Starten tijdens dodenherdenking....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:50

Er zitten maar liefst 525 948,766 minuten in een jaar. Zijn die 2 minuten stil dan echt teveel gevraagd? Al is er maar 1 tijdens de wedstrijd die wel er stil wil bij staan, uit respect leg je de boel ook stil die 2 minuten. Ik hoop ook dat de organisatie even een foutje heeft gemaakt en alsnog de boel stil legt rond 8 uur. T is maar een kleine aanpassing, dus veel gevolgen heeft het niet voor de planning.

(Ik vind het schokkend om te lezen dan er mensen zijn die het 'onzin' durven te noemen... Dat je er zelf niets aan doet, prima. Maar door het onzin te noemen vind ik niet erg respectvol tegenover de mensen die er wel bij stil staan.)

trustHim

Re: Starten tijdens dodenherdenking....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:11

Ook ik schrik van sommige reacties hier. Wij legden zelfs de verjaardag van mijn broer stil, ff voor 8 ging de tv aan en waren we stil

En ja in nl zijn we vrij ondanks misschien politieke dingen waar je niet mee eens bent. Je kan gaan en staan waar je wilt en word niet zomaar opgesloten, je hoeft niet bang te zijn doodgeschoten te worden op straat, of gebombardeerd, gemarteld etc. Voor die vrijheid hebben veel jonge mensen hun leven gegeven zodat wij kunnen leven zoals nu. Ook nu nog zijn er zoveel die hun leven geven voor anderen dat dat best 1 moment per jaar even onder de aandacht mag.

En het lost niks op? Ik denk dat hoe meer mensen de diepgang ervan gaan beseffen en meer respect gaan hebben voor elkaar ongeacht de persoon dat we een betere samenleving krijgen

Als het je niet interesseert , interesseert het je dan wel dat je in vrijheid leeft ? Ik denk dat je dan misschien niet genoeg beseft wat deze vrijheid gekost heeft. Dat is meer dan 2 min stil zijn. even je eigen leven stil zetten voor 2 min kost je minder dan wat het anderen gekost heeft en nog steeds kost

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:14

KimD schreef:
Als mensen erbij stil willen staan moeten ze dat vooral doen, maar interesseer het werkelijk geen malle moer die dodenherdenking en ga dan gewoon Door met mijn leven... ik verwacht van de mensen die dan iets organiseren dat ze ook gewoon doorgaan en niet stoppen voor zoiets. Vind ik echt onzin.

Dus om je vraag te beantwoorden, naar mijn mening ben je inderdaad een zeikerd. :j

Edit: op het werk wordt er verder ook geen aandacht aan besteed want er zijn mensen zoals ik die dat absoluut niet waarderen. Als je wilt herdenken doe je dat maar bij zo in bijeenkomst die in vrijwel ieder dorp wordt georganiseerd.

:(:) Jij hebt er echt niks van begrepen he....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:21

Jolliegirl schreef:
Je kunt helaas niet overal rekening mee houden..
Ik moet zondag gewoon werken..en ook door om 20.00 uur..de mensen willen toch hun eten...(horeca)

Je zou natuurlijk even een mailtje kunnen sturen :)

Bij mijn werk mogen we toch echt geen mensen helpen tijdens de twee minuten stilte _/-\o_ en dat is ook horeca. Gelukkig hebben wij een begripvol team en doen wij gewoon mee met de 2 minuten stilte

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:32

Serieus, mijn onderkaak kan ik van de grond rapen na sommige reacties hier. Om misselijk van te worden.
Niet respectloos? Denk daar eens goed over na...
Voor velen behoort de Tweede Wereldoorlog niet tot het verleden. Hoeveel mensen hebben wel niet gestreden en hoeveel meer mensen hebben het leven wel niet gelaten. En hoeveel mensen voelen hier nog steeds de nasleep van....
En dan wordt er hier gezegd dat het 'maar' een krans legging is. Dan snap je duidelijk niet wat de gedachte is die erachter zit. In mijn ogen respectloos om hier aan voorbij te gaan....

Maar goed, dat is mijn mening..

