Vriendjespolitiek. Juryleden - Ruiter/Amazone

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lizzy1

Re: Vriendjespolitiek. Juryleden - Ruiter/Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:34

Er is inderdaad een minimum leeftijd van 21 maar volgens mij geen maximum leeftijd. Bij ons in de buurt jureert een man die in het bejaardentehuis woont...
Je zou denken...wij gaan toch ook met ons 65e met pensioen. Hun niet kennelijk.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:38

De ene keer wordt je onder gewaardeerd, en dan weer boven gewaardeerd. Dat compenseert elkaar!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:49

eenitraM schreef:
gr_roos schreef:
Ik vind het erg kinderachtig en onsportief om jury's te beschuldigen van vriendjes politiek. geef jezelf gewoon een schop onder je kont en ga beter rijden!!

Wie ben jij om mijn rijstijl te beoordelen?

:*

Maar dankje!

Ik rijd voor mijn gevoel laatst echt drama. Toch ziet het er top uit, aldus de juryleden en hun commentaar en punten die ik krijgen + prijzen. Wacht maar totdat ik voor mijn gevoel ook nog goed zit. :x O:)

Jij loopt de jury's hier zwart te maken en dat is mijn mening over een ieder die de schuld bij de jury legt. Gewoon beter gaan rijden, als het allemaal net niet is dan kan het wel eens misgaan met de punten. heb je misschien bij andere jury's mazzel gehad.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:54

lizzy1 schreef:
Er is inderdaad een minimum leeftijd van 21 maar volgens mij geen maximum leeftijd. Bij ons in de buurt jureert een man die in het bejaardentehuis woont...
Je zou denken...wij gaan toch ook met ons 65e met pensioen. Hun niet kennelijk.

Vrijwilligers hè :Y) als hij gewoon nog uitgenodigd wordt door het secretariaat dan zal hij het toch nog prima doen.
Er is volgens mij wel een leeftijd waar boven ze liever niet meer de jurycursus laten volgen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:50

Waarom zijn dressuurruiters altijd zo bang dat anderen bevoordeeld worden en zij benadeeld? Er moet eens wat minder gezeurd en gemiept worden. Als je goed rijdt dan krijg je je punten heus wel en gaat het een keer wat minder, dan heb je lagere punten, jammer dan.
Er zal heus wel eens een jury tussen zitten die wat moeite heeft om objectief te blijven, maar de meeste juryleden zitten toch echt naar eer en geweten de proeven te beoordelen, ieder weekend weer.
De ene keer krijg je wat te veel en de andere keer wat te weinig, maar gemiddeld genomen zal het aardig kloppen.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:05

Ik ben voor mijn gevoel ook altijd eerlijk gejureerd, soms eerder wat te soft voor mijn gevoel. Wat mij opvalt is dat veel jury's veel liever een correcte, maar wat minder spectaculaire proef, waar het paard gewoon keuring aan de hulpen staat en een constante halshouding heeft, zien. Dan een proef waarbij een paard wel heel spectaculair loopt maar niet constant ontspannen en nageeflijk is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:20

xJess schreef:
Ik ben voor mijn gevoel ook altijd eerlijk gejureerd, soms eerder wat te soft voor mijn gevoel. Wat mij opvalt is dat veel jury's veel liever een correcte, maar wat minder spectaculaire proef, waar het paard gewoon keuring aan de hulpen staat en een constante halshouding heeft, zien. Dan een proef waarbij een paard wel heel spectaculair loopt maar niet constant ontspannen en nageeflijk is.

Klopt, dat is ook mijn ervaring, het zijn juist de jury's die gecharmeerd zijn van benen langs de oren die toch wel vaker de fout in gaan. Als zo'n paard ook correct loopt dan mag hij van mij rustig winnen met hele dikke punten, echter, soms heb je voorbenen tot in de hemel maar de rest deugt van geen kant en toch scoren. Bij het beoordelen van dit soort paarden, B en L niveau, vallen minder goede jury's vaak door de mand.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 17:42

KarinvdM schreef:
Waarom zijn dressuurruiters altijd zo bang dat anderen bevoordeeld worden en zij benadeeld? Er moet eens wat minder gezeurd en gemiept worden. Als je goed rijdt dan krijg je je punten heus wel en gaat het een keer wat minder, dan heb je lagere punten, jammer dan.
Er zal heus wel eens een jury tussen zitten die wat moeite heeft om objectief te blijven, maar de meeste juryleden zitten toch echt naar eer en geweten de proeven te beoordelen, ieder weekend weer.
De ene keer krijg je wat te veel en de andere keer wat te weinig, maar gemiddeld genomen zal het aardig kloppen.

