wat te doen? verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:04

Charaz schreef:
Dus je Haflinger loopt zeker voor 200 punten en is zeer getalenteerd maar die vervelende jury heeft je 'maar' 183 en 177 punten gegeven? Jeetje dat is vervelend!

Ik denk dat jouw eigenkijk zeer positief is en ja met Haflinger wedstrijden wordt er vrij hoog gepunt (en heb je de getalenteerde kwpn-ers niet als vergelijkingsmateriaal). Ik denk dat je gewoon wat harder moet oefenen en blij moet zijn met de punten die je rijd.

Als je kiest voor een Haflinger moet je niet verwachten steeds bovenin te rijden, als je daar niet tegen kan moet je je paarden verkopen en er een sportpaard voor terug kopen.

Ik reed ook met mijn Haflinger dressuur, maar ik heb het eigenlijk nooit ervaren alsof ik expres lager werd gepunt, de rest reed gewoon beter.

Ik denk dat jij volledig de spijker op de kop slaat +:)+

Er lopen tegenwoordig zo vreselijk veel koudbloeden in het M/Z dat niemand mij wijs maakt dat de jury's er een hekel aan hebben. Ik heb ze ook wel gezien de haflingers die met 210 punten in het L de warmbloeden eruit reden. Als jij voor 200 punten rijdt dan krijg je ook 200 punten en geen 170.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:26

Tja.. Dat is het lastige van een jurysport. De een wil graag dit zien en de ander wil graag weer dat zien. Als mens (en dus ook als jury) kun je nooit 100% objectief naar iets kijken. Daarom is het ook fijn dat er bij sommige wedstrijden meerdere jury's zijn, maar dan is er alsnog verdeeldheid. Bij mij op stal was er een meisje en die had van de ene jury een 8 voor het wijken en van de ander een 6. Bij een ander onderdeel was er weer zo'n puntenverschil. Er is altijd wel iets waardoor je subjectief gaat oordelen. Het is nou eenmaal zo dat de een meer voorkeur heeft voor het ene paard en minder voorkeur voor het andere paard, maar hé, that's life. Imo mag je niet lager punten als je een ras hebt wat de jury minder aanstaat, maar als je gewoon hartstikke goed rijdt, dan verdien je die punten ook. Misschien doordat je jongere pony niet constant genoeg loopt, dat je daardoor minder punten krijgt. Dan zou ik daar gewoon aan werken. Je zegt dat hij heel veel potentie heeft, dus dan moet dat gewoon goed komen. Veel trainen en dan komen die punten ook wel!

heleenwolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:04

het is zo jammer dat er in de dressuur zo moeilijk gedaan wordt om wat voor paard het is. zelf ben ik daarom gaan springen. ik begrijp jou gevoel echt en dat terwijl ik ook nog een halfbloed paard heb, maar omdat ze de afstammeling niet kennen (die is springen) is het maar niks. ik zou zeggen gewoon door rijden en ze laten zien dat het wel kan! je gaat je toch niet tegen laten houden om met plezier op wedstrijd te gaan!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:10

Als jurylid kan ik hier alleen maar over zeggen dat het jammer is dat je deze ervaring hebt maar dat je je niet achter zo'n excuus moet verschuilen. Als ik een rubriek jureer zitten er altijd wel een paar combinaties bij die, helaas(!), geen winstpunt hebben. Als er een bonte tussen zit komt het omdat ik bont niet mooi vind, als het een schimmel is dan heb ik natuurlijk een hekel aan schimmels, als het een KWPN'er is heb ik het gewoonweg niet goed gezien, als het er eentje is die het spannend vond had ik soepeler moeten zijn, etc etc etc. Ook staat er regelmatig een haflinger, fries of een 'gewone' KWPN'er bovenaan terwijl er misschien als je sec naar kwaliteit kijkt betere paarden/combinaties mee deden. Maar een dressuurproef rijden is géén aanlegtest/PAVO-cup/Subli/bestgaand rijpaard, dus degene die het gevraagde het beste laat zien, rij- én proeftechnisch, hoort bovenaan te staan. En dat kan jij ook prima zijn met je haflinger! Zorg dat je je proeven filmt en probeer deze eens kritisch te bekijken, lees je proevenboekje door (voorin!) om te kijken wat er exact van je verwacht wordt en neem je protocollen serieus.

