Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Angela schreef:Ik zou persoonlijk liever zien dat de KNHS wat gaat veranderen. Bijvoorbeeld dat je als (semi)prof (zeg 2 of 3 keer Z+) mag je alleen zonder recht op prijzen mag meerijden (tot aan je hoogste niveau). De punten moeten daarbij wel meetellen voor het paard.
Daarnaast zou de jury weer moeten gaan jureren naar het niveau van de proef, wat in de B en L wilt zeggen dat er geen verzameling/oprichting is, maar enkel een paard dat rechtgericht en ontspannen in aanleuning de proef loopt (hals horizontaal, iets rond). Hoger ingesteld zou ik zelfs afgestraft willen zien in de lage klasses (B/L1), als je je paard niet in een basishouding kunt rijden, heb je bij verzameling ook niets te zoeken.
Nu wilt de jury meestal zien dat het paard al klaar is voor de hogere klasses, terwijl dat niet het doel is van die proef. Er wordt meer verwacht als wat het niveau zou moeten zijn, en dat is jammer. Als het paard niet klaar is voor de volgende stap (M/Z), dan blijft de ruiter daar vanzelf hangen, of wordt dmv de verliespunten terug geplaatst in klasse. Ben je uitgereden in de klasse, maar kan een klasse hoger nog niet? Dan kun je HC of buiten de prijzen starten in je klasse tot je wel goed genoeg bent.
Een ander bond vind ik wat overdreven, ik zou liever zien dat de KNHS de (lagere)basissport eens gaat maken voor wie het bedoeld is: de amateurs en niet zoals het nu is iets waar de (semi)prof doorheen moet voor het paard.
In de B/L zou niet het beste paard moeten winnen, maar de beste combinatie. Als je op een niet getallenteerd paard toch een goede proef neer zet, zou dat hoger beloont moeten worden als een top-paard met een ruiter die de boel bij elkaar aan het trekken is. Helaas is dat vaak niet het geval.
Dit trouwens gericht op dressuur.

marjan19 schreef:Maar als je er niet aan durft te beginnen, ligt dat dan aan die stallen of aan jezelf? Ook een hobbyruiter kan een paard goed voor elkaar hebben en een nette proef rijden toch? Als je van jezelf weet dat je er alles aan hebt gedaan om zo goed mogelijk te presteren, dan kun je je toch gewoon opgeven? Ik vind dat er hier nogal zwaar getild wordt aan de zogenaamde 'profs'. Dat zijn ook mensen die er voor trainen, net als een hobbyruiter. Of je nou overdag 10 paarden rijdt, of 's avonds alleen je eigen, dat moet niet uitmaken. Het enige wat een prof meer heeft is misschien de ervaring, maar dat ene paard moet op dat moment wel optimaal presteren, maar dat verlangt een hobbyruiter toch ook van zichzelf en paard?
)
is het ook minder verleidelijk om te starten omdat je weet dat er inderdaad mensen tussen zitten die hele dagen rijden en dus altijd beter zijn. Hoe groot is dan de kans op een prijs? En ook al die ervaren ruiters moeten onderaan (of soms iets hoger) beginnen.. dus de concurrentie is niet gelijk. Slmt9 schreef:Voor de faalangstige mensen onder ons (meis het ook minder verleidelijk om te starten omdat je weet dat er inderdaad mensen tussen zitten die hele dagen rijden en dus altijd beter zijn. Hoe groot is dan de kans op een prijs? En ook al die ervaren ruiters moeten onderaan (of soms iets hoger) beginnen.. dus de concurrentie is niet gelijk.
Urielle schreef:maar ik snap wel dat mijn mederuiters geen 12,50 of 15 Euro neertellen om dan twaalfde te staan, als je al weet dat de beste vijf maar doorgaan. Dan kun je beter de selecties laten voor wat het is, maar ik vind die tendens wel jammer (en dus rij ik zelf eigenwijs gewoon voor schut op de M1-selecties)
Anne_GTI schreef:Ik pas ervoor om M te starten om vervolgens in een veld met allerlei olympische deelnemers terecht te komen waar de parcoursbouwer vervolgens zijn parcours op aanpast. Dan ga je ook al heb je een fijn paard wat met je meedenkt als amateur echt op je bek. Dressuur weet je nog wat er komt. Springen is elke keer een verrassing die je voorgeschoteld krijgt. Als daar vervolgens alle registers worden open getrokken in technische moeilijkheden en optisch lastige hindernissen mag je als amateur blij zijn dat je als combinatie zonder kleerscheuren met een paar balken aan de finish komt. Zeer demotiverend en je moet er nog fors voor betalen ook. Dan is de lol er gauw af.
Belle_Siem schreef:Een amateur kan nog zoveel geld neertellen voor een paard/pony, als ze niet kunnen rijden wordt het nooit wat.
Anne_GTI schreef:Ik pas ervoor om M te starten om vervolgens in een veld met allerlei olympische deelnemers terecht te komen waar de parcoursbouwer vervolgens zijn parcours op aanpast. Dan ga je ook al heb je een fijn paard wat met je meedenkt als amateur echt op je bek. Dressuur weet je nog wat er komt. Springen is elke keer een verrassing die je voorgeschoteld krijgt. Als daar vervolgens alle registers worden open getrokken in technische moeilijkheden en optisch lastige hindernissen mag je als amateur blij zijn dat je als combinatie zonder kleerscheuren met een paar balken aan de finish komt. Zeer demotiverend en je moet er nog fors voor betalen ook. Dan is de lol er gauw af.
Tuurlijk rij je in de M wel eens tegen Zoer, Dubbeldam of Hoorn.. Die mensen hebben ook gewoon jonge paarden die het moeten leren. Maar dat betekent niet dat er ineens een parcours gebouwd wordt wat niet meer door te komen is! Dat is ook helemaal niet het doel van een parcoursbouwer.
) waar alle technische en optische moeilijkheden in een parcours gepropt worden. Je moet er natuurlijk wel je concours op uitkiezen. Je kunt nagaan dat bij een groot indoor met 100 starts in de M lastiger gebouwd wordt dan een klein indoor.
mensen moeten wat meer naar zichzelf kijken op de wedstrijden ipv naar anderen. essie_blue schreef:Nou ik ben ook maar een donzig en onervaren kuiken en ik rij ook gewoon in de Z2 tussen de profs. Ik rij in kring Berkel Ijssel trouwens, maar in de selecties is het normaal dat je tegen de handelstallen en de professionals moet. En weet je wat, afgelopen selectie was ik toch mooi tweede. En niet omdat ik op een paard van tonnen rijd of elke dag intensief rijd. Wel reed ik een foutloze proef en netjes op de letter, en als de anderen dan fouten maken kom je daar alsnog boven te staan. Zo is het nou eenmaal, het kan best hoormensen moeten wat meer naar zichzelf kijken op de wedstrijden ipv naar anderen.
En nu klinkt dit misschien even onaardig, als je niet tussen de 'professionals' komt op de selectie wedstrijden, dan ben je gewoon niet goed genoeg, klaar.
altijd naar jezelf kijken, op de rest heb je geen invloed!

essie_blue schreef:Ik denk omdat het paardrijden voor veel mensen een te duur grapje is![]()
Maar dat heeft niks te maken met het splitsen van de amateurs/professionals..