Starten met rood lintje of toch niet? Andere oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 06:11

listiglistje schreef:
Ik heb daar last van, het haalt mij uit mijn concentratie en mijn paard wordt er ook niet fijner van als ik
hem op de rem moet trekken omdat iemand geen stuur heeft of iemand knalt bovenop je met alle gevolgen van dien....

Ja maar dat is weer iets heel anders ;)

mavantos

Re: Starten met rood lintje of toch niet? Andere oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:04

Ik rijd zonder rood lintje, maar als er iemand mij continue dicht langs rijd waarschuw ik die mensen wel even dat hij kan uithalen. Hij heeft het in al geen tijden meer gedaan (Lees: ruim 2 jaar), maar ik wil niet op mijn geweten hebben dat een ander paard een blessure heeft omdat die van mij geslagen heeft.
Mijn vos daarintegen heeft nog nooit uitgehaald, maar mensen vertel ik ook altijd dat hij uithaalt als ze al 5x me half ondersteboven hebben gereden.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:31

de reden dat veel ruiters gewoon achterlangs rijden (behalve degene die het niet weten), is omdat het rode lintje veel misbruikt is om ruimte op te eisen in een kleine losrijbak. Mensen "Testen" dus of je paard wel echt trapt.

In jou geval zou ik hem dus ook niet in doen. Je gebruikt hem dan voor een ander doel als hij bedoeld is. Gewoon gaan en ervaring opdoen. Als er zoveel paarden zijn dat hij niet weet welke kant hij moet uitwijken leert hij het vanzelf :D

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:44

leonie87 schreef:
de reden dat veel ruiters gewoon achterlangs rijden (behalve degene die het niet weten), is omdat het rode lintje veel misbruikt is om ruimte op te eisen in een kleine losrijbak. Mensen "Testen" dus of je paard wel echt trapt.

In jou geval zou ik hem dus ook niet in doen. Je gebruikt hem dan voor een ander doel als hij bedoeld is. Gewoon gaan en ervaring opdoen. Als er zoveel paarden zijn dat hij niet weet welke kant hij moet uitwijken leert hij het vanzelf :D

En dan nog... het is niet omdat het paard geen lintje inheeft dat je jouw paard moet laten kontsnuffelen.
Ik ben met m'n ene paard denk 5 of zes seizoenen, elke wedstrijd meegeweest. Enkel laatste seizoen wat minder.
Voorlaatste wedstrijd is er iemand met haar jonge hengst constant aan het bumperkleven.

En mijn brave knuffelbeer, die ik NOOIT heb weten bokken onder het zadel (en nu manegelesjes loopt :+ ), ging wippen en uitslaan.
"JOUW PAARD SLAAT EN HIJ HEEFT GEEN ROOD LINTJE AAN"
Hij slaat omdat jij al vijf minuten op 10 cm afstand rijd, trut :Y)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:54

Haha ook zeker waar. Je hebt gewoon een beetje afstand te houden van vreemde paarden. Maar zoals gezegd, je hebt er stuurkunsten bij ooit ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 12:54

listiglistje schreef:
Ik verwacht dat iemand op een wedstrijd zijn paard zo ver heeft afgericht dat je normaal tussen andere paarden kan rijden.

En toch kan het je verrassen. Na verschillende keren van stal verwisseld te zijn, lessen op vreemd terrein, 2 clinics gehad tussen andere paarden (alleen oren plat naar andere paarden maar nooit ook maar een voetje van de grond) een keer gestart op een groot concours. Vier voeten in de grond en meppen naar alles wat bewoog, mens, paard, lintje, sproeier, vliegje,... Ik heb me nog nooit zo kapot geschaamd te paard als toen, want iedereen kwaad, en terecht!
Dus dit jaar ziet die staart op concours zo rood dat niemand er naast kan kijken en die linten gaan er ook echt niet uit in de proef. De jury die er wat van zegt, mag ze op eigen risico zelf uit komen halen en weer terug indoen voor de terugkeer vanuit de ring!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 08:28

Urielle schreef:
Dus dit jaar ziet die staart op concours zo rood dat niemand er naast kan kijken en die linten gaan er ook echt niet uit in de proef. De jury die er wat van zegt, mag ze op eigen risico zelf uit komen halen en weer terug indoen voor de terugkeer vanuit de ring!

