zal dit ook zeker vermelden. Die zit er tenslotte voor jouw gezondheid. Dat is ook de uitgesproken persoon om je er op te wijzen (familie kan ook natuurlijk, maar wanneer wordt het gewaardeerd) en je eventueel door te verwijzen naar een dietiste. Maar deze mensen zijn niet voor niets zo geworden, zijn psychisch vaak al niet sterk genoeg om er zelf iets aan te doen. Zelfs met hulp is het vaak al moeilijk. De personen die zo veel afgevallen zijn in dat tv programma, obese of zo, schijnen bijna allemaal weer fiks aangekomen te zijn. Ze zijn vaak niet eens echt gelukkig, juist omdat ze te dik zijn en de reakties van de omgeving daarop. En dan worden ze op wedstrijd ook nog eens op het gewicht gewezen. En willen ze dat met een beetje pech dat ook niet meer. Dus wordt het nog minder beweging. En nog verder bergafwaarts.

Ik weet dat de bij mijn paard de lengtebuiging nog niet 100% in orde is. Heeft mijn instructeur me ook al heel vaak verteld. Moet de jury dat dan ook maar laten zitten, omdat ik anders onzeker word er helemaal niet meer aan mijn lengtebuiging ga werken?

Ik vind echt dat er moeilijk gedaan wordt om niks. Iemand kiest ervoor om op wedstrijd te gaan, dan weet je dat je beoordeeld wordt op de uitvoering van je proef. Als dat niet goed is, dan zal dat benoemd worden, en de reden waardoor het komt dat het niet goed gaat ook.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 07-07-14 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:25

Ik had vroeger ook overgewicht, ik denk dat ik mijn paard zeker stoorde.
Echter wou ik het zelf niet geloven, of ontkende ik het gewoon.
Voor mij mag er zeker op aangesproken worden, je ziet het echt wanneer iemand het paard in de weg zit.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:29

fokfanaat, precies mijn gedachte, ik ken mensen die rijden met een 17,5 inch en wegen rond de 68 kilo met 1.75m is toch niet raar op een kwpn'r lijkt mij. Ik denk dat een jury de zit moet beoordelen en daar wel bij kan zetten, als de zit niet goed is, werken aan je houding, wellicht dat je gewicht hier ook belemmerend in werkt. Dan verwoord je het netjes en gericht op de proef. Ik ben zelf ook te zwaar nu rijdt ik al jaren niet meer, maar ik zou dit goed kunnen accepteren van een jury. Wat ik overigens wel moeilijk vind aan beoordelen van buitenaf, is dat mensen vaak niet goed kunnen schatten wat iemand weegt. mensen schatten mij altijd makkelijk 20 kilo lichter (fijn hoor maar niet terecht) en zeggen dan tegen mij die vrouw die is echt dubbel zo dik als jou die zal echt wel ... kilo wegen, dan moet ik soms lachen omdat ze dan mijn daadwerkelijke gewicht noemen, die vrouw kan dus nog veel zwaarder zijn, maar er zijn ook genoeg mensen die zwaarder ogen en lichter zijn. het licht er namelijk ook aan wat je gewicht mede veroorzaakt en hoe je gewicht verdeelt is, of je zwaar of licht overkomt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:30

Het is een moeilijke discussie. Er zijn mensen met een maatje meer die erg goed met hun paard meekomen, hem goed in balans en lekker door zijn lijf treinen. Dat vs iemand van 10 kilo lichter die het paard in de weg zit... dan zie ik toch liever het eerste.

Het is een grijs gebied, waar trek je de grens?

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:33

Ik snap de ophef hier niet zo. Een jury is er om de combinatie van ruiter en paard te beoordelen. Wanneer er iets van het harnachement niet goed past kan er ook een opmerking over komen, waarom dan niet als een persoon overduidelijk te zwaar is voor zijn/haar paard? Omdat die persoon gevoelens heeft en het harnachement niet?

Het gaat natuurlijk om de manier waarop het gebracht wordt, maar ik vind het wel degelijk de taak van iemand die objectief naar een combinatie kijkt om zoiets op te merken bij de persoon. Paardenwelzijn gaat voor.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:33

@ anoeska, nee, natuurlijk niet, daar hoor je een opmerking over te krijgen, dat is tenslotte een onderdeel van de meeste oefeningen in je proef. Daar zit de jury voor. Om jouw rijkunstige vaardigheden te beoordelen. Dat weet je van te voren en als je goed les hebt weet je ook dat daar nog iets aan schort en is het alleen maar de bevestiging die je krijgt op wedstrijd dat het nog niet helemaal goed is.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:34

ik heb het ook wel eens gezien, heb dan al meteen medelijden met het paard.
Ik snap niet dat je dat zelf niet ziet/merkt dat je te zwaar bent voor je paard.
Nu heb ik makkelijk praten want ik ben 56 kilo en 1,72 lang maargoed, ik stap met mijn lengte ook niet op een kleine pony, qua gewicht zou dit kunnen maar mijn lange benen zitten hem/haar in de weg.