Overigens ben ik een aantal malen gevraagd om verschillende 'koudbloedwedstrijden' te jureren en in meer dan de helft van de gevallen werd mij vooraf al gevraagd of ik toch wel erg positief wilde zijn qua punten. Ik heb toen aangegeven dat ik niet anders zou jureren dan mij geleerd is, en ik ben dan ook niet uitgenodigd. Ik wil daarmee niet zeggen dat hoge punten op zulke wedstrijden per definitie onterecht zijn, want een goede combinatie kan gewoon goed scoren, maar die combinatie zal dat ook doen op 'reguliere' wedstrijden.

Het moeilijkste is écht objectief naar jezelf als combinatie met je paard te kijken en te accepteren wat je daadwerkelijke 'niveau' op dit moment is. We vinden allemaal stiekem dat we beter rijden dan dat we doen en ja, thuis gaat het altijd nóg beter en er is altijd wel een excuus te vinden waarom het deze keer op wedstrijd niet lukte (te lang los gereden, te warm, enge spiegel, plastron zat niet goed, smid is pas geweest). En als een jury dan de vinger op de zere plek legt is dat vaak moeilijk te accepteren.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:16

Ik vraag mij altijd af, ofdat de jury echt je koudbloed weert, of omdat er excuus wordt gevonden.

Het is namelijk tegenwoordig voor mijn gevoel juist andersom, en er komt steeds meer waardering voor mensen die schijt aan de rest van de wereld hebben en starten met een haf! :Y)

Tevens als het aan de jury en hun mening over jou met een koudbloed rijden is,
dan zou ik nogsteeds zeggen *** jullie, ik bereik hier meer wat ik wil, ik houd van dit dier
en ik ga ervoor en I PROOF YOU WRONG *\o/*

Ga niet je dier wisselen voor een ander niet koudbloed, omdat je dan beter zou presteren op wedstijden,
ik vind dat het tegenwoordig enorm meevalt met beoordelen op ras, en als dat constant bij de jury bij jullie echt zo is, moet je gaan klagen bij een offciele instantie.
Die kunnen dan gelijk zijn of ze koudbloeden discrimeren op basis van jouw scores en op basis van anderen op koudbloeden etc.
Dan heb je tenminste een echt 'sterk' punt... (maar ik betwijfel of dit werkelijk gebeurd... dit is iets van tijden geleden...en of dat dit niet is van ' mijn haf is de schuldige' terwijl je kwaliteiten gewoon niet hoog genoeg zijn voor betere punten..)

Ik vind het vaak verschuilen achter je ras als er zoiets wordt geroepen.
Ik ken er genoeg die er wel komen met een haflinger, en dat is heus niet omdat ze altijd de lieve jury tegen komen. Dat is omdat ze knallen en bewijzen :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 19:01

Nogmaals als er recht in mijn gezicht wordt gezegd ik vind haflingers niks, ik moet ze niet in de ring enz enz enz. Dát vind ik niet kunnen dáár gaat het hier om.

Ja, mijn haf kan lopen voor 200+ punten tijdens de training. Op wedstrijden komt dit er nog niet uit, maar hij loopt zeker winstwaardig. Hij loopt onderdelen voor een 8 en onderdelen voor een 5 of 4. Ja, hij is nog te wisselend. Daar ben ik het wel mee eens.

En ja, ik ben kritisch op mijn proeven en ben mij bewust van mijn knelpunten. Maar als een jury maar gewoon overal een punt lager op geeft omdat het een haflinger is... Zeker om het meest stomme als verzorging krijg ik een 7 en de rest een 8, omdat ik een haflinger heb.

Ik heb het niet over alle jury's in het algemeen. Het gaat om deze specifieke jury.

Elisa2

Re: wat te doen? verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:09

Dan moet je echt een klacht indienen! anders komt die jury ermee weg..

