Afgestraft op het niet invlechten van mijn IJslander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:20

Nee, interpretatie is echt niet aan de orde.

Citaat:
Richtlijnen voor de verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de
beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een
aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony‟s van rassen waarbij een andere
wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze
voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.

Met 'het paard/de pony' worden 'normale' paarden, maar ook de 'andere rassen' bedoeld. De mogelijkheden worden gegeven voor alle paarden. Het enige dat niet telt voor de 'andere rassen' is de volgorde. De mogelijkheden voor alle paarden zijn dus:

Citaat:
De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met
wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd („derde oor‟), zodat het hoofdstel een
goede ligplaats heeft.

Als je het zo wil stellen dat deze manier van toiletteren niet toegestaan is, is een 4 ook niet terecht wanneer deze gegeven is vanwege een niet toegestane wijze van toiletteren. De juiste wijze van toiletteren slecht uitvoeren: dat is een 4. Eigenlijk had ze dus uitgesloten moeten worden, als je echt volgens de regels gaat doen. In de praktijk doet niemand dat.

Ibonn

Re: Afgestraft op het niet invlechten van mijn IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:59

peppertree: richtlijnen voor verzorging zijn echt niet veranderd de laatste jaren, staat slechts vereenvoudigd in de boekjes. doe elk jaar de bijscholing en alle punten gelden nog steeds!

blijf erbij dat jij het fout interpreteert, er wordt duidelijk gesteld dat voor deze rassen de voorkeursvolgorde niet van toepassing is. je kunt het blijven bestrijden maar het is een feit dat het niet hoeft. Het staat de ruiter altijd vrij om iets mooier te vinden en toch de voorkeursvolgorde aan te houden maar is niet verplicht.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:00

Ja maar dan nog blijven we met de vraag over de Fjorden en de Shetlanders zitten Peppertree..

Dat zou namelijk inhouden dat je met een fjord geen wedstrijden kunt rijden als je er ook mee naar de keuring gaat. Dan zou elke fjordeneigenaar die op wedstrijd gaat uitgesloten worden als de manen in een boog zijn geknipt. Toch gebeurd dit niet. Volgt dan geen enkele jury de reglementen juist, of is er toch sprake van een andere interpretatie van de regels?

Ik heb zelf altijd begrepen, maargoed ik begin nu dus te twijfelen!, dat deze rassen getoiletteerd mogen worden zoals bij het ras gebruikelijk is. En dus bij een Fjord in een boog geknipt, en bij een Shetlander de manen aan 2 zijden als je dat zou willen (dat hoeft natuurlijk niet perse als je geen keuringen doet)

cali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:07

:+ En nog een reden dat ik niet start met mijn IJs.. wat een gezeur!
Mijn ijs heeft ook een punkkapsel, die ik met geen mogelijkheid naar 1 kant krijg, te kort is voor een hengstenvlecht en knotjes krijg je er al helemaal niet in.. mits je ze van vuist grootte maakt en 3 horizontaal op een rij!

Jammer.. ik vind jullie een nette combinatie om te zien.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:16

foutje... dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Ninx op 24-10-12 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:16

cali schreef:
Mijn ijs heeft ook een punkkapsel, die ik met geen mogelijkheid naar 1 kant krijg, te kort is voor een hengstenvlecht en knotjes krijg je er al helemaal niet in.. mits je ze van vuist grootte maakt en 3 horizontaal op een rij!

Gelukkig zijn er IJslanderwedstrijden waar men het paard graag ziet zoals het bedoeld is: keurig verzorgd met wapperende manen! *\o/*

https://www.facebook.com/photo.php?v=217580008354587

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:26

Ibonn schreef:
. Het staat de ruiter altijd vrij om iets mooier te vinden en toch de voorkeursvolgorde aan te houden maar is niet verplicht.

Nee. De volgorde is niet verplicht. De eisen wel. En die zijn a,b, c of d. De reglementen zoals die er nu zijn, staan anders omschreven zoals jij ze hebt neergezet, misschien dat daar de verwarring ontstaat?

Eliine schreef:
Ja maar dan nog blijven we met de vraag over de Fjorden en de Shetlanders zitten Peppertree..

Dat zou namelijk inhouden dat je met een fjord geen wedstrijden kunt rijden als je er ook mee naar de keuring gaat. Dan zou elke fjordeneigenaar die op wedstrijd gaat uitgesloten worden als de manen in een boog zijn geknipt. Toch gebeurd dit niet. Volgt dan geen enkele jury de reglementen juist, of is er toch sprake van een andere interpretatie van de regels?

Ik heb zelf altijd begrepen, maargoed ik begin nu dus te twijfelen!, dat deze rassen getoiletteerd mogen worden zoals bij het ras gebruikelijk is. En dus bij een Fjord in een boog geknipt, en bij een Shetlander de manen aan 2 zijden als je dat zou willen (dat hoeft natuurlijk niet perse als je geen keuringen doet)

Dat zou betekenen dat je met een fjord start met de manen volgens d. totaal afgeschoren manen.(?) of b. manen op gelijke lengte naar één kant (de bovenkant :D ). Met een shetlander zou je de manen in moeten vlechten (de manier waarop is vrij) of op gelijke lengte naar een kant laten hangen.

