Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij een voorstander?

Ja
94 (44%)
Nee
76 (35%)
Misschien
35 (16%)
Weet niet
8 (3%)

Totaal aantal stemmen: 213

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:09

Ik vind t onzin.. Vaak zijn de profs op selectie wedstrijden te vinden of op grote concoursen en mogen vaak de regio kampioenschappen niet eens mee rijden.
En profs rijden nu eenmaal beter dan de gemiddelde ruiter, ik geloof er niet in dat je als L ruiter een betere proef hebt neergezet dan de prof dat je er dan onder staat, alsof een jury een 8 kan geven op een middendraf met taktfouten omdat het Emelie Scholtens is.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:16

Angela schreef:
Ik zou persoonlijk liever zien dat de KNHS wat gaat veranderen. Bijvoorbeeld dat je als (semi)prof (zeg 2 of 3 keer Z+) mag je alleen zonder recht op prijzen mag meerijden (tot aan je hoogste niveau). De punten moeten daarbij wel meetellen voor het paard.

Daarnaast zou de jury weer moeten gaan jureren naar het niveau van de proef, wat in de B en L wilt zeggen dat er geen verzameling/oprichting is, maar enkel een paard dat rechtgericht en ontspannen in aanleuning de proef loopt (hals horizontaal, iets rond). Hoger ingesteld zou ik zelfs afgestraft willen zien in de lage klasses (B/L1), als je je paard niet in een basishouding kunt rijden, heb je bij verzameling ook niets te zoeken.

Nu wilt de jury meestal zien dat het paard al klaar is voor de hogere klasses, terwijl dat niet het doel is van die proef. Er wordt meer verwacht als wat het niveau zou moeten zijn, en dat is jammer. Als het paard niet klaar is voor de volgende stap (M/Z), dan blijft de ruiter daar vanzelf hangen, of wordt dmv de verliespunten terug geplaatst in klasse. Ben je uitgereden in de klasse, maar kan een klasse hoger nog niet? Dan kun je HC of buiten de prijzen starten in je klasse tot je wel goed genoeg bent.

Een ander bond vind ik wat overdreven, ik zou liever zien dat de KNHS de (lagere)basissport eens gaat maken voor wie het bedoeld is: de amateurs en niet zoals het nu is iets waar de (semi)prof doorheen moet voor het paard.

In de B/L zou niet het beste paard moeten winnen, maar de beste combinatie. Als je op een niet getallenteerd paard toch een goede proef neer zet, zou dat hoger beloont moeten worden als een top-paard met een ruiter die de boel bij elkaar aan het trekken is. Helaas is dat vaak niet het geval.

Dit trouwens gericht op dressuur.

Mee eens, een verandering bij de KNHS zou het probleem ook oplossen.
Alleen is de vraag of dat zal gebeuren..
Niet voor iedereen is het haalbaar elke keer een boel geld te betalen en wetende dat je toch niet in de prijzen zult vallen. Behoorlijk demotiverend -O-

Ben benieuwd naar het vervolg en of er daadwerkelijk wat gaat veranderen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 00:39

Ik pas ervoor om M te starten om vervolgens in een veld met allerlei olympische deelnemers terecht te komen waar de parcoursbouwer vervolgens zijn parcours op aanpast. Dan ga je ook al heb je een fijn paard wat met je meedenkt als amateur echt op je bek. Dressuur weet je nog wat er komt. Springen is elke keer een verrassing die je voorgeschoteld krijgt. Als daar vervolgens alle registers worden open getrokken in technische moeilijkheden en optisch lastige hindernissen mag je als amateur blij zijn dat je als combinatie zonder kleerscheuren met een paar balken aan de finish komt. Zeer demotiverend en je moet er nog fors voor betalen ook. Dan is de lol er gauw af.

SophievdV

Re: Nederlandse Amateurruiter Club versus KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 07:49

Dat springen is wel echt een probleem zo te lezen.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 08:02

Een nieuwe bond proberen op te richten wel of niet onder de KNHS heeft hopelijk als resultaat dat de KNHS eens gaat kijken naar het huidige systeem.

