Jurering Koudbloedenwedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:00

Ik rij met mijn fries bijna alles tussen paarden van alle rassen en wij kunnen zeer goed meekomen. Ik snap het wel hoor, als je ziet dat iemand die bijna nooit winst rijdt, ineens met 4 winstpunten thuis komt dat dat erg raar is. Maar ze vallen meestal vanzelf door de mand wanneer ze weer reguliere wedstrijden gaan rijden. Ik rij volgende maand een barokke wedstrijd dus ik zal eens opletten!

fraske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:01

als organisatie ga je zowiezo geen jury vragen voor een koudbloed wedstrijd die erom bekend zijn dit niet te waarderen.
je probeert een jury te vinden waarvan je denkt he die waardeert het wel,maar dat betekend niet dat ze de punten zomaar weg moeten geven.
wij zelf zeggen altijd hebben liever een jury die een 8 durft te geven en daar tegen over ook een 4 of lager, dan een 6jes jury :o
bijvoorbeeld bij een middendraf, dit kan/mag meer maar voor dit paard/pony zijn bouw is dit heel correct uitgevoerd en krijg je een 7 of een 8
maar laat je niks zien geef dan ook een 4 of lager.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:02

:j ik ben het er ook mee eens dat er waarschijnlijk nogal gul is omgegaan met de punten op de bovenstaande wedstrijden. In combinatie met het fototopic vond ik het te hoog iig, al ben ik natuurlijk geen jury. Maar ik ben ook verbaasd over de punten op reguliere wedstrijden, dus dat wilde ik puur even aankaarten om het voor mezelf helder te krijgen.
Al heb ik nu de uitslagen van mijn laatste wedstrijd nagekeken en daar had ook maar 50% winst.

Lielle, bedankt voor je antwoord. Ik denk dat ik nog even zelf ga zitten brainstormen en misschien open ik wel een topic over mijn breinspinsels

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:03

Om mijn vraag dus maar even duidelijk te formuleren.
Waarom is het in de 'reguliere' wedstrijdsport zo dat blijkbaar ongeveer de helft maar met punten naar huis gaat?

Uhm mijn ervaring in de reguliere sport. En voor de duidelijkheid tot en met de M2 heb ik nooit een kb wedstrijd gereden.
Op de midden gangen kregen we vaak een 5 soms een 4. je hebt dan dus over het algemeen -6 te pakken omdat je in de gangen te kort schiet. Dit moet je ergens anders compenseren. De andere oefeningen moeten strakker zijn zodat je daar je punten op haalt. Hals strekken hadden we vaak een 8 soms zelfs eeen 9. Voltes zijn rond en op letter rijden dat maakt een hoop goed. dan heb je nog de drie gangen die worden beoordeeld onderaan de lijst. vaak een 6 maar ook wel eens een 5 erbij.
Op die manier was ik dus niet gebrand op dik 200 punten. Heb wel regelmatig in de 190 gehaald idd omdat ik dat andere voor een 8 wou rijden.
De gangen kun je wel verbeteren, verruimen is verruimen maar spectaculair word het niet.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:05

Carmuh schreef:
Laat ik eerlijk zijn, mijn paard loopt nog geen foutloze M2 proeven daar zijn we ons bewust van en daarom trainen we ook en ga ik op wedstrijd. We vinden het leuk om te starten en steeds beter te worden maar als je dan 159 en 145 rijd terwijl je eigenlijk 2 brave proefjes neer zet dan baal je wel. Nou denk ik hup op naar de volgende en dan zien we wel weer want ik weet dat hij veel beter kan nog.
.

In het M2 is een brave proef imo ook niet meer voldoende, daar komt toch al wel een stuk, oprichting, verzameling afdruk en schwung bij kijken.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:05

Ineke_Britt schreef:
Om mijn vraag dus maar even duidelijk te formuleren.
Waarom is het in de 'reguliere' wedstrijdsport zo dat blijkbaar ongeveer de helft maar met punten naar huis gaat?