Het is niet zo dat ik het er mee eens ben (!) maar als je de reglementen strikt zou volgen zou je het zo moeten doen. Alleen leest iedereen (zo blijkt weer) het anders.

cali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:29

Ninx schreef:
cali schreef:

Gelukkig zijn er IJslanderwedstrijden waar men het paard graag ziet zoals het bedoeld is: keurig verzorgd met wapperende manen! *\o/*

https://www.facebook.com/photo.php?v=217580008354587

*\o/* Juist!! Daar gaan wij dus volgende seizoen ook lekker starten ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:41

Ff een knuppel in het hoenderhok gooien (kan het niet laten):
Wie heeft ueberhaupt ooit bedacht dat ingevlochten manen mooier of netter zijn dan losse manen?
Wat is er onverzorgd aan een bos prachtige lange dansende manen die netjes uitgeplozen en geborsteld zijn?
Wie herinnert zich nog de geweldige springlegende Milton met zijn ongevlochten weelderige witte manenbos? Godzijdank dat zijn ruiter die nooit invlocht...
Het is jammer dat de paardensport zo aan elkaar hangt van nutteloze, onpraktische en wat mij betreft ook lelijke tradities.
Colbertjes of nog erger slipjassen en hoedjes als sporttenue, witte rijbroeken, plastrons, haarnetjes ...
Het zou toch verfrissend zijn als daar eens iets aan zou gebeuren.
In de tussentijd kijk ik elke dag al rijdend met veel plezier naar de lange, dikke dansende manen van mijn onverzorgde, ongecultiveerde IJslandse ponnies ;)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:49

verwarring alom :D wat ik eerder quote is de uitleg voor de aankomende jury's in de jurycursus. dus niet de letterlijke tekst van het reglement maar de toelichting voor de opleiding. dacht dat dit uitgebreidere verhaal duidelijkheid zou scheppen.

we blijven verschillen over het feit of de speciale rassen een uitzondering zijn op de voorkeursvolgorde. ik zeg van wel, jij van niet. De volgorde is voor mij geen issue.
ik ga morgen naar de bijscholing en vraag het na aan W. Ernes, niemand kan beter antwoorden dan diegene die mee de proeven bepaalt en jury's opleidt, toch :D

Askja, er is niets mis met traditie, zo kun je alles wel in twijfel trekken... waarom rijden jullie niet met normale rijbroeken maar met van die jophurbroeken of andere hoofdstellen :+ Iedere tak van paardensport heeft zijn historie en tradities en die zijn tot een bepaalde hoogte belangrijk. De huidige dressuur en springen komt voort uit de militaire traditie en vandaar de kleding. Vernieuwing is niets slechts maar om nu meteen alle tradities en regels overboord te gooien....

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:52

Vroeger kon je al een 4 krijgen voor de verzorging als je je beugelblokjes niet keurig in het chloor had schoongemaakt, werd serieus omgedraaid om te checken!! _/-\o_ Moest afstappen en met pony aan de hand naar de jury die alles checkte, van singestoten tot hoe je je plastron had geknoopt! Een oningevlochten pony met een beatlekapsel was de ring uitgestuurd....Waar hebben we het over..

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:03

jij reed die wedstrijd in woerden toch? :o ik heb je daar gezien ik vond je er heel mooi uitzien met je jasje en de zelfde kleuren als je pony. maar zoo jammer dat je niks gevlochten had. ik vond dat echt heel jammer daardoor werd het eigenlijk een beetje "net niet" :o

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:05

BernetteO schreef:
Je voldoet wel degelijk aan het regelement zo: er staat namelijk dat voor Ijslanders, Friezen, Haflingers en een aantal andere rassen waarvoor een andere rassenstandaard geldt de voorkeursregels niet toegepast hoeven te worden.

En voor degene die het over de voorkeursvolgorde had (sorry herrinner me je naam niet zo meer): er staat dat er als rassenstandaard een andere wijze van toiletteren geldt, is de voorkeursvolgorde niet van toepassing. Dat is in mijn ogen, zoals bij de IJslander gebruikelijk is: manen aan twee kanten.

@Diaffodil: Oké snap het. Maar het is bij jou dan ook nog het verschil tussen een 7 en een 8 en als daar je winstpunt vanaf moet hangen... Maar een 4 is wel een beetje overdreven...

Zo lees ik het idd ook.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:13

Nee, we zijn het niet oneens, volgens mij bedoelen ze het inderdaad zoals jij het zegt Ibonn, ik ben het dan ook roerend met je eens. De regels worden dan ook normaal gesproken zo geïnterpreteerd. Het is alleen wel zo dat het in principe zo geschreven staat in de reglementen, maar dus anders wordt verteld in de jurycursus.

