Beoordeling B proef, zit ik er nu zo naast?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:01

Misschien wat minder hangen en wurgen als je WP's wil. :)
Het niveau van instructie is bedroevend slecht. Ik heb ontzettend lang moeten zoeken naar een goede. Heb er 5 of 6 gehad op een half jaar tijd. Sommige mochten nog geen 2e keer terug komen. En dan had ik weer een maandje zo iets van "als het zo moet doe ik het wel in mijn up. Is ie waarschijnlijk beter af."
en toen kwam ik mijn huidige instructie tegen die met twee lessen 5% bij op mijn normale percentages deed.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:03

femiaans schreef:
Mooi beschreven Roodvos, ik wil daar graag nog aan toevoegen dat "het maar B is" inderdaad voor B wordt gepunt. Als de jury vindt dat het L waardig is krijg je een winstpunt om eventueel de overstap te kunnen maken. Mocht de jury het niet eens B waardig vinden krijg je een verliespunt ( die in de B niet eens waarde heeft) Misschien nog duidelijker, je krijgt een winstpunt als de jury van mening is dat je een klasse hoger kan gaan rijden.

Nee hoor. De jury geeft een winstpunt als de proef op dat moment voor die klasse voldoende is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:47

asjemenou schreef:
Nee hoor. De jury geeft een winstpunt als de proef op dat moment voor die klasse voldoende is.

Volgens mij is het over het algemeen nog altijd zo dat een jury tot een winstpunt komt aan de hand van de punten die voor elke oefening afzonderlijk worden gegeven. Dit totaal bepaalt je winstpunt afgewogen aan de norm die de bond heeft opgegeven. In Nederland is dat 60%, ik dacht maar weet niet zeker dat de norm in België anders ligt.

Ik ben nauwelijks jury leden tegengekomen die dit vooraf bepalen. En ik heb heel wat afgeschreven op wedstrijden.

Ach en van een krappe winstpunt bij een proef zonder gekkigheden... Tsjah... Wordt toch niemand echt gelukkig? Met dergelijke punten ga ik echt niet over naar een volgende klasse.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:48

juval schreef:
dressuur en springen kan je niet met elkaar vergelijken vind ik. springen is veel makkelijker te jureren, weigering of balk is duidelijk.. tuurlijk wordt er ook wel op stijl gelet, dat is ook belangrijk, maar het is toch veel doorzichtiger.
de lol in het dressuurrijden, nou ja, wedstrijdrijden dan is er voor mij zeker vanaf, en ik het doet me ook zeer om mijn dochter af en toe zo teleurgesteld te zien. we hebben nu eenmaal geen dressuurpony, daar kan de pony ook niets aan doen, en ook de hele rits instructrices die we inmiddels hebben gehad hebben daar niets aan kunnen veranderen. Met hangen en wurgen ben ik de b doorgekomen. dochter heeft nu na 2,5 jaar eindelijk 4 winstpuntjes..
ik zeg niet dat het aan de jury ligt hoor, ik snap ook wel dat pony's die wel willen werken hogere punten verdienen, maar zuur is het soms wel.

Het gaat mij er niet om of je de beoordeling kan vergelijken. Waar het mij in mijn post hierboven om gaat, is de vinger te leggen op hoe er mee om wordt gegaan. Als je pony niet voldoende vermogen heeft om over hindernissen van 90 cm te springen, zal die ook nooit een winstpunt krijgen in de L-springen (als het een D-pony) is. Daar valt niemand over. “Het is geen springpony” zeggen ze dan, halen de schouders op en gaan iets anders doen. En waarschijnlijk komt dat omdat de beoordeling van springen minder abstract is dan van dressuur en daardoor makkelijker te volgen. Een balk = een balk.

Maar als het over dressuur gaat moet de jury, volgens (een deel van) de deelnemers dan*, ineens rekening gaan houden met de leeftijd, de aanleg enz enz. En dat is dus gewoon niet zo. Bij een springparcours moet een deelnemer een parcours van een bepaalde hoogte en zwaarte kunnen overwinnen om winst te rijden. Maar bij dressuur is dat niet anders!! Voor winst moet een deelnemer de gevraagde oefeningen van een bepaald niveau en kwaliteit laten zien. Ongeacht kleur, leeftijd, aanleg, ras, stokmaat enz enz. En als je paard/pony onvoldoende aanleg heeft om dat te laten zien, dan is hij dus minder geschikt voor dressuur op wedstrijdniveau.

