Dispensatie, te soepel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:19

listiglistje schreef:
Of een BB klasse in het leven roepen net zoals bij springen....en daarbij de dispensatieruiters of ruiters die meerdere malen hoger als M gereden uitsluiten :D

goh hoe help je de knhs om zeep

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:22

Misschien dat dat juist meer ruiters over de streep trekt om toh te gaan starten :)* laagdrempelig....

Lijkt mij een fijne stap voor manege/recreatie ruiters die toch af en toe wat anders willen starten als de fnrs wedstrijd op de eigen manege!

Levert geld op en doet niets af aan de andere klasses :)

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:24

Goed gedaan Tess :j . Ik ben het met je eens. Regels zijn regels waar je met hogere uitzondering vanaf mag wijken is mijn mening.

Dit is één van de redenen waarom wij regelmatig oefendressuur zijn gaan jureren. Er zijn kennelijk ook veel mensen die zich wel aan de regels willen houden maar toch graag een proefje willen oefenen. Daar is de oefendressuur dan een uitgelezen kans voor!

masja

Re: Dispensatie, te soepel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:56

Ben heel erg benieuwd waar het KNHS mee zal komen. Denk dat dit ook een mooi stukje in de PaardenSport op kan leveren. Hier zullen ze wel meer vragen over krijgen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:42

Bij mijn weten kun je op veel dressuurwedstrijden ook BB starten. Dan rij je gewoon een B proef en niet voor de prijzen of dit moet weer zijn afgeschaft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:43

caro29 schreef:
Bij mijn weten kun je op veel dressuurwedstrijden ook BB starten. Dan rij je gewoon een B proef en niet voor de prijzen of dit moet weer zijn afgeschaft.

Nog nooit gezien hoor.. :n

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:52

Ik vind het belachelijk dat je als M/Z ruiter in een lage klasse mag rijden... Het zijn wedstrijden en die zijn bedoeld om te winnen, ik weet niet waarom jullie rijden 'om de punten', die beker erbij is vele malen leuker dan zonder.

Ik zou persoonlijk ook gek worden als ik met mijn draver aankom in de ring, een mooie proef neerzet en ik zie erna 3 Z-ruiters op de trap staan met beker en rozet, en ik als 4e (of 5e, 6e). Kom op blijf lekker op jou niveau, jij kan het aan, dan kun je er thuis voor zorgen dat je paard het ook kan.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:57

Het kan wel uitgeschreven worden. Dit staat in het dressuurreglement. Ik denk dat wanneer je de organisatie mailt het wel kan. Ik heb het tijdens jureren nu 1 of 2x meegemaakt dat er BB werd gestart. Sowieso toen het net bekend was dat het kon

Artikel 145 – Wedstrijdvormen onder de klasse B (Impuls)
Het is voor wedstrijdorganisaties toegestaan om rubrieken uit te schrijven onder het reguliere B-niveau. De wedstrijdorganisatie bepaalt het niveau van de proeven en geeft in het vraagprogramma aan waar de deelnemers de te verrijden proeven kunnen verkrijgen. De wedstrijdorganisatie kan ook op het vraagprogramma een doelgroep definiëren. Deze wedstrijdvormen zijn bedoeld als voorbereiding op de wedstrijdsport; er worden geen prestatiepunten geregistreerd en er bestaat geen verplichting tot promoveren Voor deze rubrieken gelden dezelfde reglementaire bepalingen als voor de reguliere wedstrijdklassen met uitzondering van de volgende bepalingen:
a. Deelnemers dienen lid te zijn van de KNHS.
b. Een startpas met het desbetreffende paard is niet verplicht.
c. Het paard waarmee wordt deelgenomen moet geregistreerd
(Paardenpaspoort), gemeten en ingeënt zijn zoals bepaald in het
Algemeen Wedstrijdreglement.
d. Er bestaat geen verplichting tot het dragen van wedstrijdkleding. Het is
verplicht een veiligheidshoofddeksel en rijlaarzen/combinatie van jodphurschoenen met gelijkkleurige gladlederen chaps te dragen.
Deelname door deelnemers, die al een klassering hebben in de reguliere klassen, staat vrij.
f. De organisatie bepaald of een klassement wordt opgemaakt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:46

Impulsrubrieken wel over gelezen in P&S, maar hier in de buurt nog nooit gezien.....