Als je de reglementen letterlijk neemt staat het er op 'mijn' manier. Gelukkig doen de meeste jury's het op de 'jurycursusuitleg' manier. Maar, zoals uit de jury van ts en de uitleg van de KNHS aan MelanieB blijkt, zijn er ook mensen die de reglementen bekijken zoals het er nu staat. En dan valt er dus niets tegenin te brengen.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 24-10-12 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:14

Of het terecht is een 4 te geven of niet, kan ik niet over oordelen.

Maar ik dacht eigenlijk altijd dat het stukje verzorging te maken had met volledig laten zien van je paard. Een paard met een bos manen aan twee kanten is voor een jury moeilijker beoordelen betreft lossigheid in de kaak e.d. in het totaalplaatje.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:15

Zo had ik een keer de manen van m'n wedstrijdpony helemaal afgeknipt zodat ik 'm beter kon behandelen tegen de zomereczeem. Kreeg ik na een wedstrijd een keer mn protocol terug met daarop jawel, een 4 voor de verzorging. Met daarbij de tekst "jammer dat je zo lui bent en de manen afknipt om niet te hoeven vlechten". Beetje jammer, als de jury even was komen vragen hoe en wat, had ik zo uit kunnen leggen waarom en de wondjes van het schuren kunnen laten zien.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:15

Misschien is het al gezegd hoor, maar kan je niet een soort hengstenvlecht bij hem maken? Helaas is het gewoon verplicht om in te vlechten bij wedstrijden! (jasje en cap ziet er trouwens erg leuk uit!)

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:16

Sushilla88 schreef:
Zo had ik een keer de manen van m'n wedstrijdpony helemaal afgeknipt zodat ik 'm beter kon behandelen tegen de zomereczeem. Kreeg ik na een wedstrijd een keer mn protocol terug met daarop jawel, een 4 voor de verzorging. Met daarbij de tekst "jammer dat je zo lui bent en de manen afknipt om niet te hoeven vlechten". Beetje jammer, als de jury even was komen vragen hoe en wat, had ik zo uit kunnen leggen waarom en de wondjes van het schuren kunnen laten zien.

Wow, dat vind ik wel heel erg van de jury dat ze gewoon neer zetten dat je lui bent... Wat zeiden ze nadat je het had uitgelegd?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:18

Peppertree schreef:
Dat zou betekenen dat je met een fjord start met de manen volgens d. totaal afgeschoren manen.(?) of b. manen op gelijke lengte naar één kant (de bovenkant :D ). Met een shetlander zou je de manen in moeten vlechten (de manier waarop is vrij) of op gelijke lengte naar een kant laten hangen.

Het is niet zo dat ik het er mee eens ben (!) maar als je de reglementen strikt zou volgen zou je het zo moeten doen. Alleen leest iedereen (zo blijkt weer) het anders.

Een fjord heeft zijn manen niet in gelijke lengte :n

En een shet strak invlechten? Ik wens de persoon die dat gaat proberen succes. Arme vingers :(:)

Wat mij verbaasd is het aantal mensen die zeggen dat de manen van de ijs in kwestie er verschrikkelijk onverzorgd uitzien. Jeetje zijn jullie allemaal neatfreaks ofzo? Ziet er juist super verzorgd uit. Het hangt alleen los.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:21

Uhmm IndianLady... Ik ben niet degene die dat zegt. Ik zeg alleen welke regels uit de voorkeursvolgorde daarbij zouden kunnen passen. Aangezien naar mijn weten nog nooit iemand met een fjord de ring uit is gestuurd om deze reden, maar het (wederom naar mijn inzien) volgens de reglementen niet is toegestaan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:23

En ik licht toe dat een fjordenboog niet gelijk in lengte is, Op het hoogste punt een handbreedte en zwart steekt uit.

roompy98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:24

als je op dressuur wedstrijden rijdt kun je toch gewoon vlechten??? en niet kunnen vlechten??? alles valt te leren toch...niet kunnen of niet willen...en als je dit leuker vind zo los moet je commentaar en cijfer die de jury geeft voor lief nemen.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:24

TessJS schreef:
Sushilla88 schreef:

Wow, dat vind ik wel heel erg van de jury dat ze gewoon neer zetten dat je lui bent... Wat zeiden ze nadat je het had uitgelegd?

Jury was helaas al weg...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:26

roompy98 schreef:
als je op dressuur wedstrijden rijdt kun je toch gewoon vlechten??? en niet kunnen vlechten??? alles valt te leren toch...niet kunnen of niet willen...en als je dit leuker vind zo los moet je commentaar en cijfer die de jury geeft voor lief nemen.

Niet willen of niet kunnen is totaal iets anders dan niet-te-vlechten-manen ;)

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:33

Nog even over de fries. Die mag ook met losse manen. Peppertree die manen kunnen niet op een lengte zijn, aangezien je volgens de rassenstandaard de manen van een fries niet mag knippen. Ik heb zelf een hengstenvlecht in omdat ik dat verzorgder vind, maar het hoeft niet.
Laatst bijgewerkt door Ladypronk op 24-10-12 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt