Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:49

_Amigo schreef:
Achjaaaaa met mijn dikke kop kan ik toch nooit hoedjes vinden :D
Vind het een goede regel! De wereld vergaat toch eind 2012 dusja :')

misschien zijn deze hoedjes iets?

Afbeelding

Maarre goed initiatief, hoedjes zijn wellicht mooier maar over een paar jaar weet men niet beter. Veiligheid voor alles toch

Equimotion

Re: Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:58

Volgens mij is die conclusie iets voorbarig, al zal het uiteindelijk die kant wel op gaan.
De exacte tekst kan je hier vinden.

Onder het kopje dressage wordt gezegd:
Article 427.1 (Dress, Civilians): mandatory for all riders of 18 years and younger, and all riders on six-year and younger horses to wear protective headgear

En onder general regulations:
Protective Headgear: The Medical Committee prioritised rule changes promoting helmet use as part of its focus on athlete safety. A rule, which provides that the use of properly fastened protective headgear while riding on the show grounds is mandatory, was approved. The requirements while competing in each discipline are governed by the applicable sport rules. The GA agreed with the request of the United States Equestrian Federation (USEF) to delay the implementation of this rule by one year so that it will become effective on 1 January 2013 in order to allow for a comprehensive educational programme.

Volgens mij biedt dit wel ruimte om tijdens de wedstrijd zelf het klassieke tenue in stand te laten.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 01:53

Zonde hoor, hoop dat de KNHS het niet gaat overnemen op haar landelijke wedstrijden. Vind dat nog steeds vallen onder je eigen verantwoordelijkheid en eigen keuze. Ik wil graag mijn cap of hoedje op wanneer ik dat zelf wil.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:56

Dat zou mooi zijn, EM.
Want een slipjas met cap is toch echt geen gezicht.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:00

Inderdaad Fitzroy.

Maar ik ben er bang voor dat de KNHS hier gewoon in mee zal gaan.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:06

vindt het top!!

en de paardenmensen die de spullen maken zullen denk ik wel een caphoed maken voor de mensen ofzo.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:48

Fitzroy schreef:
Dat zou mooi zijn, EM.
Want een slipjas met cap is toch echt geen gezicht.

nee, je hoofd kapot is een mooi gezicht, maarja, dan zag je er wel mooi uit.

Hoe hypocriet ook eigenlijks, waarom vanaf Z hoedje, het is gewoon pure onzin, of alle klasses hoedje, of alles cap (en ik kies voor cap, daar niet van).

aan de ene kant wel jammer voor de GP/hoogste klasses maar wel verstandig, het moet toch een voorbeeld leveren en je bent wel op ander terrein. Eigen verantwoordelijkheid schreeuwen ze altijd, maar als er wat gebeurt... dan ineen keer niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:50

Beetje jammer.

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:00

Die hoedjes met cap erin zijn toch helemaal niet veilig genoeg?! In de western heb je ze ook, maar die voldoen niet aan de officiële keurmerken! Dus wanneer de cap verplicht wordt zal je toch met een echte cap moeten rijden. (Of een hoedje maat XXXXXL kopen om over je cap te dragen... ;( )

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:02

MelanieB schreef:

Hoe hypocriet ook eigenlijks, waarom vanaf Z hoedje, het is gewoon pure onzin, of alle klasses hoedje, of alles cap (en ik kies voor cap, daar niet van).

aan de ene kant wel jammer voor de GP/hoogste klasses maar wel verstandig, het moet toch een voorbeeld leveren en je bent wel op ander terrein. Eigen verantwoordelijkheid schreeuwen ze altijd, maar als er wat gebeurt... dan ineen keer niet.

Goed dat is jouw mening. Maar die hoef je nog niet op te leggen aan anderen door ze te verplichten een cap te dragen vanaf Z+.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:03

MelanieB, jij rijdt ook al je dressuurwedstrijden met een bodyprotector?? Dat zou ik logisch vinden gezien je rare post....veiligheid voor alles toch?

Ik vind het jammer als het hoedje zou verdwijnen.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:05

WhySoWhite schreef:
Hmz. Beetje jammer weer :j Vind dan dat stang en trens er ook uit moet i.v.m glazuur behoud van het paard. Iedereen verplicht veiligheid beugels, bij paarden boven de 180 een parachute op je rug... ( bij springen hoger dan 50 cm verplichten)

_O-

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:06

ik snap zeker wel dat iedereen veiligheid wil. Maar ikzelf kan weleens moe worden aan de teneur aan veiligheid in Nederland. Je ziet het in de hele wereld gebeuren, alles moet veilig zijn en als iets mis gaat dan moet daarvoor een dader verantwoordelijk worden gesteld en moet dit nooit meer gebeuren. We hebben inmiddels geen eigen keuze meer in veiligheid, maar alles wordt voor ons beslist. Ik snap dat we mensen willen beschermen, maar deze veiligheidscultuur gaat soms wel tegen de eigen wil van mensen in.

Ik vind het een prima regel, maar kan me zeker indenken in mensen die graag een eigen keuze willen houden. Iedereen weet de risico's en kan vervolgens zelf beslissen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:09

Nou breekt m'n klomp.