*En dat bedoel ik niet persoonlijk naar jou Juval, je geeft zelf al aan over reflectie te beschikken m.b.t. de kwaliteit van de pony. Desalniettemin vind je het zuur en jammer voor je dochter. En dat begrijp ik, zowel als mens, als ruiter en als jurylid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:57

Janine1990 schreef:
asjemenou schreef:

Volgens mij is het over het algemeen nog altijd zo dat een jury tot een winstpunt komt aan de hand van de punten die voor elke oefening afzonderlijk worden gegeven. Dit totaal bepaalt je winstpunt afgewogen aan de norm die de bond heeft opgegeven. In Nederland is dat 60%, ik dacht maar weet niet zeker dat de norm in België anders ligt.

Ik ben nauwelijks jury leden tegengekomen die dit vooraf bepalen. En ik heb heel wat afgeschreven op wedstrijden.

Ach en van een krappe winstpunt bij een proef zonder gekkigheden... Tsjah... Wordt toch niemand echt gelukkig? Met dergelijke punten ga ik echt niet over naar een volgende klasse.

LRV weet ik het niet, VLP is het vanaf 58% wat van mij flink opgehoogd zou mogen worden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:03

Ayasha schreef:
Het niveau van instructie is bedroevend slecht. Ik heb ontzettend lang moeten zoeken naar een goede. Heb er 5 of 6 gehad op een half jaar tijd. Sommige mochten nog geen 2e keer terug komen. En dan had ik weer een maandje zo iets van "als het zo moet doe ik het wel in mijn up. Is ie waarschijnlijk beter af."
en toen kwam ik mijn huidige instructie tegen die met twee lessen 5% bij op mijn normale percentages deed.

T resultaat is tegenovergesteld. Hoe meer je hangt, wurgt en vooral lekker diep instelt, hoe meer wp je rijd.. Ik ben vrij klassiek opgeleid en hoe vaak heb ik in de B niet gehoord moet ronder.. Dus ik (met fries) eens lekker een rondje diep gereden, en wat denk je, 2 dikke WP per proef..

Maar ben toch weer lekker terug naar de mooie open verbinding, wil mijn paard tenslotte ook heel houden. Zo kom je er ook :)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:44

juval schreef:
dressuur en springen kan je niet met elkaar vergelijken vind ik. springen is veel makkelijker te jureren, weigering of balk is duidelijk.. tuurlijk wordt er ook wel op stijl gelet, dat is ook belangrijk, maar het is toch veel doorzichtiger.
de lol in het dressuurrijden, nou ja, wedstrijdrijden dan is er voor mij zeker vanaf, en ik het doet me ook zeer om mijn dochter af en toe zo teleurgesteld te zien. we hebben nu eenmaal geen dressuurpony, daar kan de pony ook niets aan doen, en ook de hele rits instructrices die we inmiddels hebben gehad hebben daar niets aan kunnen veranderen. Met hangen en wurgen ben ik de b doorgekomen. dochter heeft nu na 2,5 jaar eindelijk 4 winstpuntjes..
ik zeg niet dat het aan de jury ligt hoor, ik snap ook wel dat pony's die wel willen werken hogere punten verdienen, maar zuur is het soms wel.

Mbt het jureren dressuur versus springen ben ik het met je eens.

Maar wat voor pony hebben jullie dan? Volgens mij kan eigenlijk elke pony en elk paard, mits medisch in orde toch zeker een B proefje lopen. En de ene doet dat met meer gemak als de ander door bepaalde kwaliteiten, maar echt een B proefje moet zeker lukken. En ik denk dat dat ook voor elke ruiter, indien goed les, mogelijk is.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:07

[/quote]
Nee hoor. De jury geeft een winstpunt als de proef op dat moment voor die klasse voldoende is.[/quote]

Nee hoor, verkeerde informatie asjemenou, je krijgt een winstpunt als de jury je waardig vindt om een klasse hoger te gaan rijden. Zoals jij het stelt, zouden heeeeeeeeeel veel mensen bij de volgende klasse door het ijs gaan. Het zou namelijk betekenen dat je wel klaar bent voor in dit geval de B, maar niet voor de L. En daar is nou net die winstpunt voor.