Zag al eerder voorbijkomen iets over een regel qua gewicht, zou niet eens een slecht idee zijn denk ik.

Denk dat mensen die een maatje meer hebben het wel weten maar ook vaak niet willen zien.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:36

Jazeker, hoewel ik begrijp dat het pijnlijk gevoelig ligt mogen, nee MOETEN daar IMO echt op aangesproken worden. Voor het welzijn van het paard alleen al. Lijkt me voor de ruiter ook niet bepaald gezond.
Juryleden die dit niet durven zijn IMO geen goede objectieve juryleden.
Als iemand daarvan over de zeik raakt is dat jammer, je doet mee in een publieke sportactiviteit.

De andere kant van het verhaal: ik vind het ook verkeerd als juryleden speciaal uit hun hokje komen en op een combinatie afstappen, apart, en daar tegen zeggen dat ze het zo'n geweldig paard/combi etc vinden. Mag dat zomaar?

Je mag als jurylid toch geen persoonlijke voorkeuren laten blijken? Hoe zit dat dan weer?

Qua dat overgewicht zouden ze iets in kunnen stellen zoals bij de renpaarden: een weegschaal, iedereen die meerijdt er eerst op: boven een bepaald gewicht mag je er niet meer op/althans niet in wedstrijdverband.
Maar dan krijg je meteen weer de lobby van mensen die roepen: beter een dikke die meekomt, als een dunne die stuitert.
Zo blijf je aan de gang met die overgevoeligheden.
Gewoon ergens een gewichtgrens stellen, dat is op zat maneges ook al zo, waarom dan niet op wedstrijden?

sonjim

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:39

Terpetijn, bij de renpaarden krijg je dan gewichten mee als je te licht bent, moet dat dan ook bij de dressuur. Volgens mij gaan die namelijk op de weegschaal om te lichte jockeys te corrigeren qua gewicht en niet andersom.
Daarnaast moet je dan ook een berekening maken welk paard hoeveel dragen mag, bij renpaarden heb je het over een ras en ongeveer gelijke grote qua paarden, dat is bij dressuur en zo wel anders.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:40

Omdat je er met een gewichtsgrens niet bent.

Ik kan imo prima op een stevige kwpn'er maar ga echt niet op een ieltje van 1.60m zitten. Dus een gewichtsgrens heeft dan weinig zin, want gewicht zegt niet altijd alles icm paard.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:43

ik denk dat mensen zelf goed genoeg weten wat wel en niet kan, en tsja als zij dan ervoor kiezen om toch wedstrijden te gaan rijden vind ik dat een jury daar best wat van mag zeggen.

Het gaat niet alleen om de proef maar ook om het totaalplaatje, als jouw kont niet eens meer in je zadel past weet je voor jezelf denk ik wel dat er wat kilo's afmoeten.

Heb niks tegen mensen met meer gewicht hoor absoluut niet, gaat om je persoonlijkheid niet om je gewicht.
Maar in de wedstrijdsport vind ik wel dat er een grens moet zijn

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:45

Gewicht van iemand inschatten kan aardig lastig zijn, zeker als die goed bij zijn/haar lichaamsvorm passende kleding aan heeft. Blijft eigenlijk voornamelijk het kijken of de ruiter in het zadel past over.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:47

Nee, maar ik vind wel dat men nu eens op moet houden met dat gevoelige gejammer en dat er een GRENS gesteld moet worden aan het gewicht dat mensen maar meezeulen en op hun paard neerkwakken.
Als je te dik bent voor een bepaalde sport, ben je gewoon te dik, en hier gaat 't nota bene ook nog over een sport met een levend wezen.
Ik denk dat de meste te dikke ruiters het gewoon niet in WILLEN zien, vandaar de duizend gevoeligheden als er weer eens zo'n topic over is. je mag tegenwoordig al niet eens meer zeggen dat iemand "te dik" is, nee het heet dan 'volslank" of "stevig".
Prima, daar wil ik ook wel tactvol over zijn, maar niet als je daarmee op een levend wezen gaat zitten en daar nog leuke prestaties van verlangt ook. Dat is gewoon oneerlijk.
Overigens is herhaaldelijk door vergelijkend onderzoek aangetoond dat een paard maar een zeer beperkte rugdragende capaciteit heeft NO MATTER of het een Tinker of een KWPNer betreft.
Te veel is te veel.
Buiten de beperkingen die vetrollen meebrengen in de beweging.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 07-07-14 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:47

miccamaaike schreef:
Omdat je er met een gewichtsgrens niet bent.