Een paar jaar geleden is er vanuit het springen veel commentaar gekomen op de profs tussen de amateurs, daar is de regeling voor ruiters met maar 1 startkaart uit ontstaan. Blijkbaar is er vraag naar meer wijziging en ook bij de dressuur.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 08:04

marjan19 schreef:
Maar als je er niet aan durft te beginnen, ligt dat dan aan die stallen of aan jezelf? Ook een hobbyruiter kan een paard goed voor elkaar hebben en een nette proef rijden toch? Als je van jezelf weet dat je er alles aan hebt gedaan om zo goed mogelijk te presteren, dan kun je je toch gewoon opgeven? Ik vind dat er hier nogal zwaar getild wordt aan de zogenaamde 'profs'. Dat zijn ook mensen die er voor trainen, net als een hobbyruiter. Of je nou overdag 10 paarden rijdt, of 's avonds alleen je eigen, dat moet niet uitmaken. Het enige wat een prof meer heeft is misschien de ervaring, maar dat ene paard moet op dat moment wel optimaal presteren, maar dat verlangt een hobbyruiter toch ook van zichzelf en paard?

Sorry hoor, maar iemand die de hele dag rijdt, rijdt echt wel een stuk handiger dan iemand die maar een uurtje per dag rijdt. Die proeven zien er gewoon een stuk gelikter uit en de paarden zijn ook een stuk verder opgeleid en beter van kwaliteit. Terecht vooraan dus, maar ik snap wel dat mijn mederuiters geen 12,50 of 15 Euro neertellen om dan twaalfde te staan, als je al weet dat de beste vijf maar doorgaan. Dan kun je beter de selecties laten voor wat het is, maar ik vind die tendens wel jammer (en dus rij ik zelf eigenwijs gewoon voor schut op de M1-selecties :') )

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 08:28

Voor de faalangstige mensen onder ons (me :)) is het ook minder verleidelijk om te starten omdat je weet dat er inderdaad mensen tussen zitten die hele dagen rijden en dus altijd beter zijn. Hoe groot is dan de kans op een prijs? En ook al die ervaren ruiters moeten onderaan (of soms iets hoger) beginnen.. dus de concurrentie is niet gelijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:29

Slmt9 schreef:
Voor de faalangstige mensen onder ons (me :)) is het ook minder verleidelijk om te starten omdat je weet dat er inderdaad mensen tussen zitten die hele dagen rijden en dus altijd beter zijn. Hoe groot is dan de kans op een prijs? En ook al die ervaren ruiters moeten onderaan (of soms iets hoger) beginnen.. dus de concurrentie is niet gelijk.

maar je rijd toch niet alleen voor de prijzen?
Wanneer er een talentvol paard in de ring loopt met dito ruiter, dan weet ik dat ik daar echt niet van kan winnen...maar dan kijk ik naar de punten en probeer ik een zo hoog mogelijke score voor mezelf (ons) te halen en kan ik super tevreden zijn.
Ik heb ook wel eens een prijs gehad met een niet zo'n fijn gevoel over de proef, nou dan is die prijs ook niet om trots op te zijn...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:33

Urielle schreef:
maar ik snap wel dat mijn mederuiters geen 12,50 of 15 Euro neertellen om dan twaalfde te staan, als je al weet dat de beste vijf maar doorgaan. Dan kun je beter de selecties laten voor wat het is, maar ik vind die tendens wel jammer (en dus rij ik zelf eigenwijs gewoon voor schut op de M1-selecties :') )

hier ben ik het dus wel mee eens.
Ik vind de prijs per proef gewoon heel hoog voor de normale verdieners/ruiters...
en trouwens die bekers of andere prijzen, daar zit ik ook niet om te springen. Wil wel graag winnen natuurlijk, maar dan liever geen tastbare prijzen als daardoor het inschrijfgeld omlaag kan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:34