Uhm mijn ervaring in de reguliere sport. En voor de duidelijkheid tot en met de M2 heb ik nooit een kb wedstrijd gereden.
Op de midden gangen kregen we vaak een 5 soms een 4. je hebt dan dus over het algemeen -6 te pakken omdat je in de gangen te kort schiet. Dit moet je ergens anders compenseren. De andere oefeningen moeten strakker zijn zodat je daar je punten op haalt. Hals strekken hadden we vaak een 8 soms zelfs eeen 9. Voltes zijn rond en op letter rijden dat maakt een hoop goed. dan heb je nog de drie gangen die worden beoordeeld onderaan de lijst. vaak een 6 maar ook wel eens een 5 erbij.
Op die manier was ik dus niet gebrand op dik 200 punten. Heb wel regelmatig in de 190 gehaald idd omdat ik dat andere voor een 8 wou rijden.
De gangen kun je wel verbeteren, verruimen is verruimen maar spectaculair word het niet.

Sorry, ik doelde niet op koudbloeden in het algemeen hoor. ;)
Ik rij zelf een B pony tussen de paarden, dus ik weet hoe het is (al heb ik dan een warmbloed).
Ik doelde op het gehele wedstrijdveld, dus alle paarden die meedoen en dan in totaal maar de helft een wp

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:07

Illusion1990 schreef:
Ik heb vol verbazing dit topic doorgelezen. Voorop gesteld, we hebben allemaal zelf voor ons paard gekozen. En we hebben er allemaal zelf voor gekozen om wedstrijden te gaan rijden met dit paard. De KNHS biedt ons, tegen betaling, de mogelijkheid om wedstrijden te rijden. Voor die wedstrijden geldt een reglement. En wat blijkt nu, er is een uitzondering op dit reglement. De koudbloeden krijgen een eigen reglement. De koudbloed mag wel op de reguliere wedstrijden starten, maar de niet koudbloed mag niet op de koudbloed wedstrijd starten. Ergens gaat er iets mis.

Ik heb zelf 4 jaar geleden gekozen voor een ouder paard. In zijn jonge jaren liep hij tot in het M1, vaak met winstpunten en bijna altijd in de prijzen. Een paar jaar geleden ben ik met hem weer dressuurwestrijden gaan rijden. Ik wist dondersgoed dat ik een ouder en minder lenig paard had. MIJN keuze om te gaan starten. Tot in het L1 met 3 winstpunten met hem gereden, maar we moesten keihard werken. We hebben lol gehad en daar ging het mij om. Grand Prix zou het nooit worden. Maar, als ze nu eens wedstrijden voor ruiters met een ouder paard gaan organiseren... Ik zie mogelijkheden _/-\o_ En tja, dan kun je wel aan de gang blijven. Laten we toch niet uitzonderingen op de landelijke regel gaan verzinnen.

Op de reguliere wedstrijden zie je inderdaad die elastieke dressuurpaarden rondlopen die de voorbenen nog net niet achter de oren leggen als ze een leuk drafje laten zien. Ziet er gaaf uit, maar ik dank er hartelijk voor om op een rillerige Jazz of een strondeigenwijze Gribaldi te stappen. En dat is weer mijn keuze. Ik koos voor mijn paard en een knallende dressuurcarrière zat er niet in. Wist ik van tevoren.

Wedstijden speciaal voor koudbloeden lijkt me prima. Maar hou die buiten de officiële puntentelling. Gezellige onderlinge wedstrijden tellen ook niet mee. Sounds a bit like...

Maar daar word toch voor gekozen? Ben je zelf wel eens op een koudbloedwedstrijd geweest? Dan kun je meemaken dat de sfeer wat gemoedelijker is dan op gewone wedstrijden :j! Voor het KWPN heb je ook de Paardendagen, natuurlijk dat niveau is ook veel hoger, maar dat kun je ook niet vergelijken vind ik :n Maar ik kan daar ook niet aan meedoen met mijn haflinger of met een ander ras?