FriesWytske

Re: Beoordeling B proef, zit ik er nu zo naast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:12

Ben het wel met asjemenou eens. Een winstpunt krijg je als je alles gewoon netjes doet. Doe je dat heel erg goed en ben je dus klaar voor de volgende klasse. Dan krijg je een hele dikke winstpunt of zelfs 2 of 3 winspunten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:21

Een jury geeft gewoon een cijfer per onderdeel wat 'ie ziet. Als dat gemiddeld een 6 of meer is heb je winst.

Spannender is het niet. Ik ben niet de hele B proef aan het kijken of iemand L1 waardig is. Ik kijk of een onderdeel aan het skala voldoet, voor zover we dat in de B hebben vastgesteld dat zou moeten, en daar punt ik naar.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:01

Princesj schreef:
Ayasha schreef:

T resultaat is tegenovergesteld. Hoe meer je hangt, wurgt en vooral lekker diep instelt, hoe meer wp je rijd.. Ik ben vrij klassiek opgeleid en hoe vaak heb ik in de B niet gehoord moet ronder.. Dus ik (met fries) eens lekker een rondje diep gereden, en wat denk je, 2 dikke WP per proef..

Maar ben toch weer lekker terug naar de mooie open verbinding, wil mijn paard tenslotte ook heel houden. Zo kom je er ook :)

dat is ook mijn ervaring. Ik was de eerste die de hoeken door reed want er stonden nog geen hoefjes in het zand, hoefslag kwam na de letter uit, hoe kan iemand dan 203 punten rijden met een kin op borst paard?
Als oprichting in de b gevraagt wordt zou het dan niet eerlijk zijn als de minimale leeftijd naar vijf of zes gaat?

eerlijk ik vind ook niet al mijn punten eerlijk verdient maar als ik nadien van een negatieve jury te horen krijg dat teugels korter moeten of dat ik even wat meer met mijn hand moet inwerken en spelen dan vraag ik mij serieus af of b nog wel basis is waar je met een die dat in een natuurlijke balans met de ruiter loopt (is hoofd hals ontspannen met neusje op ll of er iets voor en van achter al enig sinds eronder precies zoals knhs het omschrijft in hun theorie) en de oefeningen fijn uitvoert en daarbij het geheel eruitziet als een team dat fijn samenwerkt, zit ik er dan naast dat die combi op dat niveau winst zou moeten kunnen rijden?

oja en instuctie is ook mijn probleem, ik kan het niet vinden. Wil leren zitten, voelen en rijden maar vriendelijk rijden staat tegenwoordig voor een paard moet aan de teugel lopen, dat bereik je met hand en oja Been, zijgangen al martelend omdat de basis mist of andere rare theorieën over wat de jury zou willen zien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:32

Als je enkel oprichting mist maak je mij niet wijs dat je geen WP rijdt. :+
Sowieso denk ik dat er meer schort dan hier gezegd wordt. Of de Belgische juryleden moeten zoveel beter opgeleid zijn (iets wat ikzeer durf betwijfelen ) dan de nederlandse.
ik ben erg kritisch op mezelf, begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat ik hoge scores krijg maar vaak denk ik "tsja, zo goed was het nu ook weer niet want dit en dit en dit moet nog veel beter. :+". Maar voor die scores hoef ik hem niet in de krul te rijden, staat er nooit "meer hand" of whatever op de protocol en wordt me dat ook nooit mondeling gezegd.. dus ondanks dat ik vind dat mijn dier nog lang niet goed genoeg is in die basis scoor ik toch hoog, ofwel is het veel makkelijker om punten te rijden in België (hoewel ik bij de "gast"jury's van de winter die uit Nederland kwamen juist nog hoger scoorde terwijl ie toen nog minder goed voor mekaar was dus of dat nu het geval is, is ook nog maar de vraag.) of wel overschatten de ruiters die klagen geen punten te rijden hun eigen rijderij... :)

Als ik met mijn beperkte rijkunst en normale HTK paard punten kan rijden (en ja, ook bij Nederlandse jury's) dan kan het echt niet dat het zó onmogelijk is...