We hebben wel coulante rijverenigingen hier in de buurt die ruiters zonder startkaart off the record een keer HC laten starten,
omdat ze toch B willen gaan starten maar zich willen meten op een officiële wedstrijd of ze er daadwerkelijk klaar voor zijn.

Impulsrubriek zou dus mogen op initiatief van de organiserende vereniging.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:51

Misschien denken organisaties wel dat er geen animo voor is omdat er niemand naar vraagt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:59

caro29 schreef:
Misschien denken organisaties wel dat er geen animo voor is omdat er niemand naar vraagt.

Ik denk dat daar best wel vraag naar is als ik alleen al kijk naar mijn eigen stal en ruiters uit de omgeving.

De meeste vinden de stap om echte wedstrijden te rijden best groot en vaak ook te duur (lidmaatschap knhs/vereniging) om maar een paar keer per jaar te starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 08:32

Ik ben benieuwd Tess, ik heb afgelopen dinsdag een vergelijkende mail verstuurd uit het oogpunt van jurylid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 14:08

caro29 schreef:

Denk niet dat het logisch zou zijn als b-ruiters lager gaan starten omdat er zo nodig ruiters zijn die dispensatie aanvragen voor een klasse waar ze niet thuis horen? Tenzij dan inderdaad ook minder kosten hebben? Maar als zo lees lidmaatschap ook nodig, dus dan ook leuk keertje prijs te rijden.

Rijk word je niet van de basissport, maar zoals dit weekend hier in de buurt wel wedstrijd in buurt waar als b-ruiter wel bijna 400 euro kan winnen, dat dan niet slecht natuurlijk voor 2 proefjes :o en als zo uitzoekt kan best leuk opleveren.

De reactie dat als alle kosten hebt gemaakt dan ook recht hebt op officiële deelname ok, maar dan wel in de klasse waar je hoort.

Benieuwd wat jij als reactie krijgt yvonne!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:25

Nou die Impulsproeven snap ik dat niemand daar warm voor loopt, dat zijn echt waardeloze proeven :=

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:35

Hier rij je gewoon een reguliere B proef in de BB

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:45

haike schreef:
caro29 schreef:

Denk niet dat het logisch zou zijn als b-ruiters lager gaan starten omdat er zo nodig ruiters zijn die dispensatie aanvragen voor een klasse waar ze niet thuis horen? Tenzij dan inderdaad ook minder kosten hebben? Maar als zo lees lidmaatschap ook nodig, dus dan ook leuk keertje prijs te rijden.

Rijk word je niet van de basissport, maar zoals dit weekend hier in de buurt wel wedstrijd in buurt waar als b-ruiter wel bijna 400 euro kan winnen, dat dan niet slecht natuurlijk voor 2 proefjes :o en als zo uitzoekt kan best leuk opleveren.

De reactie dat als alle kosten hebt gemaakt dan ook recht hebt op officiële deelname ok, maar dan wel in de klasse waar je hoort.

Benieuwd wat jij als reactie krijgt yvonne!

Hmm 400 euro winnen? Dan ga ik naar de verkeerde plekken toe. Hier in deze omgeving mag je al blij zijn als je je startgeld uithaalt in de vorm van tegoedbon voor volgende keer starten bij die vereniging.

Verder even ontopic.

Ik ben van mening dat een Z of hoger ruiter best met een nieuw paard dat nog nooit wedstrijden heeft gelopen best lager mag starten, echter als je dan dikke punten haalt ga dan door naar de volgende klasse. Je haalt niet voor niks die punten. Kan je paard het echt nog niet aan, oefen thuis dan lekker verder. Dispensatie aanvragen? Dan wel een hele goede reden hebben en niet zo maar. Anders ga je maar lekker HC starten.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 20:01

CM_ schreef:
Nou die Impulsproeven snap ik dat niemand daar warm voor loopt, dat zijn echt waardeloze proeven :=

Maar dat zijn toch gewoon de reguliere proeven maar dat niet meedingen voor prijzen? Dacht tenminste dat ze bij onze vereniging de impuls dezelfde proeven reden...

