Paard&Sport niet meer van deze tijd,doe mee met onze actie!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:28

Ik heb m'n mailtje aan de KNHS net verstuurd:
Citaat:
Geachte heer/mevrouw,

Hierbij zeg ik mijn abonnement op de Paard & Sport per 1 januari 2012 op.
Ik lees alle informatie op internet, onder andere op de site van de KNHS. Het rondsturen van een papieren tijdschrift vind ik zonde van mijn geld en het milieu.
Ik kom er nauwelijks aan toe de Paard & Sport te lezen, ik heb hier nog stapels in de verpakking liggen.
Één van de redenen om lid te zijn van de P&S is het op de hoogte blijven van actuele veranderingen. Maar aangezien in de P&S van september (blz. 13) nog staat dat we de startcoupons het volgend kalenderjaar ook nog kunnen gebruiken, komt dat argument mijns inziens te vervallen. Ik heb er gewoon echt niets aan.

Misschien is het een idee om het voor mensen die geen internet hebben te vervangen door een goedkope nieuwsbrief met daarin de belangrijke mededelingen? Of om het blad in de huidige vorm los van het lidmaatschap van de KNHS tegen betaling te verstrekken aan geinteresseerden?
Voor mij heeft het in ieder geval weinig waarde en ik hoef het niet meer te ontvangen. Ook wil ik er niet meer voor betalen.

Met vriendelijke groet,
Marieke van Velzen.

Jullie mogen hem kopieren, aanpassen, wat je maar wilt.

Hier vind je trouwens de KNHS tarievenlijst:
http://www.knhs.nl//news.asp?ID=6881

Marloessjee

Re: Paard&Sport niet meer van deze tijd,doe mee met onze actie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:41

Heb hem verzonden :)

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:12

Ik ook! Ben het zat om ergens voor te betalen waar ik niet om gevraagd heb/wat ik helemaal niet wil |o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 09:27

criollolover schreef:
misschien is het een idee om een advocaat in te huren en te laten uitzoeken of het wel mag dat ze dit blad verplicht hebben gesteld.

Eerder om collectief het geld van al die overbodige coupons terug te krijgen. Ik heb er nog 70 liggen.
en de knhs is gewoon niet open over de plannen, in september schrijven ze nog dat coupons onbeperkt bruikbaar zijn en maand later is dat ineens niet zo.
En natuurlijk wisten ze dat in september al wel, de plannen voor 2012 waren al veel eerder geschreven. Ze zijn dus niet open, eerlijk en transparant.

Tijd voor een nieuwe paardensportbond?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:03

Germie, misschien is dit wat?
Citaat:
Ik heb juridisch advies ingewonnen bij http://www.juridischloket.nl

Dit was mijn brief:
Geachte heer/mevrouw,

Ik hoop dat u me kunt helpen met het volgende:
Ik ben aangesloten bij de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportbond (KNHS). Deze bond organiseert als enige dressuurwedstijden, springwedstrijden en samengestelde wedstrijden. Wie wedstrijden wil rijden moet dat dus bij deze organisatie doen.
De afgelopen jaren ging dat als volgt. Een combinatie (ruiter + paard) die wedstrijden wil gaan rijden moet jaarlijks een startkaart aanschaffen (+/- 41 euro). Daarnaast heb je voor elke wedstrijd startcoupons nodig, deze kosten +/- 21 euro per 16 stuks en per wedstrijd verbruikt men er één of twee.
Nu gaan ze vanaf 1 januari 2012 iets veranderen. De startcoupons worden afgeschaft en de startkaart wordt een stuk duurder, 75 euro. Dit is eind oktober bekend gemaakt. Maar nu hebben veel ruiters nog startcoupons in huis. De KNHS heeft ingesteld dat men COMPLETE sets besteld na 1 juli 2011 tegen terugbetaling mag retourneren. Maar om allerlei redenen hebben mensen startcoupons in huis die hier niet voor in aanmerking komen. Vooruit besteld (er was geen reden om aan te nemen dat ze volgend jaar niet meer bruikbaar zouden zijn), blessures van paard of mens, laatste maanden geen wedstrijden gereden enz.) Ik heb zelf bijvoorbeeld een complete set dressuurcoupons die na 1 juli besteld zijn, die mogen gelukkig terug. Maar daarnaast heb ik nog 11 springcoupons en nog een paar losse oudere dressuurcoupons, die mogen niet terug. Er zijn mensen die nog veel meer coupons in huis hebben. Je moet je namelijk ong. 1,5 maand van te voren opgeven voor een wedstrijd door een coupon op te sturen, als je die niet hebt kun je niet meedoen. Het duurt ook even voor je de bestelde coupons in huis hebt dus het is echt wel nodig de coupons maanden voor de wedstrijd te bestellen.
Ik vroeg me af of dit wel mag. Nu hebben veel mensen onnodige kosten gemaakt doordat de KNHS dit zo laat bekend maakt. Is het mogelijk dat de KNHS juridisch verplicht is ook de incomplete sets (evt. besteld na 1 juli) terug te betalen? Zij hebben immers het geld opgestreken terwijl ze al wisten/ermee bezig waren ze af te schaffen. Mij lijkt een jaar een goede tijd om iedereen zijn coupons te laten opgebruiken, dus in het begin van het jaar aankondigen dat men volgend jaar op een ander systeem overstapt.