Goede instructie is inderdaad wel moeilijk te vinden... Maar vaak is het ook zo dat goede instructie dan weer juist tegen ruiters opbotsen die juist willen dat het allemaal sneller gaat. :+ Ipv rustig de tijd te nemen om die basis bij te brengen waardoor verdere oefeningen aanleren "appeltje-ei'tje" is... Maar ja... Voor basis hebben ze geen tijd.. Ze moeten opzij kunnen en trukjes kunnen... :roll: ben blij dat ik een instructeur gevonden heb die eerst die basis goed wil leggen. :j Maar ook ik heb lang moeten zoeken.... Maar wat ik dus wil zeggen: men krijgt ook waar de markt om vraagt, dat er zoveel instructeurs zijn die zo beroerd trukjes aanleren ipv correct rijden aanleren, zegt ook veel over een groot deel van de ruiters. :) (en nee niet over allemaal dus wie de schoen past, trekke 'm aan)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:36

Citaat:

Lol, dit soort zwart wit opmerkingen maakt dat ik me toch zeer regelmatig afvraag wat mensen nu echt van dressuur weten en hoe ze het in de praktijk doen. En of ze überhaupt wel eens met een jury en/of goede instructeur hebben gesproken.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:41

Ben ik zo met je eens Ayasha mooie punten is super leuk, maar er zijn vaak ook nog zoveel punten die (nog) beter kunnen. Wat jij zegt dat ruiters zichzelf overschatten denk ik ook regelmatig, jury de schuld geven is best makkelijk...Ik denk dan, nog maar wat harder mijn best doen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:12

Natuurlijk zal er meer aan de proef mankeren maar als een jury een ruiter daarvoor apart neemt, komt in mij die vraag wel naar boven.

ik geef bij een instructeur aan wat ik wil leren en een kwam met twee dingen op zit, kijken waar ik heen ga en andere weet ik al niet meer. En als ik het dan niet helemaal goed deed de opmerking van ja jij Wilt leren rijden met je zit. Ehh ja denk ik dan idd leren maar wel iets meer als wat jij aanbied. Ga binnenkort weer even zoeken naar instructeurs, ben een beetje moe na de laatste waarna mijn pony bijna een maand lang slecht in de schouders en boos is geweest en nog altijd met hoofd van links naar recht beweegt met rijden. En dan krijgt va alles de schuld maar niet de oefening of ik als ruiter terwijl ik als ruiter heb gereden en die oefening deed en niet de hoefsmid, dierenarts, osteopaat die volgens zeggen hun beroep niet verstaan. Is fijn rijden en toch je wedstrijd niveau opkrikken dan zo moeilijk?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:16

pizza64 schreef:
juval schreef:

Maar wat voor pony hebben jullie dan? Volgens mij kan eigenlijk elke pony en elk paard, mits medisch in orde toch zeker een B proefje lopen. En de ene doet dat met meer gemak als de ander door bepaalde kwaliteiten, maar echt een B proefje moet zeker lukken. En ik denk dat dat ook voor elke ruiter, indien goed les, mogelijk is.

ja, theoretisch zou het moeten kunnen he.. het is de pony uit mijn profiel. een e-pony, dus op schattigheidsgehalte halen we de puntjes niet (wat ik vroeger met mn kleine witte welshje wel deed haha).. pony mankeert medisch gezien ook niets, heeft ook best aardige gangen enzo, maar ze maakt zich vreselijk druk en sterk, ontspannen wil ze niet, zeker niet met doorzitten of na de galop.. tja, we oefenen en oefenen, met dus meerdere instructrices, maar we krijgen die ontspanning er niet in, dat is ook een lastige om te dwingen. Hierdoor loopt ze dus vaak te hard, en met de neus te ver naar voren. Ontspanning heb je ongeveer voor alle punten in een b proefje nodig.
springen gaat gelukkig wel beter :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:22

Ontspanning is natuurlijk belangrijk. Heb je dat niet kunnen je hulpen niet goed doorkomen. E.d. is het logisch dat er geen winst punt komt.

Ik heb ook altijd gewone paarden gehad, geen bewegingsas wonderen en ook mijn punten gereden.

Maar ook ik ben vaak kritischer dan de jury.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:29

Het is echt ontzettend veranderd dat blijkt wel maar na alles hier boven wie zegt jullie dat je op wedstrijd moet?
het is jullie keuze om deel te nemen en ja dan krijg je kritiek ook dat hoort er bij. ook al is het een moment opname en verschilt het enorm hoe de pet van de jury staat. dat is echt een punt :j
maar naar de essentie van het topic kan dit niet in een vraag gedeponeerd worden bij de khns in een vraag antwoord rubriek?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:35

