Afmelden wedstrijden wegens overmacht en toch een rekening

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:01

Patty83 schreef:
Ibonn schreef:
Hier in het zuiden is de financiële basis vd verenigingen duidelijk een stuk beter dan elders. Duizenden euro's op de spaarrekening is hier standaard, geen uitzondering. Daarnaast hielden we toen ik nog secretariaat deed (2 jr geleden) zo'n 4000,- over aan een 2daags concours. Dit was wel allemaal sponsorgeld, de wedstrijd betaalde zichzelf, dus ook de terreinkosten a 2000,- Dus voor mij gaat het zielige verhaal van armlastige verenigingen niet op, dan maar 1x per maand papier ophalen zoals ik ook 15 jaar lang gedaan heb. Ik vind niet dat deelnemers een organisatie gezond moeten maken, dat moet de organisatie zelf doen. Vandaar dat ik ook zeg dat de organisatie niet volledig afgeschermd moet worden door de KNHS, kosten delen is in mijn ogen veel eerlijker.

Volgens mij maak je hier een beetje de omgekeerde wereld van. Ik ga als vrijwilliger toch niet heel veel moeite doen om sponsorgelden binnen te halen (wat met de crisis ook steeds moeilijker wordt) en papier op te halen etc. zodat de vereniging geen startgeld hoeft door te berekenen aan mensen die zich na sluitingsdatum afmelden?!!
Wedstrijd betaald zichzelf is ook hier het geval in een normale situatie.
Bestuur en wedstrijdsecretariaat etc. investeren al heel veel vrije tijd zodat er überhaupt wedstrijden gereden kunnen worden, een beetje waardering lijkt mij meer op zn plaats dan de opmerkingen dat ze eigenlijk nog meer zouden moeten doen om geld op de spaarrekening van de vereniging te krijgen.

Zoals ik hiervoor ook al schreef, dit was vooral gericht op het wel of niet aflossen van een wedstrijd owv weeralarm oid. In mijn ogen moet een organisatie dat op kunnen vangen door een goede financiële basis. Dit slaat niet op alleindividuele afmeldingen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:01

eenitraM schreef:
TS, betalen moet je.

Hier bij onze vereniging krijg je ook gewoon een factuur. Ik bedoel, stel dat meer dan de helft van de aangemelden niet komt opdagen wegens noodweer/ziek paard e.d. maar er zijn wel alvast gemaakte kosten gemaakt zoals aanwezige juryleden, huur spullen, terrein e.d. Hoe moet de vereniging dat dan betalen?

En als iemand een familie-lid verliest of zijn paard? Sturen jullie de rekening dan ook na?

Ik vind dat er in alle gevallen betaald mag worden BEHALVE code oranje/rood m.b.t. het weer en ook bij het verliezen van en naaste of het paard zelf. Ik ben iemand die ook altijd betaalt heeft maar vooral in dat laatste geval heb je echt een kwaaie aan me, als je een beetje fatsoen in je donder hebt dan stuur je in dat geval geen rekening. (praat even in het algemeen, niet zozeer tegen jullie).

MizzMontana

Re: Afmelden wedstrijden wegens overmacht en toch een rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:07

Nee, dan zou ik ook geen rekening sturen Wiwabalia.

Natuurlijk moet er ergens een coulance zijn, maar dit zijn meer de uitzonderingen die de regel bevestigen.
Ik denk niet dat daarvoor de regelgeving moet worden aangepast

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:08

Startgeld betalen met een wachtlijst vind ik wel wat overdreven. Bij sgw wedstrijden heb je soms 30 man op een wachtlijst, dan heb je genoeg reserves om het gat te vullen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:11

Oke, voor de rest vind ik inderdaad dat er gewoon betaald moet worden anders zou je denk ik alleen maar de grotere wedstrijden overhouden en dat zou jammer zijn, want ook die kleinere wedstrijden hebben zeker een bepaalde doelgroep.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:14

Wiwabalia schreef:
eenitraM schreef:
TS, betalen moet je.