Oke, dus jij laat hem erin zitten?
Die van mij is ook zo erg naar andere paarden. Als je gewoon op een paar meter langsrijdt begint ze al te gillen en te slaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 08:45

Ik zou met dit paard gisteren voor het eerst weer op oefenwedstrijd gaan maar helaas trailer in reparatie moeten brengen dus nu wordt het eind deze maand. Ik ben dus nog niet geweest. Maar ik ga het idd inlaten, ik vind het echt niet verantwoord, niet voor omstanders die evt. aan de ring komen kijken, niet voor de 'gelukkige' die hem eruit zou moeten halen, niet voor passanten als we van losrijterrein naar de ring stappen,..
Ik heb tevens kaartjes met heel groot en rood TRAPT! svp afstand houden gelamineerd en gaatjes in gemaakt om ze op het sjabrak te spelden. Dan zien ze het ook van de zijkant of als ze vanuit de volte aankomen oid.
Ik heb ook een mail naar de KNHS gedaan met het verhaal, en dat ik hoop dat ze het lint voor het trappen ook in de reglementen extra noemen als wel toegestaan in de ring. Ik ga liever met een losse staart, dus ik doe hem echt niet voor de chique in :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 08:49

Urielle schreef:
Ik heb ook een mail naar de KNHS gedaan met het verhaal, en dat ik hoop dat ze het lint voor het trappen ook in de reglementen extra noemen als wel toegestaan in de ring. Ik ga liever met een losse staart, dus ik doe hem echt niet voor de chique in :P

Nou inderdaad. Er zou een uitzondering moeten komen voor het rode lint in de staart als waarschuwing.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 08:58

Ik ben ook mét rood lintje gestart 2 wkn geleden. om n beetje ruimte te kunnen hebben,omdat mn merrie ook onzeker wordt van teveel en te dicht op haar komende paarden. ze gaat dan inhouden en dreigen. Ik had liever n kleine waarschuwingsstrik er in, dan dat ik daarna boze mensen achter me aan krijg, omdat mn paard uitgehaald heeft. ze heeft overigens nog nooit geslagen...
t is puur onzekerheid, ze heeft laatst wel n keer n tik van n ander paard gehad ( overigens- die had geen lintje) en er is er 1 vol achterop gerend.
Rijd in Belgie, dus weet niet hoe t daar zit met het lintje in de ring...heb m omgehouden , en niemand heeft er iets van gezegd.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 07:39

ik start al aantal maanden met rood lint, heb er nog nooit uit hoeven te halen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:26

Reactie van de KNHS:

Citaat:
Het rode strikje in de staart van het paard als signaal voor de overige deelnemers dat het paard wel eens zou kunnen slaan, is een ongeschreven regel. Een jurylid zal daar ook geen aftrek voor geven omdat zij deze ongeschreven regel ook kennen en dus weten dat dit niet een versiering van de staart is. Mocht het zo zijn dat een jurylid hier aftrek voor geeft willen wij graag weten welk jurylid dit is, zodat wij deze kunnen briefen.

Het lint mag dus in blijven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:20

Urielle schreef:
Reactie van de KNHS:

Citaat:
Het rode strikje in de staart van het paard als signaal voor de overige deelnemers dat het paard wel eens zou kunnen slaan, is een ongeschreven regel. Een jurylid zal daar ook geen aftrek voor geven omdat zij deze ongeschreven regel ook kennen en dus weten dat dit niet een versiering van de staart is. Mocht het zo zijn dat een jurylid hier aftrek voor geeft willen wij graag weten welk jurylid dit is, zodat wij deze kunnen briefen.

Het lint mag dus in blijven.

Top! Gelukkig maar. Nu maar hopen dat een jury je niet uitsluit vanwege versieringen in de staart.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:51

Ik print de mail uit en ga hem in mijn paspoort steken om evt. discussies te beslechten.