Op wedstrijd met de hengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:32

Urielle schreef:
Komt door het zwarte hengst idee denk ik, iedereen verwacht dat een hengst niks anders doet dan brullen en steigeren }:0

En hij heet black beauty :+

Ik denk overgins niet zozeer dat je heel goed moet kunnen rijden maar wel sterk in je schoenen staat en verantwoordelijk ben.

Ik heb overgins op stoeterijen met hengsten gewerkt.
Mijn eerst paard was een Hengst.
Heb nu weer een Hengst.
Maar sinds kort een merrie..................Pff dat is nog meer een gevecht hoor.

wat al eerder werd gezegt in dit topic: Me hengst gaf ik op zijn flikker indien nodig was en daarmee was de kous af.
Maar de merrie :+

jins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:39

zodus.... merrie's of ruinen kunnen niet gevaarlijk doen dan?
heb nog een merrie gereden waar je niet mee op wandeling kon als ze hengstig was, want ze plaatste zich achterwaarts tegen de schrikdraad van een hengst als je er één passeerde... kon je ook helemaal niet mee in wedstrijden beginnen want het was zo'n opgefokt ding dat je jezelf en anderen in gevaar bracht.
heb ook nog op een ruin gereden die zo plots kon beginnen steigeren, en zich keerde naar een paard, dat het een gevaar was voor de ruiter van dat andere paard...

ik wil hengsten nu niet goed spreken, je moet er gewoon met een goed verstand mee omgaan (met merrie's en ruinen dus blijkbaar ook). als je de hengst niet kunt gebruiken om te dekken of om hoog op te komen in de sport, en hij loopt enkel maar te brullen en is hij onhandelbaar... ballen deraf! Ik heb daarentegen bij ons op de manege wel al hengsten gehad die gewoon mee de groepsles liepen, die geen kik gaven of ze stonden gewoon als een lammetje naast een merrie in de box. als de eigenaars niet hadden gezegd dat het hengsten waren, had ik het wss nooit geweten. Je kunt dus echt wel hengsten vinden die superbraaf zijn...
maar het zijn nog altijd dieren... en je moet met alle dieren verstandig omgaan... zo kunnen alle honden of katten ook gevaarlijk zijn :P

Vienna2007

Re: Op wedstrijd met de hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:05

Je moet paarden gewoon normaal behandelen. Dan doen ze ook normaal. Je kan een paard zelf zo gek maken als je wilt, hengst, ruin of merrie.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:11

Vienna2007 schreef:
Je moet paarden gewoon normaal behandelen. Dan doen ze ook normaal. Je kan een paard zelf zo gek maken als je wilt, hengst, ruin of merrie.

Eigelijk doe ik met paarden omgaan zoals ik met me hengsten omging/omgaat.
Duidelijk en concequent.
Nee is nee zelfs geen stapje.
Dit wil ik..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:12

Barcelano, dat vind ik ook! Als de hengst lastig is, die zet je aan het werk of hij krijgt een optater of allebei en het is over. De merrie gaat maar door en door met walgen. Geef je die een optater dan krijg je nog verzet terug ook! _-:(

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:14

Urielle schreef:
Barcelano, dat vind ik ook! Als de hengst lastig is, die zet je aan het werk of hij krijgt een optater of allebei en het is over. De merrie gaat maar door en door met walgen. Geef je die een optater dan krijg je nog verzet terug ook! _-:(

:D vrouwen onderling :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:17

Nou is het ook een dame met een uitgesproken voorkeur voor mannen ook nog := Heeft zij pech :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:19

Urielle schreef:
Nou is het ook een dame met een uitgesproken voorkeur voor mannen ook nog := Heeft zij pech :D

Haha die van mij heeft een koppig baasje :+

En ik denk vaak:Kom op je rijd hengsten, laat je niet zo in de zeik nemen door een merrie :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:32

De hengst is de braafste van de stal dus dat durf ik niet te denken :=

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:32

net zoals je alle ruinen en merrie's niet over een kant kan scheren is dat bij hengsten natuurlijk net zo.

Die van mij is 4,5 en is gewoon makkelijk te rijden tussen de rest hij is makkelijk als hengst zijnde kan ook heel anders zijn het enne paard is de ander niet ;)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:40

Urielle schreef:
De hengst is de braafste van de stal dus dat durf ik niet te denken :=

Ow ik denk dit meer omdat mensen" hengsten" toch nog vaak ziet als monsters
Maar dat zijn alle slecht opgevoede paarden met de aantal kilo s dat ze wegen :+

Alleen je hengst kan nog zo braaf zijn..........Men moet ten allertijde in hun achterhoofd houden dat ze bepaalde prikkels hebben.
Dit is zo door de natuur bepaald is en ingeprogameerd.
Het is dan op dat moment wat laat blijken of je kan ingrijpen............

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:22

Urielle schreef:

hmm, ik kan merries best waarderen. Ze "pikken" wat minder over het algemeen en daarom vind ik ze goede "leermeesters". Ik heb er iig goede ervaringen mee gelukkig. (m.u.v verreden merries, want het corrigeren daarvan kan wat meer moeite kosten) Ruinen vind ik soms best saai :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:01

jins schreef:
zodus.... merrie's of ruinen kunnen niet gevaarlijk doen dan?
heb nog een merrie gereden waar je niet mee op wandeling kon als ze hengstig was, want ze plaatste zich achterwaarts tegen de schrikdraad van een hengst als je er één passeerde... kon je ook helemaal niet mee in wedstrijden beginnen want het was zo'n opgefokt ding dat je jezelf en anderen in gevaar bracht.
heb ook nog op een ruin gereden die zo plots kon beginnen steigeren, en zich keerde naar een paard, dat het een gevaar was voor de ruiter van dat andere paard...

ik wil hengsten nu niet goed spreken, je moet er gewoon met een goed verstand mee omgaan (met merrie's en ruinen dus blijkbaar ook). als je de hengst niet kunt gebruiken om te dekken of om hoog op te komen in de sport, en hij loopt enkel maar te brullen en is hij onhandelbaar... ballen deraf! Ik heb daarentegen bij ons op de manege wel al hengsten gehad die gewoon mee de groepsles liepen, die geen kik gaven of ze stonden gewoon als een lammetje naast een merrie in de box. als de eigenaars niet hadden gezegd dat het hengsten waren, had ik het wss nooit geweten. Je kunt dus echt wel hengsten vinden die superbraaf zijn...
maar het zijn nog altijd dieren... en je moet met alle dieren verstandig omgaan... zo kunnen alle honden of katten ook gevaarlijk zijn :P

Jawel, maar een hengst gaat door waar een merrie of ruin stopt. :)
En nee daarmee wil ik niet zeggen dat elke hengst een mensen-eter is, maar wel dat als een hengst gaat, of een merrie gaat, die hengst een boel meer schade zal aanrichten.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:02

Ik heb verschillende hengsten, merries en ruinen gereden.
Vind er vaak geen verschil in zitten, tuurlijk hebben hengsten andere
prikkels dan merries, daar moet je rekening mee houden. Wij hebben
een hengst op stal, die doet gewoon z'n ding als ie moet dekken, brult
als er merries langskomen, maar zodra die een zadel en hoofdstel in en op
heeft, weet ie dat ie het niet hoeft te flikken. Kan er ook gewoon met merries
bij in rijden, kwestie van opvoeding. Hengsten zijn net zoals merries en ruinen
paarden. Tuurlijk hebben hengsten andere prikkels dan merries en ruinen
maar een hengst is niet direct een 'ander' paard.