Voordat je valt over dressuurmutsen, moet je even de OP doorlezen. Het gaat ook over springruiters ;)

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:07

Ik ben van mening dat iedereen goede zelfreflectie moet ontwikkelen.
Regelmatig hoor ik zodra iemand z'n coupon krijgt "Goh, weer zo'n 6-en jury"
Die heeft dan net geen of net aan een winstpunt. Dan denk ik echt bij mezelf, film je proef eens en ga daar eens goed naar kijken. Ik heb die proeven dan gezien en zijn idd ook echt niet meer waard dan de punten die ze hebben gekregen.

En wat die ruiters van handelsstallen betreft: Waarom zouden die hoge stylepunten moeten krijgen in de B, die mogen toch hoger starten zonder de behaalde winstpunten gereden te hebben (er van uit gaan dat ze al wat gepresteerd hebben en niet voor niets stalruiter zijn). Dus waarom zou een jury hun voortrekken?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:38

eenitraM schreef:
Voordat je valt over dressuurmutsen, moet je even de OP doorlezen. Het gaat ook over springruiters ;)

Ik val helemaal nergens over... De openingspost heb ik ook gelezen maar de laatste pagina's gaat het voornamelijk over dressuur.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:40

LisaB schreef:
Ik ben van mening dat iedereen goede zelfreflectie moet ontwikkelen.
Regelmatig hoor ik zodra iemand z'n coupon krijgt "Goh, weer zo'n 6-en jury"
Die heeft dan net geen of net aan een winstpunt. Dan denk ik echt bij mezelf, film je proef eens en ga daar eens goed naar kijken. Ik heb die proeven dan gezien en zijn idd ook echt niet meer waard dan de punten die ze hebben gekregen.

Die 6-en jury daar val ik ook wel over. Maar meer dat als ik iets verkeerd doe dit best afgestraft mag worden in punten en dit dan niet gedaan wordt, maar als dan iets goed gaat er niet altijd meer hoger dan een 6 wordt gegeven. Als iets echt niet goed gaat verwacht je een 2 of een 3. Geen 5 of 6.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:51

ooit eens naast een jury gezeten. (Is een erg kritische jury )
Ruiter komt de baan in. Rijd totaal geen nette proef ( ik rij zelf nog maar b, maar ik geloof dat er ook in de M nog gereden moet worden op letters en de verkeerde gallop of eruit vallen toch echt geen 8 op levert..)

Ruiter komt na praten bij de jury, vraagt of de jury die week erop ook komt op de selecte jureren. , vertelt daarna dat ze straks nog wel even de agenda's naast elkaar zouden leggen.

Ruiter stond 1e met 213 punten.

Hoezo vriendjespolitiek?
Laatst bijgewerkt door Vliendertje op 29-11-12 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:54

Ik ben het er zeker mee eens dat goed beloont moet worden en fout bestraft moet worden. Maar diegene die het hardst zeuren over de jury, zijn vaak diegene die geen zelfreflectie hebben. Ik weet na een proef heel goed te beoordelen hoe mijn oefeningen gingen. Zij zij er vaak van overtuigd goed gereden te hebben, voor hun kunnen is dat misschien ook wel zo, maar een jury kan natuurlijk geen 7-ens en 8-en gaan geven als de onderdelen niet voor zulke cijfers gereden worden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:05

Dat klopt, vaak worden de proeven best vlak gereden en dat geldt vooral voor de 6-jes proeven.
Natuurlijk wil ik graag veel spreiding in de cijfers die ik geef, maar vaak gaan dingen niet slecht genoeg voor echt dikke onvoldoendes en niet goed genoeg voor echt hoge cijfers en dan blijf je dus hangen op de 5 en de 6 met een enkele 7 en som zelfs zonder 7ens.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:24

Dat is nou net wat ik bedoel. Als mijn paard bij wijze van bokt, stopt en raar doet in 1lijn is dat een 2 of een 3. Geen 5. Dat is vaak ook een kwestie van durven jureren.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:33

Ik weet niet in welke klasse je uitkomt, maar als je paard bijv een bokje geeft bij het aangalopperen dan levert dat echt geen 1 op hoor, dan moet er wel wat meer fout gaan.
Een 1 geef ik bijv. voor een vliegende wissel die niet getoond is of voor achterwaarts wat niet getoond is.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:13

Tja, het is en blijft een jurysport, en als je dat niet wilt, moet je geen dressuurrijden, denk ik dan altijd...

Ik hoor ook wel eens mensen van: 'Als meneer/mevrouw ... jureert, ga ik niet rijden. Die geeft mij zulke lage punten.'