Hier bij onze vereniging krijg je ook gewoon een factuur. Ik bedoel, stel dat meer dan de helft van de aangemelden niet komt opdagen wegens noodweer/ziek paard e.d. maar er zijn wel alvast gemaakte kosten gemaakt zoals aanwezige juryleden, huur spullen, terrein e.d. Hoe moet de vereniging dat dan betalen?

En als iemand een familie-lid verliest of zijn paard? Sturen jullie de rekening dan ook na?

Ik vind dat er in alle gevallen betaald mag worden BEHALVE code oranje/rood m.b.t. het weer en ook bij het verliezen van en naaste of het paard zelf. Ik ben iemand die ook altijd betaalt heeft maar vooral in dat laatste geval heb je echt een kwaaie aan me, als je een beetje fatsoen in je donder hebt dan stuur je in dat geval geen rekening. (praat even in het algemeen, niet zozeer tegen jullie).

Maar code oranje/rood dan wordt vaak uit veiligheidsoverwegingen zelf het concours afgelast. En op die codes kun je geen pijl trekken.

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:15

Marcella_e schreef:
tagger schreef:
Ik vind eigenlijk dat het keurig afmelden ook wel een beetje beloond mag worden.
Anders komen combinaties gewoon niet opdagen. We kennen allemaal het beeld van de roepende ringmeester..

feitelijk gezien maakt dat dus niet uit. Je krijgt hoe dan ook de rekening, mits een schappelijke vereniging treft

Bij ons ligt het er ook een beetje aan of ik jouw plaats kan opvullen, in het geval er minimaal 1 dag vtv afgemeld wordt.
Als ik de plek kan opvullen is het natuurlijk onzin om een faktuur te sturen.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:16

Ik ga echt niet eerder wedstrijd rijden dan dat ik zeker weet dat mijn paard mee kan doen voor de punten en gewoon pas op het laatste moment voor wedstrijden opgeven.
Ik vind het echt duur wat je allemaal moet betalen wil je uberhaupt aan een wedstrijd mee kunnen doen -O-
Haalt de lol er voor een hobby ruiter flink af.

Vind overigens inderdaad, na sluitingstijd gewoon betalen. Al voelt dat wel banketstaaf als je weet dat er een reservelijst is en je plekje gewoon word opgevuld en ook deze persoon nog eens startgeld betaald. Voor de helft van jou startgeld kunnen ze jou naam echt wel verwisselen met die andere persoon.
Daarnaast zouden er inderdaad uitzonderingsregels moeten komen ivm overlijden directe familie of paard en extreme weersomstandigheden waarbij de knhs de vereniging geen geld vraagt en de vereniging hooguit 25% annuleringskosten rekent. vanwege het afzeggen van evenement en wel de getroffen voorbereidingen o.i.d.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 14:17

simpie schreef:
Marcella_e schreef:

feitelijk gezien maakt dat dus niet uit. Je krijgt hoe dan ook de rekening, mits een schappelijke vereniging treft

Bij ons ligt het er ook een beetje aan of ik jouw plaats kan opvullen, in het geval er minimaal 1 dag vtv afgemeld wordt.
Als ik de plek kan opvullen is het natuurlijk onzin om een faktuur te sturen.

Dat vind ik dan wel weer netjes als men het zo op pakt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:18

Dat is zo, maar dan heb ik er nog enigzinds begrip voor en zou ik zonder morre mijn factuur betalen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:20

Wiwabalia schreef:

Ik denk dat je het precies goed zegt: het gaat om wat een organisatie zélf redelijk vindt (cq. waar ze het fatsoen voor hebben), niet om wat heel kurkdroog beschouwd volgens de reglementen de bedoeling is.