Anne_GTI schreef:
Ik pas ervoor om M te starten om vervolgens in een veld met allerlei olympische deelnemers terecht te komen waar de parcoursbouwer vervolgens zijn parcours op aanpast. Dan ga je ook al heb je een fijn paard wat met je meedenkt als amateur echt op je bek. Dressuur weet je nog wat er komt. Springen is elke keer een verrassing die je voorgeschoteld krijgt. Als daar vervolgens alle registers worden open getrokken in technische moeilijkheden en optisch lastige hindernissen mag je als amateur blij zijn dat je als combinatie zonder kleerscheuren met een paar balken aan de finish komt. Zeer demotiverend en je moet er nog fors voor betalen ook. Dan is de lol er gauw af.

daar zie ik het probleem idd wel van in :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 09:43

Er zijn veel voors en tegens maar als dit de bedoeling is wat vinden jullie dan van de amateur die genoeg centen heeft om een zeer goed opgeleid ZZ paard te kopen, of de ponycombinatie met rijke ouders die een Fei pony onder de kont krijgt en vervolgens in de B start en alles wint wat er te winnen valt over een langere periode.Natuurlijk kunnen ze dit door de klasseindelingen maar één keer doen maar dat is net zo frustrerend bij amateurs die in dezelfde kring of regio rijden. Persoonlijk had ik er niet zoveel moeite mee maar het is wel een feit dat het aantal "profs"de laatste jaren gigantisch is toegenomen. deze meiden en jongens kunnen echt niet perse beter rijden maar door het rijden van heel veel verschillende paarden zijn het gewoon handige ruiters die vaak ook nog eens precies weten wat een jury wil zien.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:00

Opzich geen gek idee,
Maar of het handig is? Want hoe zit het dan met locaties?
Ik moet knhs lid zijn om bij onze binnenbak te rijden, dus als het een losse club wordt zou ik 2x moeten betalen.
En hoe willen ze dan zorgen voor het starten?
De meeste stallen gaan voor de knhs, dus hoe willen ze dat doen?
En als het echt iets wordt kunnen ze dan geen schakeling maken tussen beide partijen?
Dat als je 2x Z bent geweest bij de bond je naar de knhs moet.

Toen ik nog startte met mijn vorige paard kon ik voor 15 euro 2 proeven starten.
Voor 2 proeven betaal je nu 20+ euro.
Wat zeer belachelijk is, ik snap best dat mensen willen verdienen maar zo wordt het onbetaalbaar.

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:03

Een amateur kan nog zoveel geld neertellen voor een paard/pony, als ze niet kunnen rijden wordt het nooit wat.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:06

Belle_Siem schreef:
Een amateur kan nog zoveel geld neertellen voor een paard/pony, als ze niet kunnen rijden wordt het nooit wat.

Dat is ook wel weer zo, maar het is en blijft een jury sport.
Als jij vind die kan niet rijden, en de jury vind van wel dan is het maar zo.
Ook heb ik soms het idee dat als ze je paard maar leuk genoeg vinden je de punten al hebt.
Daar bedoel ik echt niks mee, het is meer het idee dat ik krijg.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:20

Anne_GTI schreef:

Ik ben toch wel benieuwd waar jij start met al die olympische ruiters := Tuurlijk rij je in de M wel eens tegen Zoer, Dubbeldam of Hoorn.. Die mensen hebben ook gewoon jonge paarden die het moeten leren. Maar dat betekent niet dat er ineens een parcours gebouwd wordt wat niet meer door te komen is! Dat is ook helemaal niet het doel van een parcoursbouwer.

Hier in de buurt als je naar gewone concoursen gaat staat er ook een heel gewoon M parcours die in principe voor iedere ruiter die het paard naar behoren op niveau heeft door kan komen! Ik ben toch erg benieuwd op welke concoursen je komt (aangezien we uit dezelfde buurt komen :)) ) waar alle technische en optische moeilijkheden in een parcours gepropt worden. Je moet er natuurlijk wel je concours op uitkiezen. Je kunt nagaan dat bij een groot indoor met 100 starts in de M lastiger gebouwd wordt dan een klein indoor.