Sorry, ik doe niet mee aan al die onzin. Als je fantastisch rijdt, kunnen ze niet om je heen toch?
Ik maak me totaal niet druk om wie de jury is. Als ik prettig gereden heb, en tevreden ben is het prima. En gelukkig tot nu toe, ben ik het vaak eens met de jury.

LisaB schreef:
Ik ben het er zeker mee eens dat goed beloont moet worden en fout bestraft moet worden. Maar diegene die het hardst zeuren over de jury, zijn vaak diegene die geen zelfreflectie hebben. Ik weet na een proef heel goed te beoordelen hoe mijn oefeningen gingen. Zij zij er vaak van overtuigd goed gereden te hebben, voor hun kunnen is dat misschien ook wel zo, maar een jury kan natuurlijk geen 7-ens en 8-en gaan geven als de onderdelen niet voor zulke cijfers gereden worden.

Heel erg eens. :j

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:50

Ik heb het hele topic doorgelezen.

Zelf rijd ik de laatste tijd aardig wat wedstrijden en heb ook regelmatig naast een jury gezeten. En ik moet zeggen dat ik het eigenlijk altijd met een jury eens ben. Pas had ik ergens 179 punten wat ik toch jammer vond dat het net geen wp was, maar als ik een wp had gekregen was het niet terecht geweest.

Ik heb me bij 1 jury een keer heel kwaad gemaakt. Paardlief was die dag bijzonder kijkerig (altijd wel wat) en zag in alles een bakkabouter. Kan gebeuren en maak me daar niet zo heel druk om.
Ik had mijn hoofdstel niet goed zitten, de sperriem zat aan de ene kant goed en aan de andere kant achter het bit. Halverwege de proef werd ik tot een stop geroepen. Ze komt naar me toe en doet het goed. Tot dusver geen probleem. Mijn eigen stomme schuld dat ik het niet goed had gedaan.

Ze voelt ook even aan mijn neusriem en roept: "Geen wonder dat je paard niet zo braaf is, die neusriem en sperriem moeten ook veel strakker!!" Waarop ze zijn neusriem even gaat aansnoeren met de sperriem daarop volgend. Dit had ik niet door toen zij het gedaan had en kwam daar pas achter toen ik van paardlief afstapte. Ja, de neusriem en sperriem snoer ik niet strak aan. Nergens voor nodig. Ze zitten dicht en niet zo los dat het stoort bij het paard maar er is ruimte genoeg over. Bij de neusriem ook niet zo erg, omdat hij een kleine ramsneus heeft (wat je door dit hoofdstel niet ziet) heb je minder ruimte aan de voorkant. Ik heb mij serieus afgevraagd wie ze wel niet dacht dat ze was dat ze het hoofdstel eventjes zo kon gaan aansnoeren?! En achteraf bedenk ik mij dat ik gewoon een klacht hierover had moeten indienen.

Afijn, ik mocht mijn proef vervolgen en ben uiteindelijk nog steeds met vette punten op nummer 1 of 2 beland. Dat vond ik wel een +:)+ want uiteindelijk ging ook hij zich concentreren en hebben we nog heel fijn kunnen rijden. -:)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:55

(Hee, jij komt uit de buurt! Start je vaker Lunteren/Barneveld/Voorthuizen etc.? :D )

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:11

Kaitlyn, een klacht indienen bij een official omdat je neusriem aangesnoerd wordt door een jury? Dat is wel een hele aparte gedachtegang :D

De ene keer zit je wat hoger in de punten, de andere keer wat lager dan je verdiend. Gemiddeld genomen zal het wel redelijk overeenkomen.

En de auto uit dreigen te stappen als SCHRIJVER zijnde omdat je het niet eens bent met de jurering... Oef, ik denk dat ik als jury een klacht tegen jou zou ingediend hebben :=

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:53

Hoezo is dat een aparte gedachtengang? Ik vind het imo niet normaal dat ze zomaar eventjes zijn neus- en sperriem gaat aansnoeren. Dat hoeft mijn instructrice niet eens te doen. :n

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:16

Klacht indienen over neusriem strakker maken is een beetje boel over de top zeg. En een beetje vreemd dat je zegt het niet te hebben gemerkt. Als iemand aan mijn paard zijn hoofd zou gaan kloten als ik erop zat zou ik dat meekrijgen.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:36

Nou nou, er wordt wel heel snel gedacht aan klachten indienen over jury's. Vreemd dat het nog nooit bij mij is opgekomen, al kom ik toch al best wel lang op wedstrijden.
In de dressuurwereld doet iedereen al snel alsof de jury de vijand is.
Ik zie veel vaker ruiters over de schreef gaan als jury's, vraag mij af hoe vaak jury's weleens neiging hebben om een klacht in te dienen over het gedrag van een ruiter.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 18:57