Daar staat namelijk het volgende:
Artikel 43 uit het algemeen wedstrijdreglement schreef:
-Afmelden voor een wedstrijd/Betalen van inschrijfgeld

1. Deelnemers, die zich voor de in het vraagprogramma vermelde sluitingstermijn van inschrijven afmelden, zijn geen inschrijfgelden en opslagen verschuldigd.
2. Deelnemers die zich na sluitingsdatum van inschrijven afmelden dienen het inschrijfgeld (en wanneer dit in het goedgekeurde vraagprogramma is vermeld eventuele opslagen en/of stallinggeld) aan de wedstrijdorganisatie te voldoen. Bij overtreding van deze bepaling kan de KNHS bij invordering van deze gelden een administratieve heffing opleggen conform de Wedstrijdtarievenlijst.
3. Deelnemers, die zich hebben ingeschreven maar niet aan de wedstrijd kunnen deelnemen dienen zich tot uiterlijk 24 uur voor het begin van de wedstrijd schriftelijk af te melden tenzij hiervoor in het vraagprogramma een andere procedure en/of een ander tijdstip is aangegeven. Indien een deelnemer niet op de in dit artikel vermelde wijze is afgemeld, kan
deze door de wedstrijdorganisatie bij de KNHS worden voorgedragen voor een heffing conform de Wedstrijdtarievenlijst.
[...]

In de meeste gevallen zal je dus toch moeten betalen. Ik heb vorig jaar ook geen geld teruggekregen toen bleek dat de crematie van mijn opa tegelijkertijd zou vallen met een wedstrijd. Natuurlijk had ik die €30,- liever terug (als ik had mogen kiezen...), maar aan de andere kant: ook op een week op voorhand heeft de organisatie al allerlei dingen geregeld om de wedstrijd mogelijk te maken. In het geval van endurance gaat dat misschien zelfs nog wel verder dan bij bijvoorbeeld dressuur.

Het is wel zo dat wanneer er een wachtlijst is, er vaak wel wat te regelen valt voor het wedstrijdgeld. En in sommige gevallen kun je komen vrijwilligen en krijg je een deel van je inschrijfgeld terug. Dat wisselt per organisatie en komt dus inderdaad neer op: coulance.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:24

Vind ik wel zuur hoor, als je je geld niet (gedeeltelijk) terug krijgt, dat vind ik toch een stukje medeleven van de organisatie naar de ruiter toe.

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:24

Het organiseren van een wedstrijd valt toch ook een beetje onder 'ondernemers-risico'
Ik mis bij sommige organisaties de klantvriendelijkheid wel eens.
Zo'n concours komt bij jezelf toch op de "zwarte lijst" en als je de volgende keer moet kiezen...
Verenigingen die kampen met te weinig deelname zouden ook eens moeten kijken naar de flexibiliteit van hun secretariaat.

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:33

tagger schreef:
Het organiseren van een wedstrijd valt toch ook een beetje onder 'ondernemers-risico'
.

Helaas zijn de meeste verenigingen niet in de positie om dit risico te nemen, onze vereniging is bv afhankelijk van het concours daar worden voor een groot deel de lessen uit betaald.
De meeste verenigingenhebben de sluitings datum nog maar 1 week voor het concours terwijl di eerder 2 of 3 weken was, dus daarmee komen ze de ruiters al tegemoet.

Helaas is dit een maatregel die de ruiters grotendeels zelf in de hand gewerkt hebben door gewoon weg te blijven zonder af te melden, hierdoor worden de ruiters die wel netjes afmelden de dupe! Wij kijken overigens wel per persoon of iemand moet betalen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:34

Al moet ik zeggen dat de andere kant ook vervelend is, heb weleens 4 keer moeten bellen omdat ik me aangemeld had en nog steeds niet op de startlijst stond, ook waren ze daar tot 2 keer toe mijn start-coupons kwijt geraakt terwijl ik ze heel duidelijk verstuurd had (ze was ze zelf kwijtgeraakt, ook toegegeven), je snapt dus: daar start ik niet meer!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:38

Flint, die ruiters kwamen dus bij mij op de zwarte lijst. Rekening nasturen, voor het volgende concours niet betaald? Dan kun je je niet opgeven.
Verder was ik heel makkelijk met netjes afmelden.
Nu de discussie zo loopt snap ik wel dat het onduidelijk kan zijn dat er zo verschillend wordt gereageerd en dat secretariaten de regel eigenlijk naar eigen inzicht wel of niet uitvoeren.
Maar toch, wordt het wel toegepast vind ik het niet erg om te betalen, je weet van tevoren dat dit kan.