@juval ik weet niet of het om de combinatie gaat in jou profiel? het meisje op de pony? Als dat zo is snap ik best dat het voor jou dochter heel moeilijk rijden is. Ik denk namelijk dat de pony veel te groot en te breed is voor je dochtertje. Zij kan nooit de hulpen geven die nodig zijn.
Ik ben ook maar klein en heb heel bewust voor een pony gekozen als volwassene. Ik had makkelijk een van de paarden van mijn dochter kunnen pakken maar ik denk dat door de kloppende verhoudingen ik met de pony beter uit de voeten kan, dan met een groot ruim bewegend paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:57

lailapri schreef:
Natuurlijk zal er meer aan de proef mankeren maar als een jury een ruiter daarvoor apart neemt, komt in mij die vraag wel naar boven.

ik geef bij een instructeur aan wat ik wil leren en een kwam met twee dingen op zit, kijken waar ik heen ga en andere weet ik al niet meer. En als ik het dan niet helemaal goed deed de opmerking van ja jij Wilt leren rijden met je zit. Ehh ja denk ik dan idd leren maar wel iets meer als wat jij aanbied. Ga binnenkort weer even zoeken naar instructeurs, ben een beetje moe na de laatste waarna mijn pony bijna een maand lang slecht in de schouders en boos is geweest en nog altijd met hoofd van links naar recht beweegt met rijden. En dan krijgt va alles de schuld maar niet de oefening of ik als ruiter terwijl ik als ruiter heb gereden en die oefening deed en niet de hoefsmid, dierenarts, osteopaat die volgens zeggen hun beroep niet verstaan. Is fijn rijden en toch je wedstrijd niveau opkrikken dan zo moeilijk?

Dat heb je dan ook nog eens he, een paard dat boos is en even iets heeft van "nee laat me met rust!"
dat had ik ook na die instructeurs. Wat een verademing toen deze voorbij kwam en hem weer gewoon begreep... :) Snap heel goed die "laat maar effe zitten" houding na een slechte hoor, die had ik dus ook na sommige instructeurs. :(:)
Succes!

juval schreef:
ja, theoretisch zou het moeten kunnen he.. het is de pony uit mijn profiel. een e-pony, dus op schattigheidsgehalte halen we de puntjes niet (wat ik vroeger met mn kleine witte welshje wel deed haha).. pony mankeert medisch gezien ook niets, heeft ook best aardige gangen enzo, maar ze maakt zich vreselijk druk en sterk, ontspannen wil ze niet, zeker niet met doorzitten of na de galop.. tja, we oefenen en oefenen, met dus meerdere instructrices, maar we krijgen die ontspanning er niet in, dat is ook een lastige om te dwingen. Hierdoor loopt ze dus vaak te hard, en met de neus te ver naar voren. Ontspanning heb je ongeveer voor alle punten in een b proefje nodig.
springen gaat gelukkig wel beter :)

Meer instructies in kwantiteit helpt niet als de kwaliteit van geen enkele voldoet. Als het dier niet wil ontspannen en zich sterk maakt, dan is het toch logisch dat je geen punten rijdt.. Dat heeft trouwens niets met "geen dressuurpony" te maken maar alles met instructie die het jou niet kan uitleggen... Ze moeten echt niet veel potentieel hebben om gewoon ontspannen te lopen. Maar iemand moet het jullie wel leren natuurlijk. Erg jammer dat jullie die persoon niet vinden.
Maar wat heeft dat te maken met de beoordeling in de B... Vind het nog best toegeeflijk dat je uberhaupt WP's hebt kunnen rijden als het beeld dat jij shetst klopt... :o (of je schetst het beeld slechter dan het is. :D)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:41

femiaans schreef:

Nee hoor. De jury geeft een winstpunt als de proef op dat moment voor die klasse voldoende is.[/quote]

Nee hoor, verkeerde informatie asjemenou, je krijgt een winstpunt als de jury je waardig vindt om een klasse hoger te gaan rijden. Zoals jij het stelt, zouden heeeeeeeeeel veel mensen bij de volgende klasse door het ijs gaan. Het zou namelijk betekenen dat je wel klaar bent voor in dit geval de B, maar niet voor de L. En daar is nou net die winstpunt voor.[/quote]
Nee hoor, goede informatie. :)

Ik beoordeel wat ik op dat moment zie, en dat naar de maatstaven van de klasse B.
Niet naar wat ik denk te zullen gaan zien als deze combinatie L gaat starten.