ALLES in de huidige dressuur draait om de show tegenwoordig, en nou gaan ze opeens doen alsof het een serieuze sport is? :+ Wil iemand dit uitleggen? ;(

(Jep mijn mening, sorry, maar ik vind de moderne dressuur geen mooie sport, meer een showtje met onregelmatig hupplende paardjes en mensjes met mooie kleertjes. Je zou denken dat het hoedje daar bij hoort...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:13

Conny_ schreef:
En straks moeten we allemaal nog met een moterhelm en bodyprotector te paard.. Ergens ligt een grens lijkt me, en ik vind dat ze het bij de ponys verboden hebben volledig terrecht maar een volwassen persoon is denk ik goed in staat om zijn eigen verantwoordelijkheden te dragen en weet ook vast wel wanneer hij/zij wel of niet met een dresuurhoedje kan rijden. Ik zou het zeer jammer vinden als ze het gaan verbieden!

En dat zie je dus fout, want een paard kan altijd schrikken, voorzorg is nog altijd beter dan nazorg. En wat boeit het, ff en iedereen is eraan gewend !

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:16

Wat een vreemde reacties. Zodra er op Bokt een amazone zonder cap rijdt, krijg ze heel bokt over zich heen, maar zodra de letter Z in beeld komt, is het een heel ander verhaal. Dat snap ik niet zo goed.
Het lijkt mij dat iedereen zijn hersenpan even waardevol is..

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:19

Ik vind het hoewel het niet fraai staat een prima maatregel, MITS er dan ook in alle takken van sport met gelijke maten gemeten wordt. Dus ook mennen dressuur, western en voltige, allemaal een helm op.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:19

Annemiek89 schreef:
vindt het top!!

en de paardenmensen die de spullen maken zullen denk ik wel een caphoed maken voor de mensen ofzo.

de caphoed bestaat allang, kost alleen maar 1300 euro ofzoiets..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:20

daffodil schreef:
MelanieB, jij rijdt ook al je dressuurwedstrijden met een bodyprotector?? Dat zou ik logisch vinden gezien je rare post....veiligheid voor alles toch?

Ik vind het jammer als het hoedje zou verdwijnen.

Nope, niet met dressuur. Maar een cap is niet meer dan normaal. Ook bij scooters ed word gewoon een helm gedragen, kan niet inzien waarom dit met paarden anders moet zijn.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:21

VValar schreef:
Zonde hoor, hoop dat de KNHS het niet gaat overnemen op haar landelijke wedstrijden. Vind dat nog steeds vallen onder je eigen verantwoordelijkheid en eigen keuze. Ik wil graag mijn cap of hoedje op wanneer ik dat zelf wil.

+:)+
ik deel je mening.
Ik maak zelf wel uit of ik cap of hoed (hoed dus!) op zet..

In Duitsland mag je trouwens al vanaf de B met hoed en S&T starten he?! Ook zo'n geniale regel!

En inderdaad, als de dressuurders de hoed af moeten doen en de cap op de kop moeten zetten, dan westernruiters en voltigeurs ook! Geen gezicht? Lekker belangrijk, regel geld dan imo voor alle paardensportbeoefenaars!

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:21

Anne. schreef:
Wat een vreemde reacties. Zodra er op Bokt een amazone zonder cap rijdt, krijg ze heel bokt over zich heen, maar zodra de letter Z in beeld komt, is het een heel ander verhaal. Dat snap ik niet zo goed.
Het lijkt mij dat iedereen zijn hersenpan even waardevol is..

Goeie post!! helemaal mee eens.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:25

KarinvdM schreef:
s0173957 schreef:
Volgens mij mag er in de proef, zeker op GP niveau, zeker nog meet hoedje gereden worden.

Nee, zeker niet.
Ja, met een veiligheidshoedje, want dat is het alternatief.

Naja, als ik de regels helemaal lees is het inderdaad alleen voor het rijden op het wedstrijdterrein en kan je het interpreteren alsof er met de proef nog wel met hoed gereden mag worden.

Waarom is er anders ook opgenomen dat je altijd met helm moet rijden op een paard van 6 jaar of jonger?
Die regel slaat dan nergens op als je nooit met een hoed mag rijden :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:25

VValar schreef:
MelanieB schreef:

Goed dat is jouw mening. Maar die hoef je nog niet op te leggen aan anderen door ze te verplichten een cap te dragen vanaf Z+.

Nee, vanaf z+ mag het niet, maar rijd je lager dan mag het wel :j

Wat een onzin. Nu zeikt iedereen, tot 1 van jullie van het paard flikkerd en in een rolstoel terecht komt, dan is het opeens; Eigenlijk zouden ze het moeten verplichten!

Paard is paard, Z of geen Z.

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:27

De 'caphoed' bestaat inderdaad al, foto zie vorige pagina. De helmhoed van l'hiver is getest en goedgekeurd door TNO.

Als het gaat gelden op wedstrijdterrein geldt het ook voor de proef zelf lijkt mij. Ook dat valt onder wedstrijdterrein.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:30

Nou ook ik ben voorstander.
Laten ze dan meteen invoeren dat wanneer je aan het rijden bent zonder veiligheidshelm en er gebeurd is dat je zelf verantwoordelijk bent. Hoe braaf je paard ook is, het is en blijft een vluchtdier.
Ook ik zal wel half bokt over me heen krijgen maar so be it.
Veilgheid voor alles.