juval schreef:dressuur en springen kan je niet met elkaar vergelijken vind ik. springen is veel makkelijker te jureren, weigering of balk is duidelijk.. tuurlijk wordt er ook wel op stijl gelet, dat is ook belangrijk, maar het is toch veel doorzichtiger.
de lol in het dressuurrijden, nou ja, wedstrijdrijden dan is er voor mij zeker vanaf, en ik het doet me ook zeer om mijn dochter af en toe zo teleurgesteld te zien. we hebben nu eenmaal geen dressuurpony, daar kan de pony ook niets aan doen, en ook de hele rits instructrices die we inmiddels hebben gehad hebben daar niets aan kunnen veranderen. Met hangen en wurgen ben ik de b doorgekomen. dochter heeft nu na 2,5 jaar eindelijk 4 winstpuntjes..
ik zeg niet dat het aan de jury ligt hoor, ik snap ook wel dat pony's die wel willen werken hogere punten verdienen, maar zuur is het soms wel.
Het gaat mij er niet om of je de beoordeling kan vergelijken. Waar het mij in mijn post hierboven om gaat, is de vinger te leggen op hoe er mee om wordt gegaan. Als je pony niet voldoende vermogen heeft om over hindernissen van 90 cm te springen, zal die ook nooit een winstpunt krijgen in de L-springen (als het een D-pony) is. Daar valt niemand over. “Het is geen springpony” zeggen ze dan, halen de schouders op en gaan iets anders doen. En waarschijnlijk komt dat omdat de beoordeling van springen minder abstract is dan van dressuur en daardoor makkelijker te volgen. Een balk = een balk.
Maar als het over dressuur gaat moet de jury, volgens (een deel van) de deelnemers dan*, ineens rekening gaan houden met de leeftijd, de aanleg enz enz. En dat is dus gewoon niet zo. Bij een springparcours moet een deelnemer een parcours van een bepaalde hoogte en zwaarte kunnen overwinnen om winst te rijden. Maar bij dressuur is dat niet anders!! Voor winst moet een deelnemer de gevraagde oefeningen van een bepaald niveau en kwaliteit laten zien. Ongeacht kleur, leeftijd, aanleg, ras, stokmaat enz enz. En als je paard/pony onvoldoende aanleg heeft om dat te laten zien, dan is hij dus minder geschikt voor dressuur op wedstrijdniveau.
*En dat bedoel ik niet persoonlijk naar jou Juval, je geeft zelf al aan over reflectie te beschikken m.b.t. de kwaliteit van de pony. Desalniettemin vind je het zuur en jammer voor je dochter. En dat begrijp ik, zowel als mens, als ruiter en als jurylid.