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:41

Carin79 schreef:
Serieus, mijn onderkaak kan ik van de grond rapen na sommige reacties hier. Om misselijk van te worden.
Niet respectloos? Denk daar eens goed over na...
Voor velen behoort de Tweede Wereldoorlog niet tot het verleden. Hoeveel mensen hebben wel niet gestreden en hoeveel meer mensen hebben het leven wel niet gelaten. En hoeveel mensen voelen hier nog steeds de nasleep van....
En dan wordt er hier gezegd dat het 'maar' een krans legging is. Dan snap je duidelijk niet wat de gedachte is die erachter zit. In mijn ogen respectloos om hier aan voorbij te gaan....

Maar goed, dat is mijn mening..

Precies. :j

En daarbij is het herdenken niet alleen voor de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, sinds 1961 gaat het om alle oorlogsslachtoffers sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Dus misschien ook wel die buurman die in Afghanistan gevochten heeft en daar maten is verloren of die buurvrouw die daar haar man/vriend/vader/broer verloren is. :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:45

Dat mensen zelf niet per se stil zijn voor zichzelf (thuis of in de auto bijvoorbeeld) wil niet zeggen dat mensen er niet bij stil staan of dom of respectloos zijn. Misschien hebben zij een andere manier gevonden om hun respect te tonen, en daar is niets mis mee vind ik.
In het openbaar vind ik wel dat die stilte om 8 uur gerespecteerd hoort te worden, simpelweg omdat de meesten mensen er toch wel aan doen.
TS waarom mail je niet gewoon om te vragen? Misschien hebben ze er nog niet bij stil gestaan en doet jouw mailtje een balletje rollen of maak je je druk om niet?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:55

vuurneon schreef:
Er zitten maar liefst 525 948,766 minuten in een jaar.

Precies en gelukkig heb ik geen 2 minuten per jaar stilte nodig om aan doden te denken. Dat kan ik namelijk ook de overige 525946,766 minuten.

Toch weer typisch dat de mensen die met "respect" aankomen zetten weer degene zijn die schijnen te denken dat alleen hun eigen mening de goede is :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:58

Sorry sommige reacties hier.. Wat walg ik er van. Puur provocerend en puberaal gedrag lijkt het wel. Wat heb ik een medelijden dat jullie op die manier aan je aandacht moeten komen. Heb er geen woorden voor dat er met dit soort delicate zaken zo de draak moet worden gestoken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:01

Nies_ schreef:
vuurneon schreef:
Er zitten maar liefst 525 948,766 minuten in een jaar.

Precies en gelukkig heb ik geen 2 minuten per jaar stilte nodig om aan doden te denken. Dat kan ik namelijk ook de overige 525946,766 minuten.

Toch weer typisch dat de mensen die met "respect" aankomen zetten weer degene zijn die schijnen te denken dat alleen hun eigen mening de goede is :D

En zoals je weet heb ik er totaal geen moeite mee als mensen er niets mee doen (ieder doet maar waar ze zich goed bij voelen :j ) maar dat men in het openbaar wel even nadenkt dat er mensen zijn die er wél wat mee doen. Dat die wél die ruimte krijgen ervoor. Het ging mij er vooral om hoe bepaalde mensen het brengen; iets onzin vinden, vind ik niet gepast in dit context. Het gaat niet om bandages immers. Het is de toon die de muziek maakt.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-05-14 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:01

ik heb een keer wedstrijd gehad op 4 mei.
er werd toen 2 minuten stilte gevraags. was echt indrukwekkemd. alle paarden stonden stil op de ac-lijn en iedereen was stil.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:05

vuurneon schreef:
Nies_ schreef:

En zoals je weet heb ik er totaal geen moeite mee als mensen er niets mee doen (ieder doet maar waar ze zich goed bij voelen :j ) maar dat men in het openbaar wel even nadenkt dat er mensen zijn die er wél wat mee doen. Dat die wél die ruimte krijgen ervoor. Het ging mij er vooral om hoe bepaalde mensen het brengen; iets onzin vinden, vind ik niet gepast in dit context. Het gaat niet om bandages immers. Het is de toon die de muziek maakt.
Haha :D
Maar waarom vind jij dan dat ik het geen onzin mag vinden? Dat ik het onzin vind, wil toch niet zeggen dat jij het ook onzin moet vinden? Ik zie er echt (voor mezelf) het nut niet van in. Dan kan ik het toch niet zinvol vinden? Voor een ander misschien, maar voor mij zeker niet.