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:21

Ik snap heel goed jouw punt!
Heb het zelf ook al meerdere malen meegemaakt. Zelfs een keer op een buitenwedstrijd, toen stapte de jury uit zijn auto om te vragen wat ik kwam doen. Vervolgens, flink verontwaardigd en een beetje in de war, ben ik toch mijn proef begonnen. Het gaf mij een extra reden om nog harder ons best te doen en deze beste man 'een poepie te laten ruiken'. Wij hebben toen een fijne proef gereden met nette afgewerkte onderdelen (ook gefilmd :) ) en ondanks alles werd dit toch beloond!! Een flinke winstpunt met zelfs prijs, gewoon op een wedstrijd tussen alle knappe sportpaarden. Achteraf bij de prijsuitreiking baalde ik enorm dat de jury nergens te vinden was, anders had ik er zeker een babbeltje aan gewaagd.
Ik ben het ermee eens dat dit niet moet kunnen! Een jury mag zeker een mening hebben en een bepaald paard (haflinger/fjord, koudbloed/warmbloed, groot/klein, dik/dun, getalenteerd/groen) niets vinden, maar dan nog moet hij tijdens een proef kritisch maar rechtvaardigd zijn.

Met vele anderen ben ik het dan ook eens:
Als jij voor 200+ punten rijd, zul je dat ook zeker verdienen!
Wanneer je net rond een winstpunt rijd blijft het een grote punt van discussie. De een vind het net wel, de ander net niet goed.
Maar echt, als jij de aller beste (of slechtste) bent dan kan niemand er omheen :)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:44

Als het maar om 1 jurylid gaat, rijd je bij andere juryleden toch je dikke punten en kom je er ook???

Ik kan er eigenlijk niet bij dat er op haflingerdagen of koudbloedenwedstrijden soepeler gejureerd wordt, misschien wordt daardoor de kijk op je eigen rijden anders?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:48

Dat snap ik juist wel. Het dressuur niveau van koudbloeden is over het algemeen iets lager dan die van de sportpaarden. Op koudbloedwedstrijden zijn er enkel koudbloeden, en wordt meer rekening gehouden met hun beperkingen en er wordt niet (onbewust) vergeleken met de paarden die meer potentie hebben.

Dat vind ik trouwens een goed iets. Dan is de kans om te winnen wat eerlijker!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:49

Je zegt herhaaldelijk dat je in de trainingen zeker 200 aan punten kan rijden maar dat het tijdens de wedstrijden je paard minder gaat omdat je haflinger schrikt enzo.

Nou dan klopt het toch wel met wat de jury jou aan punten geeft 185 is niet zo heel ver weg van de 200 punten, toch?

Ik denk eerder dat dit aan de hand is: de koudbloedwedstrijden en of haflingerdagen is het niveau wat lager en dan is het onderling heel makkelijk om hogere punten te krijgen. Kom je op een gewone wedstrijden met de kwpners ja dan valt het tegen, want daar is het niveau wat hoger.

Je zegt zelf dat je vaak op de haflingerdagen wedstrijden rijdt......

Ik denk dat je gewoon wat beter moet gaan rijden op de wedstrijden en niet zo moet gaan zeuren en gewoon lol hebben met je haflingers.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:56

Ik merk ook wel dat er in de dressuurwereld nog bepaalde mensen die echt denken dat koudbloeden alleen goed zijn voor voor de kar. Ook juryleden die dat vinden (rij zelf overigens geen wedstrijden dus heb er zelf geen 'baat bij' om dat te zeggen). Ik denk ook echt wel dat wat je zegt in specifieke gevallen echt wel klopt. Paardrijden blijft een juryrapport en niet alle juryleden zijn even fair en objectief als ze zouden moeten zijn. Vooral dat soort opmerkingen kunnen echt vervelend zijn.
Daartegenover staat weer dat niet alle juryleden dit doen, dus als jij echt heel goed rijdt komen die punten vanzelf wel. Gewoon niet opgeven en lekker door blijven trainen!
Overigens zou ik mijn paarden nooit verkopen om zoiets, maar jij was ook niet heel serieus toen je dat schreef, zo te lezen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 20:01

Ragdollcat schreef:
Je zegt herhaaldelijk dat je in de trainingen zeker 200 aan punten kan rijden maar dat het tijdens de wedstrijden je paard minder gaat omdat je haflinger schrikt enzo.

Nou dan klopt het toch wel met wat de jury jou aan punten geeft 185 is niet zo heel ver weg van de 200 punten, toch?

Ik denk eerder dat dit aan de hand is: de koudbloedwedstrijden en of haflingerdagen is het niveau wat lager en dan is het onderling heel makkelijk om hogere punten te krijgen. Kom je op een gewone wedstrijden met de kwpners ja dan valt het tegen, want daar is het niveau wat hoger.

