Ik heb juridisch advies ingewonnen bij
http://www.juridischloket.nlDit was mijn brief:
Geachte heer/mevrouw,
Ik hoop dat u me kunt helpen met het volgende:
Ik ben aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportbond (KNHS). Deze bond organiseert als enige dressuurwedstijden, springwedstrijden en samengestelde wedstrijden. Wie wedstrijden wil rijden moet dat dus bij deze organisatie doen.
De afgelopen jaren ging dat als volgt. Een combinatie (ruiter + paard) die wedstrijden wil gaan rijden moet jaarlijks een startkaart aanschaffen (+/- 41 euro). Daarnaast heb je voor elke wedstrijd startcoupons nodig, deze kosten +/- 21 euro per 16 stuks en per wedstrijd verbruikt men er één of twee.
Nu gaan ze vanaf 1 januari 2012 iets veranderen. De startcoupons worden afgeschaft en de startkaart wordt een stuk duurder, 75 euro. Dit is eind oktober bekend gemaakt. Maar nu hebben veel ruiters nog startcoupons in huis. De KNHS heeft ingesteld dat men COMPLETE sets besteld na 1 juli 2011 tegen terugbetaling mag retourneren. Maar om allerlei redenen hebben mensen startcoupons in huis die hier niet voor in aanmerking komen. Vooruit besteld (er was geen reden om aan te nemen dat ze volgend jaar niet meer bruikbaar zouden zijn), blessures van paard of mens, laatste maanden geen wedstrijden gereden enz.) Ik heb zelf bijvoorbeeld een complete set dressuurcoupons die na 1 juli besteld zijn, die mogen gelukkig terug. Maar daarnaast heb ik nog 11 springcoupons en nog een paar losse oudere dressuurcoupons, die mogen niet terug. Er zijn mensen die nog veel meer coupons in huis hebben. Je moet je namelijk ong. 1,5 maand van te voren opgeven voor een wedstrijd door een coupon op te sturen, als je die niet hebt kun je niet meedoen. Het duurt ook even voor je de bestelde coupons in huis hebt dus het is echt wel nodig de coupons maanden voor de wedstrijd te bestellen.
Ik vroeg me af of dit wel mag. Nu hebben veel mensen onnodige kosten gemaakt doordat de KNHS dit zo laat bekend maakt. Is het mogelijk dat de KNHS juridisch verplicht is ook de incomplete sets (evt. besteld na 1 juli) terug te betalen? Zij hebben immers het geld opgestreken terwijl ze al wisten/ermee bezig waren ze af te schaffen. Mij lijkt een jaar een goede tijd om iedereen zijn coupons te laten opgebruiken, dus in het begin van het jaar aankondigen dat men volgend jaar op een ander systeem overstapt.
Alvast hartelijk bedankt voor uw advies.
Met vriendelijke groet,
Marieke van Velzen.
Het antwoord mag ik hier (van Bokt) niet letterlijk plaatsen, maar ik herhaal het in eigen woorden.
Ze adviseren me een afspraak te maken voor een gratis en vrijblijvend spreekuur bij het Juridisch Loket in Lelystad. (daar woon ik, kan ook in een andere stad) Dit i.v.m. het feit dat ter beantwoording van mijn vraag gekeken zal moeten worden naar de voorwaarden waaronder ik destijds het lidmaatschap ben aangegaan.
Ik heb de puf nog niet gehad hiermee verder te gaan en ben op het moment met nog een aantal andere zaken bezig. Misschien kun jij bij het Juridisch Loket langsgaan? Ik heb ook een telefoonnummer gekregen. Bovendien heb ik het geluk dat ik een complete set net na 1 juli gekocht heb. Die kan dus terug. Maar ik ben achter dat juridisch advies aangegaan omdat ik het gewoon niet vind kloppen.
Er zullen wel negatieve reacties komen als "Dat lukt toch niet." maar ik zou het gewoon proberen. Het is niet juist. Misschien nog even de Paard & Sport van september meenemen waarin staat dat de startcoupons onbeperkt geldig zijn...