Zeggen dat iets onzin is of dat je iets onzin vindt zit dan wel weer een verschil in.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:09

Omdat het een te emotioneel zwaar beladen onderwerp is, waar veel waarde wel aan hechten. Dan vind ik dat je beter kunt zeggen 'ik herdenk op mijn manier, heb ik dodenherdenking niet voor nodig' dan 'ik vind dodenherdenking grote onzin, wordt alleen een suffe krans gelegd'. In beide geef je aan er niet veel mee te hebben, maar door negatieve woorden te gebruiken geef je het in het tweede geval een hele andere lading en dat kan zeer vervelend overkomen (en ik vind het ook echt vervelend overkomen). Beetje het idee van in een kerk roepen wat een grote onzin het hele geloof is :+
Of zoals ik ooit deed een heftig oorlogsboek leuk vinden. Dat viel ook niet in goede aarde bij de docent :') dan kun je beter woorden kiezen die minder heftig de emoties aanspreken. Zonder dat je daarmee jezelf verloochend uiteraard.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:15

vuurneon schreef:
Omdat het een te emotioneel zwaar beladen onderwerp is, waar veel waarde wel aan hechten. Dan vind ik dat je beter kunt zeggen 'ik herdenk op mijn manier, heb ik dodenherdenking niet voor nodig' dan 'ik vind dodenherdenking grote onzin, wordt alleen een suffe krans gelegd'. In beide geef je aan er niet veel mee te hebben, maar door negatieve woorden te gebruiken geef je het in het tweede geval een hele andere lading en dat kan zeer vervelend overkomen (en ik vind het ook echt vervelend overkomen). Beetje het idee van in een kerk roepen wat een grote onzin het hele geloof is :+
Of zoals ik ooit deed een heftig oorlogsboek leuk vinden. Dat viel ook niet in goede aarde bij de docent :') dan kun je beter woorden kiezen die minder heftig de emoties aanspreken. Zonder dat je daarmee jezelf verloochend uiteraard.

Precies dit. Het is hoe je het brengt. :j

Dat heb ik ook een keer voor elkaar gekregen. := Ik moest een spreekbeurt over de Tweede Wereldoorlog geven in de onderbouw en daarna vroeg de docent wat ik ervan vond. "Ik vond het echt heel erg leuk om hier mijn spreekbeurt over te houden!"
Deze reactie kreeg ik onder andere; "Leuk? >;) " Maar wat ik als 10 jarige bedoelde was dat ik het een heel interessant onderwerp vond. :=

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:17

Die krans suf noemen gaat misschien iets te ver, maar ik vind wel dat iemand kan zeggen dat hij/zij het onzin vindt. Ik vind iets sowieso niet snel vervelend over komen en al helemaal niet als ik de mening deel natuurlijk. :))

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:20

Ik ook niet bij neutralere onderwerpen (om het maar zo te zeggen), maar dit roept nu eenmaal emotie op bij velen en dan is het handiger om even na te denken over hoe je de boodschap wilt overbrengen.
Ook voor de andere kant natuurlijk, want ik zou echt niet iemand dom durven te noemen die er niet bij stil wil staan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:39

Kaitlyn schreef:
Maar zou jij in een openbare ruimte gezellig die 2(!) minuten doorkletsen als er even stilte gevraagd wordt?

Weer zo'n stomme opmerking...
Lees eens wat ik schrijf voor je met zulke dingen gaat gooien.

Dat ik het onzin vind betekend NIET dat ik er GEEN RESPECT VOOR HEB!

Dus ja..als er stilte is...ben ik dat ook!!
Maar NIET omdat ik uit mezelf meedoe aan de herdenking..maar uit respect naar degebe die WEL stil willen zijn!

warwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:46

Ik vind dat iedereen het voorzichzelf moet weten of diegene wel of niet stil staat bij de dodenherdenking. Wel vind ik dat je in openbare gelegenheden respect kunt tonen voor de mensen die er wel bij willen stil staan. Zelf sta ik er wel bij stil. Als dochter van een militair die meerdere malen is uitgezonden vind ik het belangrijk. Ik heb in een wijk gewoont met militaire gezinnen en dan komt het soms dichtbij. Je ziet de mensen soms totaal anders terug komen en soms zelfs niet.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:51

Jolliegirl schreef:
Kaitlyn schreef:
Maar zou jij in een openbare ruimte gezellig die 2(!) minuten doorkletsen als er even stilte gevraagd wordt?

Weer zo'n stomme opmerking...
Lees eens wat ik schrijf voor je met zulke dingen gaat gooien.

Dat ik het onzin vind betekend NIET dat ik er GEEN RESPECT VOOR HEB!