Alvast hartelijk bedankt voor uw advies.

Met vriendelijke groet,
Marieke van Velzen.

Het antwoord mag ik hier (van Bokt) niet letterlijk plaatsen, maar ik herhaal het in eigen woorden.
Ze adviseren me een afspraak te maken voor een gratis en vrijblijvend spreekuur bij het Juridisch Loket in Lelystad. (daar woon ik, kan ook in een andere stad) Dit i.v.m. het feit dat ter beantwoording van mijn vraag gekeken zal moeten worden naar de voorwaarden waaronder ik destijds het lidmaatschap ben aangegaan.

Ik heb de puf nog niet gehad hiermee verder te gaan en ben op het moment met nog een aantal andere zaken bezig. Misschien kun jij bij het Juridisch Loket langsgaan? Ik heb ook een telefoonnummer gekregen. Bovendien heb ik het geluk dat ik een complete set net na 1 juli gekocht heb. Die kan dus terug. Maar ik ben achter dat juridisch advies aangegaan omdat ik het gewoon niet vind kloppen.
Er zullen wel negatieve reacties komen als "Dat lukt toch niet." maar ik zou het gewoon proberen. Het is niet juist. Misschien nog even de Paard & Sport van september meenemen waarin staat dat de startcoupons onbeperkt geldig zijn...

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 10:35

Marloessjee schreef:
Heb hem verzonden :)

Ik ook. Hebben jullie al reactie?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:36

Motje11 je bent lekker bezig! Ik heb je mail aan de KNHS gekopieerd en net verzonden...

Nadal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:04

Zelf vind ik best wel leuke artikelen ('door de ogen van' en bijvoorbeeld de serie over springen) in de P&S staan. Zoals al ergens eerder gemeld in deze topic, het is gewoon een onderdeel van je lidmaatschap. Waar het vandaan komt dat de helft van de ruiters het blad niet wil ontvangen??? Is hier een onderzoek naar gedaan dan??

Net zoals bijvoorbeeld bij de ANWB, is de P&S dus een onderdeel van je lidmaatschap. De KNHS is een democratisch orgaan. Mocht het inderdaad zo zijn dat meer dan de helft van de ruiters het blad niet wil ontvangen, dan moet dit kenbaar gemaakt worden op een ALV of per aangetekende brief. Dan zal het vervolgens op termijn afgeschaft worden (tijdstip hangt mede af van adverteerders/sponsoren en overige lopende contracten).

Het is inderdaad wel weer 30 euro per jaar, maar als ik zie wat we uitgeven om een keer een wedstrijdje te rijden (afgelopen weekend nog weer 24 euri's betaald om uberhaupt te mogen starten) valt het denk ik wel weer mee. Maar ik kan natuurlijk niet een ander in de portomonnee kijken!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:50

Marije_jiplover schreef:
Ik denk toch dat je (als groep!) naar de ALV zult moeten gaan en het daar aankaarten.
En eventueel met handtekeningen-acties of wat dan ook, maar een actie zoals nu bedacht, geloof ik niet dat effect zal hebben.