Je zegt zelf dat je vaak op de haflingerdagen wedstrijden rijdt......

Ik denk dat je gewoon wat beter moet gaan rijden op de wedstrijden en niet zo moet gaan zeuren en gewoon lol hebben met je haflingers.

Ik zeur nergens, en ik rij wel heus 6 haflingerwedstrijden per jaar tov 14 reguliere wedstrijden. En ik win ook gewoon van KWPNers zelfs een aantal keer met dik 13 punten verschil van nummer 2. Dus bij de eerlijke juryleden rij ik idd gewoon mijn punten op reguliere wedstrijden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:04

Of je nu op een Haflinger rijdt of op Totilas of Salinero...
Iedere dressuurruiter is het regelmatig niet eens met de punten die zij/hij krijgt toebedeeld.
Jury's hebben hun eigen opvattingen... daarvoor is het een jurysport.
Objectiviteit is het streven, maar niet de realiteit. Sommige jury's geven dat 'ruiterlijk' toe, anderen niet.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:07

ok. Er zijn in mijn ogen 2 oplossingen die voor mij aanvaardbaar zouden zijn.. verkopen komt daar niet in voor...het is verdulleme toch geen auto.

1: je stopt met wedstrijden en gaat het gewoon leuk hebben met je haflinger.

2. je gaat trainen trainen trainen, om zo goed te worden dat ze niet meer onder je uit kunnen.

ik geloof er overigens geen zak van dat juryleden lagere punten geven om die reden..ja. er zal eens eentje tussen zitten, maar als het voortdurend gebeurt moet je het toch echt wel bij jezelf zoeken, hoor. Ik ken iemand die met haar Fries constant met winstpunten thuiskomt.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:11

als je dr zo zeker van ben dat je haflinger zo veel punten kan lopen bij elkaar plaats dan eens een filmpje zo kunnen wij meekijken met wat er fout gaat en je daar op misschien advies geven...

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:31

Als het maar 1 jurylid is... dan schrijf je zijn naam op en kom je gewoon niet meer bij hem in de ring... of je denk zijn verlies en rijdt gewoon wat je kan... en kijk je niet naar je punten. Maar als het maar 1 jurylid is... is het dan niet beetje dramatisch allemaal opgeschreven... want hoezo zou je een half jaar geen winst rijden als er maar 1 jurylid zo kortzichtig is.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:25

Ik bekijk het altijd zo: je krijgt ook zat te hoge punten en dus ook weleens te lage punten. Zo is het nu eenmaal. Als je maanden geen winst rijd dan ligt het toch echt aan jou. De opmerking dat de jury haflingers niks vind dat kan natuurlijk niet. Zo iemand hoort niet te jureren en daar kun je dan ook een klacht tegen indienen. Eerlijk gezegd kan ik het me eigenlijk niet voorstellen dat dit zo letterlijk gezegd word. Ik ben erg benieuwd naar je filmpje

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:41

Evelijn schreef:
Als het maar 1 jurylid is... dan schrijf je zijn naam op en kom je gewoon niet meer bij hem in de ring... of je denk zijn verlies en rijdt gewoon wat je kan... en kijk je niet naar je punten. Maar als het maar 1 jurylid is... is het dan niet beetje dramatisch allemaal opgeschreven... want hoezo zou je een half jaar geen winst rijden als er maar 1 jurylid zo kortzichtig is.

Precies. Je verkoopt je paard niet omdat 1 jury commentaar levert op het type (nog sterker, ik raakte zelf zo geprikkeld door het commentaar van een jury dat ik mezelf voornam er volgende keer zeker winst bij te rijden om te bewijzen dat het WEL een goede pony is... en dat lukte }> ) en in de OP staat een opmerking over de tendens om koudbloeden te weren. Imo zijn ze nog nooit eerder zo geaccepteerd geweest in het beeld als nu!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 09:26

Er is nu net een leuk topic over een fjord: Fjord Vera trainen voor het Z2.

TalithaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:44

Ik zou niet verkopen, je bouwt een band op met een paard.. En ieder mens verschilt zei houd blijkbaar niet van hafflingers maar dan nog mag ze jou daarvoor niet minder punten geven.. Weet je zeker dat dit zo is?