Beste tip voor je mede wedstrijdruiters

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rosanneh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:52

Nog een cap-tip: een stoomapparaat! Mijn ouders gebruiken hem voor het schoonmaken van de voegen in de badkamer maar, hij maakt de binnen- en buitenkant van je cap ook mooi schoon! Wel op gepaste afstand gebruiken :Y)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:52

Gewoon een beetje chloor erop smeren en dan direct in de wasmachine. Niet te lang erop laten zitten want dan blijft er geen dekje over.

mistid

Re: Beste tip voor je mede wedstrijdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:11

Wassen met een nekband om ipv een halster, zelfs met schone halsters worden/blijven ze vies als je het hoofd wast.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:19

mistid schreef:
Wassen met een nekband om ipv een halster, zelfs met schone halsters worden/blijven ze vies als je het hoofd wast.

Ben bang dat ik die van mij dan ophang.. Die is zo onrustig met wassen datie de rubber af en toe een meter langer maakt dan ie hoort te zijn..

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:25

Die van mij springt alle kanten op zodra ik bij z'n hoofd kom, maar je moet de band niet strak doen, gewoon beetje losjes zodat ze er niet zo uit kunnen duiken, maar dat ze het wel voelen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:58

Ik zet gewoon ff de slang op z'n kop :+ maakt niet uit dat die nog wat vies blijft van t halster zit toch onder het hoofdstel

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 23:06

Ik heb dat echt nog nooit meegemaakt en ik heb toch een heel licht gekleurd paard.

Ooit ben ik op een locatie in een hele grote modderzooi terecht gekomen, dekje, broek, plastron en handschoenen niet meer te redden.. Daar start ik niet meer en die spullen neem ik altijd voor de zekerheid mee als er nattigheid dreigt. Een keer alles in een keer naar de klote is meer dan genoeg.

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 23:33

Als je pluisjes op je broek hebt, van bijv. klittenband, even een scheermesje er ove rheen halen.

Vaseline rond de ogen en neusgaten smeren, voor een mooi verzorgd resultaat.

Voor de gene die hun dekjes niet in de wasmachine mogen wassen, speciekuip met dreft en (gekookt) water. Wel eerst even ontharen natuurlijk.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 23:37

Ik gebruik voor de staart gewone anti klit spray bij de action weg...veel goedkoper en werkt super plus de staart gaat glimmen

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 22:43

Hebben jullie tips om een wit Anky dek met aan de onderkant zwart proper te krijgen? In de wasmachine geeft dat zwarte lelijke pluisjes af die over heel het dekje komen te zitten.

Liesjeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 05:54

bij de action kan je zon vlesje osse galzeep ofzo iets kopen, kost 2€ daat gaan al de vlekken uit bij mij in de dekjes ! voor de pluisjes kan je eeb panty bij de was doen, dan vangt die alles op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:46

Seltje schreef:
Hebben jullie tips om een wit Anky dek met aan de onderkant zwart proper te krijgen? In de wasmachine geeft dat zwarte lelijke pluisjes af die over heel het dekje komen te zitten.

Is het niet gewoon de vulling die eruit komt zetten?
Ik heb een stokoud wit Ankydek, dat ding gaat echt al een jaar of acht mee, en daar zitten bovenop wel twee zwarte strepen van de singelstoten (maar die vallen daar dus toch over hahaha) maar het pillen van de onderkant herken ik niet.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:48

Ik gooi mijn wedstrijd jasje altijd gewoon in de wasmachine, nooit problemen gehad :j

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:00

Super handig topic :j

Iemand nog tips voor t "stofvrij" krijgen van n bruin paard?
Hoe vaak veel en lang ik ook poets, blijf je t vooral als de zon schijnt zien.
Om m nou elke x te wassen vind ik ook zo wat.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:09

ik gebruik daarvoor een beetje schapenwol, eerlijk gejat van de schapenscheerder :D Dit is erg vet en laat een mooie glans achter, zonder het haar vet te maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:23

kaatjemuts schreef:
ik gebruik daarvoor een beetje schapenwol, eerlijk gejat van de schapenscheerder :D Dit is erg vet en laat een mooie glans achter, zonder het haar vet te maken...

Ja, doe ik ook. Werkt super en je krijgt inderdaad geen "vet" paard. Bij ons op stal hebben ze ook schapen dus is er altijd wel een pluk te vinden :D .

Ik was mijn bruine paard overigens nooit :o . Heb haar al 6 jaar, maar heb d'r ook nog nooit gewassen. In mijn ogen worden ze daar alleen maar dof van. Je haalt met wassen toch een beetje huidvet weg? Daar gaan ze juist zo van glanzen.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:44

Witte dekjes die niet in de wasmachine mogen; haren eruit borstelen, een nacht laten weken in lauwwarm water met biotex, op de hand wassen, uitspoelen, inspuiten met citroenspray en op een handdoek plat in de zon laten drogen. En soms werkt een emmer warm water met bleek ook heel prima :)

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:59

Thanks!

Heb vd week m'n witte dekje uurtje in chlorix gelegd, beetje lauw water erbij....
Daarna in de was gedaan en hij was weer als nieuw!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 08:11

marjotje82 schreef:

Glass prak andere leovet. Kan je speciaal voor bruine paarden krijgen. Zorgt voor een mooie glans, verzorgt de vacht en de huid en het stof kan je er zo uit poetsen.

Je kan ook een stofzuiger op de vacht zetten :)
Klinkt stom maar er zijn zelfs speciale stofzuigers voor paarden vacht.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:15

Urielle schreef:
Seltje schreef:

Is het niet gewoon de vulling die eruit komt zetten?
Ik heb een stokoud wit Ankydek, dat ding gaat echt al een jaar of acht mee, en daar zitten bovenop wel twee zwarte strepen van de singelstoten (maar die vallen daar dus toch over hahaha) maar het pillen van de onderkant herken ik niet.

http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... 3054/52449
Deze pad is het, onderkant is dus zwart en geeft verschrikkelijke pluisjes af. Pluisjes zijn er met zo'n rol niet af te krijgen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:01

marjotje82 schreef:

Stofzuigen.

Geen grapje, deed ik bij mn fries ook altijd. Gewoon een oude stofzuiger, met een paardenstofzuigerborstel erop. Ze zijn zo gewend aan het geluid, vooral wanneer ze dat gekrabbel van de borstel voelen (eerst met de stofzuiger uit doen, dan op afstand aanzetten, steeds stukje verder..).

Ik vond het ideaal!!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:16

De beste tip om je spullen schoon te houden:bij een modderig terrein rechtsomkeert maken.

Voor paddock paarden met een grijze staart en geen tijd om te wassen:ff een beetje zonnebloemolie op een borstel en de door de staart borstelen.

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:21

Volg ook even dit handige topic!!

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:58

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:25

Wat handig, die ga ik onthouden mocht ik een keer op concours gaan van de zomer!