Ik rij toevallig bij TS in de regio en merk het ook wel vaak. Alleen ik zie vaker het omgekeerde, dat ruiters naar jury's toegaan om een praatje te maken en inderdaad agenda's naast elkaar leggen. DAT vind ik echt niet kunnen. Prima dat je de jury kent, maar ik weet van zoveel ruiters dat ze vooral aardig doen, om er later een slaatje uit te slaan.
Ja, ik ben ook extra aardig tegen juryleden, maar ik ga er niet bij aan tafel zitten en er gezellig mee zitten praten. Ik vraag wel altijd of ze nog ergens in de buurt de komende tijd moeten jureren, maar meer uit interesse, dan er een slaatje uit te slaan.
Ja, hier wordt VEEL gekeken naar de afstamming of kleur van je paard. Toevallig op een grote wedstrijd met beiden last gehad, maar omdat er een 2de jury bij zat die de betreffende jury erop wees dat het niet een wedstrijd was op afstamming of mooiste kleur. Ik schrijf ook erg vaak bij juryleden en hoor iedere keer 'oh een Metal, nou, kijken of ie loopt als zijn papa' of 'hmm, een Jazz. Zou dit ook zo'n vervelende aap zijn?'.
Bij een jurylid uit de auto stappen zou ik dan weer niet doen, maar er wat van zeggen wel. Ik laat wel mijn mening horen als ik het ergens niet mee eens ben, maar vooralsnog kunnen juryleden het nog zo goed verantwoorden waarom ze juist dat cijfer voor dat onderdeel geven, dat ik ze dan ook wel weer gelijk moet geven. Heb ook al eens bij een jurylid geschreven die een bepaalde ruiter in de ring kreeg waarvan ze zei 'ah nee he, niet hij. Sjonge jonge, nou, mooi niet dat hij gaat winnen!'. Ze kon er alleen niet omheen dat hij zo goed was en ze heeft hem uiteindelijk met 10 punten los gezet van nummer 2 en nam direct haar woorden terug +:)+

Tevens merk ik hier in de omgeving ook heel erg het 'ons kent ons' principe. Grote namen krijgen hoge punten, ook al rijden ze prut. Is hier 1 bepaalde wedstrijd waar het standaard zo is. Een amateur (1 wedstrijdpaard) moet over het algemeen meer waarmaken dan een stalruiter, want 'die kunnen het wel' en krijgen een 6 voor een 5 onderdeel. Achterwaarts onderdeel totaal overgeslagen, 3 keer terugval naar draf vanuit galop, HH op 3 benen, extreem veel tactfouten in alle draf onderdelen, uitgestrekte stap aandraven, MAAAAR stalruiter, dus dikke winst.

Ik erger me er niet meer aan. Ik zag een paar maand geleden opeens het licht en vanaf toen interesseerde me het niet meer. Ik rij voor mezelf, omdat ik de foto's naderhand zo mooi vind en omdat mijn paard een goed gevoel geeft. Maar het valt mij wel steeds vaker op en start om die reden liever wat verder weg dan hier in de regio...

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:32

Onze dochter rijdt 2 pony`s in het Z2 en ben het meestal wel met de jury`s eens.
Laatste wedstrijd deed de jury zelfs apart nog het raam open om uit te leggen waarom ze op bepaalde onderdelen een laag cijfer had gekregen.
Soms is ze het er mee eens en soms niet.
Zo gaat dat in de jurysport.

Heb het een keer meegemaakt toen ze nog in de M reed dat ze van de jury 2 keer een 7 kreeg op het aanspringen in galop vanuit de stap........ze had van mij een 3 of een 4 gekregen want allebeide keren sprong ze dus verkeerd aan.

Bij 1 jury heb ik het idee dat ze nog een wp haalt wanneer ze (bij wijze van spreken)omgekeerd op de pony zit.

Heb 1 keer een jury ontmoet (zat ik bij te schrijven) die het presteerde om een ruiter te laten starten terwijl ze zelf de proef niet had!!!Zij zoeken en zoeken naar het boekje!!
Moest de 1ste 6 onderdelen overslaan!! Toen de ruiter klaar was moest ik de punten van het begin invullen.
Bij andere deelnemers sloeg ze soms een onderdeel over en puntte die later.
1 deelnemer had ze zooooo`n zin in om te gaan jureren want die was heeeeel bekend.Je raad het al...deze stond dus ook bovenaan.
Had nog nooit zo`n vreemde jury meegemaakt.