Over het algemeen is het wel zo dat de klasse M het kaf van het koren scheidt. Een meedenkend paard is fijn, maar als je paard teveel moet meedenken zal je in de klasse B en L nog wel rondkomen. Vaak gaan die ruiters in de klasse M op hun bek.. Maar ik ken heel veel amateur ruiters die prima hun M parcoursjes (zonder kleerscheuren) rond komen hoor :j

Nu ben ik het over het inschrijfgeld wel met je eens! Dat loopt tegenwoordig de spuigaten uit, op grote en kleine wedstrijden!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:35

Nou ik ben ook maar een donzig en onervaren kuiken en ik rij ook gewoon in de Z2 tussen de profs. Ik rij in kring Berkel Ijssel trouwens, maar in de selecties is het normaal dat je tegen de handelstallen en de professionals moet. En weet je wat, afgelopen selectie was ik toch mooi tweede. En niet omdat ik op een paard van tonnen rijd of elke dag intensief rijd. Wel reed ik een foutloze proef en netjes op de letter, en als de anderen dan fouten maken kom je daar alsnog boven te staan. Zo is het nou eenmaal, het kan best hoor ;) mensen moeten wat meer naar zichzelf kijken op de wedstrijden ipv naar anderen.

En nu klinkt dit misschien even onaardig, als je niet tussen de 'professionals' komt op de selectie wedstrijden, dan ben je gewoon niet goed genoeg, klaar.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:43

essie_blue schreef:
Nou ik ben ook maar een donzig en onervaren kuiken en ik rij ook gewoon in de Z2 tussen de profs. Ik rij in kring Berkel Ijssel trouwens, maar in de selecties is het normaal dat je tegen de handelstallen en de professionals moet. En weet je wat, afgelopen selectie was ik toch mooi tweede. En niet omdat ik op een paard van tonnen rijd of elke dag intensief rijd. Wel reed ik een foutloze proef en netjes op de letter, en als de anderen dan fouten maken kom je daar alsnog boven te staan. Zo is het nou eenmaal, het kan best hoor ;) mensen moeten wat meer naar zichzelf kijken op de wedstrijden ipv naar anderen.

En nu klinkt dit misschien even onaardig, als je niet tussen de 'professionals' komt op de selectie wedstrijden, dan ben je gewoon niet goed genoeg, klaar.

Helemaal mee eens!

Niet piepen maar rijden :D altijd naar jezelf kijken, op de rest heb je geen invloed!

Ik rijd eigenlijk altijd in de prijzen (ook tussen profs op grote wedstrijden/selecties),
terwijl ik zelf maar een hobbyruiter ben, ik rijd maar 3 tot 4 x per week een half uur 1 paard (ook nog eens een frikadel met ataxie)
Ik ga er nu Z2 mee starten, terwijl ik maar gemiddeld 10 wedstrijden per jaar start.
Lessen doe ik ook maar een keer of 10 per jaar :P

Voor dit paard 3 jaar niet gereden en 9 jaar geen wedstrijden (had zelfs nog nooit hoger als M1 gereden)

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:15

Volgens mij gaat het er in de discussie helemaal niet om of amateurruiters wel of niet kunnen winnen van een prof. Als je je paard goed voor elkaar hebt, en je bent de beste win je. Amateur of Prof doet daar niets aan af.

Echter gaat de gemiddelde amateur anders om met de paardensport als een prof. De meeste zitten effectief minder uur op een paard, hebben minder en ander soort paarden om te rijden en minder geld om aan de (wedstrijd)sport te besteden. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen daar gelaten. Maar de uitzondering bepaald niet de regel.

De gemiddelde amateurruiter gaat veelal met een ander doel op wedstrijd, leuke dag hebben, proef rijden en goed en eerlijk beoordeeld worden voor een eerlijke prijs. Iedere klasse omhoog is leuk en wordt ongetwijfeld ook zeer hard voor getraind, maar het is niet per definitie een must om het paard in financiële waarde te laten toenemen, snel weer te verkopen of jezelf in de picture te rijden als ruiter / instructeur.