Goed idee! +:)+ Als jij dat nou regelt ga ik met je mee! :j

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:24

Ik teken ook voor de afschaf van P&S in de brievenbus;
en ben ook voor restitutie van de aangekochte startcoupons.
Ook ik zal de brief versturen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:19

Ik regel niets, ik erger mij niet aan paardensport, ik lees'm graag.
Motje11 schreef:
Marije_jiplover schreef:
Ik denk toch dat je (als groep!) naar de ALV zult moeten gaan en het daar aankaarten.
En eventueel met handtekeningen-acties of wat dan ook, maar een actie zoals nu bedacht, geloof ik niet dat effect zal hebben.

Goed idee! +:)+ Als jij dat nou regelt ga ik met je mee! :j

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:35

Iemand al reactie van de KNHS gehad?! (ikke niet namelijk...)

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 19:59

Ik ook niet.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:01

Nadal schreef:
Zelf vind ik best wel leuke artikelen ('door de ogen van' en bijvoorbeeld de serie over springen) in de P&S staan. Zoals al ergens eerder gemeld in deze topic, het is gewoon een onderdeel van je lidmaatschap. Waar het vandaan komt dat de helft van de ruiters het blad niet wil ontvangen??? Is hier een onderzoek naar gedaan dan??

Net zoals bijvoorbeeld bij de ANWB, is de P&S dus een onderdeel van je lidmaatschap. De KNHS is een democratisch orgaan. Mocht het inderdaad zo zijn dat meer dan de helft van de ruiters het blad niet wil ontvangen, dan moet dit kenbaar gemaakt worden op een ALV of per aangetekende brief. Dan zal het vervolgens op termijn afgeschaft worden (tijdstip hangt mede af van adverteerders/sponsoren en overige lopende contracten).

Het is inderdaad wel weer 30 euro per jaar, maar als ik zie wat we uitgeven om een keer een wedstrijdje te rijden (afgelopen weekend nog weer 24 euri's betaald om uberhaupt te mogen starten) valt het denk ik wel weer mee. Maar ik kan natuurlijk niet een ander in de portomonnee kijken!

helemaal mee eens, niks aan toe te voegen, mooi verwoord! Ik snap ook niet waar het vandaan komt dat de helft van de ruiters het niet wil, want door mijn hele ponyclub wordt het blad trouw gelezen.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:01

Citaat:
Beste mevrouw ,

De KNHS wil op efficiënte wijze met haar leden communiceren en het ledenblad PaardenSport is daarbij een belangrijk communicatiemiddel. Met name de leden die deelnemen aan de wedstrijdsport dienen goed op de hoogte te zijn van diverse zaken om teleurstellingen op wedstrijden te voorkomen.

In PaardenSport wordt veel aandacht besteed aan voorlichting over de wedstrijdsport. De reglementswijzigingen, gewijzigde procedures rond wedstrijden en bijvoorbeeld het nieuws over I&R (Identificatie en Registratie) zijn zulke belangrijke onderwerpen dat het een must is voor de wedstrijdruiters zich hiervan op de hoogte te stellen.

Statutair is vastgelegd dat de KNHS haar “officiële mededelingen” via PaardenSport aan haar leden kenbaar maakt. Het lidmaatschap op PaardenSport is om bovenstaande redenen verplicht voor iedere startkaarthouder. Ook dit is statutair vastgelegd en hierdoor is in principe iedere wedstrijdruiter op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in de wedstrijdsport.

Algemeen regelement

*Artikel 20 - Officiële mededelingen
1. Alle mededelingen, waarvan de Statuten, het Algemeen Reglement of reglementen publicatie voorschrijven, of waarvan dit door het Federatiebestuur of door de algemeen directeur van de werkorganisatie gewenst wordt geacht, alsmede alle uitvoeringsbesluiten, worden opgenomen in de Officiële mededelingen van de KNHS.
2. Ledenverenigingen, officials van de KNHS en startkaarthouders zijn verplicht een betaald abonnement te nemen op de Officiële mededelingen van de KNHS.
3. Verenigingsleden en individuele recreatiesportleden kunnen op abonnementsbasis om toezending van de Officiële mededelingen verzoeken.
4. Het Federatiebestuur en de algemeen directeur van de werkorganisatie zijn bevoegd in spoedeisende gevallen ook op andere wijze mededelingen te doen.