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 20:30

Interessant dit. Hier in de omgevingen zijn genoeg mogelijkheden om oefendressuur of BB dressuur te starten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 20:54

Ik vind ook dat de KNHS soms wel erg makkelijk dispensatie geeft.
Als je meerdere keren Z gereden hebt hoor je gewoon niet meer in de B thuis, ook niet als je er een paar jaar uit geweest bent.
Ik zou zelf helemaal niets eens meer in de B willen starten. :n
Bovendien, het verschil tussen de B en L1 is maar klein.
Maar ook in andere gevallen vind ik dat ze vaak veel te makkelijk zijn.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:17

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:56

Deze impulsproef is wel heel simpel (al zou mij het opstijgen deel niet lukken :+ ) maar daar hoef je je als wedtstrijdorganisatie dus niet aan te houden....kan dus ook een gewone B proef zijn.

caro29 schreef:
Het kan wel uitgeschreven worden. Dit staat in het dressuurreglement. Ik denk dat wanneer je de organisatie mailt het wel kan. Ik heb het tijdens jureren nu 1 of 2x meegemaakt dat er BB werd gestart. Sowieso toen het net bekend was dat het kon

Het is voor wedstrijdorganisaties toegestaan om rubrieken uit te schrijven onder het reguliere B-niveau. De wedstrijdorganisatie bepaalt het niveau van de proeven en geeft in het vraagprogramma aan waar de deelnemers de te verrijden proeven kunnen verkrijgen. De wedstrijdorganisatie kan ook op het vraagprogramma een doelgroep definiëren. Deze wedstrijdvormen zijn bedoeld als voorbereiding op de wedstrijdsport;

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 13:29

Die proef ziet er wel heel flauw uit voor volwassenen. Het enige positieve zijn de extra punten onderin.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:53

De organisaties die ik ken Laren gewoon de reguliere B proef rijden. Is ook fijner voor de jury. Ik denk dat ik voor januari nog wel een keer BB start. Zal vanaf januari wel weer gezeur krijgen dat ik B rij. Ik heb veel paarden in de M2 gereden en maar 1 in de Z2. Ik krijg heel vaak de vraag of ik wel B mag starten :D

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:50

caro29 schreef:
De organisaties die ik ken Laren gewoon de reguliere B proef rijden. Is ook fijner voor de jury. Ik denk dat ik voor januari nog wel een keer BB start. Zal vanaf januari wel weer gezeur krijgen dat ik B rij. Ik heb veel paarden in de M2 gereden en maar 1 in de Z2. Ik krijg heel vaak de vraag of ik wel B mag starten :D

Dan heb jij gewoon geluk dat je nog B mag! Maar dit is eigenlijk net zo goed oneerlijk tegenover de B ruiters, want het zijn ook nog eens veel paarden in de M2. Je hebt misschien nog wel meer ring ervaring dan een ruiter die toevallig met een pony en een paard 2x Z is geweest. Eigenlijk zou de KNHS ook gewoon een regel moeten maken bij 5x M2 ofzo geen B meer. Ik denk dat er dan een stuk minder B ruiters zullen zijn!

Maar verder, ik geef je groot gelijk hoor om straks weer in de B te gaan rijden ;)

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:53

listiglistje schreef:
Deze impulsproef is wel heel simpel (al zou mij het opstijgen deel niet lukken :+ ) maar daar hoef je je als wedtstrijdorganisatie dus niet aan te houden....kan dus ook een gewone B proef zijn.

caro29 schreef:

Het is voor wedstrijdorganisaties toegestaan om rubrieken uit te schrijven onder het reguliere B-niveau. De wedstrijdorganisatie bepaalt het niveau van de proeven en geeft in het vraagprogramma aan waar de deelnemers de te verrijden proeven kunnen verkrijgen. De wedstrijdorganisatie kan ook op het vraagprogramma een doelgroep definiëren. Deze wedstrijdvormen zijn bedoeld als voorbereiding op de wedstrijdsport;

Hahahaha!! :') Ik stijg ook niet meer zonder krukje op hoor, en dan heb ik nog pony's! Maar nee als het echt moet... dan lukt met dat wel ;) Maar indd.... wat een simpele proef