Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Gem schreef:Liedje, je quote nu een klein stukje van mijn post, waardoor de strekking van mijn verhaal wegvalt. Als je de rest erbij had genomen had je gezien dat ze door iedereen "zonder luchtje" uit de paddock te halen was. (Sterker nog, ik liet haar door jan-en-alleman rijden en mennen; ik hou helemaal niet van eenkennige paarden, maar dat is verder offtopic.)
Ik bedoel kortweg te zeggen dat je je eigen paard niet op alle situaties kúnt voorbereiden.
janouk schreef:De discussie gaat in mijn ogen helemaal niet over brave paarden, onopgevoede paarden, stoute paarden of wat dan ook.
Het gaat om het feit dat een official van een sportorganisatie ongevraagd in de vrachtwagen of trailer gaat om "iets" te controleren.
Al is de trailer leeg, de official heeft niets te zoeken in privé eigendom van iemand. Ook niet in je tas of in je jas, of in je auto.
Een official moet controleren of je startgerechtigd bent met dat paard in de betreffende rubriek en controleert daarom het paspoort, de bijbehorende chip en je startkaart.
En dat doen ze als je daar zelf bij bent en de spullen aanlevert.
stoffel schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de anderkant van het verhaal, Ik had er namelijk al eerder iets van gehoord, (en in het verleden al heel wat gezien van onze heren tuigpaard rijders,) en ik vraag me af of ze zelf wel zo onschuldig zijn.
miss_lizje schreef:Maar wat heeft het AID eraan als ze dus het paspoort niet naast het paard hebben. Het paspoort heb ik persoonlijk bij mij of ligt in de auto. Het AID kan dus alleen controleren op of er wel een chip aanwezig is, niet of paard en paspoort overeen komen. Voor een goede controle is paspoort + startkaart nodig in dit geval. En die ga je echt niet vinden naast het paard in de trailer. Teminste bij mij niet. Daar moet je mij persoonlijk toch voor zoeken.
miss_lizje schreef:Kunnen die chiplezers dan dat? of zit je me in de maling te nemen?(sorry maar ik kan niet echt opmaken of je het grappig bedoeld of echt als feit bedoeld). Ik kan me namelijk niet echt voorstellen dat iemand het met pen en papier gaat bijhouden.![]()
Misschien kan de AID uiteindelijk zo wel zijn controles doen, maar voor de knhs is een controle van te voren niet handig. Als ik 2 paarden op de trailer zou hebben staan, wie zegt dan van te voren dat ik ook echt met paard A start in plaats van paard B? (niet dat ik geen 2 paarden heb, maar theoretisch gezien).
Yvank_ schreef:In dat geval lijkt me dat er geen discussie nodig is over de bevoegdheid want de AID is gewoon bevoegd..
Yvank_ schreef:Je begeeft je in Nederland dan heb je je dus te houden aan de Nederlandse wet en regelgeving dus AID mag jouw gewoon controleren.
Yvank_ schreef:Chip is in Nederland verplicht dus als je hier wilt rijden onder de vlag van de knhs zal die echt gechipt moeten zijn
site PVV schreef:De belangrijkste regels
•Het is verboden om een paard van 6 maanden of ouder te houden en te vervoeren zonder paspoort en chip.
◦Als u een paard vervoert of stalt, wordt u als de houder van het paard beschouwd. Dit geldt bijvoorbeeld voor handelaren, pensionstallen en maneges.
◦Als het paard vóór 1 juli 2009 een paspoort heeft gekregen en toen niet gechipt is (wat vaak bij buitenlandse paarden het geval is), hoeft het paard niet alsnog gechipt te worden (het mag uiteraard wel). In plaats daarvan moet de ingetekende schets in het paspoort zijn ingevuld.
• In het hoofdstuk “medische behandeling” in het paspoort geeft u aan of een paard wel of niet bestemd is voor de slacht. Als u hier niets invult, is het paard automatisch bestemd voor de slacht voor humane consumptie.
U mag als paardenhouder verder niets in het paspoort wijzigen of schrijven, daarmee maakt u het ongeldig.
•Als u een paspoort bent kwijtgeraakt, meld dit dan zo snel mogelijk bij de instantie die het paspoort heeft uitgegeven. Paarden met een duplicaatpaspoort mogen niet meer worden geslacht voor humane consumptie.
•Het paspoort blijft eigendom van de instantie die het heeft uitgegeven.
◦Als uw paard sterft moet u het paspoort binnen dertig dagen terugsturen naar de paspoortuitgevende instantie.
Nadat zij de sterfte van uw paard in hun administratie verwerkt hebben, maken ze het paspoort ongeldig. Als u het paspoort als aandenken aan uw paard wilt houden, kunt u dit aangeven en krijgt u het ongeldig gemaakte paspoort terug.
◦Als u uw paard laat slachten, moet het paspoort met uw paard mee naar het slachthuis.
Op het slachthuis wordt het paspoort ingenomen en via het PVV naar de paspoortuitgevende instantie gestuurd. Nadat zij de slachting van uw paard in hun administratie verwerkt hebben, maken ze het paspoort ongeldig. Als u het paspoort als aandenken aan uw paard wilt houden, kunt u dit op een briefje schrijven dat u in het paspoort stopt als het paard naar het slachthuis gaat. Dit briefje komt dan ook bij de paspoortuitgevende instantie terecht en die stuurt u het ongeldig gemaakte paspoort terug.
Citaat:28 Wanneer is een Nederlands of buitenlands paard correct geïdentificeerd?
1.paarden in andere lidstaten geboren vóór 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, voorzien zijn van een correct paspoort (d.w.z. een correct ingetekend en beschreven signalement, inclusief een hoofdstuk medische behandelingen en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt, zijn correct geïdentificeerd volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008.
2.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. een correct ingetekend en beschreven signalement, inclusief een hoofdstuk medische behandelingen en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt zijn tóch correct geïdentificeerd (ondanks de Nederlandse chipverplichting sedert 2004) omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen en die kenden geen chipverplichting.
3.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009, voorzien van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie), die niet gechipt zijn, maar een VHL-ontheffingssticker voor DNA-bepaling in het paspoort hebben, zijn correct geïdentificeerd, omdat volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008 het gaat om een correcte identificatie overeenkomstig de oude beschikkingen.
4.paarden in Nederland, geboren vóór 1 juli 2009 en niet voorzien van een correct paspoort moesten uiterlijk 31 december 2009 zijn geïdentificeerd overeenkomstig EU-verordening 504/2008, wat betekent dat ze zowel een paspoort als een chip moesten hebben.
5.paarden in andere lidstaten geboren ná 1 juli 2009, die een correct paspoort hebben (d.w.z. een correct ingetekend en beschreven signalement, inclusief een hoofdstuk medische behandelingen en uitgegeven door een in Nederland erkende paspoortuitgevende instantie) en die nu in Nederland verblijven, moeten wél zijn gechipt.
6.paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die een correct paspoort hebben, hoeven niet alsnog gechipt te worden, want ze zijn correct geïdentificeerd.
7.paarden die vanuit een derde land (= land buiten de EU) Nederland binnenkomen en die géén correct paspoort en geen chip hebben, moeten een paspoort krijgen én gechipt worden, omdat er sprake is van voor de eerste keer identificeren.