Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Carmuh schreef:Laat ik eerlijk zijn, mijn paard loopt nog geen foutloze M2 proeven daar zijn we ons bewust van en daarom trainen we ook en ga ik op wedstrijd. We vinden het leuk om te starten en steeds beter te worden maar als je dan 159 en 145 rijd terwijl je eigenlijk 2 brave proefjes neer zet dan baal je wel. Nou denk ik hup op naar de volgende en dan zien we wel weer want ik weet dat hij veel beter kan nog.
.
Ineke_Britt schreef:Om mijn vraag dus maar even duidelijk te formuleren.
Waarom is het in de 'reguliere' wedstrijdsport zo dat blijkbaar ongeveer de helft maar met punten naar huis gaat?
Uhm mijn ervaring in de reguliere sport. En voor de duidelijkheid tot en met de M2 heb ik nooit een kb wedstrijd gereden.
Op de midden gangen kregen we vaak een 5 soms een 4. je hebt dan dus over het algemeen -6 te pakken omdat je in de gangen te kort schiet. Dit moet je ergens anders compenseren. De andere oefeningen moeten strakker zijn zodat je daar je punten op haalt. Hals strekken hadden we vaak een 8 soms zelfs eeen 9. Voltes zijn rond en op letter rijden dat maakt een hoop goed. dan heb je nog de drie gangen die worden beoordeeld onderaan de lijst. vaak een 6 maar ook wel eens een 5 erbij.
Op die manier was ik dus niet gebrand op dik 200 punten. Heb wel regelmatig in de 190 gehaald idd omdat ik dat andere voor een 8 wou rijden.
De gangen kun je wel verbeteren, verruimen is verruimen maar spectaculair word het niet.
Illusion1990 schreef:Ik heb vol verbazing dit topic doorgelezen. Voorop gesteld, we hebben allemaal zelf voor ons paard gekozen. En we hebben er allemaal zelf voor gekozen om wedstrijden te gaan rijden met dit paard. De KNHS biedt ons, tegen betaling, de mogelijkheid om wedstrijden te rijden. Voor die wedstrijden geldt een reglement. En wat blijkt nu, er is een uitzondering op dit reglement. De koudbloeden krijgen een eigen reglement. De koudbloed mag wel op de reguliere wedstrijden starten, maar de niet koudbloed mag niet op de koudbloed wedstrijd starten. Ergens gaat er iets mis.
Ik heb zelf 4 jaar geleden gekozen voor een ouder paard. In zijn jonge jaren liep hij tot in het M1, vaak met winstpunten en bijna altijd in de prijzen. Een paar jaar geleden ben ik met hem weer dressuurwestrijden gaan rijden. Ik wist dondersgoed dat ik een ouder en minder lenig paard had. MIJN keuze om te gaan starten. Tot in het L1 met 3 winstpunten met hem gereden, maar we moesten keihard werken. We hebben lol gehad en daar ging het mij om. Grand Prix zou het nooit worden. Maar, als ze nu eens wedstrijden voor ruiters met een ouder paard gaan organiseren... Ik zie mogelijkhedenEn tja, dan kun je wel aan de gang blijven. Laten we toch niet uitzonderingen op de landelijke regel gaan verzinnen.
Op de reguliere wedstrijden zie je inderdaad die elastieke dressuurpaarden rondlopen die de voorbenen nog net niet achter de oren leggen als ze een leuk drafje laten zien. Ziet er gaaf uit, maar ik dank er hartelijk voor om op een rillerige Jazz of een strondeigenwijze Gribaldi te stappen. En dat is weer mijn keuze. Ik koos voor mijn paard en een knallende dressuurcarrière zat er niet in. Wist ik van tevoren.
Wedstijden speciaal voor koudbloeden lijkt me prima. Maar hou die buiten de officiële puntentelling. Gezellige onderlinge wedstrijden tellen ook niet mee. Sounds a bit like...
fokfanaat schreef:ik denk dat deze discussie gestart is door een koudbloedenwedstrijdrijder (galgjewoord)
die in een ander topic meld dat je hier tenminste eerlijke punten krijgt, op een standaard concours werd er standaard 10 punten te laag gepunt.
knetterhard schreef:Carmuh: Soms heb ik ook echt het gevoel dat het super is gegaan, maar als ik de proeven terug keek, stapte ik echt van dat idee afJe hebt hier ook een jury op bokt, die je proeven beoordeeld, Lijkt me erg leuk, als ik zover ben
fokfanaat schreef:ik vind streng niet zo erg, als de volgorde van plaatsing maar klopt.
beter eerste met 170, dan laatste met 180
fokfanaat schreef:en kwa wedstrijden, maakt het echt heel erg uit waar je heengaat, er zijn hier concoursen met goede voorzieningen, en grote ringen, daar wordt veel beter gereden en strenger gepunt dan op de concourtjes met buiten losrijden en waar ook manege ruiters meerijden.
maar ja is dat leuk om heen te gaan.
in het land der blinden is eenoog koning