Dus ja..als er stilte is...ben ik dat ook!!
Maar NIET omdat ik uit mezelf meedoe aan de herdenking..maar uit respect naar degebe die WEL stil willen zijn!

Jeetje je hoeft niet boos te worden hoor, last van lange tenen vandaag? Crisis! :')

Het was van mijn kant toch ook maar een vraag? Jij schreef namelijk het volgende:

Jolliegirl schreef:
*knip*

Respecteer ook gewoon de mensen die niet aan 4/5 mei meedoen maar die op hun eigen manier respect ergens voor hebben.

*knip*

Ik kan vanaf hier dan toch ook niet ruiken dat je dan voor anderen wel die 2 minuten stilte houdt?

Iets mag overigens ook zonder die vele uitroeptekens en capslock duidelijk gemaakt worden. _O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:01

amies100 schreef:
Omdat ik mij eigen daar misschien niet voor interesseer..... Is toch geen doodzonde?!
Als mensen wel erbij stil willen staan, prima. Maar ik waarschijnlijk niet die dag......

Ik vind dat wel een doodzonde. Ik snap de verontwaardiging van TS, die voel ik ook als ik dit lees. Of er nu bewust of onbewust geen rekening mee wordt gehouden. Het is allebei even respectloos.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:03

Was niet alleen naar jou bedoeld. Zit mobiel dus kon maar 1 quote pakken..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:04

Mousmous schreef:
De mensen die starten en de jury hebben er misschien geen probleem mee, neem aan dat ze anders niet eens zouden starten/jureren. Ik sta er ook nooit zo bij stil, en mijn moeder heeft als kind in Rotterdam gewoond toen het platgebombardeerd werd. Die hebben zat meegemaakt, waar ook best nog wel eens over gepraat wordt. Maar ik heb het moment van 5 mei niet nodig om aan de mensen en de ellende van de oorlog terug te denken . Daar kan je elk moment dat je dat wilt bij stilstaan.

Maar het gaat bij de nationale dodenherdenking niet om jou

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:08

Francis schreef:
Ik vind het dus echt shocking dat hier mensen durven schrijven dat ze dodenherdenking 'onzin' vinden... Mijn hemel... :n
Natuurlijk kan en doet iedereen het herdenken op eigen manier en heb je daar niet persé een speciale dag voor 'nodig', maar dit is zeker geen 'gemaakte' dag... Deze dag is ontstaan, gegroeid, door de vaders en moeder die hun zoon hebben verloren, vrouwen hun echtgenoot, kinderen hun ouders... gelijk na de oorlog en daarna ook de oorlogen er na.
Zijn de mensen die dit schrijven zeker ook de mensen die dwars door een begrafenisstoet rijden of met luid blèrende radio langs een begraafplaats waar juist een dienst is rijden... Dit heeft alles met respect te maken en als je een béétje opvoeding had genoten zou je dit weten. Dodenherdenking gaat niet alleen over 40/45 maar over al die mannen en vrouwen die in recentere oorlogen, zelfs 'as we speak', hun leven opofferen voor het onze en je krijgt er niks van om daar 1 x per jaar even 2 minuutjes bij stil te staan.
Ik heb dus absoluut geen respect voor dit soort respectloze personen/opmerkingen.

Echt hè, walgelijk gewoon!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:17

Nikass schreef:
Mousmous schreef:
De mensen die starten en de jury hebben er misschien geen probleem mee, neem aan dat ze anders niet eens zouden starten/jureren. Ik sta er ook nooit zo bij stil, en mijn moeder heeft als kind in Rotterdam gewoond toen het platgebombardeerd werd. Die hebben zat meegemaakt, waar ook best nog wel eens over gepraat wordt. Maar ik heb het moment van 5 mei niet nodig om aan de mensen en de ellende van de oorlog terug te denken . Daar kan je elk moment dat je dat wilt bij stilstaan.

Maar het gaat bij de nationale dodenherdenking niet om jou

Precies. De woorden die ik zocht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:19

_San87_ schreef:
Twee minuten stilte houden kan prima samen met andere activiteiten. Jij rijdt door, helemaal prima. Het jurylid dat gewoon door jureert, jureert gewoon door, helemaal prima.

Daar ben ik het niet mee eens. Je hebt gewoon respect te tonen door te stoppen waar je mee bezig bent en twee minuten stil te zijn.