Ik heb dit ook vaak te horen gekregen, dat ik speciaal naar deze wedstrijden toe ben gegaan, omdat ik zo mijn puntjes bij elkaar sprokkelde, van mensen op mijn oude vereniging! Diezelfde mensen die zo klaagden, die klaagden overal over, waar ik maar heen ging met mijn haflinger!
Maar toen ik met ruim 30 punten won van nummer 2 (ook een haflinger en de rest KWPNers, waarvan hun meededen met 4 paarden) op de clubkampioenschappen, was het ineens dat iedereen slecht had gereden! Sommige mensen hebben altijd wat te klagen en dat heeft er juist voor gezorgd dat ik extra mijn best deed :j
En misschien ben ik daarom hogere punten gaan rijden ipv gewoon mijn gangentje te gaan ;)

Ik ben van mening dat er gewoon rassenwedstrijden moeten zijn, al is het voor het KWPN, het NRPS, de New Foresters of koudbloeden! Als dat niet meer door zou gaan, maakt het de paardensport een stuk saaier :j!
Het uitgangspunt is toch ook: Plezier hebben met je paard?? ongeacht welk ras je hebt?

fokfanaat

Re: Jurering Koudbloedenwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:09

ik denk dat deze discussie gestart is door een koudbloedenwedstrijdrijder (galgjewoord)
die in een ander topic meld dat je hier tenminste eerlijke punten krijgt, op een standaard concours werd er standaard 10 punten te laag gepunt.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:13

fokfanaat schreef:
ik denk dat deze discussie gestart is door een koudbloedenwedstrijdrijder (galgjewoord)
die in een ander topic meld dat je hier tenminste eerlijke punten krijgt, op een standaard concours werd er standaard 10 punten te laag gepunt.

edit oef ga ik weer.
Ik vind niet dat je de prestaties op 1 wedstrijd kan vast zetten.
Je krijgt pas en volledig beeld als je vaker gaat, en daar verschillende wedstrijden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:17

nee maar dat ging dus niet om 1 wedstrijd, maar haar ervaringen met wedstrijdrijden in het algemeen.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:20

@fokfanaat...Een brave proef bedoel ik mee dat er geen grote fouten in zitten, oprichting zit er simpelweg op, voor ons is het juist lastiger om wat langer en lager te rijden(wat ik overigens train), eerlijk is eerlijk in de galop mist hij nog een hoop verzameling en dat weet ik daar trainen we op. Het is toch apart dat je voor gemiddeld dezelfde proef normaal rond de 180 rijd waar ik het mee eens ben en dan voor een zelfde soort proef 145?! Geloof mij ik heb elke week les en we zijn niet klaar voor het Z1 en ben zeker niet van plan om gelijk over te gaan, maar mijn paard loopt geen proef van 145 punten dan moet je in mijn ogen wel gekke dingen doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:23

ik moet zeggen dat ik een verliespunt voor een proef zonder echte fouten (ik neem aan dat het verhaal klopt) wel verrassend vind.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:26

Ik vraag me dan ook af? wat er is gebeurd? Had je wel alle oefeningen afgemaakt? en wat zei de jury?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:30

idd wat stond als commentaar op de coupon?

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:31

alle oefeningen gewoon afgemaakt....travers rechtsom verdient zeker een 3 en verkeerder galop ook verder geen gekke fouten. Ik ben niet blijven wachten omdat de jury nog wel een uurtje bezig was met jureren en ik mijn paard niet op de trailer wilde laten wachten.

Ik ken mijn eigen paard en weet op welke oefeningen we punten laten liggen. Overigens stonden er ook dingen op het protocol waar ik het niet mee eens was en mijn instrutice ook nog nooit dat soort dingen gezien had bij mijn paard.

Het geeft niet, ik bedoel ik start gewoon verder. Het zegt alleen wel dat er zeker jury's zijn die naar mijn idee niet terecht punten. Zowel op koudbloedenwedstrijden dus als op reguliere wedstrijden. Gezien de hele klasse M2 en M1 dit soort punten had.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:37

Carmuh: Soms heb ik ook echt het gevoel dat het super is gegaan, maar als ik de proeven terug keek, stapte ik echt van dat idee af :j Je hebt hier ook een jury op bokt, die je proeven beoordeeld, Lijkt me erg leuk, als ik zover ben :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:40

en er zijn ook wel echt waardeloze juries, maar dat is echt incidenteel.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:42

knetterhard schreef:
Carmuh: Soms heb ik ook echt het gevoel dat het super is gegaan, maar als ik de proeven terug keek, stapte ik echt van dat idee af :j Je hebt hier ook een jury op bokt, die je proeven beoordeeld, Lijkt me erg leuk, als ik zover ben :)

Ik ben juist vaak erg streng en kritisch naar mezelf ben niet snel tevreden met een oefening. We filmen ook regelmatig de proeven om even te zien hoe of wat inderdaad...jammere is dat ik deze proeven dus niet gefilmd heb omdat de baan daar erg donker is. Vond het zelf gewoon heel apart dat ik eigenlijk best wel gewoon op een zelfde lijn presteer, meestal zitten we rond de 180-185 en eerlijk de proef met veel galop erin scoren we lager op omdat zijn galop gewoon nog niet verzameld genoeg is. Verbaasde me daarom nogal over mijn punten zegmaar.