Volgens mij gaat het er daarom ook helemaal niet om dat amateurruiters niet kunnen winnen van een prof en er daarom maar een aparte bond moet komen, volgens mij gaat het om het scheiden van de doelstellingen. Nu is er geen gelegenheid voor de amateurruiter een leuke wedstrijd te rijden, voor een klein bedrag, waar er ook nog veel gezelligheid is en misschien dat je aan het einde van de dag ook nog wel een springparcours mee kunt pakken of iets anders uit de comfortzone. Dit hoeft van mij niet perse in een aparte bond, maar het zou wel leuk zijn als voor deze doelgroep iets (terug) komt.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:23

Maar waarom zou het nu niet leuk zijn? Vanwege die professionals?
In de lagere klasses zie je ze ook echt niet heel veel hoor, vind het een beetje overtrokken..
In de Z zie je er al meer en op bijvoorbeeld selectie wedstrijden ook meer, als je denkt dat je daar voor aap rijdt en je dat niet leuk gaat vinden, dan moet je überhaupt niet mee doen.. Er komen op veel wedstrijden al zo weinig mensen, vind het ontzettend leeglopen die concoursen. Gelukkig doen er outdoor wel weer meer mensen mee. Door de boel op te splitsen wordt het alleen maar schaarser :n

Met springen daarentegen zie je ze veel meer, kan daar ook wel begrijpen dat het iets minder leuk wordt.
Maar alsnog, je rijdt voor jezelf toch?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:27

Maar er zijn toch genoeg kleine wedstrijdjes voor 8 euro per proef of 2 proeven 15/17,50.

Hier starten vaak niet de betere ruiters en de prijzen zijn meestal gebruiksartikelen.

Voor bepaalde rassen of koudbloeden zijn er meer dan genoeg speciale wedstrijden + de Impulsrubrieken (BB) voor zowel dressuur als springen!

Ik zie dus niet in waarom er een aparte bond moeten komen, zoals je hierboven
kan lezen komt de KNHS met genoeg alternatieven voor ruiters met andere doelstellingen/paarden.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 12-12-13 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:29

Ik zeg nergens dat het nu niet leuk is, ik denk alleen dat veel amateurs behoefte hebben aan een andere soort opzet van een wedstrijd. Het 1 sluit het ander niet uit. En waarom zouden nu alle wedstrijden leeglopen? Dat is best een interessante vraag.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:32

Ik denk omdat het paardrijden voor veel mensen een te duur grapje is :)
Maar dat heeft niks te maken met het splitsen van de amateurs/professionals..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:35

Stel jammerkonten.......

Kijk, dat de NHS er in sommige opzichten een zootje van maakt, dat klopt wel, maar denken dat de NHS warm of koud wordt van "concurentie", dat is wel erg optimistisch.....

Als degenen die nu zo klagen over de "wantoestanden" eens domweg ophielden met wedstrijden rijden EN het daadwerkelijk zo is dat een serieus aantal leden (laten we zeggen meer dan 50.000) ontevreden is en dus opstapt, dan maak je een kans dat de NHS zich af gaat vragen wat er aan de hand is, eerder niet.

Zo'n schaduwbond wordt gewoon weggevaagd, al dan niet met juridische middelen......

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:40

essie_blue schreef:
Ik denk omdat het paardrijden voor veel mensen een te duur grapje is :)
Maar dat heeft niks te maken met het splitsen van de amateurs/professionals..

Dat is dus volgens de KNHS zelf niet waar:
https://www.knhs.nl/kenniscentrum/over- ... n-cijfers/

De paardensport groeit, het gemiddelde wat er aan uit wordt gegeven groeit, maar het aantal starts en evenementen daalt. Naar mijn inziens toch een aanwijzing dat er in de wedstrijdsport nog ruimte valt om te verbeteren.

Voor mij persoonlijk hoeft er ook helemaal geen tweede bond, maar ik vind het fenomeen wel interessant.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:43

Dat is toch logisch? De startgelden zijn duurder, er zijn dan een aantal mensen die afhaken.
Dus minder starts, maar de KNHS haalt er meer uit..
Maar wat kan de KNHS hieraan doen dan? Ervoor zorgen dat de concoursen goedkoper worden? Ik ben bang dat dit gewoon even nog niet mogelijk is, jammer dan ;)

Ben het voorderest eens met Ikke.