Stappend naar wedstrijd hoe lang is eerlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Re: Stappend naar wedstrijd hoe lang is eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 12:40

ik denk dat de wedstrijd zelf niet veel met m gedaan heeft, daar was hij meteen op zn gemak en begon hij met grasmaaien. De rit naar de wedstrijd toe heef thij wel wat dingen gezien en overwonnen (2 bruggen over) die mentaal wel veel met hem gedaan hebben. qua conditie denk ik neti dat 2 uur stappen veel gedaan heeft,maar de hitte en de nieuwe dingen onderweg, in combinatie met het feit dat hij ook nodig moest plassen heeft er wel voor gezorgt dat hij niet optimaal gepresteerd heeft.

puntne waren trouwen 176 en 173, viel me 100% mee. vooral de laatste proef heb ik er ook niet meer aan gereden, ik merkte dat hem iets dwars zat en vond het niet eerlijk om hem dan daar doorheen te rijden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:27

Even ter vergelijking, hoe zijn je punten op eerdere wedstrijden?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 13:37

De vorige wedsrrijd had ik ook zoiets 171 en 168

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:58

Gini schreef:
Welke exacte gemoedstoestand er ook in het spel was, paardlief voelde zich duidelijk niet optimaal in de situatie en was blij dat die even stil kon staan op de trailer.

Ik vind dit best wel interessante materie voor een aparte discussie. Ik denk dat veel mensen onderschatten wat een wedstrijd en de hele wedstrijdsituatie met een paard doen, voornamelijk mentaal, maar ook lichamelijk. Ook al zijn het dan maar B-proefjes.

De voorbeelden van buitenritjes en dagtochten horen hier dus niet allemaal thuis. Neem een jong, goed getraind paard mee op een buitenrit van ocharm 5 km, maar laat er genoeg nieuwigheden en mentale uitdagingen in zitten en het paard komt doodmoe thuis. In het koppie wel te verstaan.

Hoe koel een paard ook is, een wedstrijdsituatie brengt altijd extra mentale belasting mee voor een paard.

Hoeveel mentale belasting is natuurlijk ook erg afhankelijk van de ervaring, en karakter, van het paard.