Vertrouwende erop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

Servicedesk medewerker

Ledenservice

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:19

Motje11 schreef:
Ik heb m'n mailtje aan de KNHS net verstuurd:
Citaat:
Geachte heer/mevrouw,

Hierbij zeg ik mijn abonnement op de Paard & Sport per 1 januari 2012 op.
Ik lees alle informatie op internet, onder andere op de site van de KNHS. Het rondsturen van een papieren tijdschrift vind ik zonde van mijn geld en het milieu.
Ik kom er nauwelijks aan toe de Paard & Sport te lezen, ik heb hier nog stapels in de verpakking liggen.
Één van de redenen om lid te zijn van de P&S is het op de hoogte blijven van actuele veranderingen. Maar aangezien in de P&S van september (blz. 13) nog staat dat we de startcoupons het volgend kalenderjaar ook nog kunnen gebruiken, komt dat argument mijns inziens te vervallen. Ik heb er gewoon echt niets aan.

Misschien is het een idee om het voor mensen die geen internet hebben te vervangen door een goedkope nieuwsbrief met daarin de belangrijke mededelingen? Of om het blad in de huidige vorm los van het lidmaatschap van de KNHS tegen betaling te verstrekken aan geinteresseerden?
Voor mij heeft het in ieder geval weinig waarde en ik hoef het niet meer te ontvangen. Ook wil ik er niet meer voor betalen.

Met vriendelijke groet,
Marieke van Velzen.

Jullie mogen hem kopieren, aanpassen, wat je maar wilt.

Hier vind je trouwens de KNHS tarievenlijst:
http://www.knhs.nl//news.asp?ID=6881

Hier mist volgens mij iets in je beredenering, of er klopt iets niet. De informatie dat we de startcoupons nog kunnen gebruiken volgend jaar, is geen argument op zich. (Het is gewoon onjuiste informatie en heeft verder niet zoveel te maken met actuele veranderingen). De digitalisering van de startcoupons zou dan een beter argument kunnen zijn. (Omdat nu ook de startcoupons gedigitaliseerd worden zou het een goed idee zijn om nu ook nieuws en beleidswijzigingen te digitaliseren en via de website kenbaar te maken)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:21

UniFlap schreef:
Citaat:

Vertrouwende erop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

Servicedesk medewerker

Ledenservice

Staat daar normaal gesproken niet altijd een naam onder? :P

@Mavelle: ben ik het wel mee eens. Ik heb dat dan ook opgenomen in mijn brief. Als we gaan digitaliseren: doe het dan ook in 1 keer goed!... ALLES digitaal.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 12:35

Die mail had ik ook gekregen ...
Mijn verzonden mail is bijna hetzelfde als de mail die hier staat, ik heb inderdaad het argument van de startpas er extra bij in genomen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:44

Dit antwoord was te verwachten, ik zei niet voor niets direct dat je naar de ALV moest gaan hiervoor. ;)

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:26

Neonlight schreef:
Dit antwoord was te verwachten, ik zei niet voor niets direct dat je naar de ALV moest gaan hiervoor. ;)

Zie je nou wel!
Ik zei het toch!
Sliep uit!
Ik deed niets en jullie wel en jullie deden het fouhout...! (want het geeft niet direct het gewenste resultaat) ~~}> :P

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:53

KasparovX schreef:
Ja, vind ik ook. Het meeste geklaag hier in dit topic komt van de mensen die niets willen doen.

KasparovX schreef:
Zie je nou wel!
Ik zei het toch!
Sliep uit!
Ik deed niets en jullie wel en jullie deden het fouhout...! (want het geeft niet direct het gewenste resultaat) ~~}> :P

Wij probeerden tenminste IETS...
Maar als iemand mij even verteld waar en wanneer de ALV is (kan er namelijk helemaal niets over vinden op de site van de KNHS of in de P&S :P ...) ga ik daar wel heen hoor. Geen enkel probleem...

