Citaat:Richtlijnen voor de verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de
beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een
aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony‟s van rassen waarbij een andere
wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze
voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.
Met 'het paard/de pony' worden 'normale' paarden, maar ook de 'andere rassen' bedoeld. De mogelijkheden worden gegeven voor alle paarden. Het enige dat niet telt voor de 'andere rassen' is de volgorde. De mogelijkheden voor alle paarden zijn dus:
Citaat:De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met
wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd („derde oor‟), zodat het hoofdstel een
goede ligplaats heeft.
Als je het zo wil stellen dat deze manier van toiletteren niet toegestaan is, is een 4 ook niet terecht wanneer deze gegeven is vanwege een niet toegestane wijze van toiletteren. De juiste wijze van toiletteren slecht uitvoeren: dat is een 4. Eigenlijk had ze dus uitgesloten moeten worden, als je echt volgens de regels gaat doen. In de praktijk doet niemand dat.
En nog een reden dat ik niet start met mijn IJs.. wat een gezeur!
). Met een shetlander zou je de manen in moeten vlechten (de manier waarop is vrij) of op gelijke lengte naar een kant laten hangen.
Moest afstappen en met pony aan de hand naar de jury die alles checkte, van singestoten tot hoe je je plastron had geknoopt! Een oningevlochten pony met een beatlekapsel was de ring uitgestuurd....Waar hebben we het over..
ik heb je daar gezien ik vond je er heel mooi uitzien met je jasje en de zelfde kleuren als je pony. maar zoo jammer dat je niks gevlochten had. ik vond dat echt heel jammer daardoor werd het eigenlijk een beetje "net niet"