Heb het even opgezocht van die filmpjes, lijkt me leuk ga komend weekend weer even filmen.

Mijn standpunt is meer dat er zowel in de koudbloedenwedstrijden als in de reguliere wedstrijden jury's zijn die en punten weggeven en jury's zijn die eigenlijk erg streng zijn. De een ziet een zwarte liever, en de ander een bonte zo blijft het en ik ben ervan overtuigd dat dit best wel onbeuwst of bewust invloed heeft op de punten. Dressuur blijft een jurysport.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:43

fokfanaat schreef:
en er zijn ook wel echt waardeloze juries, maar dat is echt incidenteel.

Klopt maar dat vind ik ook van 'sinterklaasjurys'...en net wat ik zeg die heb je bij alle wedstrijden denk ik wel en in elke regio.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:44

Interessante discussie altijd… En mijn mening is al een hele poos dat er nog heel wat te verbeteren valt als het gaat om objectiviteit in de dressuursport. Iedere jury heeft een natuurlijke focus, natuurlijke dingen waar ze net iets meer op letten etc, etc. In deze discussie wellicht dat de ene jury meer of minder van koudbloeden houdt en daar ook naar punt. Op het moment dat we met zijn alle de jurysport dressuur objectiver kunnen maken krijg je ook deze discussie niet meer (of minder). In andere disciplines zoals turnen lukt dit wel, waarom willen we hier nu niet aan in de paardensport?

Daarbij ben ik zelf ook wel heel nieuwsgierig of de KNHS wedstrijdstatistieken bij houdt. Hoeveel winstpunten geeft een jury gemiddeld, of als dat op een te groot detailniveau ligt zijn er wellicht bepaalde regio’s te bepalen waarin in opvallende mate meer of minder winstpunten worden weggegeven. Dat zegt per definitie nog niets, want het kan gewoon een vrij sterke (of minder sterke) regio zijn, maar dan heb je wel een basis vanwaar je verder kunt kijken om de jurysport te verbeten en zoveel mogelijk objectiviteit erin brengen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:45

ik vind streng niet zo erg, als de volgorde van plaatsing maar klopt.
beter eerste met 170, dan laatste met 180

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:46

Nouja ik heb liever andersom :+ Maar ik snap wat je bedoelt! haha

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:47

fokfanaat schreef:
ik vind streng niet zo erg, als de volgorde van plaatsing maar klopt.
beter eerste met 170, dan laatste met 180

Helemaal mee eens!! Ik heb liever streng maar eerlijk en goed commentaar erbij waar je wat mee kan dan een jury die 6jes geeft maar er niks bij zet. Geef gerust een 3 voor iets wat gewoon niet goed is, zet erbij wat er niet goed aan is maar geef dan ook een 8 voor wat wel goed is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:48

en kwa wedstrijden, maakt het echt heel erg uit waar je heengaat, er zijn hier concoursen met goede voorzieningen, en grote ringen, daar wordt veel beter gereden en strenger gepunt dan op de concourtjes met buiten losrijden en waar ook manege ruiters meerijden.
maar ja is dat leuk om heen te gaan.
in het land der blinden is eenoog koning

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:50

fokfanaat schreef:
en kwa wedstrijden, maakt het echt heel erg uit waar je heengaat, er zijn hier concoursen met goede voorzieningen, en grote ringen, daar wordt veel beter gereden en strenger gepunt dan op de concourtjes met buiten losrijden en waar ook manege ruiters meerijden.
maar ja is dat leuk om heen te gaan.
in het land der blinden is eenoog koning

Is ook zo, hier inde buurt zitten ook verenigingen waar altijd jury's komen die durven te punten zegmaar.
Nou weet ik dat en ben er wel eens gestart maar vind het zelf niet fijn rijden daar. Maar ook dit heb je in elke regio denk ik.