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:00

De KNHS heeft het alleenrecht en heeft geen concurentie.
Ik denk dat dit volgens de wettelijke regels niet is toegestaan. Als je in NL wedstrijden wilt rijden ben je dus verplicht om lid te worden van de KNHS. Er is geen alternatief dus heeft de KNHS het alleenrecht. Wij ruiters worden dus op die manier gedwongen om lid te worden van de alleenheersende KNHS. Wij hebben geen keus.
Misschien is dit eens na te gaan of dit wettelijk is toegestaan!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:17

Ik heb er geen belang bij dat P&S verdwijnt, ik lees het blad wel altijd, en ik betaal liever dit geld voor een blad dan dit geld extra betalen aan lidmaatschap en dan geen P&S (want de inkomsten aan advertenties lopen ze ook weer mis, en dit geld moet weer door de leden betaald worden).

Je moet dan zorgen dat iemand van de ledenraad die jouw belangen behartigd dat aankaart. Wie dat is voor jou moet je even uitzoeken via je kringbestuur. Kan je wel een naam geven die ik al eerder voor zaken heb gebruikt, maar ik geloof niet dat jij de ledenraadvertegenwoordiger van de VHN moet hebben. :+
Dit is overigens allemaal terug te vinden op de KNHS site bij algemene zaken in de statuten en het Algemeen Reglement.
Een beetje verdiepen met hoe de KNHS in elkaar zit en hoe je iets moet aankaarten en dan was het duidelijk, aangezien de KNHS net zo goed een vereneging is met statuten, en de gang van zaken hetzelfde gaat als bij je eigen rijvereniging. ;)

Masada, dit is wettelijk gewoon toegestaan. Wat denk je van al die stamboeken? Hebben ook alleenheerschappij en ledenbladen. Wat denk je van bijvoorbeeld de hockeybond, voetbalbond, schaatsbond, turnbond en ga zo maar door?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:23

@Neonlight: De statuten van de KNHS spreken over een betaald abonnement op de "Officiële mededelingen". Dat is mi ook prima. Maar de P&S is allang geen "Officiële mededelingen" meer. Het is uitgegroeid tot een grote reclamefolder waar je de mededelingen tussen de reclame uit moet vissen...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:34

UniFlap schreef:
Citaat:
Beste mevrouw ,

[...]

Statutair is vastgelegd dat de KNHS haar “officiële mededelingen” via PaardenSport aan haar leden kenbaar maakt. Het lidmaatschap op PaardenSport is om bovenstaande redenen verplicht voor iedere startkaarthouder. Ook dit is statutair vastgelegd en hierdoor is in principe iedere wedstrijdruiter op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in de wedstrijdsport.

Algemeen regelement

*Artikel 20 - Officiële mededelingen
1. Alle mededelingen, waarvan de Statuten, het Algemeen Reglement of reglementen publicatie voorschrijven, of waarvan dit door het Federatiebestuur of door de algemeen directeur van de werkorganisatie gewenst wordt geacht, alsmede alle uitvoeringsbesluiten, worden opgenomen in de Officiële mededelingen van de KNHS.
2. Ledenverenigingen, officials van de KNHS en startkaarthouders zijn verplicht een betaald abonnement te nemen op de Officiële mededelingen van de KNHS.
3. Verenigingsleden en individuele recreatiesportleden kunnen op abonnementsbasis om toezending van de Officiële mededelingen verzoeken.
4. Het Federatiebestuur en de algemeen directeur van de werkorganisatie zijn bevoegd in spoedeisende gevallen ook op andere wijze mededelingen te doen.

[...]

Idd Loetie, dat was ook het eerste dat mij opviel. Hier staat nergens dat een abonnement op P&S verplicht is, en ook niet dat deze Officiële mededelingen een (verplicht) onderwerp zijn van een verenigingsblad. Je zou dus naar de KNSH moeten aangeven dat je geen P&S wilt, maar een abonnement neemt op enkel en alleen de Officiële Medelingen.