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:39

Flint05 schreef:
tagger schreef:
.

Helaas zijn de meeste verenigingen niet in de positie om dit risico te nemen, onze vereniging is bv afhankelijk van het concours daar worden voor een groot deel de lessen uit betaald.

Dan lijkt het mij extra belangrijk om zuinig te zijn op deelnemers.
Kijk bij het organiseren van een wedstrijd ook naar de langere termijn. je wilt het liefst deelnemers die elk jaar terug komen.
Zorg voor tevreden "klanten" en verschuil je niet achter de regels van de KNHS

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:57

tagger schreef:
Ik mis bij sommige organisaties de klantvriendelijkheid wel eens.
Zo'n concours komt bij jezelf toch op de "zwarte lijst" en als je de volgende keer moet kiezen...
Verenigingen die kampen met te weinig deelname zouden ook eens moeten kijken naar de flexibiliteit van hun secretariaat.

Het organiseren van wedstrijden gebeurt door verenigingen, en niet door bedrijven. Ondernemersrisico lijkt me hier dan ook niet op de plaats.
Het doel van een vereniging mag niet zijn winst maken. In veel gevallen is het doel het stimuleren van de paardensport of iets in die geest.
Dit wordt uitsluitend gedaan door vrijwilligers die hun best doen om alles zo goed mogelijk te laten verlopen, en die hier verder persoonlijk niets mee opschieten.
Die wedstrijden worden georganiseerd voor alle mensen die zijn aangesloten bij een vereniging en wedstrijd willen rijden.
Helaas wordt het steeds moeilijker om vrijwilligers te vinden die hiervoor (vrije) tijd willen maken.
Je merkt dit al met de eigen leden, of aspirant leden die expliciet op zoek gaan naar een vereniging waarbij geen verplichte werkzaamheden gevraagd worden. Hiermee wordt de toon van dit moment ook al een beetje aangegeven.

Zoals dit bericht hierboven waar ik in lees dat ik blij zou moeten zijn als diegene bij mijn vereniging wil komen starten.
Terwijl dit vanuit mijn standpunt eigenlijk omgekeerd is, ik ben dagen bezig in mijn vrije tijd zodat iemand anders wedstrijd kan rijden. (waar ik bewust voor kies..)

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:07

Patty83; Dat doe je toch vrijwillig en voor jouw vereniging? Ik kan als deelnemer kiezen waar ik ga starten. Je moet inderdaad blij zijn als ik kom, en liefst een auto vol paarden meeneem.

Het is precies deze houding waarom bepaalde wedstrijden worden gemeden en andere goed georganiseerde concoursen, waar wordt meegedacht met de deelnemers, overvol zijn.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:08

Precies. Een vereniging organiseert een concours voor de deelnemers en niet voor zichzelf!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:10

waarom moet jouw overmacht voor rekening van een ander komen?

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:10

En de winst wordt na afloop onder de deelnemers verdeeld...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:12

Nee natuurlijk niet.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:14

@tagger. Natuurlijk ben je als organisatie blij als deelnemers graag bij je komen starten. Maar dan nog, sommige deelnemers vergeten heel makkelijk hoeveel vrijwilligers zich uit de naad werken om ervoor te zorgen dat mensen hun sport kunnen uitoefenen op wedstrijden. Ik ben vrijwilliger omdat ik dat leuk vind. Maar ik hoef niet dankbaar te zijn omdat ruiters zo vriendelijk zijn om met een vrachtwagen vol te komen. Andersom mogen sommige ruiters wel een wat dankbaarder zijn dat er nog steeds vrijwilligers zijn die het mogelijk maken dat ze wedstrijden kunnen rijden.

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:17

Boras schreef:
Nee natuurlijk niet.

Nee. De winst is voor de organiserende vereniging. Daarom is dat geneuzel over organiseren voor de deelnemers en bevordering van de paardensport ook allemaal kul.

We kunnen op een beperkt aantal wedstrijden starten. Daarom kiezen we de beste concoursen.
Met de beste bodem, de beste concoursbouwer, en het beste secretariaat.