Ik kan imo prima op een stevige kwpn'er maar ga echt niet op een ieltje van 1.60m zitten. Dus een gewichtsgrens heeft dan weinig zin, want gewicht zegt niet altijd alles icm paard.

Het lijkt me dat je een maximum gewicht sowieso verbind aan het gewicht/de grote van het paard. Je zou bijv simpelweg 15% van het gewicht van het paard kunnen zeggen. Je kan daarmee natuurlijk nooit alle problemen ondervangen maar met de trend die schijnbaar nogal wat mensen opvalt zou het wel wat verbetering geven.

@Tamary: Een personenweegschaal kost 15 euro, ik denk dat dat er bij de meeste verenigingen wel af kan :o?

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:50

Rex_Rolfo schreef:
paintedblack schreef:
zag ik een veel te grote man op een klein rijpaard

Dat je überhaupt een man gezien hebt _O-

Ik denk dat ik wel weet welke wedstrijd TS was, daar heb ik er welgeteld 2 gezien. Eén op een wat grotere koudbloed en één op een Haflinger. Ik ga wel eens vaker met m'n vrouw mee, meestal zie ik hooguit één man te paard, andere kerels net als ikzelf alleen als begeleiding.

Het was een springwedstrijd, dus ja toch echt een man.....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:51

Uiteraard kan een "robuust" paard wat meer verdragen (ik zei VERdragen, niet dragen, he?) dan een "ieletje" maar die maatstaven liggen nu ook weer niet zo gek ver uit elkaar.
Vind sowieso dat de FEI of het overkoepelend sportorgaan (maar zal wel weer niet durven uit angst dat men massaal verontwaardigd raakt...wat al genoeg zou moeten zeggen), hier duidelijke richtlijnen voor op zu moeten stellen. Maar dat zal ze wel leden kosten, dus gebeurt het niet.
Er zitten geen mensen met overgewicht in de topsport. Ik heb het niet over Sumo Worstelaars....Ik heb het over de paardensport.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 07-07-14 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:51

Dan moet je niet alleen de ruiter wegen maar ook het zadel. Er is toch wel een aantal kilo's verschil tussen bijv een Wintec of een leren dressuurzadel met houten boom.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:52

Liedje voor 15 % van het gewicht van de pony te bepalen moet je ook een paarden weegschaal hebben en iemand die bepaalt of het paard ook te dik is, want dan wordt de draagcapaciteit minder. Ik heb niets ertegen dat hier tegen opgetreden moet worden maar het moet wel reeel blijven ik kies er mede door mijn gewicht bewust voor om niet op een paard te gaan zitten, maar ik vind dit ook wel de verantwoording van de persoon zelf.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:53

kijk te dik / zwaar voor een paard kan/mag /moet ook gezegd worden maar ik denk dat mensen met overgewicht dit ook weten voor hunzelf.
tijdens mijn bevalling werd ik een hernia geduwd....bevalling gelukt dochter geboren maar de 10 kilo gaat er niet af mede doordat ik niet kan bewegen, de dietiste zei dat ik zelfs meer mocht eten en wel 3 tussendoortjes ..... nou ik zal het maar niet doen....al rijd ik geen paard meer zelfs fietsen is lastig
maar je word echt anders bekeken als je met je pony loopt en dan zijn opmerkingen als die kan nog wel n rondje ontzettend kwetsend.
loop ik met vera het trekpaard komen de mensen altijd kletsen hoe leuk of die paarden wel niet zijn en over het wandelen tempo of conditie word nooit iets gezecht, staat ze voor de wagen dan word er gezecht dat bewegen gezond is....maar ik val daar echt geen kilo van af en vera loopt er echt niet harder of zachter door.

ik denk dat het een totaal plaatje is, en eerlijk zijn tegenover jezelf en het spiegelbeeld wat je ziet.
Hoe je er aan komt weetje maar hoe gaat het er vanaf?.... -O-

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:53

Nou Terpentijn, Dominique Désmee reed jaren geleden mee in de wereldtop en die had toch echt wel overgewicht. Absoluut niet extreem maar ze werd toch wel Dikkertje Dap genoemd. En bij de subtop kom je ook echt wel wat stevigere ruiters tegen.