Wat voor punten zou je iemand die wel klaar is voor de B dan moeten geven? 165 omdat het zo‘n nette constante B proef is?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:49

pizza64 schreef:
@juval ik weet niet of het om de combinatie gaat in jou profiel? het meisje op de pony? Als dat zo is snap ik best dat het voor jou dochter heel moeilijk rijden is. Ik denk namelijk dat de pony veel te groot en te breed is voor je dochtertje. Zij kan nooit de hulpen geven die nodig zijn.
Ik ben ook maar klein en heb heel bewust voor een pony gekozen als volwassene. Ik had makkelijk een van de paarden van mijn dochter kunnen pakken maar ik denk dat door de kloppende verhoudingen ik met de pony beter uit de voeten kan, dan met een groot ruim bewegend paard.

ja klopt, maar dit is een oude foto (toen ze nog bixie reed en wel in de prijzen viel haha) het meisje is inmiddels een grote meid van bijna 14, dus de verhoudingen kloppen nu wel goed. dochter is groot en sterk genoeg om de pony aan te kunnen.
Maar goed, wat ook al gezegd wordt, wedstrijden rijden is absoluut geen must, ik ben er dus ook mee gestopt omdat ik er geen lol in heb/had, maar dochter vindt het nog wel leuk om te doen.. ook omdat vriendinnetjes het ook doen, daar wil ze dus graag mee meedoen. Maar ja, ze rijdt inderdaad nog steeds geen winstpuntwaardige proeven, dus wat dat betreft hoef ik hier ook niet verder mee te praten.
Pony is nu 22, ik denk niet dat haar karakter nog gaat veranderen, maar wie weet komt er in de toekomst een meer meewerkend paardje voor mijn dochter zodat ze ook eens wat meer succes in de wedstrijden heeft.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:41

Knhs is bezig met het inventariseren of er interesse is voor recreanten klasses, misschien is dat wel iets voor jouw dochtertje juval. Want in 2,5 jaar tijd 4 winstpuntjes bij elkaar rijden lijkt me niet echt lekker voor haar zelfbeeld. Dan ga je toch niet meer graag op wedstrijd lijkt me, als je vantevoren al weet dat je geen punten rijdt? Dan kan ze later met een wat makkelijkere pony altijd nog weer officieel gaan starten.

Plezier moet voorop staan en op die manier kan ze toch wedstrijden rijden en misschien wel prijsjes rijden, dat is toch veel leuker?

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 06:01

Asjemenou en FW, je zit niet aan de ring met het idee "goh, die gaan we eens een klasse hoger laten rijden". Je punt wat je ziet en aan de hand daarvan is het bij een nette B proef al gauw L waardig. Je zit dan aan een winstpunt. Als je in de 170 komt, ben je gewoon goed bezig in de B, maar nog niet klaar voor het L. Je moet gewoon een gemiddelde van een 6 halen voor je die klasse hoger mag rijden. Haal je dat op bepaalde onderdelen niet, weet je waar je aan kan werken om toch die winstpunt te halen. Ik proef steeds meer ( niet alleen in dit topic) dat als je geen winst hebt gereden je maar een slechte wedstrijd hebt gereden, terwijl het gewoon netjes ging, maar met nog een paar onderdelen die verbeteringen moeten laten zien, Daarbij krijgen wij weer vaak (wij zijn aan de kant van de jury) te horen krijgen dat we niet zomaar iedereen door moeten laten stromen. Ik en mijn collega`s krijgen nog regelmatig mensen in de ring die met heeeeel veel starten toch hun puntjes bij elkaar sprokkelen en vervolgens in een klasse komen te rijden die net te hoog is gegrepen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 08:57

Ben het niet met je eens femiaans. Als je een gewone nette proef, die foutloos is, rijd. Hoor je in mijn ogen toch wel in de 180 te rijden. Als je dan die nette proef helemaal sprankelend rijd. Dan hoor je in mijn ogen zelfs 2 of 3 winstpunten te rijden. Zoals ik het lees in dit topic, weten de meesten echt wel hoe ze ongeveer hebben gereden. Zo zit ik met mijn gevoel 9 van de 10 keer op 1 lijn met wat de jury er van vind.

Ik heb het idee dat er ook een aantal juryleden rondlopen, die het zelf niet zo goed kunnen doen. En dan hun mederuiters/amazones dan maar extra afstraffen, omdat zij het zelf niet zo goed voor elkaar hebben. Van mij mag de selectie voor de juryleden dan ook flink strenger worden. Zo ook de exameneisen. Nu wordt iedereen die meedoet of dit nu via het gewone examen of via de herkansing doorgelaten als jury. En dan moeten de goede juryleden het vaak ontgelden door de 'slechte' juryleden.